Citat:
Ursprungligen postat av
Alonen
Även om man skulle göra tanke-experimentet att Maja var med om att mörda Tove, så anser jag att hon inte kan dömas för mord, mot bakgrund av att teknisk bevisning saknas.
Sannolikt kan man se att hon var vaken vid mordet, men deltagandet tror jag inte på.
Då återstår dessa indicier… Jag tror inte Maja skulle mörda Tove på egen hand.
Så, som jag uppfattar dilemmat, är det brottsligt att befinna sig i en lgh, där ett mord pågår? Och sedan blåneka om att det inträffat? Kan man i så fall dömas för mord?
Dessa tre frågor skulle jag vilja säga är juridiskt tydliga. Det är inte brottsligt att befinna sig i en lägenhet där ett mord sker. Det finns många domar som visar detta, inte minst där två misstänkta gärningsmän skyller på varandra och därför inte döms för mord, trots att man vet att minst en av dem begick brottet. Det är inte brottsligt för en misstänkt att ljuga. Man inte dömas för mord för att man befunnit sig i en lägenhet där det begåtts ett mord, även om man därefter ljugit om det. Man kan bara dömas för mord om det bevisats bortom rimligt tvivel att man begått mordet.
Maja ljög inledningsvis, men sedan mitten av december finns inga belägg för att hon fortsatt ljuga. Hon bekräftar att Tove dödats i lägenheten, hon berättar att Johanna sagt att hon dödade Tove. Man kan inte döma Maja för mord, för att hon berättar om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alonen
Svårigheten tror jag ligger i att värdera graden av Majas deltagande i detta mord. Och att utmäta påföljd för detta.
Ja, till att börja med tänker jag att det skall avgöras inte en grad av medverkan, utan antingen eller. Antingen deltog hon i mordet, genom att hålla i Toves armar, eller så gjorde hon det inte.
Dock inser jag medan jag skriver ovanstående att jag behöver omformulera det.
Antingen höll Maja i Toves armar, eller så gjorde hon det inte. Det är ett antingen eller.
Om vi kommer fram till att Maja höll i Toves armar, då uppstår frågan om Maja är skyldig som medgärningsman till mord.
För att hon skall vara det, måste hon ha haft uppsåt. Uppsåt att Tove skall dö.
Saken är nämligen den, att det kan argumenteras för att Maja var av uppfattningen att Tove skulle misshandlas, bli slagen, inte att hon skulle mördas.
För att Maja skall kunna dömas för mord, måste det då också bevisas att hon haft uppsåt att döda Tove.
Tingsrätten gjorde där en rejäl tabbe som avslöjade deras inkompetens, och påstod, utan bevis, att Maja fått insikt om att Tove skulle dö, under tiden hon höll i armarna, och att hon då fortsatte att hålla i armarna, med syfte att Tove skulle då. Om så var fallet, så hade Maja från den stund hon insett att Tove kommer att dö och ändå fortsätter hålla i armarna, ett avsiktsuppsåt. Majas avsikt med att hålla i armarna är att Tove skall dö. Tingsrätten kallade detta för en insiktsuppsåt, men det är fel, som jag visat i tidigare inlägg i tråden.
Men det finns inga bevis för att Maja hade något uppsåt. Det är också viktigt att notera att Johanna påstår att hon och Maja gjort upp om att slå Tove på hemvägen, men hennes beskrivning kring detta är extremt velig och vag. Samtidigt påstår Maja att de inte pratat om något sådant utanför Nöjet.
Min gissning är så här
Johanna döms till livstid eller max tidsbestämt, överklagar till HD, men får inte prövningstillstånd.
Maja frias från mord men döms för gravfridsbrottet, hon överklagar inte sin dom till HD.
Åklagaren är nöjd över Johannas dom, beklagar den friande domen mot Maja, men överklagar inte.