2023-08-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, jag menar typ myrornas krig, brus som är anpassat för personer med adhd. Jag tror dock att det är appar som tillhandahåller dylikt, så det borde väl registrerats?

"Brus som är anpassat för adhd" är helt vanligt brus - vitt brus (alla *hörbara* frekvenser lika mycket) eller brunt brus (i princip vitt brus med lågpassfilter).

Jag personligen tror det är nonsens att det skulle "hjälpa" nån med adhd, och det finns inga mekanismer som förklarar varför det skulle göra det. En internetfluga som råkat bekräftas av nån enstaka studie som inte kommer gå att replicera.
Citera
2023-08-01, 22:53
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns bevis, och rätten har beslutat att den räcker för att döma båda till livstids fängelse för mord. Sedan har vi en ordning i Sverige där man kan överklaga domar till en högre instans. Det innebär att man ibland kan bli frikänd trots att lägre instans ansett att det inte funnits några rimliga tvivel om ens skuld. Det innebär inte på något vis att det inte, som du påstår, finns några bevis i det här ärendet. Det du håller på med i inlägg efter inlägg är konspirationsteorier som går ut på att tingsrätten inte vet vad den håller på med. Det är löjligt och det förstör en vettig diskussion. Jag har t.ex. helt tröttnat på den här tråden, i princip enbart pga dig.
Det finns indiciebevisning då det kommer till Maja (som några ihärdigt försvarar)
Nu har ju bevisningen ytterligare stärkts iom att sovlögnerna har kunnat fastslås.

HD formulerar ett viktigt konstaterande specifikt för indiciebevisning: den samlade styrkan i bevisningen är beroende av styrkan i varje enskilt bevis, hur många bevis det finns och hur bevisen förhåller sig till varandra. Med andra ord: om flera indicier oberoende av varandra talar i samma riktning*(fristående och samverkande bevis) är det samlade bevisvärdet av bevisen högre än summan av bevisvärdena för respektive bevis. Det är detta resonemang som möjliggör fällande domar i mål som bygger på indiciebevisning.

Indicier kan definieras på många olika sätt. Typexempel på indicier är motiv, hotbilder och den åtalades agerande före och efter gärningen.
Citera
2023-08-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så tingsrätten dömde Maja för mord eftersom de bara ville jävlas med henne med andra ord eftersom INGA bevis finns enligt dig.
Du bör kontakta media med ditt scoop att tingsrätten dömt någon för mord utan minsta bevis.

Och så behöver han kontakta Gunnar Strömmer för att lobba för en lag som gör alla bevis utom rörliga bilder av förloppet helt värdelösa. Glöm DNA (det KAN faktiskt vara två personer som har samma), glöm fotavtryck (finns ju jättemånga skor), glöm telefonhistorik (nån kan ha snott telefonen), när jag tänker efter kan det ju vara fejkat videomaterial också? Vi lägger ner rättsystemet helt enkelt.
Citera
2023-08-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Eller hur 🙏 är man oskyldig så berättar man.
Den iskalla människan Maja tyckte att hon var mer värd och viktigare än Tove som låg ute i skogen.
Jag kan verkligen inte förstå alla som febrilt letar efter orsaker till Majas beteende och vill fria henne helt.

Ingen frågar efter hur Johanna haft det eller hur hon har mått på sistone.

Det som är mer skrämmande är att människor som aldrig har träffat Maja eller vet hur hon fungerar försvarar henne till sista andetaget verkar det som.

Dom människorna har fått information genom flashback att hon haft det lite jobbigt, precis som hälften av våra barn i Sverige också har.
Men inte fan hanterar dom lik för det och leker med förhörsledare..
Så bra skrivet. Jag fattar inte varför så många vill att Maja ska vara helt oskyldig. För helt oskyldig är hon inte! Hon är lika vidrig person som Johanna. Hon var där när Tove dog, hur mycket hon bidrog med är oklart, hon var med och flyttade kroppen ut till skogen. Hon höll käften och ljög hur länge som helst. Hon är fan inte oskyldig!
Citera
2023-08-01, 23:07
Medlem
[quote=Heretic77|85260248]
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tolkar det som att J snabbt fick till ett tryck på halsen som förhindrade T att få luft och skrika.[/QUOTE

Jag tolkar det inte så, av två anledningar. Dels dom skador i rygg och armbågar som rättsläkaren kallar mottrycksskador som uppstod enligt henne under kampen. Sen grannens vittnesmål där han uppskattar att ca 3 minuter förlöper mellan dunsen och sparkljuden i väggen.

Det är en kamp, en kamp på liv och död som utspelar sig i badrummet, de som inte förstår detta borde börja om från början.
Citera
2023-08-01, 23:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det finns bevis, och rätten har beslutat att den räcker för att döma båda till livstids fängelse för mord. Sedan har vi en ordning i Sverige där man kan överklaga domar till en högre instans. Det innebär att man ibland kan bli frikänd trots att lägre instans ansett att det inte funnits några rimliga tvivel om ens skuld. Det innebär inte på något vis att det inte, som du påstår, finns några bevis i det här ärendet. Det du håller på med i inlägg efter inlägg är konspirationsteorier som går ut på att tingsrätten inte vet vad den håller på med. Det är löjligt och det förstör en vettig diskussion. Jag har t.ex. helt tröttnat på den här tråden, i princip enbart pga dig.

Ändå är det mig du svarar ...

Nä du, tingsrättens domare visste nog mycket väl vad han höll på med, det erkände han ju dessutom mer eller mindre rakt ut i Studio Etts intervju med honom. Han backade där på samtliga de bevis som de stödde domen mot Maja på. Till och med han insåg vad han gjort och att den domen inte har en chans i en grundlig genomlysning och definitivt inte i hovrätten. Att det inte finns några bevis mot Maja är ingen konspirationsteori, det är fakta.

Det är inte mig du tröttnat på, det är din egen oförmåga att argumentera sakligt kombinerat med avsaknaden av faktiska belägg för dina förutfattade åsikter.
Citera
2023-08-01, 23:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Entrévärden på Nöjet har vittnat om att han sett Maja se upprörd ut och sprang ut och in 3-4 gånger under kvällen. Klockan 01:30 ser han Maja stå utanför med armarna i kors. Entrevärden frågar vem dom väntar på och hon svarar en kompis. Man kan inte bortse från hans vittnesmål för att det inte finns bilder med i FUP på alla gånger hon går in och ut.
Ledsen att jag inte vände mig direkt till dig, borde gjort så.

Får se då..."Maja var upprörd denna kväll, hon sprang 3–4 gånger ut och in genom entrédörren under kvällen och såg upprörd ut. Fredrik försökte prata med henne men hon ville inte prata utan bara log lite snett mot honom."

Vad säger egentligen denna iakttagelse? Under kvällen; har M gått ut innan bråket mellan J och T uppstod, för det var ju mot slutet av kvällen när det var dags att gå hem?
Eller menar han att hon går ut med J för att (på J:s order) gå in för att söka reda på T och ut igen?

Att hon inte ville prata men ändå log visar kanske bara på socialt ointresse och trötthet bland stojet och folkstimmet? - Även utan funktionsnedsättning är det lätt att få intrycksmättnad mot slutet av en utekväll.

Vaktens iakttagelser säger alltså ingenting huruvida M ljuger om hur många gånger hon gick in. - Om än hon gick in två gånger, vad har det för betydelse för hennes eventuella medverkan vid mordet?
Glöm inte att det var J och T som bråkade medan M gick emellan och särade på tjejerna. Hon ville inte ha bråk.

Jag uppfattar det - rätt eller fel - som att vad än M gör och säger så ska det misstolkas, kryddas på och skarvas tills ett påstående till sist befinner sig långt ifrån den egentliga och objektiva sanningen.
Trots att det var J som hade konflikten och som ströp T, så utmålas M ofta som värst av dessa två.

Det var ändå M som började berätta om dumpningsresan och hon har varit sanningsenlig här. Fullt ut. Och om det var så att hon kände sig tvingad av J att hjälpa till, så måste hon ju berätta hur hon upplevde det. J:s version av dumpningsresan motsäger heller inte M:s ord om ett upplevt tvång.

Jag bedömer också att dunsen skedde betydligt senare än vad J påstår och att den första versionen om samtalet i köket är sann. För annars har grannarna tagit fel på ca 35 minuter.
Och J har glömt att hon i ett av de första förhören uppgav tiden för dörrsignalen till någon gång efter kl 02:30 och då hade hon fällt T till golvet två minuter innan.

Vad tror du är anledningen till att J luras, kastar om hela tidslinjen och uppger fel tid för fällningen? - Hon vet ju att M kommer att säga som det är; J och T satte sig i köket direkt för att reda ut sin konflikt.
M säger i ett tidigt förhör att hon känner ett illamående efter ca 20 minuter, vilket är överensstämmande med mobilaktiviteten.
Citat:
Det har nog inte undgått någon som läst FUP att Maja gärna tar upp hur mycket hon druckit och hur vinglig det var på hemvägen. Och alla gånger hon behöver gå på toa för hon mår illa. Förhörsledarna tar själva upp detta med henne, att ingen förutom hon själv upplevt henne som påtagligt berusad.
Hon tar upp sin påverkan oavsett den är orsakad av trötthet, alkohol eller en kombination av dessa, för att det är sant?

Alla gånger är två gånger; M äter metylfenidat och som jag har påpekat tidigare så krockar den medicinen med alkohol och ger symtom som liknar bakfylla; illamående och kräkningar, hjärtklappning och huvudvärk.
Förutom alkoholen under kvällen har hon festat dagen innan och det var väl inte särskilt lyckat då det tar tid innan systemet är återställt.
Citat:
Bland det första hon säger i förhöret under rättegången är att hon druckit 3 glas vin på förfesten på tom mage (vilket också är en lögn), trots att åklagaren ber henne börja berätta om vad hände på Nöjet. Därefter berättar hon att hennes kompis köpte en stor redbull vodka 6 a! Lite senare köper hon en själv, som hon sveper! Detta berättar hon under dom 2 första minuterna under rättegången, trots att hon inte fått en enda fråga om hur mycket hon druckit. Hennes egna ord i rätten, är att hon var väldigt påverkad!
Varför irritera sig på att hon säger "tom mage" - hade hon inte ätit på 4 timmar så har hon rätt i sak. Ungdomar i den åldern äter i regel som hästar, eller åtminstone ponnysar och hon var väl fortfarande hungrig?

Inte heller ovanstående kan kallas för lögner.
Citera
2023-08-01, 23:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Så tingsrätten dömde Maja för mord eftersom de bara ville jävlas med henne med andra ord eftersom INGA bevis finns enligt dig.
Du bör kontakta media med ditt scoop att tingsrätten dömt någon för mord utan minsta bevis.

Föddes du igår eller? Media har varit "all over" detta. Såväl lokalradion som riksradion har gjort inslag om det, Studio Ett gjorde ett inslag. TV4 har lyft det otaliga gånger, liksom kvällspressen.

Men men, återigen, du får väl se vad hovrätten har att säga om saken. Domen kommer nog om en dryg månad.
Citera
2023-08-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Föddes du igår eller? Media har varit "all over" detta. Såväl lokalradion som riksradion har gjort inslag om det, Studio Ett gjorde ett inslag. TV4 har lyft det otaliga gånger, liksom kvällspressen.

Men men, återigen, du får väl se vad hovrätten har att säga om saken. Domen kommer nog om en dryg månad.

Ingen media har sagt att det totalt finns 0 bevis mot Majs. Att hon är lika givet oskyldig som Arne Hegerfors.
Om du tror att det flinet finns ett enda bevis mot Maja och att hon blir dömd till livstid för mord visar mest att du är helt tappad.

Bevisen räcker ev inte i hovrätt. Men bevis finns.
Citera
2023-08-01, 23:17
Medlem
Citat:

Det där stämmer, tingsrätten dömde inte på luft, vad än vissa försöker påskina. Nu är det bevisat att MH inte sov. Fortsättning följer för de två mördarna. Har också tröttnat på tråden när man får scrolla mycket, den ena konstiga utläggningen efter den andra och en massa svammel om speciellt Maja. Hon sitter där hon sitter av en anledning och denna gång är det allvar och inget hon kan ljuga sig ur…
Citera
2023-08-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ingen media har sagt att det totalt finns 0 bevis mot Majs. Att hon är lika givet oskyldig som Arne Hegerfors.
Om du tror att det flinet finns ett enda bevis mot Maja och att hon blir dömd till livstid för mord visar mest att du är helt tappad.

Bevisen räcker ev inte i hovrätt. Men bevis finns.

Det finns bevis det är bara några som har tappat det härinne. Vilken jäkla skandal va?! Någon är dömd för mord på livstid utan ETT enda bevis, det är så man gråter.
Citera
2023-08-01, 23:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Och så behöver han kontakta Gunnar Strömmer för att lobba för en lag som gör alla bevis utom rörliga bilder av förloppet helt värdelösa. Glöm DNA (det KAN faktiskt vara två personer som har samma), glöm fotavtryck (finns ju jättemånga skor), glöm telefonhistorik (nån kan ha snott telefonen), när jag tänker efter kan det ju vara fejkat videomaterial också? Vi lägger ner rättsystemet helt enkelt.

Det är verkligen komiskt vilket intresse du visar för mig. Du är verkligen inte trött mig, det är ett som är säkert. Lite småkär är nog snarare vad det handlar om.

Ja, visst kan det vara två som har samma DNA, inte är det speciellt ovanligt heller, ca 1% av befolkningen om jag inte minns helt fel. Men man har väl inte hittat något DNA alls av Maja inne på toaletten. Så, ja, i detta fall kan vi glömma DNA vad gäller Maja. Ännu ett indicium som talar till Majas fördel. Inga fotavtryck av henne heller. Ännu ett indicium till Majas fördel. Vad gäller telefonen så har just åklagaren använt Majas telefonloggar för att bevis att Maja var upptagen med sin telefon just precis när Johanna enligt åklagaren mördade Tove, och bevisade alltså därmed att Maja inte kan ha deltagit i mordet. Visst är det fantastiskt vad man kan bevisa med en mobiltelefons stegapp.

Har du några fler tramsiga kommentarer som jag kan slå hål på, det här var ju kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in