Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Lyssnat på två videos med Chas Freeman och McGregor och vad är min ärliga åsikt? Jag förstår faktiskt att lättpåverkade människor blir övertygade av smörjan de pratar.
De har båda ett väldigt karismatiskt sätt att prata på, och det de säger "makes sense" på ytan... om man inte fortsätter gräva i det de säger och vad för agenda de kan tänkas ha kring det de säger (hint: ett instabilt väst som imploderar för att få väck "liberala värderingar som förstör vårt samhälle").
Det är alltid nyttigt att lyssna på den andra sidan, och som sagt så är jag inte ett dugg förvånad att en viss typ av publik tar deras ord som fakta
https://www.youtube.com/watch?v=w9h2-_CaXSc
https://www.youtube.com/watch?v=-zNSiEmyMuI
Det var dessa två som jag lyssnade på, för info.
Man skall inte underskatta hur karisma och väl paketerad propaganda kan nå fram till folk med rätt tankesätt, som jämförelse gick jag motvilligt med på en Scientologi-kurs för att visa en troende halv-kompis att jag minsann var öppensinnad nog att lyssna på alternativa narrativ utan automatisk avfärdande.
Jag trodde att jag bara skulle himla ögonen över allt nonsens, men till min förvåning var inte intro-kursen helt dum då den hade tagit en hel del vettiga saker från filosofi och psykologi som gick att relatera till, och scientologin-delarna smugglats in mycket mer subtilt.
Det var välgjort för att långsamt locka in folk med intresse för alternativa lösningar, och de rejäla tokigheterna kom först när folk blivit mer insyltade.
Tror nog det finns gemensamma beröringapunkter för folk som ogillar dagens världsordning och önskar lösning där Putin/Ryssland fyller detta tomrum.
Med det sagt har jag en kollega som blev helt chockad av invasionen och av att Putin ljög, då han innan beskrivit Putin som någon med förtroendegivande utstrålning och man skulle tänka sig som sin doktor att lita på.
Det är dock för mig helt oförståeligt, då jag från dag ett bara sett honom som en opålitlig liten råtta så hur Putin lyckats charma så många är en gåta.
Citat:
Ursprungligen postat av
OnceUponACreek
Precis detta tyckte världen var en jättebra ide' 1990 också. Så då GAV vi dem allt utan att ens ifrågasätta vad de gjort genom sin bevisliga historia mot både andra som sitt eget folk.
Resultatet = Nej, det var ingen bra ide' och bevisligen endast något som kommer tillbaks och biter oss i röven.
[...]
Nog fick Ryssland en chans på 90-talet, men blev det inte också så att deras introduktion till kapitalism blev i värsta laget, när det snarare blev rövarkapitalism under oligarkers roffande?
Vanligt folk som tidigare haft det riktigt knapert men åtminstone inte behövt frukta hemlöshet och svält kastades in i total osäkerhet, där den organiserade brottsligheten steg i höjden.
Det var ingen kul period som Putin började rensa i, och används än idag i propagandasyfte hur landet blir om man som Gorbatjov och Jelstin "säljer ut det till väst".
Citat:
Ursprungligen postat av
Area55
Håller med dig i det du skriver ovan. Så var/är det.
Men hur ska det gå till att få ryssar att gå samma skola och lära sig?
Går det ö h t?
Det är min fundering som jag grubblar på.
Det finns ju en del stora skillnader mellan fallet Tyskland och Japan, dels krävde det en fullständig seger för segermakten för att implementera sådan program, invasion och besegrande av Ryssland skulle nog gå med konventionella vapen men problemet är att de har kärnvapen som varken Tysland eller Japan hade.
Sedan var ju Tyskland och Japan betydligt mer homogena och toppstyrda länder där en ny utomstående auktoritet kunde sätta dagordningen, men Ryssland har inte riktigt samma förutsättningar. Men å andra sidan har Ukraina som har kraftiga ryska influenser visat på potential, så helt omöjligt torde det åtminstone inte vara. En fantasi är att Ryssland delas upp i den mer homogena och utbildade västra Moskva/S:t Petersburg som har bättre förutsättningar, medan östra faller i mindre republiker som kanske inte blir toppenländer men åtminstone inte hotar omvärlden.