Citat:
Ursprungligen postat av
TottemHorse
Det man kan göra är att titta på loggarna från dumpen som om det varit en konversation mellan barn och vuxen och om det hade det funnits grund till åtal i dem. I dumpens fall hade "smörandet" inte haft någo inverkan. Det finns nämligen ingen lag som skyddar vuxna mot grooming.
Du argumenterar från fel håll, att de smörar har inte med groming att göra. Utan den svåra bedömningen att polis inte får locka fram brott. I USA har jag för mig att de i en del delstater kan polis spela prostituerade, kanske har jag fel där. Men något sådant kommer aldrig svenskt rättssystem att inkorporera. Liknande Dumpens smörande blir en gråzon och rättsväsendet kommer fria före en att fälla.
Ett annat problem är att bevisen måste vara starka, det gör att Dumpen behöver lämna in sina telefoner, det räcker inte med tömning, då en tömning inte får med eventuella borttagna dumpar. Försvarsadvokaten kan för sin klients räkning hävda att dumprarna inte är kompletta och därmed finns inte hela sanningen med. Det som Dumpen kan bidra med är det som de gör redan i dag, anmäla barnporr.
Om Dumpen fortsätter efter att lagen införts, så skapar de bara fall som är omöjliga att fälla. Om de inte smörar och kan bevisa det, kan de lämna över till polis om det är ett tidigt skeende, men tänker de sig att hänga ut efter dom, då ger de dem dubbla straff, och det är oseriöst.