2023-08-01, 10:35
Medlem
Kurss avatar
Alla som har varit i Danmark har väl stött på detta fenomen? Nu när kronan är så svag så är det väl fler som kollar vad det billigaste på menyn är? I nästan varje korvkiosk i Danmark kan man köpa ett löst korvbröd för mellan 5 och 7 danska riksdaler.

Tydligen kunde man även köpa lösa korvbröd i svenska korvkiosker förr i tiden, och detta var på grund av att många inte hade råd med en komplett korv och bröd. Danmark är dock ett mycket rikt land idag, så varför har denna företeelse inte försvunnit från Danmark när den försvunnit från Sverige?
Citera
2023-08-01, 10:36
Medlem
Hackenbush55s avatar
Man köper det som en snack, bröd med lite senap när man inte är så hungrig.
Citera
2023-08-01, 11:19
Avslutad
(Orginalet) Luffare = korvbröd med senap o ketchup
Jag minns också att man fick betala typ 25 öre extra för ketchup när man köpte korv med mos/bröd
Citera
2023-08-01, 12:43
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
(Orginalet) Luffare = korvbröd med senap o ketchup
Jag minns också att man fick betala typ 25 öre extra för ketchup när man köpte korv med mos/bröd

Luffare är bröd med mos!

OnT
Kommer ihåg Pölsemannens kiosker i Gbg i början på 90-talet. Ett bröd tror jag kostade två spänn och sedan var alla tillbehör gratis. Vet inte om det är svaret på TS fråga, men en bakfyllehungrig man som supit upp alla pengar kunde få ett helt mål mat till en symbolisk summa.
Citera
2023-08-01, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Luffare är bröd med mos!

Ja nu för tiden! men orginalet är bröd med ketchup o senap.
Citera
2023-08-02, 06:42
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Ja nu för tiden! men orginalet är bröd med ketchup o senap.

Hur länge sedan grundades originalet för min far och mor är födda sent 40 tal och tidigt 50 tal och dom har sagt att lutfarbricka iaf den dom var vana vid när dom växte upp var en klick med mos och ett korvbröd med senap och ketchup uppe på moset.
Citera
2023-08-02, 10:30
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Hur länge sedan grundades originalet för min far och mor är födda sent 40 tal och tidigt 50 tal och dom har sagt att lutfarbricka iaf den dom var vana vid när dom växte upp var en klick med mos och ett korvbröd med senap och ketchup uppe på moset.

Luffarbricka, är alltså en mosbricka med en luffare på.
Citera
2023-08-02, 10:35
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Luffarbricka, är alltså en mosbricka med en luffare på.

Enligt päronen så fanns det inget som hette luffare utan det fanns endast luffarbricka och den bestod av en klick mos med ett korvbröd uppe på moset och senap och ketchup på brödet.

Kan ju isf vara regionalt hur en luffare/luffarbricka såg ut vad man kallade det.
Citera
2023-08-02, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli

"Ja, jag är korvälskare sedan barnsben då veckopengen oftast bara räckte till ”luffare” – korvbröd med senap och ketchup för en 25-öring. "!
https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/jan-scherman-startar-korvuppror--kraver-nolltolerans-mot-branschens-fulkorvar/
Citera
2023-08-02, 11:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Korvbröd med senap och ketchup heter "Falsk" och inget annat.

"A du, ja får en falsk va me litta senap å ketchup."
Citera
2023-08-02, 11:57
Medlem
jesussugers avatar
Vi körde med hamburgerbröd och mos i högstadiet på 90-talet
Citera
2023-08-02, 12:06
Medlem
TeEsErs avatar
I Sverige har vi ju traditionellt korven i ett uppskuret bröd.
I Danmark är brödet inte uppskuret och serveras och äts separat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in