2023-08-04, 16:35
Medlem
FuckSwedens avatar
Igår fick jag detta mail från UL, Uppsalas Lokaltrafik.

Citat:
DET HÄR HAR HÄNT
Den 31 juli kom det till vår kännedom att en person utan UL:s medgivande berett sig tillträde till uppgifter om dig i UL-appens biljettsystem. Det innebär att det varit möjligt att se din mailadress, köphistorik och telefonnummer. Lösenord, personnummer, kontonummer och sjukresebiljetter har INTE exponerats.

REGION UPPSALAS BEDÖMNING AV KONSEKVENSER FÖR DIG
En utomstående har hämtat ut en lista från biljettsystemet i UL-appen. Personen har direkt efter upptäckten kontaktat Region Uppsala för att påpeka möjligheten att göra intrång. Personuppgifter som har visats är din mailadress och/eller telefonnummer samt köphistorik. IT-systemet har åtgärdats och det går inte längre för obehöriga att se dina uppgifter i UL-appen.
Är det någon här som har mer info om det inträffade? Vidrigt om folks mailadresser och telefonnummer läggs ut på internet! Personen i fråga har ju tagit ut listan och såna här uppgifter är det hårdvaluta på.
Citera
2023-08-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Vidrigt om folks mailadresser och telefonnummer läggs ut på internet!
Sånt här händer ju varje dag. Det är därför jag använder en forwarding-tjänst för mina mejl.

qiwdmwqo@duck.com för Swedbank
tehujgoiej@duck.com för Arbetsförmedlingen
rtyjklbnfl@duck.com för Webhallen
Osv
Citera
2023-08-04, 16:55
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Sånt här händer ju varje dag. Det är därför jag använder en forwarding-tjänst för mina mejl.

qiwdmwqo@duck.com för Swedbank
tehujgoiej@duck.com för Arbetsförmedlingen
rtyjklbnfl@duck.com för Webhallen
Osv

Har du ett forward-telefonnummer också?
Citera
2023-08-04, 22:55
Medlem
Citat:
Har du ett forward-telefonnummer också?
Nej. Jag har ett nummer som ligger i en gammal Nokia som jag aldrig ger ut till någon vän utan bara skitsidor.
Citera
2023-08-10, 14:01
Medlem
Adrenaline976s avatar
Fick detta mail av UL-region Uppsala. Tänkte att det passar in här. Hur ska man tolka det här? Hur kan UL säkerställa att ens uppgifter inte har läckt ut? Personen i fråga kan ju ha sparat alla uppgifter på sin dator tex? Det låter som att det är en anställd inom UL eller vad tror ni? Har någon annan fått detta mail idag kl 10:57?

Hej!
Region Uppsala behöver informera alla som någon gång registrerat sig i UL-appen om att det skett en personuppgiftshändelse i IT-systemet för UL-appen.

En utomstående person har gjort intrång i biljettsystemet i UL-appen och fått tillgång till registrerade kunders e-postadresser, mobiltelefonnummer och biljettköp. Vi har åtgärdat systemet och dina uppgifter är inte längre synliga för någon utomstående. Vi ser inte att personuppgifter har använts av någon.

Vi vill vara tydliga med att INGA andra uppgifter har varit synliga.

Se de vanligaste frågorna och svaren längre ner i mejlet eller hör av dig till:*fragaoss@ul.se*med din fråga så besvarar vi den så fort vi kan. Vill du i stället prata med någon på UL:s kundtjänst, ring 0771 14 14 14 klockan 6.00 – 22.00 på vardagar och klockan 8.00 – 22.00 på helger.* *

Du hittar också mer information och uppdaterade frågor och svar på UL:s hemsida*www.ul.se* * * *
Citera
2023-08-10, 21:54
Avstängd
Citat:
Igår fick jag detta mail från UL, Uppsalas Lokaltrafik.

Är det någon här som har mer info om det inträffade? Vidrigt om folks mailadresser och telefonnummer läggs ut på internet! Personen i fråga har ju tagit ut listan och såna här uppgifter är det hårdvaluta på.

Troligen har någon vithatt sökt att testa UK-appen för att sedan uppmana UL på säkerhetsläget. Listan är troligen destruerad. De som verkligen säljer uppgifterna kommer inte att kontakta UL. Det är nog mer troligt att UL och dess tredjepart säljer dina uppgifter än att en vithatt gör det.
Citera
2023-08-11, 07:29
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Fick detta mail av UL-region Uppsala. Tänkte att det passar in här. Hur ska man tolka det här? Hur kan UL säkerställa att ens uppgifter inte har läckt ut? Personen i fråga kan ju ha sparat alla uppgifter på sin dator tex? Det låter som att det är en anställd inom UL eller vad tror ni? Har någon annan fått detta mail idag kl 10:57?

Hej!
Region Uppsala behöver informera alla som någon gång registrerat sig i UL-appen om att det skett en personuppgiftshändelse i IT-systemet för UL-appen.

En utomstående person har gjort intrång i biljettsystemet i UL-appen och fått tillgång till registrerade kunders e-postadresser, mobiltelefonnummer och biljettköp. Vi har åtgärdat systemet och dina uppgifter är inte längre synliga för någon utomstående. Vi ser inte att personuppgifter har använts av någon.

Vi vill vara tydliga med att INGA andra uppgifter har varit synliga.

Se de vanligaste frågorna och svaren längre ner i mejlet eller hör av dig till:*fragaoss@ul.se*med din fråga så besvarar vi den så fort vi kan. Vill du i stället prata med någon på UL:s kundtjänst, ring 0771 14 14 14 klockan 6.00 – 22.00 på vardagar och klockan 8.00 – 22.00 på helger.* *

Du hittar också mer information och uppdaterade frågor och svar på UL:s hemsida*www.ul.se* * * *
Jag mejlade till fragaoss@ul.se samma dag som jag fick mailet men har fortfarande inte fått svar. Förbannade sopor är vad de är.
Citera
2023-08-11, 09:46
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Troligen har någon vithatt sökt att testa UK-appen för att sedan uppmana UL på säkerhetsläget. Listan är troligen destruerad. De som verkligen säljer uppgifterna kommer inte att kontakta UL. Det är nog mer troligt att UL och dess tredjepart säljer dina uppgifter än att en vithatt gör det.
Troligen. De nämner ju "En utomstående person". Skulle inte förvåna mig om han blivit polisanmäld som tack för hjälpen.
Citera
2023-08-11, 21:42
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tonaring-fran-uppsala-lan-tar-pa-sig-tva-stora-it-attacker--7c3ffr
Citera
2023-08-11, 23:10
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Jag mejlade till fragaoss@ul.se samma dag som jag fick mailet men har fortfarande inte fått svar. Förbannade sopor är vad de är.
Har också mailat och inte fått svar.
Citera
2023-08-12, 09:08
Medlem
Rocinhas avatar
Killen sms:ade UL och berättade om hur intrånget gick till. Han frågade även om en belöning för det.

Istället polisanmäler dom det.
Vilket jävla ruttet bolag som anmäler GRATIS penetration testing.

Han hade ju kunnat sprida infon online utan att berätta om säkerhetshålet. Då hade jag fattat om de gjorde en polisanmälan. Men när han ENDAST hör av sig till UL med infon, då ska de straffa honom.

BANANREPUBLIKEN SVERIGE.

Då vet vi, HJÄLP aldrig staten med GRATIS PENTESTING. De kommer bara anmäla folk. Killen sparade dom miljoner men de skiter i.

Fuck UL. Hade det varit mitt system någon bröt sig in i och meddelande detaljerat om hur det gick till, hade jag tackat och förmodligen anställt snubben, eller åtminstone betalat för det.

Jävla FITTOR i Sverige. Nu har han tonåringen iaf fått upp ögonen att aldrig hjälpa till igen. Grattis till Sverige som precis fått en ny fiende
Senast redigerad av Rocinha 2023-08-12 kl. 09:12.
Citera
2023-08-12, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Killen sms:ade UL och berättade om hur intrånget gick till. Han frågade även om en belöning för det.

Istället polisanmäler dom det.
Vilket jävla ruttet bolag som anmäler GRATIS penetration testing.

Han hade ju kunnat sprida infon online utan att berätta om säkerhetshålet. Då hade jag fattat om de gjorde en polisanmälan. Men när han ENDAST hör av sig till UL med infon, då ska de straffa honom.

BANANREPUBLIKEN SVERIGE.

Då vet vi, HJÄLP aldrig staten med GRATIS PENTESTING. De kommer bara anmäla folk. Killen sparade dom miljoner men de skiter i.

Fuck UL. Hade det varit mitt system någon bröt sig in i och meddelande detaljerat om hur det gick till, hade jag tackat och förmodligen anställt snubben, eller åtminstone betalat för det.

Jävla FITTOR i Sverige. Nu har han tonåringen iaf fått upp ögonen att aldrig hjälpa till igen. Grattis till Sverige som precis fått en ny fiende
Det är uppenbart att du inte är särskilt insatt i varken IT eller juridik. Dessutom så vet vi ju inga detaljer alls ännu. Polisen blandas ju in eftersom skidden har begått ett brott. Men han slipper säkert hårt straff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in