2023-08-03, 23:43
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jaja tyvärr är det så att allsvenskan är som norska tippeligan, det viktigaste för deltagarlagen är att kryssa eller vinna mot Malmö FF (/Rosenborg) när man sen kommer ut i Europa är det bara Malmö som klarar av det för de vill SPELA fotboll( på GRÄS).

Vadå Mff, ni var ju helt värdelösa förra året, var bara Dif som höll upp en svenska fanan bra.
2023-08-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Bra inlägg!

Läs detta, där Pelgander beskriver träningarna som väldigt annorlunda, med en helt annan intensitet..

https://www.fotbollskanalen.se/damallsvenskan/pelgander-om-barcelona-besoket-ganska-sjukt/

Edit: Och innan någon säger att det där är ju damfotboll, så tränar förstås FC Barcelona sina talanger på La Masia likadant, oavsett om det är tjejer eller killar..

Den svenska fotbollens största problem (något som jag också tycker är en styrka i det svenska föreningslivet) är att den bygger på eldsjälar som tränar killarna på deras fritid helt kostnadsfritt. Du kan inte jämföra oss med Spanien där de har professionellt utbildade tränare från 8-års åldern. Våra svenska killar vinner regelbundet europeiska turneringar när de är upp till 13-14 årsåldern. Alltså grundförutsättningar är inte mycket sämre än säg Spanien. Efter det händer något, jag gissar på att det beror mycket på att tränare slutar, föreningar löses upp, killarna börjar jaga tjejer och annat.
2023-08-03, 23:47
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Precis ingen vinnarmentalitet, Sverige skämmer ut sig och speciellt Häcken, hur fan kunde dom förlora, dom som hade den enklaste matchen av alla, Dif och bajen gjorde väl godkända insatser.

Svenska lag vet inte hur man gör mål, och finns det en som gör många mål, så säljs han utomlands...

Vad tror du! de som bestämmer vill ju ha sina feta löner! de får de ju inte om de inte säljer spelare... sen vill ju varenda muppig fotbollsspelare iväg från Sverige så fort som möjligt... annat är det med SHL! där är vi ute o skåpar ut övriga länder runtom på kontinenten, i tråkboll är vi ett stort skämt.
2023-08-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Den svenska fotbollens största problem (något som jag också tycker är en styrka i det svenska föreningslivet) är att den bygger på eldsjälar som tränar killarna på deras fritid helt kostnadsfritt. Du kan inte jämföra oss med Spanien där de har professionellt utbildade tränare från 8-års åldern. Våra svenska killar vinner regelbundet europeiska turneringar när de är upp till 13-14 årsåldern. Alltså grundförutsättningar är inte mycket sämre än säg Spanien. Efter det händer något, jag gissar på att det beror mycket på att tränare slutar, föreningar löses upp, killarna börjar jaga tjejer och annat.

Intressant läsning!

Dock tränade Pelgander regelbundet med KIF Örebro i Damallsvenskan under den här tiden (som tillhör en top-6 liga i Europa) och detta var ju inte ens FC Barcelonas A-lag..
2023-08-03, 23:58
Medlem
Citat:
Intressant läsning!

Dock tränade Pelgander regelbundet med KIF Örebro i Damallsvenskan under den här tiden (som tillhör en top-6 liga i Europa) och detta var ju inte ens FC Barcelonas A-lag..

Nu vet jag inte något om damfotboll, är inte speciellt intresserad, syftar mest på herrsidan.

Är rätt säker på att svenska killar inte är sämre än sina europeiska motsvarigheter upp till tonåren. Problemet är att fotbollsutbildningen i Sverige helt enkelt inte håller måttet pågrund av ovan nämnda anledningar.

Samtidigt tycker jag att det är lite av en charm och styrka i det svenska föreningslivet. Pappor som tar hand om killarna pågrund av att de verkligen vill. Okej, vi kommer inte bli världsbäst på fotboll, men vem bryr sig.
2023-08-04, 00:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Nu vet jag inte något om damfotboll, är inte speciellt intresserad, syftar mest på herrsidan.

Är rätt säker på att svenska killar inte är sämre än sina europeiska motsvarigheter upp till tonåren. Problemet är att fotbollsutbildningen i Sverige helt enkelt inte håller måttet pågrund av ovan nämnda anledningar.

Samtidigt tycker jag att det är lite av en charm och styrka i det svenska föreningslivet. Pappor som tar hand om killarna pågrund av att de verkligen vill. Okej, vi kommer inte bli världsbäst på fotboll, men vem bryr sig.

Fotbollen har mkt att lära sig utav hockeyn... där producerar vi världsstjärnor stup i ett.
2023-08-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fotbollen har mkt att lära sig utav hockeyn... där producerar vi världsstjärnor stup i ett.

Kan för lite om den svenska hockeyn för att uttala mig. Men hockey är även något av en nisch-sport som inte utövas speciellt mycket utanför Sverige, Finland Ryssland och Nordamerika. Dessutom bygger hockey väldigt mycket på skridskoåkningen, som är som bekant rätt populär och mer tillgänglig i Sverige än i andra länder. Tror inte man kan extrapolera hockeyns ”ideologi” till fotbollen. Det är helt enkelt för olika förutsättningar.

Om du från 7-8-års åldern får spela i Barcelona så kommer du nästan garanterat bli professionell. Så bra är deras ungdomsverksamhet. Vi har ingen chans mot det där. Okej att de inte väljer vilka klåpare som helst, men det är ändå imponerande.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-04 kl. 00:17.
2023-08-04, 00:15
Medlem
Citat:

Det tror inte jag heller och detta har jag även påtalat i någon annan tråd, att Sverige kvalat in till ett enda Junior-EM (P19) under hela 2000-talet, vilket är ett rätt bedrövligt facit..

Talangutvecklingen är inte tillräckligt bra, för det kryllar verkligen av barn och ungdomar som älskar att spela fotboll i Sverige, så det är inte problemet, intresset är stort..

Sverige vann OS-guld 1948, så vi har redan varit bäst i världen, åtminstone en gång..
2023-08-04, 00:23
Medlem
Citat:
Det tror inte jag heller och detta har jag även påtalat i någon annan tråd, att Sverige kvalat in till ett enda Junior-EM (P19) under hela 2000-talet, vilket är ett rätt bedrövligt facit..

Talangutvecklingen är inte tillräckligt bra, för det kryllar verkligen av barn och ungdomar som älskar att spela fotboll i Sverige, så det är inte problemet, intresset är stort..

Sverige vann OS-guld 1948, så vi har redan varit bäst i världen, åtminstone en gång..

Jag ser också massa barn som älskar fotboll. Min åsikt är att vi ska låta barnen lira o ha skoj, och inte börja med det där liv och död tramset som andra håller på med. Jag tycker att det är värt att offra eventuell framgång och behålla föreningslivet som vi har i Sverige som det är. Vi har offrat allt annat svenskt, låt oss ha kvar något.

Dessutom ser jag inte riktigt samhällsnyttan i att plöja ner en massa resurser för att producera professionella fotbollsspelare på sättet som spanjorerna gör det, exempelvis. Spanien är rent ut sagt ett skräpland som skulle må bra av att fokusera på andra saker än bara fotboll.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-04 kl. 00:26.
2023-08-04, 00:37
Medlem
Citat:
Jag ser också massa barn som älskar fotboll. Min åsikt är att vi ska låta barnen lira o ha skoj, och inte börja med det där liv och död tramset som andra håller på med. Jag tycker att det är värt att offra eventuell framgång och behålla föreningslivet som vi har i Sverige som det är. Vi har offrat allt annat svenskt, låt oss ha kvar något.

Jo, jag förstår, men ser man till t.ex. Portugal, så har de en lika stor befolkning som oss, men hävdar sig på ett helt annat sätt, när det gäller juniornivå..

Problemet är väl om det finns talanger som verkligen vill satsa på att bli bäst, men att svensk fotboll inte har verktygen som krävs för att utveckla dessa spelare, då måste de ju söka sig utomlands rätt tidigt i sina karriärer..
2023-08-04, 00:48
Medlem
Citat:
Dessutom ser jag inte riktigt samhällsnyttan i att plöja ner en massa resurser för att producera professionella fotbollsspelare på sättet som spanjorerna gör det, exempelvis. Spanien är rent ut sagt ett skräpland som skulle må bra av att fokusera på andra saker än bara fotboll.

Handlar väl mer om att ge talanger chansen att bli bra fotbollsspelare på seniornivå, som kan hävda sig i internationell fotboll..
2023-08-04, 00:52
Medlem
Il.Malizias avatar
Kul att det går bra för isländska och färöisk fotboll;

Island
Breidablik är i tredje kvalomgången i Europa League.
Knattspyrnufélag Akureyrar är i tredje kvalomgången i Conference League.

Färöarna
Klaksvik är i tredje kvalomgången i Champions League.
B36 Torshavn är i tredje kvalomgången i Conference League.

Hade varit helfestligt om kazakiska Astana hade hamnat i ett kval/gruppspel mot ett isländskt lag. Sköna bortaresor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in