2023-08-01, 17:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bra fantasi, men det var inte så det gick till enligt rättsläkaren. Om man får fantisera helt fritt kan man hitta på vilket scenario som helst men då stämmer det inte med bevisen.

Ja du och dina fantasier. Rättsläkaren har ingen bestämd uppfattning om hur det gått till, och den versionen jag gav utesluts inte av rättsläkarens utlåtande. Återigen så förstår alla normalt funtade människor det.

Citat:
För det första stämmer inte din fantasi med rättsläkarens slutsatser som innebär att skadorna på Toves rygg och armbågar är motståndsskador, och att Tove alltså kämpar emot när hon ligger på rygg. I din fantasi är Tove inkapaciterad när hon faller till golvet, men det stämmer alltså inte med rättsläkarens uppfattning. Men det är klart att en sån liten petitess inte hindrar dig i din fantasi!

Jösses vad du är ute och cyklar. Det jag skriver stämmer utmärkt med rättsläkarens utlåtande om att skadorna på armbågar och rygg kan ha kommit av att Johanna satt på Tove när Tove var inkapaciterad. Vilket rättsläkaren också påtalar, att slaget i huvudet kan ha inkapaciterat Tove. Det jag skriver är helt i linje med rättsläkarens utlåtande. Det är bara du som antingen blundar för fakta och bara fabulerar, eller helt enkelt inte förstår innebörden av det rättsläkaren säger, och istället fabulerar.

Citat:
Om vi leker med tanken att rättsläkaren har rätt och du fel,

Det är en tanke du inte kan leka med eftersom rättsläkarens uttalande och min version inte står i strid med varandra på något vis. Det är som sagt bara i dina fantasier du kan leka med sådana "tankar" eftersom det kräver att du först binder dina ständiga halmgubbar.

Rättsläkaren har redan klart och tydlig förklarat att Johanna kan ha strypt Tove på detta vis, och det är precis vad jag utgår ifrån, fakta, till skillnad från dina James Bond-fantasier.

Citat:
Alternativet vill jag bara påminna om är alltså att de är två som överfaller Tove, två som håller henne i schack. En aning mer okomplicerat, inte sant?

du vill påminna om din fantasi, håhåjaja

Citat:
Det andra som inte stämmer vågar jag knappt nämna för det är så känsligt för dig. Men det är ju att när Maja går på toaletten efter mordet som hon påstår, finns inte Toves kropp där.

Hur vet du att det inte stämmer?
Nej visst ja, det vet du ju inte. Det är bara i dina fantasier, som du tror är verkliga fakta.

Citat:
Om nu Johanna tappar kroppen i golvet i badrummet för att hon inte kan flytta den så borde den ju ha legat kvar där när Maja gick på toa. Men det gör den ju inte enligt Maja. Och du som inte tror på förrådsteorin heller. Det här är besvärligt. Bäst att du undviker att svara på det den här gången också.

Stackars liten. Att Johanna tappade kroppen betyder ju inte att hon inte lyckats flytta på den. Om den inte låg i förrådet, så betyder ju inte det att den inte kan ha legat någon annanstans.
Jag förstår att det här är långt över din förmåga att förstå, men det kan ha varit på många olika sätt. Det är bara i dina fantasier som det enda möjliga är det du hittar på.
Citera
2023-08-01, 17:29
Medlem
flashmaners avatar
"Johanna är inte en utbildad mördare eller torped"

Ett argument jag såg flög förbi i tråden som på något vis skulle bevisa att Johanna inte kan ha mördat Tove.
Eller inte kan ha mördat Tove på egen hand.
Eller vad det nu skulle kunna tänkas mena bevisa.

Kanske måste både Maja och Johanna ha varit "utbildade mördare och torpeder" för att kunna ha lyckats mörda Tove. Hur skulle någon som inte är utbildad mördare och torped någonsin kunna mörda någon alls? Kan man undra.

Vem har bestämt att det är så?

Vem har bestämt vem som är en utbildad mördare?

Finns det examina?

Nej, det gör ju inte det. Argumenten från Maja-hatarna är inte bara okunniga och opålästa, de är också i det närmaste imbecilla.

Faktum är att man kan mycket väl argumentera för att Johanna är just en utbildad mördare. Autodidakt, förvisso, men de är då också oftast de mest kunniga.

Att Johanna kunde mörda Tove på egen hand utan att undgå skador på sin egna kropp, eller att för den skulle orsaka några motvärnsskador på Toves kropp heller, är inget konstigt alls.

Johanna hade utbildat sig.

Hon var väl påläst om hur hon skulle genomföra detta mord. Och det är nog bara hon själv som vet hur hon har tränat för ändamålet. Vem vet hur mycket hon tränat med grippers för att få starka händer och underarmar. Kanske har hon inte bara sett till att utbilda sig, vilket vi ju vet att hon har, kanske har hon också legat i hårdträning för denna natt.

Nu är Johanna inte bara en utbildad mördare, nu är hon en utbildad mördare med praktisk erfarenhet. Torped blir hon först den dag hon utför ett beställningsmord mot betalning. Vem vet, det kanske kommer i fängelset innan vi vet ordet av.
Citera
2023-08-01, 17:34
Medlem
Citat:
Hon ljuger om att Toves kropp inte fanns i badrummet efter mordet när Johanna åkte till Donken. Stor fet lögn där från Maja.

Hon ljuger om hur många gånger hon gick in på Nöjet för att leta efter Tove, om hur full hon var, att hon inte ätit på hela dagen, att hon sovit medans hennes telefon haft saker för sig, att hon var på efterfest hos nån kille när hon i själva verket var hemma hos J och bar Toves livlösa kropp.

Kan dessa lögner vara en ledtråd till att vi inte ska lita på Maja när hon säger sig vara 110% säker på att hon inte var med i badrummet?
Citera
2023-08-01, 17:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon ljuger om hur många gånger hon gick in på Nöjet för att leta efter Tove, om hur full hon var, att hon inte ätit på hela dagen, att hon sovit medans hennes telefon haft saker för sig, att hon var på efterfest hos nån kille när hon i själva verket var hemma hos J och bar Toves livlösa kropp.

Kan dessa lögner vara en ledtråd till att vi inte ska lita på Maja när hon säger sig vara 110% säker på att hon inte var med i badrummet?

Bevisar dessa påstådda lögner bortom rimligt tvivel att Maja höll i Toves armar när Johanna ströp Tove?
Maja åt något under dagen, alltså är hon en mördare Du är för rolig du med dina imbecilla insinuationer som inte har ett smack med saken att göra.
Citera
2023-08-01, 17:47
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Maja har varit med och mördat Tove, är 99% säker på det.
Om hon nu inte har varit det och legat och lyssnat när ett mord begås utan att göra någonting så är Maja sjukare än vi någonsin kommer att förstå.

Och det gick bra att bära Toves lik..
Senast redigerad av Gold94 2023-08-01 kl. 17:50.
Citera
2023-08-01, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEP7bK/johanna-leshem-jansson-kanner-sig-hotad-i-haktet

Händer alltid mycket kring Johanna verkar det som
Härligt att läsa. Hoppas hon får smaka sin egen medicin, tjejer kan vara riktigt vidriga.
Johanna som trivdes så bra har förmodligen gjort sig ovän med fel brudar på hinsan..🍿
Eller så är det bara så enkelt att hon ljuger för att få förmåner, sympatier eller vad som helst som kan ge henne rubriker. Hon var ju lite missnöjd med GWs dokumentärkortis...
Citera
2023-08-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEP7bK/johanna-leshem-jansson-kanner-sig-hotad-i-haktet

Händer alltid mycket kring Johanna verkar det som

Stackare då...
Citera
2023-08-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tack Avel🙂

Kan tillägga på tema stoppa grejer i öronen att MH hade ett par Airpods Pro. Apples egna hörlurar. De ser man i fup att hon använder på morgonen hemma några timmar efter mordet.

Hon har även en app för att kunna spåra dessa lurar om hon tappar bort dem. De är väldigt dyra.

De har nämligen ”Active Noise Cancellation”.

De funkar som så att det finns mikrofoner utanpå och inne i den del som går in i örat och tekniken funkr som så att när luren upptäcker ljud så skickar den ut ”anti-ljud för att störa ut det.

Mig veterligen fungerar bara denna teknik när man spelar upp ljud i lurarna.

Men sådan aktivitet ser vi inte i analysen av hennes användardata.

Tanken är alltså att en mobilberoende tonårstjej hade kunnat somna med dessa lurar i öronen.

Lurarna har även sådan teknik som typ ”bygglurar” a la Peltor med adaptiv tranparens Apple kallar det. Alltså att även om man står i med lurarna så kan man höra folk prata runt om en.

Apples Airpods Pro är alltså ganska isolerade utan själva tekniken. Alltså pga sin utformning.

NY Times har gjort test av alla lägen och bara att stoppa in lurarna i öronen så dämpas ljud med 8 decibel.

Källa:

https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/can-airpods-pro-protect-your-hearing/

En sån här mackapär använde de som ”låtsasöra”.

https://www.grasacoustics.com/products/ear-simulator/product/786-ra0402

Jag har inte orkat läsa allt men tror de använde nån annan mackapär för att filtrera bort vissa ljud osv men runt 10 decibel kanske det dämpas då om hon ”glömt” lurarna i öronen. Och är så fallet så har hon antagligen glömt det också med tanke på att hon inte nämner något om Airpods som ”öronproppar” vid sömn denna festnatt.
Citera
2023-08-01, 18:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Hon ville väl inte börja med det innan T gått hem? Tror inte hon skulle börja med det på eget bevåg, utan väntade tills J sa att det var okej att ta fram luftmadrassen... Så hon försökte antagligen hålla sig undan och lägga sig där hon var mest ur vägen. Så tror jag.
Så kan det vara, att hon inte själv får rota runt bland Js grejer.
Citera
2023-08-01, 18:07
Medlem
sybels avatar
Citat:

Jag tolkar det inte så, av två anledningar. Dels dom skador i rygg och armbågar som rättsläkaren kallar mottrycksskador som uppstod enligt henne under kampen. Sen grannens vittnesmål där han uppskattar att ca 3 minuter förlöper mellan dunsen och sparkljuden i väggen.
Jo, det är sparkljuden också vi har olika syn på.
Senast redigerad av sybel 2023-08-01 kl. 18:16. Anledning: korrigering
Citera
2023-08-01, 18:09
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan tillägga på tema stoppa grejer i öronen att MH hade ett par Airpods Pro. Apples egna hörlurar. De ser man i fup att hon använder på morgonen hemma några timmar efter mordet.

Hon har även en app för att kunna spåra dessa lurar om hon tappar bort dem. De är väldigt dyra.

De har nämligen ”Active Noise Cancellation”.

De funkar som så att det finns mikrofoner utanpå och inne i den del som går in i örat och tekniken funkr som så att när luren upptäcker ljud så skickar den ut ”anti-ljud för att störa ut det.

Mig veterligen fungerar bara denna teknik när man spelar upp ljud i lurarna.

Men sådan aktivitet ser vi inte i analysen av hennes användardata.

Tanken är alltså att en mobilberoende tonårstjej hade kunnat somna med dessa lurar i öronen.

Lurarna har även sådan teknik som typ ”bygglurar” a la Peltor med adaptiv tranparens Apple kallar det. Alltså att även om man står i med lurarna så kan man höra folk prata runt om en.

Apples Airpods Pro är alltså ganska isolerade utan själva tekniken. Alltså pga sin utformning.

NY Times har gjort test av alla lägen och bara att stoppa in lurarna i öronen så dämpas ljud med 8 decibel.

Källa:

https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/can-airpods-pro-protect-your-hearing/

En sån här mackapär använde de som ”låtsasöra”.

https://www.grasacoustics.com/products/ear-simulator/product/786-ra0402

Jag har inte orkat läsa allt men tror de använde nån annan mackapär för att filtrera bort vissa ljud osv men runt 10 decibel kanske det dämpas då om hon ”glömt” lurarna i öronen. Och är så fallet så har hon antagligen glömt det också med tanke på att hon inte nämner något om Airpods som ”öronproppar” vid sömn denna festnatt.

Okej Avel, du är så otroligt duktig på det här och jag har lärt mig pyttelite iallafall men resten är rena grekiskan för mig.
Skulle vilja att rätten faktiskt anlitar dig i det här fallet. 🙏🙂
Citera
2023-08-01, 18:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Mobilen talar sitt språk och ledtråd till vad som hänt kan finnas i den. Men svaret finns hos MH och där kan det bli svårt. Antingen så minns hon inte detta mobilfippel eller så var hon i nåt sömnigt tillstånd eller så hade hon huvuduppmärksamhet på nåt mer hemskt.
Hur tänker du då? Att hennes tanke var att göra något med mobilen men blev "störd"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in