2023-08-03, 19:22
Bannlyst
Många av oss brukar köpa grejor online t.ex kläder, eller datorer och elektronik. När man gör detta måste man skriva in sitt visa-kort nummer och andra uppgifter för att beställa eller slutföra köpet, det dummaste med windows är att dom har annonser överallt på windows och när man trycker på köp så köper man grejen direkt på vissa program.

Tänk så har man en trojansk häst på sin dator som klickar på köp, och då behöver man inte betala för det? Varför skall man betala om någon annan trycker på köp?

Jag tycker det skall vara svårare att köpa grejor via windows store eller andra ställen på internet, så att inte vem som helst köper något dom inte vill köpa egentligen.

Trojanska hästar saboterar för folk och det går att trycka på köp utan att man verkligen köpt varan, därför bör man ha visa-kort och andra verifikationer för att köpa en vara anser jag, vad anser ni andra?

Mycket av det över internet kostar nu för tiden också, pinsamt, innan var det gratis och det gick även att fildela gratis över internet en massa program utan att åka dit.

Min fråga är: Vad anser du om dagens E-commerce, och vad anser du om trojanska hästar som köper elektroniska varor/tjänster för en? Vem vill betala 2000kr för spotify 10 månader om det var någon trojansk häst som köpte varan för en?

Okej om det är kläder, eller andra fysiska grejor, men man kan lätt bli lurad online nuförtiden, pinsamt.
Citera
2023-08-03, 19:25
Avstängd
Fan snackad du om?

I majoriteten av fallen man trycker på köp så ska de bekräftas med bankid. Eller är den också infekterad av en trojansk häst?
Citera
2023-08-03, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Fan snackad du om?

I majoriteten av fallen man trycker på köp så ska de bekräftas med bankid. Eller är den också infekterad av en trojansk häst?

På svenska sajter är det så ja, bankid.

På amerikanska sidor kan man köpa varor direkt, utan bankid. Sedan kräver företag pengar av dig för att du köpt en vara.
Citera
2023-08-03, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
På svenska sajter är det så ja, bankid.

På amerikanska sidor kan man köpa varor direkt, utan bankid.

Nej. Majoriteten av sidor krävs kortköp på.

Amazon kräver bankid.
Ebay.com detsamma.
Brittish airwats bankid.
Citera
2023-08-03, 19:29
Bannlyst
Citat:
Nej. Majoriteten av sidor krävs kortköp på.

Amazon kräver bankid.
Ebay.com detsamma.
Brittish airwats bankid.

Men vissa är utan, jag får huvudvärk av windows. Måste det finnas trojaner på windows, nätfiske är allvarligt.

Fick mejl nyligen att jag köpt norton antivirus, för 4000kr vilket jag inte gjort, aldrig ens använt det programmet i mitt liv.
Citera
2023-08-03, 19:30
Avstängd
Citat:
Men vissa är utan, jag får huvudvärk av windows. Måste det finnas trojaner på windows, nätfiske är allvarligt.

Fick mejl nyligen att jag köpt norton32 antivirus, för 4000kr vilket jag inte gjort, aldrig ens använt det programmet i mitt liv.

Det är skillnad på att få spam mail som du uppenbarligen fått till att faktiskt köpa något.
Citera
2023-08-03, 19:31
Bannlyst
Citat:
Det är skillnad på att få spam mail som du uppenbarligen fått till att faktiskt köpa något.

Hur gör man internet säkrare igen? Vi behöver diskutera i denna tråden, folk som lurar andra på pengar är inte fina människor. Men jag håller helt med dig annars.

Det är smidigt att köpa kläder online eller elektronik på komplett, men vem vill betala 2000kr för spotify licens eller norton antivirus när dom inte köpt det ens?
Senast redigerad av NightLion 2023-08-03 kl. 19:34.
Citera
2023-08-03, 19:34
Avstängd
Citat:
Hur gör man internet säkrare igen? Vi behöver diskutera i denna tråden, folk som lurar andra på pengar är inte fina människor. Men jag håller helt med dig annars.

Man ignorerar spam mail, synt förnuft helt enkelt
Citera
2023-08-03, 19:38
Bannlyst
Citat:
Man ignorerar spam mail, synt förnuft helt enkelt

Det var aldrig så på Windows 7, den var utan annonser och annat som segade ner själva datorn. Ändå la man windows 7 bakom sig, konstigt nog. Hade man bara lagt ett antivirus till win7 hade det varit snabbare än windows 10.

Windows 10 har ju annonser överallt nästan, och sämsta temat, har dock fixat till min rätt bra nu Genom att radera annonserna som jag inte vill ha.
Citera
2023-08-03, 19:50
Medlem
Citat:

Det är smidigt att köpa kläder online eller elektronik på komplett, men vem vill betala 2000kr för spotify licens eller norton antivirus när dom inte köpt det ens?
Man slutar använda osäkert skit och skaffar sunt förnuft.

Använd Windows 10 eller 11.
Använd Firefox eller Edge.
Installera inte skumt skit.
Använd ett kreditkort för att handla på nätet.

Ovanstående fyra är allt som krävs.
Citera
2023-08-04, 12:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto