2023-08-01, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Använder hon dessa under natten? Frågan borde ha ställts.
Om; vilka slags öronproppar - inhandlade på apotek eller utprovade?
Måste leta upp det, antar att det var till natten eftersom planen var att hon skulle sova hos Johanna, för att inte störa storebrors party

Edit:

På sidan 96 finns bild, ser ut att vara gula engångsproppar i pappersetui, dvs inte formgjutna
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-08-01 kl. 14:54.
Citera
2023-08-01, 14:52
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon sa att hon ställde sig på knä när Tove hostar och släpper på trycket. Det har inget med att kontrollera Tove att göra.

Det säger HON, ja.
I knästående kan hon både inkapacitera Toves armar och trycka med ÄNNU större kraft. (Har provat med min granne) :-)
Citera
2023-08-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tycker ändå allt är så konstigt att inga skrik från Tove hörts ..eller kan granne ha förträngt det.
Det fanns väl fler grannar också..

Grannarna var nog på helspänn efter första höga dunsen, och lyssnade säkert efter både skrik och röster. Att varken skrik eller röster hörs är faktiskt anmärkningsvärt. Överfall brukar resultera i högljudda röster och skrik. Tystnaden tolkar jag som att dom var väldigt snabba med att hålla för munnen.
Citera
2023-08-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det säger HON, ja.
I knästående kan hon både inkapacitera Toves armar och trycka med ÄNNU större kraft. (Har provat med min granne) :-)

Om J skulle lyckas med konststycket att balansera sina knän på T s armar och på så sätt låsa fast dom, så försvinner ju tyngden på T s buk/bröst.
Citera
2023-08-01, 15:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Grannarna var nog på helspänn efter första höga dunsen, och lyssnade säkert efter både skrik och röster. Att varken skrik eller röster hörs är faktiskt anmärkningsvärt. Överfall brukar resultera i högljudda röster och skrik. Tystnaden tolkar jag som att dom var väldigt snabba med att hålla för munnen.

Finns ingen anledning hålla för munnen när man redan blockerat andningsvägarna med strypgrepp, vilket var lätt gjort med en redan smått avsvimmad Tove.
Citera
2023-08-01, 15:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
"Ingenting pekar på Maja"...

Förutom alla hennes lögner då. Under lååång tid! Och under många förhör... trovärdig tänker du?

Finns inga belägg för att Maja ljuger om något. Tvärtom visar sig mer och mer av det hon sagt sedan december vara sant ju fler tekniska bevis som framkommer.
Citera
2023-08-01, 15:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tror inte att M höll i båda TT.s händer under förloppet, däremot kan jag tänkta att hon hjälpte till att hålla i en av TTs händer/armar under tiden som de skulle få TT under kontroll.

Det förändrar på inget vis vad jag skrev, tvärtom gör ju det i så fall bara att sannolikheten för motvärnsskador på såväl Johanna som Maja ökar, vilket i ännu större utsträckning talar emot ett sådant förlopp.
Citera
2023-08-01, 15:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vilka kopplingar jag kan göra eller ej förstår jag inte hur du kan avgöra.

Ska vi tro på JJ så har hon fällt TT. Vad säger att den "småsovande" MH inte var vaken och stod bakom JJ vid fällandet? Vad säger att MH inte hjälpte JJ för att få "kontroll" på TT?

Om du vill bortse från fakta, fysik, naturlagar och ren logik så kan du göra vilka kopplingar du vill. Men om du skall se till vad som är praktiskt möjligt så köper sig den kopplingen inte göras. Det är helt enkelt ett argumentationsfel.

Vart vill du komma med dina frågor? Att det är en möjlighet som inte kan uteslutas, eller att det är det enda möjliga scenariot och alla andra möjligheter kan anses bortom rimligt tvivel uteslutna?

Jag har aldrig förnekat att det är en möjlighet att Maja deltagit i mordet. Det är bara inte bevisat och efter en sammanställning av all information jag tillgodogjort mig, såväl detaljer som övergripande och såväl tekniskt som psykologiskt etc så är det min bedömning att hon inte bara måste frias på grund av bristande bevisning, utan att hon också sannolikt inte är skyldig till det mord hon anklagas för.
Citera
2023-08-01, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Finns inga belägg för att Maja ljuger om något. Tvärtom visar sig mer och mer av det hon sagt sedan december vara sant ju fler tekniska bevis som framkommer.
Visst är det så. Att många, inklusive Rullman vägrar inse att det är troligast att Maja talar sanning, men har varit oförmögen att berätta.
Hon har svårigheter, att få ur en person någonting ofarligt, kräver kompetens och kännedom om personens kognitiva svårigheter.
Det kan vara så larvigt som att man benämner någonting på fel sätt.
Hon har ingen autismdiagnos, men tror hon har autistiska drag, som det kallas.
Maja har svårt att ljuga och är rädd för att säga sanningen, att göra någon besviken eller arg.
Hon har en oerhört svår bakgrund med övergivenhet, "kristen fanatism" (missförstå mig rätt"), mobbning, rasism, utanförskap osv.
Johanna däremot har fått allt hon pekat på..och såg sin chans att manipulera Maja att utföra tjänster, hålla koll osv, Maja var bättre än ingenting...
Johanna har förbrukat människor.
Citera
2023-08-01, 16:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Måste leta upp det, antar att det var till natten eftersom planen var att hon skulle sova hos Johanna, för att inte störa storebrors party

Edit:

På sidan 96 finns bild, ser ut att vara gula engångsproppar i pappersetui, dvs inte formgjutna
M sa att hon skulle sova hos J på luftmadrass, men det är enda gången luftmadrassen nämns (förutom att hon brukade göra det eller sova i fåtöljen). Då undrar jag varför hon la sig i den belamrade sängen i stället för att pumpa den?
Citera
2023-08-01, 16:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tolkar det som att J snabbt fick till ett tryck på halsen som förhindrade T att få luft och skrika.
Citera
2023-08-01, 16:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Så vitt är känt så var detta första gången som Johanna var i fysisk kamp med någon. Trots det påstår du att hon gjort allt rätt för att på egen hand kunna strypa en jämngammal person utan att få en enda skråma själv.

Ja jösses vad du anstränger dig för att krångla till något så enkelt.

Johanna klippte till Tove med något tillhygge hårt i bakhuvudet. Varför skulle någon inte kunna lyckas med det bara för att du inte vet om hon slagits tidigare?

Tove faller ihop inkapaciterad på golvet och Johanna kastar sig över henne och stryper henne med stor kraft. Varför skulle någon inte kunna lyckas med det bara för att du inte vet om hon slagits tidigare?

Du är så patetisk med alla dina insinuationer om att det skulle krävas någon erfaren marinsoldatsuperhjälte för att ha strypmördat en ung tjej utan att själv få några motvärnsskador.

Alla förstår och vet att Johanna kan ha gjort detta själv, ja, utom du och kanske ytterligare en och annan imbecill i tråden. Särkilt så efter rättsläkarnas förtydligande i sitt tilläggsprotokoll.

Citat:
Hon flyttar sig själv och sin egen kroppsvikt exakt rätt i exakt rätt tid för att inkapacitera Tove. Knän, händer och kropp samspelar totalt för Johanna. Alternativet till att Johanna demonstrerar expertkunskaper första gången hon går i fysisk kamp med någon är att Johanna får hjälp. Jag vet vad jag tycker låter mest troligt.

Ska vi uppfatta detta som att du inte klarar av att flytta din kropp i enlighet med dina egna önskemål, att dina kroppslemmar inte samspelar. Har du svårt att gå genom att sätta den ena foten framför den andra eller? Johanna kan rida hästar, det kräver bra och samspelt kontroll av alla kroppsdelar, ben, föttern, knän, armar händer och kropp, då det är just ett fullständigt och totalt samspel mellan ryttare och häst. Du får sluta döma andra utifrån dina egna oförmågor, och inse att andra kan mycket bättre än dig. Bara det faktum att du klarar av att skriva på en dator kanske får ses som ett mirakel. Pekfingervalsen eller? Med bara en hand, eller klarar du av att samspela dina två pekfingrar? Du har en bit kvar till mina 600 nedslag i minuten då, vid normal skrift

Det som i detta fallet har krävt särskilda kunskaper är själva strypningen, att veta hur man ska göra den, men där vet vi att Johanna var väl påläst, så det är inget konstigt med det. Hon visste nog precis var hon skulle sätta tummarna för att få full effekt i strypning. Hon visste nog precis att hon behövde anbringa all kraft hon hade för att med säkerhet blocker andningsvägarna såväl som att occludera artärer och vener för maximal och snabbaste och mest diskreta effekt. Och det gav resultat. Grannarna hörde inte ett ljud av själva mordet. Det var inte förrän Johanna försökte bära ut den döda Tove ur badrummet och tappade henne rakt ner i golvet, som grannarna uppmärksammade att något oroväckande utspelade sig i hennes lägenhet. Om det nu var så det gick till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in