2023-08-01, 23:18
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Det baserar bara på mitt tyckande. De är okonsekventa med att blurra dick picks, de är inte tydliga med hur fisket går till (där behöver de bli mer tydliga på vem som tog första kontakten osv), de måste stå tydligare att de kontaktar anhöriga och att trakasserier är ett brott. Liksom tobaksföretag friskrivning sig från ansvaret med texten "rökning dödar", skulle behövas en tydligare varningsskärm när du kommer in på sidan att det är känsligt innehåll för personer över XX ålder. Samtidigt kan de skriva ut chattnamnen på gäddor till yngre personer som inte ska behöva se loggarna eller bilderna.

Det är allt tyckande jag kan komma på nu. De har säkert fler brister.

Ja... Dumpen är som tobaksbolagen. De skadar i grund och botten. Finns inget gott. Men du menar att det är okej om de har tydligare varningstext? Suck och stön...

Ungarna klickar förbi det ändå. Fast det är nog inte snopparna på Dumpen som är problemet... Ungar är inte så lättskadade av bilder som du tror. De är inte heller så lättraggade som du tror heller.

Du efterfrågar forskning... Här kommer forskning... Är du immun mot sådant då det går emot din agenda?

Citat:
"
Uthängningarna kan också ge en falsk känsla av trygghet. 90 procent av de dömda sexualbrottsförövarna är nämligen inte tidigare kända för sexualbrott. Och statistiken visar att förövaren sällan är ”en ful gubbe i kvarteret”. De som våldtar barn i åldern 0-11 är vanligtvis familjemedlemmar eller släktingar.
"

"
– Man får aldrig glömma bort att det här är avskyvärda brott. Men den ångest det leder till när man hänger ut förövare på nätet motverkar sitt syfte, säger han.

Personen marginaliseras, aggressionerna ökar och förmågan att avhålla sig från brott försämras. Finns barn i familjen kan risken för övergrepp mot dem också öka.

Jobbar man med det här är det inte jättesvårt att förstå att det fungerar på det här viset.
"

Källa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/att-hanga-ut-pedofiler-tros-inte-hjalpa
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Barnen på dumpen är tillräckligt verklighetstrogna för att ha fångar över 200 gäddor.
Jävligt bra av fiskarna. Inget jobb som vem som helst klarar. Första gången jag läste en chatt där så trodde jag att det var ett riktigt barn som skrev.
Citera
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ett barn kan inte grooma en vuxen. Lagen om grooming gäller enbart barn. Hos vuxna gäller lagen för samtycke.

Jag utgick från dumpens loggar i mitt exempel.
Om du inte kan visa det jag beskrev, så kan det brottet inte begås. Inget existerar noll fattaru.

Myndigheter kan inte hitta på brott bara för att klämma på personer, jo det gör de i diktaturer.

Barn kan inte groma, men de kan berömma o.s.v. finns det inga barn som berömmer kan inte svaga trilla dit. Brottet är skapat. Det blir ett typ moment 22. Om vi går längre, 12 årig pojke våldtar 45 åriga mamman, har säkert hänt någon gång i historien. Domstolen kommer fram, att mamman sagt, vad söt du är jag skulle villa krama dig, då har uppenbarligen mamman gormat pojken. Avser inte pojkens mamma.

Hur dömer domstolen, knepigt, hur man än snurrar runt i fallet kommer man aldrig ut ur det, utifrån lagskrivningen, båda har våldtagit varandra, och som jag skrev tidigare, två kan inte våldta varandra vid samma tillfälle.
Citera
2023-08-01, 23:21
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Om du inte kan visa det jag beskrev, så kan det brottet inte begås. Inget existerar noll fattaru.

Myndigheter kan inte hitta på brott bara för att klämma på personer, jo det gör de i diktaturer.

Barn kan inte groma, men de kan berömma o.s.v. finns det inga barn som berömmer kan inte svaga trilla dit. Brottet är skapat. Det blir ett typ moment 22. Om vi går längre, 12 årig pojke våldtar 45 åriga mamman, har säkert hänt någon gång i historien. Domstolen kommer fram, att mamman sagt, vad söt du är jag skulle villa krama dig, då har uppenbarligen mamman gormat pojken. Avser inte pojkens mamma.

Hur dömer domstolen, knepigt, hur man än snurrar runt i fallet kommer man aldrig ut ur det, utifrån lagskrivningen, båda har våldtagit varandra, och som jag skrev tidigare, två kan inte våldta varandra vid samma tillfälle.
Har du fått uppfattningen att det spelar nån roll om det inte är ett brott?
Citera
2023-08-01, 23:27
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Förklar så en begrip är du snäll.
Dumpen är inget barn, det är vad jag menar, Dumpen är ingen tårta heller. Fast de har väl firat drygt 260 ggr.
Citera
2023-08-01, 23:29
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Dumpen fångar vanligen inga brott, och polisen får inte berömma när Dumpens lag är skarp.
Citera
2023-08-01, 23:33
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Barnen på dumpen är tillräckligt verklighetstrogna för att ha fångar över 200 gäddor.
Nu fultolkar du, om dumpen inte berömt, vilket polis aldrig kommer att göra, så hade de inte fått ihop så många, alltså fångar Dumpen de som aldrig skulle fångas om polisen hanterat det. Och åter igen, vart finns data på att barn berömmer medelålders för att få sex?
Citera
2023-08-01, 23:35
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Nej för Dumpen spelar det ingen roll, för dem är tanken enbart som spelar roll, inte om de gör ett brott.
Citera
2023-08-01, 23:37
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Ja... Dumpen är som tobaksbolagen. De skadar i grund och botten. Finns inget gott. Men du menar att det är okej om de har tydligare varningstext? Suck och stön...

Ungarna klickar förbi det ändå. Fast det är nog inte snopparna på Dumpen som är problemet... Ungar är inte så lättskadade av bilder som du tror. De är inte heller så lättraggade som du tror heller.

Du efterfrågar forskning... Här kommer forskning... Är du immun mot sådant då det går emot din agenda?

Citat:
"
Uthängningarna kan också ge en falsk känsla av trygghet. 90 procent av de dömda sexualbrottsförövarna är nämligen inte tidigare kända för sexualbrott. Och statistiken visar att förövaren sällan är ”en ful gubbe i kvarteret”. De som våldtar barn i åldern 0-11 är vanligtvis familjemedlemmar eller släktingar.
"

"
– Man får aldrig glömma bort att det här är avskyvärda brott. Men den ångest det leder till när man hänger ut förövare på nätet motverkar sitt syfte, säger han.

Personen marginaliseras, aggressionerna ökar och förmågan att avhålla sig från brott försämras. Finns barn i familjen kan risken för övergrepp mot dem också öka.

Jobbar man med det här är det inte jättesvårt att förstå att det fungerar på det här viset.
"

Källa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/att-hanga-ut-pedofiler-tros-inte-hjalpa

Tack för stt du lämnade källa. Jag uppskattar det.

Jag gick in och läste hela texten. Ja, de skriver att det ger en falsk känsla av trygghet. Dumpen finns däremot inte till för att skapa en trygghet utan att belysa ett problem.

Artikeln gjordes för 11 år sedan innan dumpen.se lanserades och syftar inte till dumpens arbete. De har alltså inte tagit in dumpens metoder utan enbart enstaka privatpersoner som hänger up på Facebook, forum eller sätter upp lappar för att varna.

Det som jag kan återknyta till dumpen är

"90 procent av de dömda sexualbrottsförövarna är nämligen inte tidigare kända för sexualbrott."

Av det jag har sett är det få gäddor som haft en tidigare dom. Finns enstaka.

Att dumpen lyckas identifiera de 90% som är okänd hos polisen sedan tidigare, men som i kontakt med dumpen gör sig redo att fullfölja en våldtäkt på barn, så blir följande citat oroväckande när gäddan är en pappa, eller släkting:

"De som våldtar barn i åldern 0-11 är vanligtvis familjemedlemmar eller släktingar."

Det är extra viktigt att anhöriga till gäddor känner till det då det även står följande om vad dom kan ske vid avslöjande

"Finns barn i familjen kan risken för övergrepp mot dem också öka."

Texten tog även upp mycket viktiga saker om vård och avhållsamhet hos förövaren.
Citera
2023-08-01, 23:42
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Om en 12 årig pojke våldtar sin mamma för att mamman säger att pojken är söt och vill krama denne så finns det med säkerhet fler lager på den historien. Det behövs därför en utredning.

Det är absolut inget moment 22. Barn kan av olika anledningar ge beröm och till och med be om sex från en vuxen. Det är alltid den vuxna som ska säga nej. En vuxen har mer förstpnd och ansvar än ett barn. Kan den vuxna inte det så begår denne ett brott. Den vuxna kommer få lagliga konsekvenser för det brottet.

Jag har inte nämnt någon myndighet som hittar på brott så jag förstår inge det argumentet. Utveckla gärna.
Citera
2023-08-01, 23:47
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Nu fultolkar du, om dumpen inte berömt, vilket polis aldrig kommer att göra, så hade de inte fått ihop så många, alltså fångar Dumpen de som aldrig skulle fångas om polisen hanterat det. Och åter igen, vart finns data på att barn berömmer medelålders för att få sex?

Jag har tidigare refererat dig till följande rapport

https://allmannabarnhuset.se/product/fordjupningsrapport-barn-utsatta-for-sexuella-overgrepp-pa-natet/

Sida 11, styxke 2.1, rad 7 & 14

Citat 1: "Dock är det så att övergrepp av sexuell karaktär som sker på nätet inte sällan föregåtts av att barnet/den unge själv varit aktiv i att t.ex. prata sex och själv tagit avklädda bilder och skickat till förövaren. Oavsett hur aktiv barnet varit själv i kommunikationen är det aldrig barnets fel."

Citat 2: "Ett övergrepp kan börja som en spännande och för barnet viktig kontakt på nätet, gå över i ett mer riskfyllt beteende där barnet t.ex. skickar avklädda bilder (kanske till flera okända personer) och slutligen resultera i situationer som barnet/den unge inte kan ta sig ur, där de tvingas till att göra saker de inte vill eller att bildmaterial sprids utan deras medgivande."
Citera
2023-08-01, 23:47
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Tack för stt du lämnade källa. Jag uppskattar det.

Jag gick in och läste hela texten. Ja, de skriver att det ger en falsk känsla av trygghet. Dumpen finns däremot inte till för att skapa en trygghet utan att belysa ett problem.

Artikeln gjordes för 11 år sedan innan dumpen.se lanserades och syftar inte till dumpens arbete. De har alltså inte tagit in dumpens metoder utan enbart enstaka privatpersoner som hänger up på Facebook, forum eller sätter upp lappar för att varna.

Det som jag kan återknyta till dumpen är

"90 procent av de dömda sexualbrottsförövarna är nämligen inte tidigare kända för sexualbrott."

Av det jag har sett är det få gäddor som haft en tidigare dom. Finns enstaka.

Att dumpen lyckas identifiera de 90% som är okänd hos polisen sedan tidigare, men som i kontakt med dumpen gör sig redo att fullfölja en våldtäkt på barn, så blir följande citat oroväckande när gäddan är en pappa, eller släkting:

"De som våldtar barn i åldern 0-11 är vanligtvis familjemedlemmar eller släktingar."

Det är extra viktigt att anhöriga till gäddor känner till det då det även står följande om vad dom kan ske vid avslöjande

"Finns barn i familjen kan risken för övergrepp mot dem också öka."

Texten tog även upp mycket viktiga saker om vård och avhållsamhet hos förövaren.

Du kan väl för i helvete inte vara så förbannat korkad att du accepterar skadan av att hänga ut enstaka människor. Men samtidigt tro att det är bra att hänga ut hundratals som Dumpen gör? Så dumma människor finns inte...

I övrigt tycks du misstolka allt som står i artikeln.

Dumpen belyser problem genom att skapa en jävla massa. Det är som att spränga bomber i villaområden för att belysa faran med bomber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in