Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
Inte "bara" när det gäller en död kropp - jag tror, efter allt jag har läst om Maja, att hon använder lögner som ett skydd och att det spelar ingen roll hur många bevis hon får emot sig. Hon bara ÄR sån. Inpräntat sen barnsben. Det är vad jag tror.
Det är definitivt inget försvar för hennes gärningar!
Jag tror att en del av Ms 'vita lögner' som hennes mamma nämner om har handlat om att inte göra sina föräldrar besvikna när det gäller frågor som t ex alkohol och sexuella relationer. Även om hennes pappa verkar 'open-minded' i förhör så är de ju ändå sas 'kodade' tror jag av sitt sammanhang i pingst där hennes pappa också tidigare var pastor.
Som barn läser man också av sina föräldrar.
Jag har själv frikyrkobakgrund. Även om det var ett förhållandevis fritänkande hem så hände det ju ändå att jag höll tyst om en del saker och ibland någon lögn får jag erkänna. Och jag kunde märka besvikelsen hos mina föräldrar ibland när jag gjorde andra val än de hade kanske önskat.
M kände sig inte hemma i församlingen som hennes föräldrar är engagerade i. Det kan ju bero på flera saker t ex att diagnoserna försvårat det sociala samspelet för henne, synen på HBTQ som ofta har mer att önska eller att hon inte delar det budskapet som predikas. Eller att hon helt enkelt inte fick några kompisar. Eller något helt annat.
Att hon ljög de första sex veckorna under häktningen handlar väl om att hon höll sig till storyn som J gått igenom med henne. Vilket förstås var väldigt dumt gjort. Varför M gjorde det har spekulerats mycket kring i tråden av Sybel m fl så jag tar inte upp det i detta inlägg.