2023-08-01, 23:17
Medlem
Detta inlägg riktar sig framför allt till män som inte har hunnit slita i minst 15- 20 år för sin framtida "investering". Börja inte!
Ta inget jobb som kräver det.
Om du vill spara för en dugout, landsflykt eller eventuell sjukdom, så gör det för all del, men spara inte för en tid när du är sliten och grå.
Du kommer inte att ha samma glöd, samma energi.
Min filsofi är att leva och utgå ifrån att man är död vid det läget.
Citera
2023-08-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIprofeten
Detta inlägg riktar sig framför allt till män som inte har hunnit slita i minst 15- 20 år för sin framtida "investering". Börja inte!
Om du vill spara för en dugout, landsflykt eller eventuell sjukdom, så gör det för all del, men spara inte för en tid när du är sliten och grå.

I see. Blås hela lönen på konsumption och materiella ting, du lever bara en gång och det är nu.
Citera
2023-08-01, 23:26
Avslutad
Jag blåste mycket pengar när jag var runt 30-35. Runt en miljon. Tanken var just att njuta av pengarna medan man var ung och frisk.

Problemet är om man lever till den nya pensionsåldern 75år. Då blir man hemlös när pensionen man blivit lovad uteblir och man tvingas ställa sig framför pendeltåget. Å andra sidan kommer pensionsåldern vara 80+ om 25 år. Den åldern når jag garanterat aldrig. Så jag kommer ändå få jobba rakt ned i kistan.
Senast redigerad av Juristen08 2023-08-01 kl. 23:37.
Citera
2023-08-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIprofeten

Balans, balans och åter balans.

Jag ser att det är vanligt att folk lägger pengar på skräp och förstör sina liv på det sättet. Men jag ser också att det är lika vanligt att folk är snåla och förstör sina liv på det sättet.

Rätt väg att gå är att både spendera och att spara. Man behöver båda delarna.
Citera
2023-08-01, 23:42
Medlem
hockexs avatar
Är väl just därför man pensionssparar då man inte har inte har samma energi och glöd? Lär vara x80 gånger så jobbigt att snåla och försöka få sin inkomst att räcka när man är halvt dement.
Känns lite enklare att bara ta lite matvaror och betala i kassan istället för att jämföra priser etc.

Är man lite hälsosam och tränar är det mycket troligt att man överlever till pensionen.

Och sist, även om man skulle dö innan så kommer någon få ärva.

Jäkligt dumt råd av dig ts
Citera
2023-08-02, 00:11
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag blåste mycket pengar när jag var runt 30-35. Runt en miljon. Tanken var just att njuta av pengarna medan man var ung och frisk.

Problemet är om man lever till den nya pensionsåldern 75år. Då blir man hemlös när pensionen man blivit lovad uteblir och man tvingas ställa sig framför pendeltåget. Å andra sidan kommer pensionsåldern vara 80+ om 25 år. Den åldern når jag garanterat aldrig. Så jag kommer ändå få jobba rakt ned i kistan.

Tror du på allvar att pensionsåldern blir 80 år i framtiden eller överdriver du? 75 år, kan jag köpa. Men inte 80. Aldrig.
Citera
2023-08-02, 00:15
Medlem
ETA2824-2s avatar
Pensionssparar ju för att kunna gå i pension vid 50-55.
Citera
2023-08-02, 00:22
Avslutad
Tack, ska säga upp mig och jobba svart som flyttkarl nu.

Äntligen såg jag ljuset. Pension är för idioter
Citera
2023-08-02, 00:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Även om du äger din bostad utan att ha lån, har sparat en massa på banken, i aktier, eller i madrassen så finns inget som garanterar att tillgångarna fortfarande är dina när det "fattas" pengar till utgifter i statskassan... Pensionsräddarna har kanske inte fullgjort sitt uppdrag.
Citera
2023-08-02, 00:42
Avslutad
Citat:

Skulle jag bli hemlös för utebliven pension blir det brott som sätter mig på kåken.
Säng och 3 mål mat om dagen.
Citera
2023-08-02, 00:51
Medlem
christallqhulaaas avatar
Det är ju en landsflykt jag sparar till. jag vill ej bo i detta skitland längre.det finns ändå inget jag vill konsomera förutom nödvändigheter så jag försakar inget.
Citera
2023-08-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Tror du på allvar att pensionsåldern blir 80 år i framtiden eller överdriver du? 75 år, kan jag köpa. Men inte 80. Aldrig.
Det kommer inte ens finnas ett fungerande pensionssystem när du blir pensionär. Var snäll mot dina barn. Om du har några.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in