2023-08-02, 00:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det här med skämt och ironi, det är inte din grej va?

Nej, uppenbarligen inte. Jag ser fortfarande inget roligt i inlägget jag svarade på. Endast ett faktafel.
Citera
2023-08-02, 00:54
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jo, jag blir illa berörd av denna historierevisionism.

Vad detta har med pedofili att göra, har jag mycket svårt att se.
Det är det som är problemet med er högerfascister. Ni vägrar inse hur primitiva ni är. Istället projicerar ni ut era perversioner på omgivningen.
Citera
2023-08-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Jaha så det är bara barn som går på den teaterpjäsen? Eller är det något du hittat på?
Nej men gissa vad, majoriteten av oss vita, blåögda och ljushåriga blir inte kränkta av att se människor som inte är vår direkta spegelbild och vi upplever oss inte heller hotade när andra är mer begåvade än vad vi är inom något område.

Om du själv inte vore så enormt misslyckad och talanglös, hade du säkert inte tagit det så personligt som du gör.

Arbeta lite med dig själv istället. Du representerar inte oss andra via ditt utseende heller. Kom ihåg det.
Citera
2023-08-02, 00:56
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Lätt för mig men det är du som har svårt att förstå.

Du är inte målgruppen utan det är barn och gissa vad, barn bryr sig inte om utseenden när de får sagorna berättade för dem. Inga barn tänker på att andra människor ska se ut si eller så. De vet bara hur de ser ut och andra. Det är först när skadade människor likt dig dyker upp som de ens föreställer sig en figur som "rätt" eller "fel". I barnets värld existerar inte frågan.
Betyder det att det är helt rimligt att man gör en uppsättning med en vit Kunta Kinte för dig?
Citera
2023-08-02, 00:57
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Nej men gissa vad, majoriteten av oss vita, blåögda och ljushåriga blir inte kränkta av att se människor som inte är vår direkta spegelbild och vi upplever oss inte heller hotade när andra är mer begåvade än vad vi är inom något område.

Om du själv inte vore så enormt misslyckad och talanglös, hade du säkert inte tagit det så personligt som du gör.

Arbeta lite med dig själv istället. Du representerar inte oss andra via ditt utseende heller. Kom ihåg det.

Oj vilket snyggt argumentationsskifte. Löjligt som fan dock.

Du förlorar.
Citera
2023-08-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Betyder det att det är helt rimligt att man gör en uppsättning med en vit Kunta Kinte för dig?
Är det rimligt att du ställer frågor till mig jag förtydligat svar till tidigare? Läs istället och sluta besvära mig mer med fler dumheter och trams-argument.
Citera
2023-08-02, 00:59
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerBacke
I en ny teateruppsättning på Svenska Teatern så spelas Ronja Rövardotter av skådespelerskan Antonia Atarah.

https://svenskateatern.fi/strongantonia-atarah-vill-gora-en-mangsidig-ronja-som-inspirerar-och-inger-mod-strong/

Tankar om detta?

Kommer vi få se Johanna Nordström porträttera Cyndee Peters i en eventuell kommande spelfilm eller Dante Lindhe spela Dr Alban i en musikal?

I filmen om Obama ska Ryan Reynolds göra huvudrollen.
Citera
2023-08-02, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Oj vilket snyggt argumentationsskifte. Löjligt som fan dock.

Du förlorar.
Haha nej..det är du som kommer få se väldigt många fler roller i framtiden med skådespelare av blandade ursprung. Loser
Citera
2023-08-02, 01:01
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Är det rimligt att du ställer frågor till mig jag förtydligat svar till tidigare? Läs istället och sluta besvära mig mer med fler dumheter och trams-argument.
Så, svara på frågan istället för att gnälla som ett barn!

Men hey, du är bekväm med en vit Kunta med blackface.
Tack, då vet vi, rasse!
Senast redigerad av VetVemDuAr 2023-08-02 kl. 01:07.
Citera
2023-08-02, 01:08
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
När kommer en vit Martin Luther King?

Dock så är det rätt stor skillnad på när man ska gestalta en sagofigur kontra en historisk person. Dock tycker jag det är dumt när man skohornar in "bara för att det ska vara X antal svartq,vita,bögar,flator osv osv..." , bryr mig många gånger inte vem som spelar men när det sedan skrivs tex " vi ville ha mångfalld och hög respresentation" då är det illa, när den delen ligger före att hitta rätt skådis för rätt roll då blir resultatet lidande med.
Citera
2023-08-02, 01:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Lätt för mig men det är du som har svårt att förstå.

Du är inte målgruppen utan det är barn och gissa vad, barn bryr sig inte om utseenden när de får sagorna berättade för dem. Inga barn tänker på att andra människor ska se ut si eller så. De vet bara hur de ser ut och andra. Det är först när skadade människor likt dig dyker upp som de ens föreställer sig en figur som "rätt" eller "fel". I barnets värld existerar inte frågan.

Har du koll på den aktuella pjäsen? Är alla svarta i Ronjas familj? Om bara Ronja är svart och alla andra vita fattar barn att hon är adopterad, eller så tänker de att hon är bortrövad. Men ingetdera var väl fallet i originalet (boken och filmen)?

Även om du har rätt, så är det fel att lura barn på det här viset. De får ju en skev bild av historien. Historia kan vara viktigt att ha koll på, tex om ens folk är hotat.

Det hela utspelar sig i inlandet i barrskogszonen, där det givetvis inte fanns svarta, typ runt 1200-talet. Sånt ska vi inte tuta i barn, då blir de helt vilsna.

Då är det faktiskt mindra skadligt med teletubbies och annat, där man tydligt förstår att allt är en fantasivärld.

Att det fanns vittror och annat ser jag inte ett argument för att sagan inte utspelar sig i någon existerande geografi och tid, då folk faktiskt trodde på sånt, och de scener där dessa förekommer kan mycket väl visa vad personerna i filmen inbillade sig.

Men inte fan inbillade sig folk att ungen var kolsvart. Varifrån skulle folk på den tiden fått en sådan absurd idé?
Citera
2023-08-02, 01:20
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ni gör er bara löjliga. Det är en saga så Ronja kan se ut hur som helst. Det viktigaste är stilen, att det passar temat dvs.

Bättre att glutta original-filmer istället för detta eviga ledband av usla Woke-remakes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in