2021-05-09, 19:00
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittningDrolvia
Fan vad kul att jag snubblade över detta. ”Dead Set” var ju riktigt skön. Inte snålades det med död och förödelse heller.

Måste försöka kolla på ”Reality Z”.

Jag gillade också Dead Set, men Reality Z höll inte samma klass kände jag.

Såg precis I Survived a Zombie holocaust (finns på youtube också), över förväntan för en lågbudget film.
Citera
2022-02-28, 22:03
Medlem
Elementarts avatar
Tittade precis på Exit Humanity, den hade en del intressanta delar. Utspelar sig under Amerikanska inbördeskriget.
Citera
2022-07-12, 19:01
Medlem
Elementarts avatar
Malnazidos (Valley of the Dead) var ganska bra, spansk zombie-film som utspelar sig under andra världskriget.
Citera
2022-09-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer (old)
Bästa Zombie rullarna är Romeros trilogi även om de italienska rullarna ofta har sjysstare make-up och stämningar. Grau:s Let sleeping corpses lie/Breakfast at the Manchester Morgue är en sjysst rulle ..men bäst??NÄ HÖR NU VAD JAG SÄGER:Argento/Soavi/Romero/M.Bava krossar alla konkurrenter...
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Har du sett Let Sleeping Corpses Lie (1974)? Ett tidigare exempel på en Italiensk/spansk euro-zombie film.
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Lite tips. Många av dessa titlarna är inte direkta måsten för en novis men du kanske hittar nåt kul.

Let Sleeping Corpses Lie
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Let sleeping corpses lie. Zombiefilm från 70-talet vilket innebar långsamma, kramsugna zombies. De var likbleka och starka som sjutton. Rekommenderas!
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Night, Dawn och Day
Zombie Flesh Eaters (aka Zombie 2)
Let Sleeping Corpses Lie

Dessa är facit på bra zombiefilm.

Tycker att det är helt vrickad att folk nämner Zombieland och Shaun of the dead i samma mening som riktiga zombiefilmer? Är väl som att nämna Scream och Scary Movie i samma mening.
Tidigt på morgonen skräms man till glädje av att ett nytt guldkorn lagts till i Netflix klassiker-utbud. För dom som vill zombie'fiera sig, den multibetitlade Non si deve profanare il sonno dei morti/Let Sleeping Corpses Lie/The Living Dead at the Manchester Morgue/Don't Open the Window/Breakfast at the Manchester Morgue (1974) regisserad utav Jorge Grau.

https://www.netflix.com/se-en/title/60002608

Som kuriosa kan nämnas att regissören var assistant director på äldre film i Netflix klassiker-arkiv, Sergio Leone-regisserade Il colosso di Rodi/The Colossus of Rhodes (1961). Finns sannolikt en del Leone-fans på forumet som inte har sett den.

https://www.netflix.com/se-en/title/70068952

Offtopic och ännu mera överkurs så var Leone även inblandad som manusförfattare till Romolo e Remo/Duel of the Titans (1961) som även den hittat till Netflix.

https://www.netflix.com/se-en/title/70154423
Citera
2022-10-29, 20:05
Medlem
Elementarts avatar
Såg precis Block Z, en filippinsk zombie-film, väldigt lyckad måste jag säga, bra skådespeleri och mycket av effekterna såg bra ut, trots att den verkar ha haft en ganska liten budget.

2023 kommer det släppas en uppföljare till Day of the Dead (1985), denna har fått titeln Night of the Living Dead 2 och de tre huvudskådespelarna från den första filmen kommer vara med i uppföljaren.
Citera
2022-10-29, 20:07
Medlem
Foliekavajs avatar
Evil, grekisk zombierulle, svårsökt pga det väldigt generiska namnet. Episk slutscen, kan vara den bästa i genret.
Citera
2023-02-21, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Har glömt namnet på en svartvit skräckkomedi från 1930-talet. Det var någonting med en grupp personer som blev strandade på en ö. Någonstans hördes ljudet av trummor. Nådde fram till ett hus där ljudet verkade komma från källaren. Knackade på och vill minnas att då upphörde trummorna. Husets ägare höll på med experiment som förvandlade människor till zombies. De smög runt i huset om nätterna. Hushållerskan verkade inte ett dugg rädd för dem. Varje kväll ställde de sig i kö för att bli utfodrade. Käkade vanlig mat tydligen. Filmen kunde varit medioker men det var en svart skådespelare med som hade kvicka repliker och lyfte alltsammans.
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Det måste vara King of the zombies (1941) som aldrig har visats i Sverige varken på bio eller TV vad jag kan hitta.

www.imdb.com/title/tt0033787

Om du finner tidiga vita filmer med negrer i större biroller intressant kan du kika in följande om du har Netflix, ur deras enorma klassiker-arkiv:

Midshipman Easy (1936) om unge bortkomne Master Easy's äventyr på ett skepp, ackompanjerad av den negroida och komiska hjälpredan Mesty som tilltalas hårt med dagens känsliga mått mätt.

www.imdb.com/title/tt0026713
www.netflix.com/title/81409544

Brittiska The proud valley (1940) från Ealing Studios, tydligen är en av dom första filmerna från öriket med en neger i huvudrollen, och en seriös sådan, spelad av skönsjungande sångaren Paul Robeson.

www.imdb.com/title/tt0031828
www.netflix.com/title/81409618

Basil Dearden's Pool of London (1951) från Ealing Studios. En noir-thriller om besättningen på ett fartyg som ligger i hamn och deras äventyr i land, dom manliga vita huvudrollerna är oftast kriminella och den ende negern är duktig, snäll och lyckas inleda ett rasblandat förhållande, vilket denna tydligen var första brittiska filmen som gestaltade, 16år före amerikanska Guess Who's Coming to Dinner (1967) med Sidney Poitier.

www.imdb.com/title/tt0042851
www.netflix.com/title/81409604

Apropå Poitier har dom även en tidig film med honom i huvudrollen, Cry, the Beloved Country (1953) om en präst i Sydafrika. Bry dig inte om omslagsbilden hos Netflix som visar James Earl Jones från 90tals-remaken, alla negrer ser bevisligen likadana ut i Netflix anställdas ögon, och dom ser inte skillnad på om en screencap är från 50 eller 90-talet.

www.imdb.com/title/tt0043436
www.netflix.com/title/81409379

På zombie-tema får du inte missa den multibetitlade klassikern Non si deve profanare il sonno dei morti/Let Sleeping Corpses Lie/The Living Dead at the Manchester Morgue/Don't Open the Window/Breakfast at the Manchester Morgue (1974) regisserad utav Jorge Grau.

www.imdb.com/title/tt0071431
www.netflix.com/title/60002608
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Där har vi den! Tackar. Kunde inte hitta den jäkla filmen hur mycket jag än letade. Värd att ses igen om den är ganska kul.
Missa inte att den har en sequel, Revenge of the Zombies (1943) där negern dyker upp igen, såg ut att vara enda karaktären som var med i båda.

www.imdb.com/title/tt0036307

Osäker på om jag har sett någon av dom men man blev lite sugen, klassiska zombie-filmer från 1930- till 80-talet är oftast alltid underhållande.

Angående Let Sleeping Corpses Lie (1974) och vad för klassiskt på temat som finns hos Netflix så är det även Zombie-inslag i Noman J. Warren's sista långfilm Bloody New Year (1987) som stundtals är ganska rolig. Jag såg den nu senaste nyårsaftonen.

www.imdb.com/title/tt0092676

Överkurs men kanske ändå intressant är att dom har tre av Warren's filmer:

Her Private Hell (1968)
Her Private Hell (1968)
Loving Feeling (1968)
Satan's Slave (1976)
Prey (1977)
Terror (1978)
Outer Touch/Spaced out (1979)
Inseminoid (1981)
Gunpowder (1986)
Bloody New Year (1987)

www.netflix.com/title/81471115
www.netflix.com/title/70050107
www.netflix.com/title/70014713
Citera
2023-02-21, 03:21
Medlem
-GGs avatar
Generellt undviker jag zombiefilmer. Men Army of the Dead tycker jag får oförtjänt mycket skit på IMDb.

Jag gillade den! Den var fartfylld och cool, och zombierna var inte i huvudfokus vilket jag tycker kändes skönt.

T ex filmen World War Z sög, i min åsikt. För många zombier, och till slut orkade jag inte bry mig, utan önskade snarare att alla avgick och att alla dog.
Citera
2023-02-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Missa inte att den har en sequel, Revenge of the Zombies (1943) där negern dyker upp igen, såg ut att vara enda karaktären som var med i båda.

www.imdb.com/title/tt0036307

Osäker på om jag har sett någon av dom men man blev lite sugen, klassiska zombie-filmer från 1930- till 80-talet är oftast alltid underhållande.

Angående Let Sleeping Corpses Lie (1974) och vad för klassiskt på temat som finns hos Netflix så är det även Zombie-inslag i Noman J. Warren's sista långfilm Bloody New Year (1987) som stundtals är ganska rolig. Jag såg den nu senaste nyårsaftonen.

www.imdb.com/title/tt0092676

Överkurs men kanske ändå intressant är att dom har tre av Warren's filmer:

Her Private Hell (1968)
Her Private Hell (1968)
Loving Feeling (1968)
Satan's Slave (1976)
Prey (1977)
Terror (1978)
Outer Touch/Spaced out (1979)
Inseminoid (1981)
Gunpowder (1986)
Bloody New Year (1987)

www.netflix.com/title/81471115
www.netflix.com/title/70050107
www.netflix.com/title/70014713

"Flytta på er grabbar! Jag är en av er nu."
När han själv förvandlats till zombie och ska rätta in sig i ledet. Många kul repliker. Han är ju kung på riktigt. Gillar samspelet med tjejen. Ska absolut se uppföljaren. Tack för tipsen.
Citera
2023-08-05, 13:32
Bannlyst
Resident Evil alltså den som liknar animerat mer.

https://www.destructoid.com/all-resident-evil-animated-movies-in-chronological-order/
Citera
2023-08-05, 15:54
Medlem
-GGs avatar
Död Snö 3, har det varit tal om.

Jag undrar om det blir något.
Citera
2023-12-15, 23:29
Medlem
Elementarts avatar
Såg Infection från 2019 nyligen, zombie-film från Venezuela. Rätt bra ändå med tanke på att filmen har haft en ganska liten budget: https://www.imdb.com/title/tt6022266/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in