Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Såg du inte att jag hade tagit upp den stora överrepresentationen män bland kockar i finkrogsbranschen och även bland de som deltar i kocktävlingar? Jag har inte sagt att män lagar godare mat. Bara att de är fler som jobbar som kockar på finkrogar, deltar i kocktävlingar och vinner utmärkelser. 90-95 %.
Det är för att män är bättre på matlagning.
Citat:
Samtidigt är kvinnor överlag kraftigt överrepresenterade i matlagning. Det är framförallt i hemmen som de lagar mat till vardags. Fastän de är mer eller mindre självlärda och kan svänga ihop himmelskt goda trerättersmiddagar ställer de inte upp i några matlagningstävlingar.
men när de gör det så kan de och vinner ibland, men ju närmare toppen du kommer ju färre kvinnor kommer du ha som konkurerar.
Citat:
Kvinnor som grupp är bättre i matlagning än män som grupp, eftersom de är många gånger fler än män som till vardags lagar mat till familjen eller förbereder festmåltider till helgens bjudningar. Matlagning är en del av det obetalda hemarbetet, något nödvändigt som måste göras. Män som har matlagning som hobby använder sig i större utsträckning av finare och mer exklusiva råvaror. Och med hemgjort smör i maten.
Du har naturligtvis rätt till dina känslor liksom alla andra. men det har naturligtvis ingen betydelse på objektiv verklighet. det är även oerhört nedvärderande av exceptionellt skickliga kockar som Reygadas, Smyth och Rizo.
Citat:
Förresten arbetar en betydligt större andel kvinnor som kockar inom catering eller som privatkockar hos rika hushåll, kungafamiljer och andra högdjur. Bland de personliga kockarna i toppskiktet finns flera kvinnor, någonstans mellan 10 och 40 %.
Som enligt ditt resonemang måste slänga mycket smör i maten och använder dyrare råvaror, mer än man naturligtvis för att konkurera....
Citat:
Sist men inte minst bör det poängteras att det är mycket svårt att objektivt mäta hur gott en maträtt smakar och hur dekorativ den är. I fysiska sportgrenar är det däremot lätt att utse en vinnare, t ex den som springer 100 m snabbast, den som hoppar stav högst eller liknande. När Duplantis hoppar högst av alla konkurrenter i en VM-tävling är det omöjligt att tvista om hans prestation. Men i fråga om matlagningstävlingar är det jurymedlemmarna som avsmakar de tävlandes rätter och utifrån sina smak- och synupplevelser samsas om vilken tävlande som ska få den högsta utmärkelsen. Maträtterna kanske poängsätts utifrån smak, ingrediensernas konsistens och utseende, dekorationer, upplägg med mera.
Så där plockade du bort ytterligare något som kvinnor var bättre än män i... trist för alla skickliga tjejjer i Dresyr toppen. antar att de har bytt sex mot bättre poäng från domarna
Citat:
Visst kan jag erkänna och säga ”Fan vad tacksam jag är över att det finns män på denna jord”. Men jag kan inte göra det så länge misogyna antifeminister på FB kräker ur sig att kvinnor är sämre än män på allt, att de inte ska ha rösträtt, att de störtar civilisationen i fördärvet, att de inte kan överleva, att de inte kan tänka logiskt, att de inte ska förvärvsarbeta utom inom vård och omsorg, att de ska vara underdåniga sina män osv osv i all oändlighet.
Det behöver du egentligen inte, i handling så bekräftar du och visar uppskattning och undergivenhet, i princip i varje enskilt ögonblick och med varje fritt andetag du tar.
huset du bor i, elen du använder, vattnet i kran, principer som demokrati, frihet, rättvisa.
män, män, män och fler män. i alla aspekter och ur alla perspektiv.
Citat:
De män, som hyser sådana ålderdomliga åsikter om kvinnor, är jag inte ett dugg tacksam över. Lyckligtvis är de inte representativa för hela gruppen män. Det är bara några procent av männen som är kvinnohatande arroganta skitstövlar (t ex Andrew Tate) och en pytteliten klick som är maktgalna krigshetsare (t ex Putin), resten är reko män. Mycket reko till och med.
då kanske du ska hålla dig till att skriva till tate och putin?