2023-08-03, 12:32
Medlem
IcyHearts avatar
Var finns bästa salladen i Stockholm? Restauranger, menar jag. (inkl. deli-takeaway).

Olika prisklasser är ok. Dock behöver det vara som en riktigt god och matig rätt. Det som helt går bort är de ”fattiga” salladerna på pizzerior, där det mest är tomat, gurka, isberg, och nån slabbig Rhode-island-dressing.

Nej nu pratar vi riktigt matig, mer ”närings-fylld”, god sallad, med ordentliga ingredienser. Tänk alla möjliga härliga grönsaker: såsom t ex kronärtskockor, soltorkade tomater, bladspenat, nåt gott protein, en välgjord god dressing. Kanske typ marinerad pasta i. Stekta svampar. Osv. (Behöver inte vara just dessa ingredienser, dessa är bara exempel).

Så fram med tipsen! Motivera lite. Gärna inom tullarna.

(Letat men ej hittat nån sån här tråd).
Citera
2023-08-03, 12:59
Medlem
<Vem köper en pizzasallad till lunch?Förutom alla de ställen som representar PiccaDelly ( väg efter vikt ), men där har ju tiggarna varit o plockat redan, så skulle jag varmt rekommendera de färdigpackade från Vidinge. Fräsch, bra mix av grönsaker och nudlar och himmelska såser. Finns lite överallt.
Annars har ju de flesta ställen i STHLM en egen sallad till lunch.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-08-03 kl. 13:02.
Citera
2023-08-03, 13:00
Medlem
IcyHearts avatar
Ok jag börjar och ser om man kan få igång ”det hele”.. Har verkligen försökt ”rack my brain” för att komma på något endaste ställe men det är väldigt svårt! Konstigt nog.

Det enda jag faktiskt kan komma på till slut är nog Urban Deli. Var länge sen jag var där nu. Men minns det som matig riktigt god sallad, som man själv fick välja/plocka ihop. Måste kolla upp om de fortfarande har detta, i väntan på att kanske fler tips kommer in här.
Citera
2023-08-03, 13:01
Avstängd
Skitsvårt..
Finns knappt bra sallader idag.

Du har inte funderat på laga nån egen? Addera parmesan så blir allt gott
Citera
2023-08-03, 13:05
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
<Vem köper en pizzasallad till lunch?Förutom alla de ställen som representar PiccaDelly ( väg efter vikt ), men där har ju tiggarna varit o plockat redan, så skulle jag varmt rekommendera de färdigpackade från Vidinge. Fräsch, bra mix av grönsaker och nudlar och himmelska såser. Finns lite överallt.
Annars har ju de flesta ställen i STHLM en egen sallad till lunch.

Nej alltså inte ”pizzasallad” direkt. Mer typ vanliga sallader som man kan beställa på pizzerior och vanliga sunkhak. Dessa brukar vara otroligt fattiga. Dvs ha mycket skräp i med knappt nån näring eller smak. Typ isbergssallad, gurka. Söker alltså lite bättre kvalitet på sallader. Helst restaurang men deli-butiker taleaway går bra med.

Vidinge vet jag inte på rak arm, är det mer på vanlig mataffär dessa finns eller? Eller är det nån slags deli-butiker man hittar dem?
Citera
2023-08-03, 13:09
Medlem
Hamleyss avatar
Salade niçoise - tonfisk, potatis, sardeller. Bra möjligheter att bli mätt
Räksallad - Räkor mättar sjukt mycket
Ceasarsallad - Bra mättnadskänsla av ett par kycklingfiléer i magen

Alla dom har finns på Panini, eller valfri salladsbar i tunnelbanan
Citera
2023-08-03, 13:12
Medlem
pn222jws avatar
LIDL's pastasallad anser jag prisvärd.
Citera
2023-08-03, 13:16
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Salade niçoise - tonfisk, potatis, sardeller. Bra möjligheter att bli mätt
Räksallad - Räkor mättar sjukt mycket
Ceasarsallad - Bra mättnadskänsla av ett par kycklingfiléer i magen

Alla dom har finns på Panini, eller valfri salladsbar i tunnelbanan

Aah okej, det låter som ganska trevliga och verkligen matiga sallader ju. Det skall kollas upp definitivt, man tackar!
Citera
2023-08-03, 13:21
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Aah okej, det låter som ganska trevliga och verkligen matiga sallader ju. Det skall kollas upp definitivt, man tackar!

Eller vafan, köp följande och fixa själv:

- romansallad
- koka ägg
- häll i grönsaker som du gillar
- skär skinka i strimlor

Köp nån dressing och häll på.
Kan varieras hur mycket som helst. Själv gillar jag sardiner och linser.

Om man gör en halvstor bunke så är det perfekta luncher om man ska fixa mat snabbt.
Häll upp salladen, lägg på ägghalvor, häll på dressing - klart

Går utmärkt att dricka vitt vin eller öl till. Ramlösa är kanske bättre när sommaren tar slut men vad vet jag?
Citera
2023-08-03, 13:29
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Eller vafan, köp följande och fixa själv:

- romansallad
- koka ägg
- häll i grönsaker som du gillar
- skär skinka i strimlor

Köp nån dressing och häll på.
Kan varieras hur mycket som helst. Själv gillar jag sardiner och linser.

Om man gör en halvstor bunke så är det perfekta luncher om man ska fixa mat snabbt.
Häll upp salladen, lägg på ägghalvor, häll på dressing - klart

Går utmärkt att dricka vitt vin eller öl till. Ramlösa är kanske bättre när sommaren tar slut men vad vet jag?

Jo jo visst man kan laga själv osv, men här skall det lyxas och köpas från restaurang/deli, vettu.

Har en känsla av att inne runt Hötorget bör finnas en del bra ställen. Men det kanske är mest Hötorgshallen jag tänker på. Jag vet att förut hade de iaf en sjukt god deli där inne med massa bra sallads-grejer och även lite annat, spett och sånt. Tror det var den libanesiska(?) deli-disken. Ska kolla där igen vid tillfälle.
Citera
2023-08-03, 13:34
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jo jo visst man kan laga själv osv, men här skall det lyxas och köpas från restaurang/deli, vettu.

Har en känsla av att inne runt Hötorget bör finnas en del bra ställen. Men det kanske är mest Hötorgshallen jag tänker på. Jag vet att förut hade de iaf en sjukt god deli där inne med massa bra sallads-grejer och även lite annat, spett och sånt. Tror det var den libanesiska(?) deli-disken. Ska kolla där igen vid tillfälle.

Det finns en salladsbar på Hötorgets tunnelbaneuppgång på Malmskillnadsgatan. Där finns det billig och matig sallad.

Hötorgshallen är annars riktigt bra med mycket kul mat
Citera
2023-08-03, 13:41
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Det finns en salladsbar på Hötorgets tunnelbaneuppgång på Malmskillnadsgatan. Där finns det billig och matig sallad.

Hötorgshallen är annars riktigt bra med mycket kul mat

Hmm försöker tänka vart du menar, antar att det är den uppgången som är nånstans där vid korsningen Sveavägen/Kungsgatan… ska kolla det nån dag också, absolut. 👍👍

Hötorgshallen är bra definitivt. Kungshallen eller vad det heter tänkte jag först kolla men där tror jag det är mest mer flottig snabbmat.. tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in