• 2
  • 3
2023-08-05, 19:31
Medlem
Fina Gubbens avatar
Som sagt aktivera RCS. Googles "Messages" app (den som är standard för sms/mms i Android) klarar av RCS bra.
Citera
2023-08-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Som sagt aktivera RCS. Googles "Messages" app (den som är standard för sms/mms i Android) klarar av RCS bra.

Tack. De inställningarna var redan aktiverade såg jag.
Citera
2023-08-05, 20:16
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Du kan vara lugn. Det är så på flera telefoner än samsung. Alltså andra android telefoner, det har ingenting med just din telefon att göra.
Citera
2023-08-05, 20:29
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensHulten
Någon med Samsung telefon här? Hur gör ni när ni skickar era Iphone vänner bilder? Använder ni alla Whatsapp? Övergett MMS helt?
Messenger fast jag inte är någon fan av facebook, mail. Finns ju flera medelandeappar, Signal, Telegram tex.Dock vet jag inte vad dom har för datagräns, men är väl rätt välrenomerade. Mail funkar ju alltid annars. Men ta mig inte på ordet, gör lite research.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-08-05 kl. 20:31.
Citera
2023-08-05, 20:36
Medlem
yz44s avatar
Kan väl inte vara så besvärligt att skicka bilden i ett mail, det går även att skriva text.
Citera
2023-08-05, 23:44
Medlem
Computerzs avatar
iMessage är guld just när det kommer att messa med de äldre släktingarna och familjemedlemmarna Att få Mamma/Pappa, mostrar osv att lära sig WhatsApp eller andra tjänster är hopplöst. Det är enklare helt enkelt med iPhone ur den aspekten. Sen när det kommer till polarna blir det ofta Messenger eller WhatsApp.

Som svar på din fråga så är MMS begränsade mellan iphone och andriod och du måste förmå dina kontakter att börja använda en alternativ meddelandetjänst så som WhatsApp eller Telegram.
Citera
2023-08-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
iMessage är guld just när det kommer att messa med de äldre släktingarna och familjemedlemmarna Att få Mamma/Pappa, mostrar osv att lära sig WhatsApp eller andra tjänster är hopplöst. Det är enklare helt enkelt med iPhone ur den aspekten. Sen när det kommer till polarna blir det ofta Messenger eller WhatsApp.

Som svar på din fråga så är MMS begränsade mellan iphone och andriod och du måste förmå dina kontakter att börja använda en alternativ meddelandetjänst så som WhatsApp eller Telegram.
RCS är ju Androids iMessage idag. Fungerar precis lika bra, och du behöver inte ha en ajfån för det.
Citera
2023-08-06, 02:00
Medlem
Citat:
Om du bara har numret blir det ju genast krångligare. Att man får övertyga folk och skaffa whatsapp liksom.

Samsung (de senare utgåvorna) borde se till och fixa en lösning, så kvalitén på bilder vid utbyte faktiskt inte blir så dålig.

Fast just nu verkar man (du/ni/applefolk) övertyga folk att skaffa en helt speciell telefon för att komma runt problemet med begränsningar i MMS, istället för som vanligt funtat folk som bara laddar ned en app istället?
Citera
2023-08-06, 04:45
Medlem
BarbaDonkeys avatar
I sms-appen Textra till android kan man i inställningarna välja maximal bildstorlek som man skickar.

Jag har satt storleken 400kB och det blir väldigt bra på andra sidan.
Jag har varit med om att operatörer godtar max 200kB, också att vissa basstationer har begränsning på bildstorlek, exempelvis på Arlanda är det svårt att få iväg bilder över 200kB med vissa operatörer, antar det beror på att det år så mycket trafik där så operatörerna måste sätta en limit och spara bandbredd
Citera
2023-08-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
I sms-appen Textra till android kan man i inställningarna välja maximal bildstorlek som man skickar.

Jag har satt storleken 400kB och det blir väldigt bra på andra sidan.
Jag har varit med om att operatörer godtar max 200kB, också att vissa basstationer har begränsning på bildstorlek, exempelvis på Arlanda är det svårt att få iväg bilder över 200kB med vissa operatörer, antar det beror på att det år så mycket trafik där så operatörerna måste sätta en limit och spara bandbredd

Hej! Fast går det att mmsa bilden på Messages i bra kvalite därefter? Efter att jag laddat upp bilden via Textra? Det är ju det jag hela tiden efterfrågat! Hoppas du kan dubbelkolla detta.
Citera
2023-09-10, 17:58
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Någon med Samsung telefon här? Hur gör ni när ni skickar era Iphone vänner bilder? Använder ni alla Whatsapp? Övergett MMS helt?

Ja, whatsapp!
MMS är helt värdelöst, är det ett dokument eller liknande så är det nästan omöjligt att tyda vad som har skickats.
Citera
2023-09-10, 18:07
Medlem
Citat:
Det blir så eftersom Apple är ett indieföretag som inte klarar av att implementera RCS.

Lösningen är Signal, WhatsApp eller Telegram.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in