2023-08-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Det har jag hört i över ett år. "om 2 veckor är landet i konkurs..." Landet har varit värdelöst (om än några få undantag i 500 år och kursat ett antal gånger. Jag tror på det först då vi ser det, spåkulan ger jag inte ett ruttet lingon för.

Från supermakt via u-land till gigantiskt Nordkorea under min livstid. Stabilitet kan man inte beskylla dem för.
Citera
2023-08-06, 13:05
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ser vad? Ingen vet hur många de har, inte ens Ryssland. De har otroliga mängder i dåligt skick de kan skruva av. Om de skulle börja få slut så skulle fronten svikta vilken den inte gör.
Hela världen vet att ryzzland har ont om moderna tanks, eftersom de kör skrot från andra världskriget hela vägen från sibirien på räls. Kom in i matchen.
Citera
2023-08-06, 13:07
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det har jag hört i över ett år. "om 2 veckor är landet i konkurs..." Landet har varit värdelöst (om än några få undantag i 500 år och kursat ett antal gånger. Jag tror på det först då vi ser det, spåkulan ger jag inte ett ruttet lingon för.
Det som är intressant denna gången, jämfört med Rysslands tidigare haverier, är att fallhöjden är mycket större.
Det finns idag en stor medelklass i de ryska storstäderna som kommer lida när krigsskadeståndet till Ukraina ska betalas. Den ryska befolkningen har också förstört hela städer i Ukraina och det kommer vara dyrt för ryssarna att betala återuppbyggnaden.
Citera
2023-08-06, 13:09
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför finns det inga klipp när leoparderna dundrar fram i offensiven och skjuter bort ryska försvsvarsställningar?
Man brukar visa framgångar för att stärka moralen, och hålla käft när det går dåligt.
Det beror på att de tunga, 70 ton, Leopsrderna måste hålla sig till vissa vägar. Det är därför de sprängs av minor. Samma sak kommer att hända med challenger och Abrams men de kommer nog NATO inte våga att skicka…
Citera
2023-08-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej det var t80 man testade

https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=45347

Så här i efterhand hade nog t90 passat bättre för Sverige

Nej ryzkt skit hör inte hemma i Sverige
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Bra att ni nu åtminstone läser länkarna och även hittar egen info. Jag kan inte dra hela lasset som jag tidigare sagt.

Vi kan ändå konstatera att vilken vagn man har betyder inte allt. Utan hur man använder vagnen. Både leopard och t90 slås ut i Ukraina
En viktig detalj är dock att besättningen i de västerländska vagnarna överlever och att vagnarna kan repareras.
Citera
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför finns det inga klipp när leoparderna dundrar fram i offensiven och skjuter bort ryska försvsvarsställningar?
Man brukar visa framgångar för att stärka moralen, och hålla käft när det går dåligt.
https://youtu.be/HNm59ZwwUAE
Här finns också en video gällande Leopard-stridsvagnar.

Kort sammanfattning är att leopard kräver mycket underhåll, både vid skador men även utan skador, det är ett avancerat fordon , inget du lyfter upp med en domkraft ute på fältet direkt och börjar mecka med. Det krävs experter för att reparera dessa samt självklart specialreservdelar. Det nämns även att de måste transporteras till Polen för att ens kunna repareras, då zeleynskyjs verkstäder inte är anpassade för denna typ av fordon.

Ryssarna är väldigt angelägna när det kommer till att förstöra just dessa fordon, gäller generellt allt material som väst och Nato skickat. Skulle det stå en ryskt pansarfordon tillhörande Ukraina och sedan en leopard bredvid varandra så kan du sätta dina pengar på att Ryssland fokuserar på Leoparden i första hand.

Det sägs att ukrainska soldaterna är rädda att åka i dessa eftersom de är väl medvetna om att Ryssland satsar extra mycket på att bekämpa dessa fordon.

Dessa är några teorier som presenteras i videon, men jag är beredd på Fåren i tråden som direkt kommer att skrika ryzzpropaganda

Det är därför som Ukraina publicerar videos där dom gör tyst 🤫tecknet. Sådan besvärlig information vill de hålla tyst om 😀
Citera
2023-08-06, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
En viktig detalj är dock att besättningen i de västerländska vagnarna överlever och att vagnarna kan repareras.

En viktig poäng ja.

Men i grunden handlar det om att vinna krig. Man måste välja mellan vikt=hastighet/skydd/eldkraft.

Svårt att få med alla delar, du måste optimera.
Citera
2023-08-06, 13:15
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Bara vänta lite och ha inte så bråttom, det kommer ska du se
Citera
2023-08-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
https://youtu.be/HNm59ZwwUAE
Här finns också en video gällande Leopard-stridsvagnar.

Kort sammanfattning är att leopard kräver mycket underhåll, både vid skador men även utan skador, det är ett avancerat fordon , inget du lyfter upp med en domkraft ute på fältet direkt och börjar mecka med. Det krävs experter för att reparera dessa samt självklart specialreservdelar. Det nämns även att de måste transporteras till Polen för att ens kunna repareras, då zeleynskyjs verkstäder inte är anpassade för denna typ av fordon.

Ryssarna är väldigt angelägna när det kommer till att förstöra just dessa fordon, gäller generellt allt material som väst och Nato skickat. Skulle det stå en ryskt pansarfordon tillhörande Ukraina och sedan en leopard bredvid varandra så kan du sätta dina pengar på att Ryssland fokuserar på Leoparden i första hand.

Det sägs att ukrainska soldaterna är rädda att åka i dessa eftersom de är väl medvetna om att Ryssland satsar extra mycket på att bekämpa dessa fordon.

Dessa är några teorier som presenteras i videon, men jag är beredd på Fåren i tråden som direkt kommer att skrika ryzzpropaganda

Det är därför som Ukraina publicerar videos där dom gör tyst 🤫tecknet. Sådan besvärlig information vill de hålla tyst om 😀

Du tror inte att det finns ganska många här i Sverige som VET hur Leopard 2 fungerar, hur mycket underhåll den kräver och hur framkomlighet, vapensystem och skydd fungerar i fält?
Citera
2023-08-06, 13:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Man skall inte underskatta hur karisma och väl paketerad propaganda kan nå fram till folk med rätt tankesätt, som jämförelse gick jag motvilligt med på en Scientologi-kurs för att visa en troende halv-kompis att jag minsann var öppensinnad nog att lyssna på alternativa narrativ utan automatisk avfärdande.

Jag trodde att jag bara skulle himla ögonen över allt nonsens, men till min förvåning var inte intro-kursen helt dum då den hade tagit en hel del vettiga saker från filosofi och psykologi som gick att relatera till, och scientologin-delarna smugglats in mycket mer subtilt.
Det var välgjort för att långsamt locka in folk med intresse för alternativa lösningar, och de rejäla tokigheterna kom först när folk blivit mer insyltade.

Tror nog det finns gemensamma beröringapunkter för folk som ogillar dagens världsordning och önskar lösning där Putin/Ryssland fyller detta tomrum.
Med det sagt har jag en kollega som blev helt chockad av invasionen och av att Putin ljög, då han innan beskrivit Putin som någon med förtroendegivande utstrålning och man skulle tänka sig som sin doktor att lita på.

Det är dock för mig helt oförståeligt, då jag från dag ett bara sett honom som en opålitlig liten råtta så hur Putin lyckats charma så många är en gåta.

Nog fick Ryssland en chans på 90-talet, men blev det inte också så att deras introduktion till kapitalism blev i värsta laget, när det snarare blev rövarkapitalism under oligarkers roffande?
Vanligt folk som tidigare haft det riktigt knapert men åtminstone inte behövt frukta hemlöshet och svält kastades in i total osäkerhet, där den organiserade brottsligheten steg i höjden.
Det var ingen kul period som Putin började rensa i, och används än idag i propagandasyfte hur landet blir om man som Gorbatjov och Jelstin "säljer ut det till väst".

Det finns ju en del stora skillnader mellan fallet Tyskland och Japan, dels krävde det en fullständig seger för segermakten för att implementera sådan program, invasion och besegrande av Ryssland skulle nog gå med konventionella vapen men problemet är att de har kärnvapen som varken Tysland eller Japan hade.

Sedan var ju Tyskland och Japan betydligt mer homogena och toppstyrda länder där en ny utomstående auktoritet kunde sätta dagordningen, men Ryssland har inte riktigt samma förutsättningar. Men å andra sidan har Ukraina som har kraftiga ryska influenser visat på potential, så helt omöjligt torde det åtminstone inte vara. En fantasi är att Ryssland delas upp i den mer homogena och utbildade västra Moskva/S:t Petersburg som har bättre förutsättningar, medan östra faller i mindre republiker som kanske inte blir toppenländer men åtminstone inte hotar omvärlden.

Det är bra tankar!
Tror också att storleken som ryssarna själva känner av sitt stora land, får de att ta ej genomtänkta beslut. Sedan "offrar" de landsbygden för det som städerna hittar på.
Ett mindre Ryssland skulle ta ner ryssarna på jorden, vilket de behöver.
Så slutar de, kanske, att attackera grannländer.
Inte minst, grannländerna behöver inte snegla på Nato i samma utsträckning.
En bra lösning!
Citera
2023-08-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Men det kan garanteras att folket i väst kommer att rösta på de politiker som lovar att stötta Ukraina i deras insatser för att utrota ryss-plågan.

Eller tror du att vi på något mirakulöst sätt skulle få för oss att ”tröttna”?

Ja, var längesen vi tröttnade. Hör otrligt sällan några prata om kriget utanför de väldigt militärintresserade som alltid pratar om krig/militär oavsett om det finns någon konflikt eller inte.

Citat:
Är du helt förryckt? Helt vrickad?

Nej, men realist.

Citat:
I Sverige kommer vi fortfarande ihåg vad ryssen gjorde för 300 år sedan, 200 år sedan och för mindre än 100 år sedan. Och den ryzka invasionen har fått hela den svenska befolkningen (förutom ett par hundra blattar/serber/kommunister) på tå igen.

Nåja, första 3 månaderna visst. Sen har det dött ut.

Citat:
Fan, det är ju nästan gratis att reducera den ryzka krigsmakten till en spillra av sitt forna jag.

Korrekt.

Citat:
Det som hänt är att den ryzka clownarmén inte har tagit en meter efter bakhmut (ett bakhjul man nu retirerar från). Det finns inget, absolut inget som talar för att piss-ryzzen ska kunna vända på det.

Vända? De har haft Krim plus lite annat sen 2014. Väst gjorde inte ett djävla skit de första 8 åren trots att de sköt ner civilt flyg.

Citat:
Inga nya wunder-vaffen. Inga nya allierade. En totalt stillastående krigsmateriel- och vapenproduktion.

Nu har ni ryzztomtar tjabbat frenetiskt ett tag om att Ryssland kommer att vinna det här kriget.

Är det inte dags att ni nu äntligen berättar hur? Hur i helvete det ska gå till?

Skriv det till de då, jag har inget med det att göra.

Du löser min text sämre än faan läser bibeln. Du är ett typ exempel på att använda känslor och önsketänkande. Ta ett djup andetag och läs igen vad jag skrivet. Jag önskar än mer än dig att vi skall ha starka ledare som vill krossa Ryssland, men tyvärr finns inte de. Tyskland gjorde exakt tvärtom och skrattade åt Trump. Det skulle vara dödsstraff på de två tomtarna i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in