Citat:
Ursprungligen postat av
punishersweden
Douglas McGregor säger att NATO är på "life support". Det låter positivt då det kan ha inverkan
på kriget. Om NATO upphör kommer ett av Rysslands villkor att automatiskt att uppfyllas. D.v.s
att Ukraina inte ska bli en del av NATO. Det skulle vara ett steg närmare fred.
Så jag hoppas verkligen att NATO:s upplösning ligger nära i tiden.
Douglas McGregor:
https://youtu.be/p5XkX1ikNUY?t=1168
Sanningen eller fakta ligger i betraktarens öga.
Man kan läsa tidigare inlägg.
Men jag kopierar och klistrar in min tidigare analys av Macgregor, som jag hjälpte Barkie med.
Han hade inte så stor koll på karln/karlarna, men hänvisade gärna till de som faktakällor.
Jag tror att jag har besvarat dina funderingar kring Ritter.
Nu gällde det McGregor.
Killen är lite svår att få grepp på. En sak som man funderar över att han är väldigt kategorisk.
Oerhört kategorisk.
Som amerikan och militär, talar han hårt mot sitt eget land och sin(?) president. Det är ovanligt.
Han talar med mycket stark övertygelse. Det kan man inte ta ifrån honom. Det leder också till en slutsats för mig, på slutet.
Hans videos från 8 månader tillbaka talar alla samma språk.
Några alla titlar på upplagda videos.
Ukraine capitulation is on the horizon
Ukraine cannot escape its grim reality
The Lost Opportunities to Leave Ukraine Better Off
Why Ukraine is the West's Fault
The beginning of the end of Ukraine as a country
Ukraine is Not Winning and Will Not Win This War
Alla talar sitt tydliga anti Ukraina språk. Från första dagen.
Ett skäl eller en orsak/bakgrund, till Macgregors inställning, kanske kan hittas i intervjuer med Trish Wood. En kandensisk jounalist
Här uttalas mera politiska motiv. Tydligt anti Neocon och Globalism.
Trish själv är uttalat libertian och hyllar arbetarklassen. Tydlig vänsterprofil m a o.
Men är MacGregor av samma politiska åsikt?
Nej, men det finns saker som förenar. anti Globalism är en länk de emellan.
Macgregor har också en militär konflikt bakom sig. Frispråkig kan man uttrycka det.
Allmänt emot alla utländska inblandningar från USA.
Men han också högt aktad som en god tänkare. Eller var i v f.
2002 hamnade han i konflikt inom det militära, då han ansåg han att man kunde/borde ta (Irak) Bagdad med endast 15 00 man. Att man sedan bara skulle marschera ut och överlåta åt Irakierna att sköta sitt eget land. Detta togs inte väl emot av övriga högre militärer och MacGregor slutade med pension strax efteråt.
1991 som ledare för en pansarregemente, slog han ut Saddams beryktade republikanska garde.
Men han fick inte kredit för detta.
Däremot en underställd vid namn Macmaster fick all kredit och senare befordran.
MacGregors frispråkighet ledde honom till att bli militärhistoriker. Andra fick befordran inom det militära.
Långt inlägg om MacGregor.
Min slutsats om MacGregor, är att han är hämndlysten.
Vad än den amerikanska armen/regeringen gör, är han tvärtom. Stödjer man Ukraina, då kommer inte Macgregor stödja Ukraina.
Macgregor hade om han gjort rätt, varit någon annanstans.
Men hans egenbild och ego var så stark, att alla andra hade fel. Oavsett vad de tyckte/tycker.
En klassisk narccisist?
Men inte många(någon?) av hans videos har visat sig vara rätt. Inte än i v f.
Macgregor är anti Globalist och anti Neokonservatism. Amerika först! Läs: För Trump.
Är man för Trump, är man emot Biden och allt Biden gör.
Sedan har han en oplockad gås med den amerikanska militären.
Så Macgregor ska tas med flera nypor salt.
Trump har han vissa gemensamma värdekopplingar med. Inte minst gränsen mot Mexiko, där han ville inför krigslagar