2023-08-04, 21:53
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Ganska konstigt att mördarna överklagar domen på livstid. Det var ju ett avsiktligt mord där de senare försökte gömma undan bevis genom att destruera kroppen.

Självklart att de överklagar‼️

De har ju ingenting att förlora på en överprövning.
Citera
2023-08-04, 21:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Den rädslan som påpekas kan jag inte se.
Maja ljuger inte om kriminella aktioner som Johanna har ägnat sig åt, hon sjunger ut om det mesta.
Vad hon själv har varit delaktig i förminskar hon, hon har ”bett till Gud” och hoppats på att det ska regna vid mordbränningarna, det ser jag som att hon sätter sig själv i bättre dager.
Menar du då att hon ljuger om sin egen roll?
Citera
2023-08-04, 22:17
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du då att hon ljuger om sin egen roll?
Jag menar att hon utelämnar mycket om sitt eget deltagande och vad som hände under mordnatten, ser inte Maja som ärlig.(Vilket hon hon gör för att rädda sig själv)
Hon har inga problem att prata om Johannas gärningar men då det kommer till frågor om hennes egna förehavanden så vet vi ju hur det låter.

Åklagaren har ju hänvisat till Balkongmålet i detta ärende och HR bör döma därefter.
Citera
2023-08-04, 22:21
Medlem
Citat:
Frisk och logiskt tänkande är dock inte ekvivalent.
Vad i Js utsagor och handlingar är logiska?
Vad i Ms utsagor och handlingar är logiska?
Ingen av dem är psykiskt sjuka.

Vi kan jämföra ett par delar av J och M s erkännande.

Johanna säger att tanken att slå Tove växte fram efter att hon fick nobben av polisen, och hon kände ilska. När hon gick och pratade med Maja så tänkte hon att dom skulle fråga Tove om hon ville följa med hem och prata, och dom då skulle slå henne på vägen. Hon säger att ingen är särskilt full.

Maja säger att dom bara skulle prata för att reda ut allt, och ställer krav på J och T, att hon enbart följer med så länge det inte blir bråk. Hon säger att hon är väldigt berusad.

Här stöds J s story av ca 5 vittnen som säger att ingen var påtagligt berusade. M har sett gå in och ut från Nöjet för att leta efter T och sett arg ut.
Ta bort M från ekvationen, och låtsas att det bara är J. Alla som tror att J själv utfört mordet hade givetvis sagt att J lurade med T för att slå eller mörda henne. Men bara för att M påstår att dom bara skulle prata så kan det mycket väl stämma.

Här förefaller J s version stämma. Dels med tanke på vad dom gjort innan och vad som hände efteråt.

Johanna säger att M höll i händerna men kan inte säga exakt hur eller hur länge. Efteråt sitter dom bredvid T för att kolla om hon levde. Dom pratar inte särskilt mycket, kanske dom nämnde att det var blött på golvet, och är båda chockade. Hon säger att dom fick byta strumpor. Hon säger också att hon hörde ringklockan. Hon ursäktar M s beteende och säger att hon verkar chockad och äter på mekanisk instinkt. Dom trär även på platspåsar för att det är otäckt att se kroppen, och då framför allt M.

Maja säger att hon sov och varken hörde duns eller ringklocka. Men hennes telefon visar två stegserier runt tiden för mordet och att hon 02:33 (ett par min innan mordet) aktivt tänt upp sin telefon. Hon säger att hon blir väckt och ombedd att hjälpa till att bära kroppen. Hon ställer inga frågor och säger att plastpåsarna först träddes på i bilen.

Som vi nu diskuterat fram och tillbaks så kan vi iaf säga att det är väldigt ovanligt att en kvinna lyckas strypa en annan kvinna utan att själv få en enda skråma.

Så även här verkar Johannas story ligga närmare sanningen.

Johanna är detaljerad i sin redogörelse i hur dumpningen gick till. Hon beskriver hur dom trär på plastsäckarna och varför. Att det blir immigt i bilen så dom får veva ner en ruta och hon får motorstopp. Hon säger att hon tog av sog jackan när hon kastade ut telefonen eftersom hon var varm efter bärandet av T.

Maja ändrar sig och lägger till flera saker och använder sig av minneslappar flera gånger, även efter ”erkännandet”. Som t.ex att hon spyr som hon tar tillbaks, att hon inte vet vad som hände med T s mobil och nycklar. Hon säger först att J bar T och lös med lampan samtidigt på nåt sätt.

Johannas erkännande är detaljerat och konsekvent till skillnad från Majas som behöver ändra sig flera gånger och lägger till uppgifter allt eftersom.

Ett ex där M verkar försäga sig under sitt ”erkännande” är när hon får frågan om hon vet om Tove är död eller levande när hon får se henne i lakanet. M svarar, Hon är, jag tror hon är död.
Senast redigerad av Heretic77 2023-08-04 kl. 22:54.
Citera
2023-08-04, 22:36
Avslutad
Citat:
Jag menar att hon utelämnar mycket om sitt eget deltagande och vad som hände under mordnatten, ser inte Maja som ärlig.(Vilket hon hon gör för att rädda sig själv)
Hon har inga problem att prata om Johannas gärningar men då det kommer till frågor om hennes egna förehavanden så vet vi ju hur det låter.

Åklagaren har ju hänvisat till Balkongmålet i detta ärende och HR bör döma därefter.
Om du försöker sätta dig in i tanken att Maja inte var med när Tove ströps, hur ska hon då kunna återge vad som hände?
Maja har berättat vad Johanna sagt åt henne att säga. Johanna är väldigt beräknande och manipulativ.
Jag skulle inte bli förvånad om Clea kräver att Johanna ska genomgå en RPU, för att dömas till RPV med särskild utskrivningsprövning, för att på så sätt få sin klient att undslippa livstidsstraff.
Döms hon till RPV, kan hon genom prövning vara ute om ett-två år...
Många har försökt gå den vägen.
Citera
2023-08-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tycker tvärtom.
Johanna är en risktagare. Att dumpa mobil och cykel behöver inte ta lång tid.

Vem vet vad hon hade i tankarna innan grannen dök upp.

Kanske tänkte hon dumpa mobilen där cykeln lämnades.

J var väl lite av en risktagare redan innan. Jag tänker på att hon t ex berättade för sitt ex F att hon anlagt en brand utanför sin förra kille. Han berättade därefter för en kompis E och när J fick veta det sa F att hon började gråta i bilen. Då tog han aldrig upp händelsen igen. Men J kanske inte förstår själv allvaret i att starta en brand eller litade hon blint på att F skulle vara lojal.
Det är förstås lätt att vara efterklok och han var bunden till J känslomässigt men tänk om han pratat med några vuxna om det som J berättade då.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-04 kl. 23:28.
Citera
2023-08-04, 23:07
Medlem
Nonitottas avatar
[quote=Mumsbulle|85296884]Om du försöker sätta dig in i tanken att Maja inte var med när Tove ströps, hur ska hon då kunna återge vad som hände?
Maja har berättat vad Johanna sagt åt henne att säga. Johanna är väldigt beräknande och manipulativ.
Jag skulle inte bli förvånad om Clea kräver att Johanna ska genomgå en RPU, för att dömas till RPV med särskild utskrivningsprövning, för att på så sätt få sin klient att undslippa livstidsstraff.
Många har försökt gå den vägen.[/QUOTE

Johanna kommer aldrig dömas till RpV så det kan du glömma. Under de 4 veckor klienterna är där övervakas de minutiöst och de anställda låter sig inte luras i första taget. I synnerhet inte av en manipulativ 20-åring.

Sexmördaren Dariuz Ledzion lyckades och trodde han skulle komma ut rätt snabbt men han har suttit över 20 år nu. Han lär aldrig komma ut. Livsfarlig.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-04 kl. 23:26.
Citera
2023-08-04, 23:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om MH:s mobil där så har jag kikat lite på det här med skärmtändning och skärmlåsning.
Det som syns i loggen som heter "backlight" är dessa skärmtändningar/släckningar som sker 02:33.

Se video från min skärm:
https://gofile.io/d/nkKEIw

Det som är simulerat är en iPhone 12 med iOS 16.0.3 (sista uppdateringen av iOS innan tiden för mordet).

Dyker upp lite andra bekanta vyer också.

Observera hur knapptryckningarna registreras i loggen.

Det som kallas Springboard med hänvisning till hemskärmen i nya protokollet dyker också upp i det vita loggfönstret.

Det går alltså att gå mer på djupet i polisens analys men det de främst behöver komplettera med är en koll på om sidoknappen trycks in för att tända skärmen. (i video så trycker jag på den översta ikonen som serut som en uppgående sol med pil pekar upp. Symbolen i sig ska visa att man tänder eller släcker iPhonen med den knappen).

Om inte Axiom har stöd för knapptryckningar som artefakt genom analys av Biome så har iLEAPP det som jag skrev om häromdan och som jag visat skärmbilder på hur det loggas med tidsstämplar när man trycker på iPhonens knappar.

Om de missat detta(som bara är en liten detalj i sammanhanget) kanske de missat nån mer viktig Biome användardata?

Jag ska inte förklara allt i vyn i videon, men det är det programmet som israeliska Cellebrite, som är polisens leverantör, testar de metoder som utnyttjar sårbarheter i iPhonens och således kan öppna upp dem för tömning.
Tack! Har spelat upp klippet några gånger och ja, loggen avger en mängd information vid tryckningar av sidoknappen.

Vi får verkligen hoppas på att man tar reda på vad som krävs för skärmtändning.
Citera
2023-08-04, 23:17
Medlem
sybels avatar
Citat:

Det är tänkbart att M utelämnat både det ena och det andra för att skydda sig själv eller av någon annan anledning, men det vet vi inte. Vi tolkar och tror.
Citera
2023-08-04, 23:22
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om du försöker sätta dig in i tanken att Maja inte var med när Tove ströps, hur ska hon då kunna återge vad som hände?
Många har försökt gå den vägen.

Vänta lite grann. Om inte Maja var med på mordet varför ska då Johanna diktera vad Maja ska säga i förhör? Om nu Maja sov igenom hela mordet så behövs väl knappast någon efterhandskonstruktion från varken Johanna eller Maja, sov Maja så sov hon inget mer med det, Så varför diktera ihop en osannolik historia när Maja sitter på sanningen som dessutom är guld värd för henne.
Citera
2023-08-04, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Johanna kommer aldrig dömas till RpV så det kan du glömma. Under de 4 veckor klienterna är där övervakas de minutiöst och de anställda låter sig inte luras i första taget. I synnerhet inte av en manipulativ 20-åring.
Jag tror inte det heller, jag spånade över vad Clea kommer försöka hitta på för att mildra sin klients straff...
Vem vet, det kan fortfarande lämnas in nya "bevis", en grundligare undersökning av digitala spår, @Avel har visat att utredarna inte gjort allt, utan tagit en lättare väg
Citera
2023-08-04, 23:28
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det är tänkbart att M utelämnat både det ena och det andra för att skydda sig själv eller av någon annan anledning, men det vet vi inte. Vi tolkar och tror.

Men varför?? om hon nu sov så finns det ingen anledning att återberätta vad än J säger att M ska delge polisen. Om Maja bara hållit sej till sin egen historia och gett fan i Johannas historia så skulle Maja med stor sannolikhet varit i ett mycket bättre läge än vad hon är just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in