2023-08-05, 22:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är en bra fråga det där.
Jag vet bra mycket mer om hundar än jag vet om en död kropps förruttnelseprocess.
Den första frågan jag ställer mig är - Var hunden tränad på likdoft?
Såvitt jag vet finns inga renodlade likhundar hos svenska polisen längre.

Jag kan säga så här. Hade det funnits doft av Toves döda kropp där, så hade en vältränad hund markerat, därom är jag övertygad.

Men så vet jag en del om fysik och kemi också, och lite om hur man bakar
Och tanken som då slår mig, eftersom det handlar om en förruttnelseprocess, fermentering, jäsning, detta var i mitten av oktober. Det var i en lägenhet under renovering, det var mitt i natten. Hur kallt var det? Ute? I lägenheten? Hur kall var Tove? Hade det varit mitt på eftermiddagen en högsommardag hade förruttnelseprocessen säkert satt full fart på nolltid. Men nu var det mitt i natten i mitten av oktober. Hur stor inverkan hade temperaturen på förruttnelseprocessen och i hur stor utsträckning påverkade detta avsättningen av spår från Toves döda kropp? En tanke bara.
Tack för respons.
Låter riskabelt med sprängdeg, hörrö. 😂

M nämnde att kroppen var kall och hade J dragit ut T direkt ur badrummet till ett kyligare utrymme så förlångsammas processen förstås och det kan vara anledningen till att hunden aldrig markerade?
Fast veta går ju inte. Bara spekulera och pröva olika hypoteser.
Citat:
Fanns det doft? Var det en hund väl tränad på likvätska? Jag vet inte. Däremot vet vi att Toves kropp låg där. Frågan här är väl då hur länge den låg där. Om hunden hade markerat, hade vi då kunnat avgöra det? Nej. När hunden nu inte markerade, kan vi säga att kroppen låg där kortare än någon viss tid, säg max 60 minuter men inte 90 minuter. Nej.
En sådan hund användes väl vid söket i bilen?
Citat:
Hundens luktorgan fungerar ju på ett sådant sätt att hunden inte bara är exceptionellt duktig på att känna mycket vaga doftspår, utan också exceptionellt duktig på att särskilja olika lukter.

Jag har funderat på det där med "kamouflage", och utan att veta med någon större säkerhet så kommer jag hela tiden fram till - Nej, det går inte att kamouflera.

Om det gick att kamouflera. Vad tror ni världens alla narkotikasmugglare skulle göra? Just det.
Tack för klargörande!
Citera
2023-08-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Måste leta upp det, antar att det var till natten eftersom planen var att hon skulle sova hos Johanna, för att inte störa storebrors party

Edit:

På sidan 96 finns bild, ser ut att vara gula engångsproppar i pappersetui, dvs inte formgjutna
Det här är helt nytt för mig alla fall.
Orkar du dra det igen? Var och när de ses, i FUP? Majas? Vilken bild?
Citera
2023-08-05, 22:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så du tycker att personer med kognitiva svårigheter ska dömas till mildare straff i allvarliga brott, Ja det är ju så klart en tanke, men eftersom morden ökar för varje år och moderaterna gick till makten med bla. hårdare straff för mord så tror jag att livstidsstraffen kommer att öka lavinartat, vilket jag absolut inte har några som helst synpunkter mot, tvärtom ta bort tidsbestämt helt ur lagboken och döm alla mördare till livstid. Eller ännu bättre inför dödsstraff igen, varför i helvete ska mina skattepengar gå till dessa mördare, en 9 mm kostar ett par kronor och det är maxtaket enligt mej.
Att angripa och peka på svagheten i det enskilda argumentet, är ett sätt men då missar man helhetsproblematiken. Att ha en lägre begåvningsprofil, riskerar att förvärra de kognitiva svårigheterna då dessa samverkar med lägre förutsättningar till kompensatoriska möjligheter.
Citera
2023-08-05, 23:07
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tycker att det är ofattbart och ledsamt att en domstol kan döma en 18-åring på så svaga grunder och där tonåringen i fråga står under stark påverkan av jämnårig, lever med kognitiva svårigheter och inte når upp till normal intelligensnivå.
För den som gärna vill jämföra med organiserad brottslighet så är det skillnad på brott och brott där det i det senare fallet handlar om helt andra drivkrafter bakom brotten.
Fast å andra sidan är väl springpojkarna i organiserad brottslighet också ofta mycket unga personer med svag begåvning eller neuropsykiatrisk problematik som tror att de ska få komma med i tuffa gänget, men i själva verket bara är kanonmat?
Citera
2023-08-05, 23:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Så du tycker att personer med kognitiva svårigheter ska dömas till mildare straff i allvarliga brott,

Att se Majas förutsättningar som förmildrande omständighet är ju väldigt mycket mindre kontroversiellt än att som du anse att oskyldiga bör dömas till livstid enbart på misstanke.

Citat:
Ja det är ju så klart en tanke, men eftersom morden ökar för varje år och moderaterna gick till makten med bla. hårdare straff för mord så tror jag att livstidsstraffen kommer att öka lavinartat, vilket jag absolut inte har några som helst synpunkter mot, tvärtom ta bort tidsbestämt helt ur lagboken och döm alla mördare till livstid. Eller ännu bättre inför dödsstraff igen, varför i helvete ska mina skattepengar gå till dessa mördare, en 9 mm kostar ett par kronor och det är maxtaket enligt mej.

Och nu ska vi avrätta alla som kan misstänkas för mord också?

Tycker du att avrättning är lämpligt straff för Johanna och Maja?
Citera
2023-08-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men deras handlingar är logiska (bortsett från mordet) om Maja var med och höll i händerna. Dom blir först ologiska om man föreställer sig att M inte var med i badrummet.

Om man inte kan resonera utifrån vad som är ett förväntat beteende av en frisk människa, utifrån en specifik situation, kommer man ju aldrig fram till är hur det egentligen ligger till.

Hur många orimliga/ologiska handlingar kan man begå utan att det blir misstänkt?

Det är mycket möjligt att Maja var med, till och med troligt, alla tror vi olika men vi GISSAR bara. Det enda som betyder nåt under rättegången är om det kan ”bevisas bortom allt rimligt tvivel” och det blir nog svårt oavsett vad som har hänt, i brist på bevis. Så det spelar ingen roll vad vi tror tyvärr. Jag tror aldrig sanningen kommer komma fram.
Citera
2023-08-05, 23:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tack för respons.
Låter riskabelt med sprängdeg, hörrö. 😂

Ja så kan man ju se det
Jag tänkte mer på vad som händer vid fermentering och förutsättningarna för att få igång en sådan. Kalljäsning är en metod jag tillämpar frekvent. 😱😄

Citat:
M nämnde att kroppen var kall och hade J dragit ut T direkt ur badrummet till ett kyligare utrymme så förlångsammas processen förstås och det kan vara anledningen till att hunden aldrig markerade?
Fast veta går ju inte. Bara spekulera och pröva olika hypoteser.
En sådan hund användes väl vid söket i bilen?
Tack för klargörande!

Jamen för sjutton, det där har du ju helt rätt i. Här har vi ett helt gäng pusselbitar som helt plötsligt passar ihop precis.

Kyla motverkar förruttning.
Ingen förruttnelsevätska upptäckt av hundar.
Tove var kall.
Vindsförrådet är kallt.

Jag har tidigare tvivlat på teorin om att Johanna släpat ut Tove till vindsförrådet. Jag har också varit förundrad av Majas kommentar om att Tove var kall. Så snabbt kallnar inte en kropp, inte rumstemperatur. Men på ett kallt betonggolv i ett kallt vindsförråd kan hon ju ganska snabbt fått en kall hudtemperatur.

Det var som fasiken. Maja är nyckeln till ännu en insikt om hur det sannolikt gick till.

Jag får nog omvärdera de funderingarna. Det är lite för många saker här som passar ihop för att detta skall kunna förbises.
Det är som GW säger, sådana slumpmässiga sammanträffanden får nackhåren att resa sig.

Tove låg i vindsförrådet. Så var det, trots allt, sannolikt.

Var det Maja som först nämnde vindsförrådet som möjligt gömställe av Toves kropp? I så fall hade hon nog en föraning som inte var alls fel.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-05 kl. 23:48.
Citera
2023-08-05, 23:33
Avslutad
Är det nån som har kommenterat att Maja har beslagit med ännu en lögn, om stegserien vid 02:43? Hon har tidigare förklarat stegen med att hon gick in på toaletten en andra gång, och satt där och väntade på Johanna när hon åkte till Donken.

Men tack vare den nya analysen av polisen vet vi att de stegen inte kan komma från att hon gick från vardagsrummet till toaletten. Numera vet vi att stegserien producerades under 5 minuter, 02:43-02:48, dvs Maja var i gång i fem minuter.

Kommentarer?
Citera
2023-08-05, 23:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det nån som har kommenterat att Maja har beslagit med ännu en lögn, om stegserien vid 02:43? Hon har tidigare förklarat stegen med att hon gick in på toaletten en andra gång, och satt där och väntade på Johanna när hon åkte till Donken.

Men tack vare den nya analysen av polisen vet vi att de stegen inte kan komma från att hon gick från vardagsrummet till toaletten. Numera vet vi att stegserien producerades under 5 minuter, 02:43-02:48, dvs Maja var i gång i fem minuter.

Kommentarer?

Tvärtom helt rimligt, hon väcks av Johanna som kommer tillbaka från grannen, går upp och samtalar med Johanna, går på toaletten och uträttar sitt behov, nickar till några gånger innan hon somnar. Det är en process som kan ta fem minuter och som kanske kan hålla telefonens rörelseregistrering igång på det märkliga sätt som skett. Men med tanke på den låga stegfrekvensen som registrerats så måste man också överväga möjligheten att telefonens funktion inte är 100%. Buggar etc förekommer.

Det hade inte varit första gången en berusad person nickar till på toa mitt i natten. Det vet alla med lite livserfarenhet.

Oavsett vilket beslår det inte Maja med någon lögn. Hon har redovisat för dessa delar, samtal med Johanna om donken och hamburgare samt toalettbesök. Det är ju tack vare Maja vi vet dessa detaljer.
Citera
2023-08-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det är mycket möjligt att Maja var med, till och med troligt, alla tror vi olika men vi GISSAR bara. Det enda som betyder nåt under rättegången är om det kan ”bevisas bortom allt rimligt tvivel” och det blir nog svårt oavsett vad som har hänt, i brist på bevis. Så det spelar ingen roll vad vi tror tyvärr. Jag tror aldrig sanningen kommer komma fram.

Det finns gott om bevis, till och med så gott om det att tingsrätten valde att döma båda till livstids fängelse för mord. Vi ska inte diskutera om det finns bevis, det finns det, vi ska diskutera styrkan i dom och eventuella svagheter. Tyvärr är det ett par personer i tråden som konsekvent ser till att den urartar i rena konspirationsteorier.
Citera
2023-08-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja så kan man ju se det
Jag tänkte mer på vad som händer vid fermentering och förutsättningarna för att få igång en sådan. Kalljäsning är en metod jag tillämpar frekvent. 😱😄

Jamen för sjutton, det där har du ju helt rätt i. Här har vi ett helt gäng pusselbitar som helt plötsligt passar ihop precis.

Kyla motverkar förruttning.
Ingen förruttnelsevätska upptäckt av hundar.
Tove var kall.
Vindsförrådet är kallt.

Jag har tidigare tvivlat på teorin om att Johanna släpat ut Tove till vindsförrådet. Jag har också varit förundrad av Majas kommentar om att Tove var kall. Så snabbt kallnar inte en kropp, inte rumstemperatur. Men på ett kallt betonggolv i ett kallt vindsförråd kan hon ju ganska snabbt fått en kall hudtemperatur.

Det var som fasiken. Maja är nyckeln till ännu en insikt om hur det sannolikt gick till.

Jag får nog omvärdera de funderingarna. Det är lite för många saker här som passar ihop för att detta skall kunna förbises.
Det är som GW säger, sådana slumpmässiga sammanträffanden får nackhåren att resa sig.

Tove låg i vindsförrådet. Så var det, trots allt, sannolikt.

Var det Maja som först nämnde vindsförrådet som möjligt gömställe av Toves kropp? I så fall hade hon nog en föraning som inte var alls fel.

Det logiska med teorin är ju att J då får bort kroppen från sin lägenhet om räddningstjänsten/polisen är på väg. Vid eventuell upptäckt hade hon kunnat skylla på grannen. Hon fick nog ganska bråttom efter påringningen. Och det stämmer ju ljudmässigt med att grannen hörde dörren öppnas ett par gånger innan J kom ned, J säger också något om att hon inte kunde ha en kropp liggandes i badrummet
Rullman menar dock att kroppen inte legat där då det skulle gett spår på det dammiga golvet Det fanns t ex fotavtryck enligt PM.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-06 kl. 00:26.
Citera
2023-08-06, 00:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns gott om bevis, till och med så gott om det att tingsrätten valde att döma båda till livstids fängelse för mord. Vi ska inte diskutera om det finns bevis, det finns det, vi ska diskutera styrkan i dom och eventuella svagheter. Tyvärr är det ett par personer i tråden som konsekvent ser till att den urartar i rena konspirationsteorier.

Styrkan i de "bevis" som finns emot Maja är = 0, till och med vad gäller gravfridsbrottet.

Skulle Maja nu ändra sin story om gravfridsbrottet skulle hon sannolikt frias på den punkten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in