2023-08-01, 23:28
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkappa
Jag menar givetvis att Ronjas värld är nordisk stil, och Astrid har givetvis hittat på egna väsen som känns väldigt typiskt skandinaviska, till skillnad från inkvoterade negrer som får rollen för att mångkulturförespråkarnas revisionism ska ersätta klassiker och göra film som passar den nya världsordningen bättre

Det får nog stå för dig att ett gäng efterblivna puttifnask-varelser med det förnedrande namnet Rumpnisse passar in i skandinavisk historia. Du kanske är en själv med tanke på ditt fanatiska försvar av dessa missfoster?
Citera
2023-08-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta borde man nog kunna utnyttja till att starta lite antirasistiska drev. Bara att tipsa lite tok-aktivister på Twitter om denna gravt rasistiska skildringen av rövare som svarta.

Det kan nog vara så illa att det är hela planen från början av teatermakarna
Citera
2023-08-01, 23:40
Medlem
Haajibs avatar
Helt logiskt, en svart som bara snor saker. Inget fel med det.
Citera
2023-08-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkappa
Fine om det var Afrika, då hade en neger som huvudperson passat stilen. Men Ronja utspelar sig ju i en värld som är baserad kring skandinavien och det blir ju inte lite fel då? Antar dock att hela rövarligan kommer vara olika etniciteter, så det blir väl en salig woke-gröt ala hollywood style, där svarta, vita, kineser osv är från samma by men ingen förklaring finns varför någon har t.ex svart hy; som att det är ren slump när man föds
Astrid Lindgren var en sagoförfattare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saga
Citat:
Sagorna kallas ofta "folksagor" och deras ursprung förlorar sig i historiens dunkel. Så till exempel är sagan om Askungen och skon hon tappar i trappan känd redan från 800-talet i Kina. Där är skon visserligen inte av glas utan av guld. Det är bevisat att flera Europeiska folksagor är av indiskt ursprung, eller åtminstone kommit från Indien via perser och araber till Europa. Alternativet att de skulle vara av gemensamt indoeuropeiskt eller annat ursprung anses mindre troligt.

Rätt ska vara rätt isåfall. Dvs att alla andra sagor korrigeras till att "bli rätt" igen. Ingen mer blond Askungen.
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Astrid Lindgren är litteratur.
Man går inte in och ändrar i andras verk.

Ja det var andra tider och därmed är det ett tidsdokument.
Att ändra i historien är något som "Sanningsministeriet" sysslar med.
Du är inte målgruppen utan barn är det. Och jo, i sagor ändras det alltid, det fungerar faktiskt som så i den genren.

Särskilt även när litteraturen blir film eller serie så ändrar regissörer och producenter otroligt mycket. Du har inte läst många böcker om du missat det.

Ronja Rövardotter är en saga. Inte historia. Det är en påhittad berättelse ämnad för barn. Flickans hudfärg är därmed ovidkommande.
Citera
2023-08-01, 23:49
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Ni gör er bara löjliga. Det är en saga så Ronja kan se ut hur som helst. Det viktigaste är stilen, att det passar temat dvs.

Så Black Panther kan spelas av Bill Skarsgård då det bara är en seriefigur?
Citera
2023-08-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Så Black Panther kan spelas av Bill Skarsgård då det bara är en seriefigur?
Jag har inte en aning om vad det är för figur och bryr mig inte om nörderi.

Alla vet däremot att det är en stor skillnad om man ska representera en grupp såsom svarta människor. För nej, du kommer inte se en svart Hitler. Däremot kan givetvis en svart spela Hitler i en helt fritt associationsflöde där poängen ligger i annat än just den vita "rasens" ide om sig självt.

Whaaaaat aaaaabout
Citera
2023-08-01, 23:56
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Jag har inte en aning om vad det är för figur och bryr mig inte om nörderi.

Alla vet däremot att det är en stor skillnad om man ska representera en grupp såsom svarta människor. För nej, du kommer inte se en svart Hitler. Däremot kan givetvis en svart spela Hitler i en helt fritt associationsflöde där poängen ligger i annat än just den vita "rasens" ide om sig självt.

Whaaaaat aaaaabout

Ursäkta kan du översätta din vänsterblivna rapparkalja till svenska?
Citera
2023-08-02, 00:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Njaee... det känns bara halvhjärtat om det inte castar en riktigt mullig negress och inkluderar ett twerk nummer. Det blir woke bakläxa.
Citera
2023-08-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursäkta kan du översätta din vänsterblivna rapparkalja till svenska?
Ja jag är medlem i Vänsterpartiet 👏

Intressant att se hur kränkta ni tomtar blir de få gånger någon annan inte ser typiskt vit ut när vi genom historien friskt stulit berättelser eller lånat av andra grupper (exotifierimg). Extremt mycket sagor, populärkulturella inslag är omgjorda berättelser anpassade för en vit publik

Du förstår om du anser att Pippis pappa inte kan censureras måste du samtidigt förespråka att Ronja kan vara svart, Pippi Långstrump asiat osv eftersom Astrid Lindgren helt enkelt lånade en historia. Dvs inte direkt som kolonisatör utan som Kung och om Pippis pappa var vit och kung måste såklart även Ronja kunna vara svart och här i Nordens skogar.
Citera
2023-08-02, 00:30
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ja jag är medlem i Vänsterpartiet 👏

Intressant att se hur kränkta ni tomtar blir de få gånger någon annan inte ser typiskt vit ut när vi genom historien friskt stulit berättelser eller lånat av andra grupper (exotifierimg). Extremt mycket sagor, populärkulturella inslag är omgjorda berättelser anpassade för en vit publik

Du förstår om du anser att Pippis pappa inte kan censureras måste du samtidigt förespråka att Ronja kan vara svart, Pippi Långstrump asiat osv eftersom Astrid Lindgren helt enkelt lånade en historia. Dvs inte direkt som kolonisatör utan som Kung och om Pippis pappa var vit och kung måste såklart även Ronja kunna vara svart och här i Nordens skogar.

Men för i helvede. Pippi är Pippi och Ronja är Ronja. Alla tidigare historier är något annat.

Svårt för en vänsterbliven förstår jag.
Citera
2023-08-02, 00:40
Medlem
Citat:
Men för i helvede. Pippi är Pippi och Ronja är Ronja. Alla tidigare historier är något annat.

Svårt för en vänsterbliven förstår jag.
Lätt för mig men det är du som har svårt att förstå.

Du är inte målgruppen utan det är barn och gissa vad, barn bryr sig inte om utseenden när de får sagorna berättade för dem. Inga barn tänker på att andra människor ska se ut si eller så. De vet bara hur de ser ut och andra. Det är först när skadade människor likt dig dyker upp som de ens föreställer sig en figur som "rätt" eller "fel". I barnets värld existerar inte frågan.
Citera
2023-08-02, 00:44
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Lätt för mig men det är du som har svårt att förstå.

Du är inte målgruppen utan det är barn och gissa vad, barn bryr sig inte om utseenden när de får sagorna berättade för dem. Inga barn tänker på att andra människor ska se ut si eller så. De vet bara hur de ser ut och andra. Det är först när skadade människor likt dig dyker upp som de ens föreställer sig en figur som "rätt" eller "fel". I barnets värld existerar inte frågan.

Jaha så det är bara barn som går på den teaterpjäsen? Eller är det något du hittat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in