2023-07-27, 08:39
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Även denna:
Citat:
SHB HÖJER REK TILL OUTPERFORM (MARKET PERFORM) (Direkt)
2023-07-27 07:11
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Handelsbanken Capital Markets höjer sin långsiktiga rekommendation, på tre års sikt, för Hexagon till outperform från market perform. Riktkursen sänks till 150 från 157 kronor.
Så handelsbanken, DNB och Ålandsbanken ligger tungt i Hexagon då ?
Citera
2023-07-27, 08:45
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Även denna:
Så handelsbanken, DNB och Ålandsbanken ligger tungt i Hexagon då ?

Tack, jag missade att få med SHB.

Ja vem vet? Hexagon är ju index-aktie så där finns nog ett mycket stort fond-ägande precis som i SBB när det begav sig.

Med lite tur kanske det blir läge att short om i Hexagone, jag avvaktar.

Ytterligare en ny rek:
"Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för Hexagon till 140 kronor (150), upprepar köp"
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-07-27 kl. 09:09.
Citera
2023-07-27, 13:57
Medlem
Lagerkommandants avatar
Läste tråden igen från start till nu och såg att MIPS varit uppe för diskution.

Jag har ingen åsikt om MIPS-aktien men gillar att cykla som rekreation, tänk mer åt cykelsemester än fart/tävling.
Min observation under säsongen är att jag sett mer och fler "mips"-hjälmar än tidigare.
Kan det motivera värderingen? Troligtvis inte.

Tog en snabbtitt på senaste kvartalsrapporten.
Bolaget ser övervärderat ut eller har de lyckats integrera ÄjAj i sina hjälmar?

Jag köper nog helre en mips-hjälm än aktier i det här läget.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-07-27 kl. 14:00.
Citera
2023-07-27, 21:35
Medlem
Lagerkommandants avatar
Tupperware tror jag är värt att hålla koll på.
Pumpat som tusan senaste tiden. Hype i sociala medier osv.

Det här kan nog utveckla sig till ett fint kortningsläge inom närmsta framtiden.

Tillägg:
Senaste kvartalsrapporten var riktigt sorglig läsning.
Bolaget riskerade att bli utkastat från New York-börsen pga för låg värdering och för låg omsättning i aktien.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-07-27 kl. 22:20.
Citera
2023-07-27, 23:52
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Läste tråden igen från start till nu och såg att MIPS varit uppe för diskution.

Jag har ingen åsikt om MIPS-aktien men gillar att cykla som rekreation, tänk mer åt cykelsemester än fart/tävling.
Min observation under säsongen är att jag sett mer och fler "mips"-hjälmar än tidigare.
Kan det motivera värderingen? Troligtvis inte.

Tog en snabbtitt på senaste kvartalsrapporten.
Bolaget ser övervärderat ut eller har de lyckats integrera ÄjAj i sina hjälmar?

Jag köper nog helre en mips-hjälm än aktier i det här läget.

Jag cyklar också och du har helt rätt att MIPS är precis överallt. Säkert varannan hjälm är MIPS det är helt sjukt vilken marknadsandel de har åtminstone där jag bor. Men, om alla redan har en MIPS-hjälm hur ska de kunna öka sin försäljning så mycket att det motiverar värderingen?

Hur man än vrider och vänder på den här aktien är det alldeles för dyrt.
Senast redigerad av KJosef 2023-07-27 kl. 23:55.
Citera
2023-07-28, 10:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
TUP - Tupperware igen.
Fortsätter pumpa i pre-market, upp ca +10% just nu.

Kollar deras hemsida, IR, och tidigare har de redovisat kvartalsrapporterna var tredje månad.
Senaste, Q4an helåret, var en månad försenad mot hur det såg ut tidigare.
Q1an hittar jag inte. Det enda jag hittar, som jag förstått det, är att de ska ha begärt uppskov med att lämna in redovisning för 2022 i samband med att de ska ha upptäkt att tidigare förmedlad omsättning var överdriven med runt $25 miljoner.

Rusningen som varit i aktien senaste tiden måste väl endå vara en pump 'n dump?
Visst, man kanske inte ska underskatta plastlådor som kärringarna är helt tokiga i men jag har så svårt att föreställa mig en turn around bara för att deras plastlådor dykt upp på hyllorna hos några amerikanska supermarkets.

Att det inte går att hitta finasiell information för det senaste halvåret tycker jag är en rödflagg att ta på allvar. Inte ens hemsidan fungerar felfritt.
Citera
2023-08-02, 08:34
Medlem
Lagerkommandants avatar
Nu på morgonen har Hexagon svarat på blankarrapporten från Viceroy.
https://mb.cision.com/Main/387/3812372/2212264.pdf

Citat:
  • Hexagon fundamentally disagrees with the short seller report.
  • Our organic and structural growth have been appropriately recorded.
  • Hexagon’s historical performance in adding value for its shareholders speaks for itself.
  • The investment in Divergent Technologies was not a related party transaction.
  • Accusations of fraud are without merit.
  • Change in auditors was mandated by law in 2021.
  • Our accounting practices are consistent with IFRS.
  • Hexagon follows corporate governance standards.

Punkten Accusations of fraud are without merit tycker jag är intressant, där har de kraftigt förvrängt den kritik som fördes fram av Viceroy.
Hexagon hävdar att Hexagon inte front-runnat sina egna investeringar för någon annans vinning. Detta får man såklart förutsätta stämmer, konstigt vore annars. Men kritiken från Viceroy pekade på att insiders hade använt andra bolag för att front runna affärerna och på så vis berika sig själva. Vilket fortfarande kan stämma.
Här känns det som att Hexagon svarat på ett sätt som gör att bolaget och dess styre kan ha ryggen fri. Garanterat en advokat som skrivit detdär.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-08-02 kl. 08:36.
Citera
2023-08-02, 09:14
Medlem
bajssprutans avatar
Ja, lite väl tråkigt och stelt av dem. Jag hade hoppats på att VD skulle börja veva på twitter som Ilja. Tråkmåns.
Istället köper han en miljon aktier av farbror Melker.
En god indikator är att avanzioterna nettoköper tungt. De brukar ha fel.

Vi får la se, mina pruttar går ut i mitten av september.

Oavsett om blankarmaffian har rätt eller inte såg jag den här lilla notisen på rapportdagen som begravdes i floden:
Citat:
FINANSNETTOT PRESSAS AV HÖGRE RÄNTOR (Direkt)
2023-07-26 12:03

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mätteknikföretaget Hexagons finansnetto pressades i det andra kvartalet inte av valutaeffekter utan av högre räntor.

Det uppgav bolagsledningen under frågestunden vid presentationen av delårsrapporten.

När räntorna går upp kan det bli visst tryck på finansnettot, sade bolagsledningen.

Hexagon har sina lån i euro, vilket också är bolagets rapporteringsvaluta. Hexagons räntebindningstid är relativt kort, varför ränteförändringar kan komma att påverka både på upp- eller nedsidan, uppger bolaget för Nyhetsbyrån Direkt.

I det andra kvartalet ökade räntekostnaderna till 38,3 miljoner euro, jämfört med 8,4 miljoner euro under motsvarande kvartal i fjol.

Kan ju inte vara bra nu när madam Lagarde ska pissa ikapp med onkel Jpow.
Senast redigerad av bajssprutan 2023-08-02 kl. 09:28.
Citera
2023-08-02, 10:15
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Oavsett om blankarmaffian har rätt eller inte såg jag den här lilla notisen på rapportdagen som begravdes i floden:

Kan ju inte vara bra nu när madam Lagarde ska pissa ikapp med onkel Jpow.

På tal om räntan.
Kollar man balansräkningen så vittnar den om att något hänt senaste året.
Titta på skillnaden nu mot då vad gäller räntebärande skulder under långfristiga/kortfristiga skulder.
Om bolagets belåning har korta löptider så kan utgifterna för dessa vara på väg att skjuta i höjden närmaste året?

Kan det vara så att det enda som växer i bolaget är utgifterna för skulderna?
Eller att åtmindstone skulderna äter upp all den tillväxt som bolagsledningen hävdar är organisk?

Så många frågor men nöjer mig med att det luktar skit. Bolaget är övervärderat.

Tillägg:
En annan intressant sak från kvartalsrapporten. Vad hände med återköp av egna aktier? Fanns det inte ekonomi för detta?
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-08-02 kl. 10:43.
Citera
2023-08-02, 23:16
Medlem
Lagerkommandants avatar
Ska erkännas att jag shortade AMD inför rapporten med samma tes som inför Q1an.
Trodde mina oppar var döda när aktien gick upp lite grann på rapporten och såg ut att stabiliseras sideldes.

Sen kom någon proffstyckare i kostym och ansåg att USAs betalningsförmåga på lån kanske inte riktigt är så bra som alla trott hittils och med det så tog marknaden en rejäl dump med techaktier i täten.

Som i ett trollslag levde och frodades mina innehavda oppar igen och jag kom ur possen med en liten vinst. Så kan det gå.
Citera
2023-08-03, 00:00
Medlem
Larmdjungelns avatar
Vitec Software Group B
Har har följt detta bolag ett tag. Det går riktigt bra för dem och de växer genom att köpa fler bolag.
Deras aktiekurs är upp flera 100%
Nu till saken.
Om ni drar ut kursgrafen till 3år så kommer ett mönster dyka upp.
Jag "spår" att kursen kommer dyka inom kort. Ordentligt, typ -30%.
Förutom TA så börjar den period nu då många aktier sjunker i värde samt den allmänna oron i världen. Krydda med att deras produkter vänder sig till företagsbranscher som bl.a (fastighetsmäklare, bygg- och fastighetsbolag, energibolag, banker och försäkringsbolag) som kommer känna av den ekonomiska åtstramningen och nog väljer att dra ner på sina utgifter. Framförallt deras löpande om det går.

Lade en bra del av mina "gambling-pengar" (alltså den mindre summa jag lägger på högrisk projekt) i en MINI S VITEC.
Jag är nog helt ensam om att detta är en bra plan.
What say you?
Citera
2023-08-03, 06:42
Medlem
bajssprutans avatar
I say att du har nog hittat ett riktigt bra case här.
Klassisk mount fuckmore-formation på maxgrafen, tredubblats sedan covid, förvärven har finansierats med lån som blir dyrare eller dyra aktier med lockuper som säkert börjar släppa efterhand. P/E 72 rätt mastigt.

Enda risken är att det kan ta lite tid innan gravitationen gör sitt, så länge diverse NPC:er har råd att blaska in halva lönen i swedbanks fjamtids-äjaj-fonder kan den vansinniga värderingen bestå.
Reverseras däremot det flödet när bolagets kunder gör sig av med menlös personal som ett led i besparingarna kan det nog bli en fin utförsbacke.
Det är min teori om hur diverse knasvärderingar kan hålla sig. Tror det är samma effekt som håller upp mips, fortnox och liknande.

Hoppas dina björnar brummar, ska kanske ta en liten kort pos om tillfälle ges.

Angående mips så har ett av de tänkta tillväxtbenen kapats nämligen byggbranschen, det är inte bara cyklister som bär hjälm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in