2023-08-02, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja? men du gör motstånd... inte fan ligger du som en jävla dödfisk och låter någon strypa dig till döds...
Nu är ju Johanna inte en vanlig tjej utan Wonder Woman. Hon kopplar specialgrepp med händerna samtidigt som hon kontrollerar alla Toves kroppsrörelser med låren.

Citera
2023-08-02, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja visst, hon tryckte så hårt att hon orsakade skador på den djupa halsmuskulaturen. Dessa skador visar att Johanna tryckt så hårt att såväl halsartärer som halsvener utsatts för occlusion, i tillägg till blockering av luftvägarna. Detta är ju teknisk bevisat genom den rättsmedicinska undersökningen. Detta är också alla rättsmedicinare som varit inblandade i ärendet helt överens om, inklusive Johannas egen rättsläkare den senila, förlåt, seniora professor emeritus Anders Eriksson också.
Tyvärr inget besked från hovrätten gällande beslut om start för rättegången idag.
På't igen imorgon.

Undrar om senila professorn kastar in handduken efter rättegången? Kan inte kännas riktigt bra att ha fulat sig ytterligare en gång.

Vad ska Clea dra för ess ur rockärmen?

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/new-page/nr-3-2021-argang-87/man-maste-vara-svart-nyfiken/
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-08-02 kl. 18:23.
Citera
2023-08-02, 18:22
Medlem
flashmaners avatar
När det kommer till det rättsliga rådets uttalande, så tänker jag att det är på en specifik punkt som de kan tänkas bidra till att väga över vågskålen åt det ena eller det andra hållet, och det gäller då eventuellt maginnehåll i lungorna, om det bevisats förekomma där, om det kan ha förekommit där men inte påvisats, eller om det visats inte förekomma där.

AE menar att så kan vara fallet, och att det gör det möjligt eller till och med troligt att Tove dog av aspiration. Rättsläkarna menar att det är visat att det inte fanns något maginnehåll i Toves lungor, i vart fall inte i sådan mängd att det kunnat orsakat döden.

Här finns en hel del om detta i det nya tilläggsprotokollet, och vad jag förstår så har rättsläkarna gått igenom allt detta materialet en extra gång och möjligen också gjort ytterligare analyser, eller möjligen bara tydliggjort resultaten av sedan tidigare gjorda analyser.

Möjligen kommer rättsliga rådet också att ha synpunkter på det här med sinus caroticus, vi får se.

Men jag menar som jag alltid menat, att dessa detaljer saknar betydelse för bevisningen mot Johanna. Det är redan bevisat att Johanna hade uppsåt att mörda Tove, och det är redan bevisat att Johanna ströp Tove. Därmed är Johanna skyldig till mord på Tove.

Att påstå något annat är lite som att påstå att den som sköt någon till döds inte är skyldig till mord, därför att den som blev skjuten inte dog av att han blev skjuten, utan av att en pulsåder gick av och han därför förblödde.

Men det skall ändå bli intressant att se vad rättsliga rådet har att säga på dessa punkter.
Citera
2023-08-02, 18:26
Avslutad
Citat:
När det kommer till det rättsliga rådets uttalande, så tänker jag att det är på en specifik punkt som de kan tänkas bidra till att väga över vågskålen åt det ena eller det andra hållet, och det gäller då eventuellt maginnehåll i lungorna, om det bevisats förekomma där, om det kan ha förekommit där men inte påvisats, eller om det visats inte förekomma där.

AE menar att så kan vara fallet, och att det gör det möjligt eller till och med troligt att Tove dog av aspiration. Rättsläkarna menar att det är visat att det inte fanns något maginnehåll i Toves lungor, i vart fall inte i sådan mängd att det kunnat orsakat döden.

Här finns en hel del om detta i det nya tilläggsprotokollet, och vad jag förstår så har rättsläkarna gått igenom allt detta materialet en extra gång och möjligen också gjort ytterligare analyser, eller möjligen bara tydliggjort resultaten av sedan tidigare gjorda analyser.

Möjligen kommer rättsliga rådet också att ha synpunkter på det här med sinus caroticus, vi får se.

Men jag menar som jag alltid menat, att dessa detaljer saknar betydelse för bevisningen mot Johanna. Det är redan bevisat att Johanna hade uppsåt att mörda Tove, och det är redan bevisat att Johanna ströp Tove. Därmed är Johanna skyldig till mord på Tove.

Att påstå något annat är lite som att påstå att den som sköt någon till döds inte är skyldig till mord, därför att den som blev skjuten inte dog av att han blev skjuten, utan av att en pulsåder gick av och han därför förblödde.

Men det skall ändå bli intressant att se vad rättsliga rådet har att säga på dessa punkter.
Det framgår att det inte förekom kräk i lungorna. Det fanns smält mat i magsäcken, en majs och en ärta..
På skiktrönten så gick rättsläkarna igenom alla bronker och areoler mm och kunde utesluta inandning av kräks.
Citera
2023-08-02, 18:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tyvärr inget besked från hovrätten gällande beslut om start för rättegången idag.
På't igen imorgon.

Undrar om senila professorn kastar in handduken efter rättegången? Kan inte kännas riktigt bra att ha fulat sig ytterligare en gång.

Vad ska Clea dra för ess ur rockärmen?

Jahapp. Ja, domstolen behöver kanske fundera lite på hur de skall hantera detta. Kanske också höra med Clea vad hon vill egentligen, och med Gillberg när han är tillgänglig igen längre fram.

Den där professorn verkar vara smått skrupelfri. Han går väl helt enkelt att köpa och kommer säkert fortsätta låta sig köpas. Det är kanske snarare frågan om det kommer vara någon som vill köpa honom framöver. Men i desperata lägen så kan nöjer sig ju folk ofta med vad som helst. Det var tråkigt att se hans subjektiva rapport och hans osakliga angrepp på rättsläkarnas rapport. Jag hade absolut förväntat mig en betydligt högre akademisk nivå på hans rapport, som IMO långt ifrån anstår en professor.

Ja vi får se om Clea har något annat att komma med. Har svårt att se vad det skulle vara. Men hon kanske överraskar. Det hade ju onekligen kryddat det hela med lite spänning, om hon gjorde det.
Citera
2023-08-02, 18:31
Avslutad
Citat:
Jahapp. Ja, domstolen behöver kanske fundera lite på hur de skall hantera detta. Kanske också höra med Clea vad hon vill egentligen, och med Gillberg när han är tillgänglig igen längre fram.

Den där professorn verkar vara smått skrupelfri. Han går väl helt enkelt att köpa och kommer säkert fortsätta låta sig köpas. Det är kanske snarare frågan om det kommer vara någon som vill köpa honom framöver. Men i desperata lägen så kan nöjer sig ju folk ofta med vad som helst. Det var tråkigt att se hans subjektiva rapport och hans osakliga angrepp på rättsläkarnas rapport. Jag hade absolut förväntat mig en betydligt högre akademisk nivå på hans rapport, som IMO långt ifrån anstår en professor.

Ja vi får se om Clea har något annat att komma med. Har svårt att se vad det skulle vara. Men hon kanske överraskar. Det hade ju onekligen kryddat det hela med lite spänning, om hon gjorde det.
Jag la in en länk till en artikel om Clea..hur hon tänker när hon letar kryphål..
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.advokaten.se%2FTidni ngsnummer%2Fnew-page%2Fnr-3-2021-argang-87%2Fman-m aste-vara-svart-nyfiken%2F
Citera
2023-08-02, 18:31
Medlem
Citat:
Tvärtom så motbevisar de nya fynden Majas delaktighet i mordet vid 0230.

Tingsrätten har förklarat klart och tydligt hur de kom fram till att mordet skall ha begåtts vid 0240. Återigen så är bara problemet att de bevis som finns motsäger det tingsrätten kommit fram till. Tingsrätten hade en förutfattad mening och anpassade sin uppfattning av bevisen så att "verkligheten" stämde med deras förutfattade mening. Det har också framkommit i tråden att rådman Handmark, som var domare i målet, är mer eller mindre ökänd.

Maja har sedan i december berättat i detalj om vad hon varit med om och vad hon gjort, vad Johanna har berättat för henne om mordet och om dumpningen av kroppen. Inget av det Maja har berättat sedan dess har visats vara lögn. De nya fynden styrker hennes berättelse.

Att den som bevisats mördat Tove skyller på Maja, är tämligen irrelevant, särskilt den hon påstår att Maja agerat på ett sätt som inte är förenligt med de bevis som finns, såväl medicinska som tekniska.

Inte bara jag utan ganska många experter förstår inte varför TR låser sig vid 02:40. Utöver grannens vittnesmål finns det inte mycket som talar för exakt när mordet skett. 02:40 är förresten extra osannolikt i och med att det förmodligen fanns andra personer utanför huset. Men det spelar faktiskt ingen roll heller. M ljuger, hon kan inte förklara vad hon gjort, en mer trovärdig historia finns. Det räcker för att döma M. Det är så det normalt fungerar i svenska domstolar.

Jag tycker att många i tråden inklusive mig själv verkligen har vänt på alla stenar som går att vända på. Vi har mätt i lägenheten för att avgöra vad som är rimligt. Vi har verkligen försökt bringa klarhet i vad datat från Hälso-appen visar. Och många gånger har det varit till Ms fördel! Jag har länge tvekat på Ms inblandning. Det späddes på i FUP där J visade sig vara en extra lurig jävel. Men sen i rättegången tycker jag det är rätt klart att M är skyldig. M kan inte förklara ett dyft på ett vettigt sätt. Och TRs dom är korrekt förutom tiden för mordet som normalt sett inte ens anges.
Citera
2023-08-02, 18:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den stora skillnaden ligger troligtvis att hon ville vara vaken när hon kom hem, spela spel och glömma bort vad hon varit med om

Nu var det väl ändå så, vill jag minnas, att det fanns inga som helst loggar av aktivitet under den sista timmen. bara att telefon låst sig vid 0700, vilket den kanske gjort av sig själv.

Såvitt jag minns är den senaste aktivitetsloggen från telefonen 0602, ca 20 minuter efter att hon kom hem.
Citera
2023-08-02, 18:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag la in en länk till en artikel om Clea..hur hon tänker när hon letar kryphål..
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.advokaten.se%2FTidni ngsnummer%2Fnew-page%2Fnr-3-2021-argang-87%2Fman-m aste-vara-svart-nyfiken%2F

Ja, jag skrev väl det, att jag mycket väl skulle kunna tänka mig henne som försvarsadvokat om jag någonsin skulle behöva en. Hon jobbar ju inte för vilken byrå som helst heller. Hade Maja haft henne från start hade Maja nog varit på fri fot idag.
Citera
2023-08-02, 18:40
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Johanna fällde Tove, så att fötterna slogs undan, vilket gjorde henne oförmögen att skrika eller slåss.
Detta har upprepats gång på gång. Det senaste förtydligandet har gjort att tillochmed Clea kan förstå att hennes klient är mördaren utan samvete.
Det är förklaringar för dummies

Du får gärna ta fram dina bevis för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu är ju Johanna inte en vanlig tjej utan Wonder Woman. Hon kopplar specialgrepp med händerna samtidigt som hon kontrollerar alla Toves kroppsrörelser med låren.

Ja hon måste vara en riktig wonder woman! jag menar om hon lyckas få ett 220kg tryck över Toves hals med sina bara händer! som en professionel mmautövare behöver koppla in en rnc! och använda i stort sätt hela kroppen för att kunna pressa!!!
Citera
2023-08-02, 18:40
Medlem
Citat:

Kärringen är psykiskt störd och saknar samvete.
Bura in fanskapet!
Citera
2023-08-02, 18:44
Medlem
Vet inte om det postats tidigare men Rättegångspodden har gjort tre avsnitt om fallet. Ganska bra sammanfattning med många ljudupptagningar från TR. Finns på Spotify mm. Man har även fixat volymen på ljudet och man slipper mycket av Ms åhhh, öhhh, ähhh...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in