2023-08-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tex Johannas egna berättelse och platsbrist, samt slutligen rättsläkarnas utomordentliga förklaring av de olika skeenden som Toves kropp genomgått.
Orsak-verkan.
Detta har Johanna planerat. Länge.
Hon trodde väl i sin enfald att båda skulle frias, om det inte gått att reda ut vem som mördat Tove.

Nu är J egna berättelse att MH hjälp till att hålla i TT händer (är det något du missat?).

Platsbrist?
Citera
2023-08-01, 13:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hon trodde väl i sin enfald att båda skulle frias, om det inte gått att reda ut vem som mördat Tove.

Ja, man undrar om det är en variant som Johanna har försökt övertala Maja in i, men som Maja vägrat gå med på, att de skulle skylla på varandra. Jag tror dock inte det. Och jag tror inte att Johanna hade lyckats med det i detta fallet. Min tro där faller tillbaka på uppsåtet. Det finns för mycket bevis kring Johannas önskan att se Tove död, samtidigt som det inte finns tillstymmelse till bevis för någon sådan önskan från Majas sida, och inte heller några belägg för någon schism dem emellan.

Det hade inte varit ett lika open and shut case om de skyllt på varandra, men jag tror ändå att utgången hade blivit att Johanna dömts för mord, men inte Maja.

Man kan ju också i fallet att de skyller på varandra spekulera i möjligheten att Maja då också hade nekat till att ha deltagit i dumpningen. Där finns teknisk bevisning mot Johanna, men inte mot Maja. Det skulle sätta Johanna rejält i klistret tror jag. Samma visa med turen till donken där Johanna åker och har med sig Toves mobil. Det finns hela tiden detaljer i det tekniska som kopplar Johanna till Tove, men ingenting som kopplar Maja till Tove.
Citera
2023-08-01, 13:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nu är J egna berättelse att MH hjälp till att hålla i TT händer (är det något du missat?).

Platsbrist?

Johannas berättelse stöder teorin om att Maja inte var med, på så vis att det hon säger skall ha skett, inte är fysiskt möjligt. I alla fall är det min, och några till i trådens, uppfattning. Det gäller såväl platsbrist som hur Maja skall ha hållit i armarna samtidigt som Johanna skall ha kommit åt att strypa Tove, och kombinerar man det med skadorna på armbågarna och antagandet att de skall ha uppkommit då, så blir det om möjligt ännu mer omöjligt.
Citera
2023-08-01, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vad har du läst det om öronproppar?
Det var vid genomgång av de häktades kläder. Maja hade ett par trosor i en plastpåse och ett par öronproppar i fickan..
Citera
2023-08-01, 13:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna kan inte samtidigt ha haft tyngd på Toves buk/bröst och hennes armar.

Självklart kan hon det. Världen är inte så svart eller vit som du tror.

Om hon däremot ställt sig helt och fullt på knä, så har hon rimligen inte haft någon tyngd på buk/bröst, men visst kan hon ha fördelat sin vikt.

Min tro är dock att hon stått på knä och lagt all sin tyngd på knäna och sina armar/händer, alltså att de delar av Tove som tagit Johannas tyngd är armarna och halsen. Då har buk/bröst inte tagit någon tyngd, men ur Johannas perspektiv "spelar det ingen roll", då hon med stor kraft stängt av såväl andningsvägarna som blodtransport till och från huvudet genom occlusion av halsartärer och halsvener.

Men det utesluter inte att buk/bröst varit påverkade, och absolut inte givet att förloppet utspelar sig över en tidsperiod, där gärningen kan ha inletts med att Johanna satt/stod på ett vis, och avslutats med att hon justerat sin position från knästående till sittande, eller tvärtom. Hon kan ha inlett knästående med full kraft under de 5-10 sekunder det kan ha tagit innan Tove blev helt medvetslös för att därefter satt sig ner på buk/bröst och fortsatt hålla runt halsen med ett kraftigt men kanske något lösare grepp. Det kan vara så.
Citera
2023-08-01, 13:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det var vid genomgång av de häktades kläder. Maja hade ett par trosor i en plastpåse och ett par öronproppar i fickan..

Det är ju mer regel än undantag att ha med sig öronproppar på konsert. Inget konstigt med det.
Citera
2023-08-01, 13:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Någon följdfråga som jag tycker borde ha ställts till rättsläkaren är:

Kan någon av dessa skador (typ delar av skadorna i huvudet och ev i rygg) som de sett, kommit av den omilda behandling som TT.s kropp fick utstå bara timmar efter döden. Då TT blev dragen över stock och sten (MH.s minne av hur det lät) och även transporten nerför trappen där de tydligen tappade henne.
Är det någon särskild skada du är inne på?

En mjukdelsblödning/blåmärke orsakas av att små blodkärl under huden, spricker. Blodet sprider sig i vävnaden som ligger runtikring. För att kapillärerna ska brista krävs ett visst tryck i kärlen, dvs blodet måste fortfarande pumpa runt i kroppen.

Läser att RL har analyserat röda och vita blodkroppar samt eventuella fibrinutfällningar i några sår, så hon har säkerligen använt sig av olika analysmetoder för att avgöra när i tid skadorna har uppstått.

En sårskada på ryggen och en skada på vänster ytteröra - dvs två skador - har tillfogats i nära anslutning till eller strax efter döden, kunde ej fastställas pga den långt framskridna processen som har försvårat bedömningen.
Likaså är i protokollet uppräknade brännskador och fuktskador, uppkomna efter döden.

Övriga färska mjukdelsblödningar som tas upp har tillkommit i livet.
Egentligen finns inga stora frågetecken i fråga om när i tid de olika skadorna har tillfogats. RL har i ingående ordalag beskrivit sina fynd.
Det krävs förstås att du som läsare tar dig tid att gå igenom varje sida för en tydligare bild.

Skulle råda dig att själv läsa A 149, för att slippa påverkan och felaktig information från oss övriga.
Citera
2023-08-01, 14:00
Avslutad
Citat:

Platsbrist?
Badrummet är litet.
Sanningen finns med i lögnen.
Johanna kunde inte placera hur och vart Maja skulle befunnit sig under strypningen. Det flummades bort och ifrågasattes inte tillräckligt i tingsrätten.
Rullman borde skämmas som envist håller fast vid sin bristfälliga platsumändersökning, avsaknad av rekontruktion på plats, genomborrade digitala uttömmande redovisningar av de misstänktas digitala spår.
ALLT går att härleda till Johanna.
Ingenting pekar på Maja.
Citera
2023-08-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Den direkta kopplingen kan du inte göra. Det kan ha räckt med ett enda slag mot Toves huvud, en enda skada, för att inkapacitera henne.

Man skulle däremot kunna göra ett omvänt antagande, att ju fler skador Tove har, som uppkommit i livet, desto större sannolikhet för att hon under en desto längre tid har haft möjlighet att försvara sig. Men då bör skadorna också vara av en sådan art som uppkommit vid handgemäng. Vilket de inte är. Men det är också så att det står i det nya tilläggsprotokollet att inte heller Tove har några sådana motvärnsskador, det belyses också att de skador som tillfogats Tove efter döden, framförallt brännskadorna, kan tänkas dölja sådana skador. Men icke desto mindre, det finns en brist av motvärnsskador på Tove såväl som på Johanna, liksom Maja.

Det är också ett lite väl naivt påstående/antagande att göra, att om det var en gärningsman så måste det ha funnits gott om tydliga motvärnsskador på gärningsmannen, och rimligen då också på offret, men om det var två gärningsman så är det helt rimligt att det inte finns en enda motvärnsskada på någon. Så svart eller vitt är det inte. Men väldigt ofta vill de som kategoriskt skuldbelägger Maja se världen enbart i svart eller vitt, eller rättare sagt, enbart i svart.

Den totala avsaknaden av motvärnsskador på någon av de inblandade, tyder mest sannolikt på att offret helt saknat möjlighet att försvara sig mot någon eller några gärningsmän.

Ett argument från vissa är att när Tove blev överfallen och kämpade för sitt liv (om hon nu visste i överfallskedet att det var för sitt liv hon kämpade för) så blev hon också fruktansvärt stark. Men om hon blev så fruktansvärt stark att hon, som vissa påstår, med lätthet hade kastat av Johanna genom att lyfta på ben överkropp, ja då hade hon ju också bara slitit loss sina armar ur Majas grepp, och dessutom, oavsett om Maja höll i Toves armar eller inte, ändå kastat av Johanna genom samma manöver med sina ben och kropp.

De flesta av de superhjältestyrkescenarior som vissa i tråden fabulerar fram, är just inget annat än rena fabler och superhjältar.

Rättsläkarens uttalanden är ganska tydliga. Tove har fått slag i huvudet som kan ha sänkt hennes medvetande och gjort henne inkapaciterad. Johanna kan ha mördat henne på egen hand utan att få motvärnsskador. Man kan spekulera i vilka andra scenarior man vill, men man kan aldrig trolla bort möjligheten som rättsläkaren har förklarat.

Vilka kopplingar jag kan göra eller ej förstår jag inte hur du kan avgöra.

Ska vi tro på JJ så har hon fällt TT. Vad säger att den "småsovande" MH inte var vaken och stod bakom JJ vid fällandet? Vad säger att MH inte hjälpte JJ för att få "kontroll" på TT?
Citera
2023-08-01, 14:15
Medlem
Citat:
Johannas berättelse stöder teorin om att Maja inte var med, på så vis att det hon säger skall ha skett, inte är fysiskt möjligt. I alla fall är det min, och några till i trådens, uppfattning. Det gäller såväl platsbrist som hur Maja skall ha hållit i armarna samtidigt som Johanna skall ha kommit åt att strypa Tove, och kombinerar man det med skadorna på armbågarna och antagandet att de skall ha uppkommit då, så blir det om möjligt ännu mer omöjligt.

Jag tror inte att M höll i båda TT.s händer under förloppet, däremot kan jag tänkta att hon hjälpte till att hålla i en av TTs händer/armar under tiden som de skulle få TT under kontroll.
Citera
Avslutad
Citat:
Självklart kan hon det. Världen är inte så svart eller vit som du tror.

Om hon däremot ställt sig helt och fullt på knä, så har hon rimligen inte haft någon tyngd på buk/bröst, men visst kan hon ha fördelat sin vikt.

Min tro är dock att hon stått på knä och lagt all sin tyngd på knäna och sina armar/händer, alltså att de delar av Tove som tagit Johannas tyngd är armarna och halsen. Då har buk/bröst inte tagit någon tyngd, men ur Johannas perspektiv "spelar det ingen roll", då hon med stor kraft stängt av såväl andningsvägarna som blodtransport till och från huvudet genom occlusion av halsartärer och halsvener.

Men det utesluter inte att buk/bröst varit påverkade, och absolut inte givet att förloppet utspelar sig över en tidsperiod, där gärningen kan ha inletts med att Johanna satt/stod på ett vis, och avslutats med att hon justerat sin position från knästående till sittande, eller tvärtom. Hon kan ha inlett knästående med full kraft under de 5-10 sekunder det kan ha tagit innan Tove blev helt medvetslös för att därefter satt sig ner på buk/bröst och fortsatt hålla runt halsen med ett kraftigt men kanske något lösare grepp. Det kan vara så.
Så vitt är känt så var detta första gången som Johanna var i fysisk kamp med någon. Trots det påstår du att hon gjort allt rätt för att på egen hand kunna strypa en jämngammal person utan att få en enda skråma själv. Hon flyttar sig själv och sin egen kroppsvikt exakt rätt i exakt rätt tid för att inkapacitera Tove. Knän, händer och kropp samspelar totalt för Johanna. Alternativet till att Johanna demonstrerar expertkunskaper första gången hon går i fysisk kamp med någon är att Johanna får hjälp. Jag vet vad jag tycker låter mest troligt.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack. Dock är jag inte lika imponerad av din, när du låter din aversion mot den ena mordåtalade frikänna den andra från ansvar. Det är ingen bra grund för bedömning.
Jag har inget behov av att få din bekräftelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in