2023-07-27, 15:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack för det raka beskedet. Jag tror att ni gör en felprioritering om ni sätter användarnas möjlighet att vara anonyma på undantag, men jag förstår att ni måste göra en del svåra val om det ekonomiska läget är så allvarligt som du framställer det.

Att TOR långtifrån är perfekt påpekade jag ju själv ovan, men det är icke desto mindre det minst dåliga verktyg som vanligt folk kan använda för att skydda sin identitet på nätet.

Hyrtrollen som idag tyvärr dominerar debatten på Flashbacks politiska fora har säkert tillgång till ännu bättre (och dyrare) lösningar, men om du känner till någon metod som är bättre än TOR och som en vanlig användare med begränsade tekniska kunskaper och små ekonomiska resurser kan använda för att skydda sig tror jag att fler än jag är nyfikna på vad du egentligen syftar på. Särskilt då om metoden går att använda på Flashback.
Bara ett tillägg till detta med TOR. Det funkar bra att köra TOR, om man från TOR går via en gratis anonym WebProxy. Det är så jag kör. Men det blir mer omständligt, javascript funkar inte heller speciellt bra.
Citera
2023-08-03, 23:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Och som jag skrev innan, så finns det inget motstånd från min sida att erbjuda Tor. Så länge vi har rimliga resurser för att hantera denna trafik. Förstår helt klart argumentet med att det även behöver vara förhållandevis enkelt att hantera. Så mitt svar innan är inte till syfte att flytta ansvaret, utan förklara varför vi befinner oss i den befintliga situationen, och ge svar på vilka alternativ som finns.

Jag förstår som sagt problemen. Jag skulle dock be dig att inte helt släppa denna fråga utan glänta på dörren då och då (öppna TOR) för att kolla om trollen finns kvar. Kanske har de redan dragit vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bara ett tillägg till detta med TOR. Det funkar bra att köra TOR, om man från TOR går via en gratis anonym WebProxy. Det är så jag kör. Men det blir mer omständligt, javascript funkar inte heller speciellt bra.

Det har du förstås rätt i. Jag har testat olika typer av adaptrar mellan TOR och Flashback:

1. Webproxies går som sagt bra att använda. Problemet med dessa är att de kräver javascript för att proxyns interface ska fungera, vilket kan läcka identifierbar information från din dator eller mobil genom TOR-tunneln till proxysajten ifråga. Detta tar i mina ögon bort lite av poängen med att använda TOR.

2. Klassiska öppna HTTPS-proxies är säkrare eftersom du kan använda dem utan javascript. Här är i stället problemet att hitta en proxy som stöder HTTPS, är vad den utger sig för att vara (många är inte det) och är påslagen för tillfället. När du väl hittat en öppen HTTPS-proxy som är på är den ofta seg som sirap eftersom många andra också försöker använda den.

3. Bäst vore förmodligen en gratis-VPN. Har dock inte hittat en sådan som tillåter anslutning via TOR. En del VPN-tjänster har den möjligheten, men tyvärr bara för betalande användare.

Hur som helst är det mycket viktigt att inte klicka bort eller ignorera certifikatvarningar om du använder en proxy eftersom det är Flashbacks certifikat som skyddar dig mot MITM-attacker från falska proxies. Det vet du förstås redan, men jag påpekar detta för alla andra som läser tråden.
Citera
2023-08-04, 00:13
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det har nu snart gått EN MÅNAD sedan jag senast kunde surfa på FB med TOR. Detta trots att admin sagt att ddos-attacken upphörde för typ två veckor sedan.

Varför är det INGEN på HELA FORUMET som upprörs av detta?
Tycker ni inte att det är riktigt jävla obehagligt?
Varför så tyst bland flashbackarna kring detta?
Nej, inte obehagligt för fem jävla ören.VAD är der DU oroas över?
Citera
2023-08-28, 04:30
Medlem
Tre månader utan TOR nu...
Citera
2023-08-28, 10:44
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Tre månader utan TOR nu...

Varken donationerna eller annonsintäkterna har ökat sedan mina senaste inlägg i tråden.
Utan ökade intäkter är det omöjligt att kunna hantera trafiken från Tor.
Vi hoppas fortfarande att långsiktigt att kunna lösa detta, men i dagsläget är det ekonomiskt omöjligt.

admin
Citera
2023-09-02, 00:17
Avslutad
Citat:
1. Begränsa möjligheterna för nyskapade och oanvända konton att posta inlägg och starta nya trådar. Exempel: tillåt bara ett inlägg om dagen tills dess man har skrivt 10 inlägg, och ingen rätt att starta nya trådar för den som inte har varit med minst en månad och skrivit minst 50 inlägg.
Halvbra förslag. Principen är bra, men ogillar din implementation. Det är redan en väntetid på tre dagar när man skapat kontot. Och att bara kunna skriva ett inlägg om dagen skulle nog göra att många bara gav forumet fingret direkt. Fatta vad drygt om du svarar på något inlägg, får en fråga på det du skrev, och så kan du inte svara förrän nästa dag.

Att inte kunna starta nya trådar är inte heller bra. Det är nog många som reggar sig med en ny tråd i åtanke.

Men med lite förfiningar kan det bli bra. Max en eller två trådar om dagen tills man fått LB-status tycker jag är rimligt. Få skulle bli drabbade, och de som blir det blir inte drabbade speciellt hårt. Men det skulle göra det omöjligt att köra en klassiker där det startas 30 trådar i rad. Eller ja, omöjligt är det ju inte, men då måste man skapa flera konton, vilket iaf är bra mycket drygare.

EDIT: Verkar som att det redan är löst för ca två veckor sedan

(FB) Begränsning av antalet trådstarter per dygn för nya medlemmar

Citat:
Då är det inte en donation, utan en tjänst.
Det är den riktningen som andra plattformar börjat använda mer och mer.
Jag satt precis och tänkte att jag skulle ta och donera. Tittade längst ner på sidan och såg ingenting. Gick in i FAQ och hittade inget. Googlade "flashback donation" och hittade inget.

Då slog det mig att jag har använt en blocker för att ta bort reklam, och då tog jag även bort den där fula gula bannern för donation, för den störde. Mitt förslag är att göra informationen om hur man donerar lättillgänglig även utan den där bannern. Kanske i footern eller faq. Jag kan tänka mig att det skulle kunna ge några extra donationer iaf.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-09-02 kl. 00:41.
Citera
2023-09-03, 11:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Halvbra förslag. Principen är bra, men ogillar din implementation. Det är redan en väntetid på tre dagar när man skapat kontot. Och att bara kunna skriva ett inlägg om dagen skulle nog göra att många bara gav forumet fingret direkt. Fatta vad drygt om du svarar på något inlägg, får en fråga på det du skrev, och så kan du inte svara förrän nästa dag.

Att inte kunna starta nya trådar är inte heller bra. Det är nog många som reggar sig med en ny tråd i åtanke.

Men med lite förfiningar kan det bli bra. Max en eller två trådar om dagen tills man fått LB-status tycker jag är rimligt. Få skulle bli drabbade, och de som blir det blir inte drabbade speciellt hårt. Men det skulle göra det omöjligt att köra en klassiker där det startas 30 trådar i rad. Eller ja, omöjligt är det ju inte, men då måste man skapa flera konton, vilket iaf är bra mycket drygare.

EDIT: Verkar som att det redan är löst för ca två veckor sedan

(FB) Begränsning av antalet trådstarter per dygn för nya medlemmar

Exakt. Det är bara att hoppas att missbruket av TOR minskar med denna åtgärd, så att vi kan få tillbaka möjligheten att använda TOR för att skydda våra identiteter.
Citera
2023-09-05, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För er som är läskunniga.

I samband med Gotlandsfallet så utsattes Flashback för en kraftig DDoS-attack som gjorde det omöjligt att logga in. Denna attack var så kraftig att den med stor sannolikhet utfördes av statliga aktörer, sannolikt för att förhindra att det skulle organiseras våldsamheter, vilket diskuterades i flera trådar.

Just nu föreligger det ingen liknande händelse.

Skulle du snälla kunna förklara varför statliga/överstatliga organ skulle DDOSa Flashback och varför folk skulle bli så upprörda över "Gottlandsfallet"?
Allt jag kan hitta är att det är något 40 år gammalt försvinnande av någon lantbrukare?

Varför försökte man organisera en massa saker över det?

Måste ha missat mycket.
Sorry om du är upptagen, kanske kan länka till nått bara?

Tack på förhand

TILL MOD: Hans PM box är full så jag skriver här, ursäkta för det.
Citera
2023-09-05, 14:39
Avslutad
Citat:
Att jag inte tror att det är något som gynnar forumet.
Jag ser medlemmarna som en tillgång, inte som en intäkt.

admin

Om vi är en tillgång, hur exploaterar du den då?
Förlåt, jag fick bara vittring av den meningen!

Angående annonserna som är det enda uppenbara svaret så klickar jag så sällan på något då det främst är sex- och gambling relaterat. Men ibland kommer en kul annons som morgonposten grejen eller sätt att undgå att betala vägskatt eller om det inte var en annons för anonyna nummer som inte går att köpa i Sverige.

Men får ni några pengar för att jag bara browsar forumet med annonserna på?
Har tagit bort adblocker själv då ni ber om det, men som sagt, klickar så sällan på en annons ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Då slog det mig att jag har använt en blocker för att ta bort reklam, och då tog jag även bort den där fula gula bannern för donation, för den störde. Mitt förslag är att göra informationen om hur man donerar lättillgänglig även utan den där bannern. Kanske i footern eller faq. Jag kan tänka mig att det skulle kunna ge några extra donationer iaf.

Vet inte om det här är något nytt men det står ju i headern. Stöd Flashback Swish: 123 536 99 96
Men det kan ju vara lätt att missa.

Nu kan du donera iaf: D
Senast redigerad av Transaktiv 2023-09-05 kl. 14:42.
Citera
2023-09-05, 14:45
Avslutad
Går det inte att välja exit node i tor browsern på nåt sätt, och köra med en som ligger i Sverige?

Man bör köra vpn samtidigt antar jag, utifall det är FRA eller Säpo som kör noden

edit: Det går att sätta enter och exit nodes till specifika länder, men hjälpte inte verkar det som.
Senast redigerad av farfar 2023-09-05 kl. 15:08.
Citera
2023-09-06, 19:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Går det inte att välja exit node i tor browsern på nåt sätt, och köra med en som ligger i Sverige?

Ja, du kan välja en exitnod i t.ex. Sverige genom att inkludera den här raden i torrc-filen:

ExitNodes {SE} StrictNodes 1

Detta gjorde att TOR fortfarande fungerade när Flashback blockerade alla utomnordiska sajter under pågående DDoS-attacker.

Sedan i slutet av maj blockerar dock Flashback samtliga TOR-noder, även de i Sverige.

Citat:
Man bör köra vpn samtidigt antar jag, utifall det är FRA eller Säpo som kör noden

Du kan köra både TOR över VPN (en TOR-tunnel inne i en VPN-tunnel) och VPN över TOR (en VPN-tunnel inne i en TOR-tunnel).

TOR över VPN är bättre än bara TOR eller bara VPN men förutsätter att sajten du vill nå inte blockerar TOR, vilket Flashback nu tyvärr gör.

VPN över TOR fungerar med Flashback, men tillför inte någon säkerhet utöver den som bara VPN ger (vilken är låg, särskilt om du betalar för tjänsten). Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Vilket är bäst: enbart TOR, VPN - TOR, eller TOR - VPN?

Citat:
edit: Det går att sätta enter och exit nodes till specifika länder, men hjälpte inte verkar det som.

Just det.
Citera
2023-09-10, 12:10
Medlem
Pusts avatar
Citat:
VPN över TOR fungerar med Flashback, men tillför inte någon säkerhet utöver den som bara VPN ger (vilken är låg, särskilt om du betalar för tjänsten). Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Vilket är bäst: enbart TOR, VPN - TOR, eller TOR - VPN?

Vad menar du här, är det osäkert att använda sig av en betald VPN jämfört med en som är gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in