Citat:
Rättsläkaren pratar om att armbågarna, och får man väl tänka, överarmarna har tryckts mot golvet. Men då är ju underarmarna lösa. Självklart kommer man i normalfallet inte långt med fria underarmar om man i övrigt ligger med rygg, axlar och överarmar tryckta mot golvet. I detta fall skulle dock Johanna sitta barbent på Toves buk/bröst, och Tove skulle ha möjlighet att riva/slå/nypa henne på benen.
Det känns inte heller troligt att Johanna haft knäna placerade på Toves armar och på så sätt tryckt ner hennes armar mot golvet. Det hade i så fall bättre förklarat att Tove inte hade någon del av armarna fria för att rivas. I så fall hade Johanna behövt lägga trycket på sina knän, och då hade ju trycket från Johanna inte hamnat på Toves buk/bröst och inte påverkat Toves andning. Rättsläkaren nämner inte heller detta som ett troligt scenario.
Jag tycker rättsläkaren spekulerar lite för vilt här. Hon tänker inte hela vägen ut och ger inte svar på alla följdfrågor som uppstår.
Det känns inte heller troligt att Johanna haft knäna placerade på Toves armar och på så sätt tryckt ner hennes armar mot golvet. Det hade i så fall bättre förklarat att Tove inte hade någon del av armarna fria för att rivas. I så fall hade Johanna behövt lägga trycket på sina knän, och då hade ju trycket från Johanna inte hamnat på Toves buk/bröst och inte påverkat Toves andning. Rättsläkaren nämner inte heller detta som ett troligt scenario.
Jag tycker rättsläkaren spekulerar lite för vilt här. Hon tänker inte hela vägen ut och ger inte svar på alla följdfrågor som uppstår.
Ja, och detta tog även TR upp i sitt domslut. Dom har redan övervägt tesen och gjort bedömningen att J ensam inte kunnat låsa T s armar och kropp på detta sätt utan att själv få någon skada.
Eftersom RL i den senaste rapporten tar upp det hon kallar motttrycksskador, och att dessa troligen har uppkommit medans Tove varit medveten och kämpat, så tyder det enligt mig på, att det krävdes två personer för att förhindra T att åla sig ur greppet och hindra henne att använda sina armar till att klösa/riva/nypas/slåss med.