2023-08-04, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Med tanke på att han hittills haft fel 100% av gångerna han uttalat sig om något, bekräftar det vad alla tror. Nato har inte varit så enat sedan Kalla kriget.

Ytterligare en bedrift som bajs-Putin uppnått med sitt 3-dagarskrig.

Ett Nato som aldrig varit starkare, aldrig haft så många medlemmar, aldrig varit så eniga, aldrig haft så mycket resurser, så mycket moderna vapen och ammunition, som någonsin tidigare.

Med de nya Nato-medlemmarna så har mästerstragen Pitten dessutom lyckats stänga in sig själv i Östersjön. Öresund blir ytterligare ett Bosporen.

Hur går det med den ryzka marinövningen förresten. Övar de på att landstiga på Gotland eller övar de på att ta sig ut ur Öresund? Flyter likkistorna? Inga exploderande spisar än? Nån kock som rökt på däck?
Citera
2023-08-04, 12:42
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Men nu utbildas de i rask takt på F-16 som det finns tusentals av ute i världen och jag tror den riktiga stöten kommer när man har tillgång till F-16 fullt ut.

Då blir det åka av för Ivan i skyttegravarna...

Kanske!

Men för mig som amatör i sammanhanget så framstår det som att man begått ett misstag att arbeta efter Natodoktrin utan att ha tillgång till den viktiga stridsflygskomponenten. Misstaget är inte Ukrainas ska väl sägas. Om jag förstått saken rätt så har Ukraina lagt om strategin utifrån att den planerade offensiven inte helt gått som tänkt eftersom viktiga komponenter i strategin, som skulle bygga på Natodoktrin, saknades (t.ex. stridsflyg).
Detta gör att de sannolikt tappat både tid, som ryssarna använt för att bygga försvar, och även förlorat en hel del liv.
Ukrainarna är påhittiga och verkar trots allt göra lemonad av citronen.
Citera
2023-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hur många vagnar har ryssarna förlorat nu igen, 4000 nånting...

Du vet inte vad du pratar om, din pajas

hur många har ukraina förlorat?
vilken har störst garage?
förlustsiffrorna betyder ju inget om man bara uppskattar den ena sidan. och här har ryssland ett övertag i att de har högre produktion, större kapacitet i reparationsmöjligheter nära fronten, samt att de fortfarande har fordon magasinerade.

förluster i detta krig är svårt, som de flesta förstår och har sett så bärgar man och reparerar man allt som går, på båda sidor.
första månaderna förlorade ryssarna många bmpx, hur många reparerades? av vilken sida? ukraina bärga en hel del av ryssarnas.
jag har sett att ukraina bärgar även bushmasters, promax mm. undras om de har möjlighet att återställa dessa, men de kanske används till reservdelar för andra.

just nu så ligger förlusterna på ukrainas sida då de använder dessa i attack, och man ser även några utslagna bärgningsfordon och minröjningsfordon, som är byggda på tank-chassin.

ukraina kan säkert bärga en del, men problemet är ju att fronten iprincip står still, så har deras fordon blivit utslgna av artilleri så kommer det även att nå bärgningsfordonen.

då man ser bilder på kluster av utslagna vagnar så beror detta nog på detta, att man försöker rädda det som går, och blir utslagna själva. eller att man fastnat på samma ställe om och om igen.
Citera
2023-08-04, 12:48
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Kanske!

Men för mig som amatör i sammanhanget så framstår det som att man begått ett misstag att arbeta efter Natodoktrin utan att ha tillgång till den viktiga stridsflygskomponenten. Misstaget är inte Ukrainas ska väl sägas. Om jag förstått saken rätt så har Ukraina lagt om strategin utifrån att den planerade offensiven inte helt gått som tänkt eftersom viktiga komponenter i strategin, som skulle bygga på Natodoktrin, saknades (t.ex. stridsflyg).
Detta gör att de sannolikt tappat både tid, som ryssarna använt för att bygga försvar, och även förlorat en hel del liv.
Ukrainarna är påhittiga och verkar trots allt göra lemonad av citronen.

Ja tittar man på alla framgångsrika krig de senaste 30-40 åren så har de alla inletts med massiva flyganfall för att sedan gå in med marktrupp. Nu hade Ukraina inte de resurserna och det är därför som de avvaktar nu och kör lite nålstick här och var för att trötta ut Ivan. Samt givetvis förstör deras logistikpunkter och sänker deras svarta havs flotta. Sen när man har tillgång till stridsflyg i tillräcklig mängd slår man till rejält.
Citera
2023-08-04, 12:49
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Han uttalar sig inom sitt eget expertområde. Jag ser inga motiv till varför han skulle vara partisk till Rysslands fördel?

Gör sanningen och fakta ont?
Snubben hävdar att Ryzzland i sitt olagliga anfallskrig, tänker på ekologin. Han säger att de undviker att kriga på åkrar för att inte förstöra skörden.
Sanning och fakta, much?
Citera
2023-08-04, 12:52
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Douglas McGregor säger att NATO är på "life support". Det låter positivt då det kan ha inverkan
på kriget. Om NATO upphör kommer ett av Rysslands villkor att automatiskt att uppfyllas. D.v.s
att Ukraina inte ska bli en del av NATO. Det skulle vara ett steg närmare fred.

Så jag hoppas verkligen att NATO:s upplösning ligger nära i tiden.

Douglas McGregor:

https://youtu.be/p5XkX1ikNUY?t=1168

Sanningen eller fakta ligger i betraktarens öga.
Man kan läsa tidigare inlägg.

Men jag kopierar och klistrar in min tidigare analys av Macgregor, som jag hjälpte Barkie med.
Han hade inte så stor koll på karln/karlarna, men hänvisade gärna till de som faktakällor.

Jag tror att jag har besvarat dina funderingar kring Ritter.

Nu gällde det McGregor.
Killen är lite svår att få grepp på. En sak som man funderar över att han är väldigt kategorisk.
Oerhört kategorisk.
Som amerikan och militär, talar han hårt mot sitt eget land och sin(?) president. Det är ovanligt.
Han talar med mycket stark övertygelse. Det kan man inte ta ifrån honom. Det leder också till en slutsats för mig, på slutet.
Hans videos från 8 månader tillbaka talar alla samma språk.
Några alla titlar på upplagda videos.

Ukraine capitulation is on the horizon
Ukraine cannot escape its grim reality
The Lost Opportunities to Leave Ukraine Better Off
Why Ukraine is the West's Fault
The beginning of the end of Ukraine as a country
Ukraine is Not Winning and Will Not Win This War
Alla talar sitt tydliga anti Ukraina språk. Från första dagen.

Ett skäl eller en orsak/bakgrund, till Macgregors inställning, kanske kan hittas i intervjuer med Trish Wood. En kandensisk jounalist
Här uttalas mera politiska motiv. Tydligt anti Neocon och Globalism.
Trish själv är uttalat libertian och hyllar arbetarklassen. Tydlig vänsterprofil m a o.

Men är MacGregor av samma politiska åsikt?
Nej, men det finns saker som förenar. anti Globalism är en länk de emellan.

Macgregor har också en militär konflikt bakom sig. Frispråkig kan man uttrycka det.
Allmänt emot alla utländska inblandningar från USA.
Men han också högt aktad som en god tänkare. Eller var i v f.

2002 hamnade han i konflikt inom det militära, då han ansåg han att man kunde/borde ta (Irak) Bagdad med endast 15 00 man. Att man sedan bara skulle marschera ut och överlåta åt Irakierna att sköta sitt eget land. Detta togs inte väl emot av övriga högre militärer och MacGregor slutade med pension strax efteråt.
1991 som ledare för en pansarregemente, slog han ut Saddams beryktade republikanska garde.
Men han fick inte kredit för detta.
Däremot en underställd vid namn Macmaster fick all kredit och senare befordran.
MacGregors frispråkighet ledde honom till att bli militärhistoriker. Andra fick befordran inom det militära.

Långt inlägg om MacGregor.

Min slutsats om MacGregor, är att han är hämndlysten.
Vad än den amerikanska armen/regeringen gör, är han tvärtom. Stödjer man Ukraina, då kommer inte Macgregor stödja Ukraina.
Macgregor hade om han gjort rätt, varit någon annanstans.
Men hans egenbild och ego var så stark, att alla andra hade fel. Oavsett vad de tyckte/tycker.

En klassisk narccisist?
Men inte många(någon?) av hans videos har visat sig vara rätt. Inte än i v f.
Macgregor är anti Globalist och anti Neokonservatism. Amerika först! Läs: För Trump.
Är man för Trump, är man emot Biden och allt Biden gör.
Sedan har han en oplockad gås med den amerikanska militären.

Så Macgregor ska tas med flera nypor salt.

Trump har han vissa gemensamma värdekopplingar med. Inte minst gränsen mot Mexiko, där han ville inför krigslagar
Citera
2023-08-04, 12:53
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Korrekt, syftade på stridsvagnar.
Enligt oryx så är det mer än 2000 stridsvagnar, halva deras flotta på cirka 56% är utslagna. Inte konstigt att de skickar in skrotet T-55 och annat antikt föremål som hör hemma på ett museum....
Citera
2023-08-04, 12:55
Medlem
Citat:
Men ukraina har ju bara förluster. Allt som USA, Tyskland med fler öser in blir till skrot utan signifikanta framsteg. Förstår du nu att jag inte ser poängen med att skicka vapensystem till en hafsigt ihopsamlad arme som inte är tränade på systemen. Som dessutom har i princip noll understöd från flyg. Som går rakt in i minfält. Där deras fordon förstörs och sen får försöka ta sig igenom på fot. Det är rena självmordsuppdrag.

ukraina är överlägsna på två fronter; förluster av kompetent manskap/utrustning, samt media-kriget med deras MSM-troll i väst.
Citera
Medlem
Kaptagons avatar
Bilder från en vattendrönare som kör in i ryska skeppet Novorossiysk.

https://twitter.com/intermarium24/status/1687411268838178816?t=aoyWnwxlP7YAlwVW20ffUg&s=19
Citera
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
hur många har ukraina förlorat?
vilken har störst garage?
förlustsiffrorna betyder ju inget om man bara uppskattar den ena sidan. och här har ryssland ett övertag i att de har högre produktion, större kapacitet i reparationsmöjligheter nära fronten, samt att de fortfarande har fordon magasinerade..

Det finns så otroligt mkt som talar för att ens är i närheten av att ha rätt här.
Du glömmer att det är hela den fria världen som ryssland krigar emot, vad gäller materiel. Och du tror att poopin har övertaget här?
Är det därför poopin kör stridsvagnar från uralbergen från andra världskriget till fronten?
Citera
2023-08-04, 12:57
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ukraina är överlägsna på två fronter; förluster av kompetent manskap/utrustning, samt media-kriget med deras MSM-troll i väst.
1: Du hittar inte en enda artikel som visar siffror på större förluster för Ukraina.
2: MSM behövs inte, vi har fakta på bordet - poopin för ett olagligt anfallskrig och sysslar med gruppvåldtäkter och kidnappning av barn.
Citera
2023-08-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Enligt oryx så är det mer än 2000 stridsvagnar, halva deras flotta på cirka 56% är utslagna. Inte konstigt att de skickar in skrotet T-55 och annat antikt föremål som hör hemma på ett museum....

de har inte "skickat in t-55" någon kanske synts till av någon anledning. detta har även skett på ukrainas sida, att en eller två t-55 synts till.
förra våren så skickades ett tåg söder ut fullpackat med sådana t-55, de har inte dykt upp nånstans.
om man ser det praktiskt, en rysk t-55 vinner mot en toyota pick-up alla dagar. kanske ryssarna tänker sig använda de i bakre försvarslinjerna påfall att ukraina skulle lyckas ta sig igen på något ställe.

stridsvagnar används oftast här i ukraina som artilleriunderstöd eller rensa skyttegravar, på båda sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in