2023-08-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rättsläkaren pratar om att armbågarna, och får man väl tänka, överarmarna har tryckts mot golvet. Men då är ju underarmarna lösa. Självklart kommer man i normalfallet inte långt med fria underarmar om man i övrigt ligger med rygg, axlar och överarmar tryckta mot golvet. I detta fall skulle dock Johanna sitta barbent på Toves buk/bröst, och Tove skulle ha möjlighet att riva/slå/nypa henne på benen.

Det känns inte heller troligt att Johanna haft knäna placerade Toves armar och på så sätt tryckt ner hennes armar mot golvet. Det hade i så fall bättre förklarat att Tove inte hade någon del av armarna fria för att rivas. I så fall hade Johanna behövt lägga trycket på sina knän, och då hade ju trycket från Johanna inte hamnat på Toves buk/bröst och inte påverkat Toves andning. Rättsläkaren nämner inte heller detta som ett troligt scenario.

Jag tycker rättsläkaren spekulerar lite för vilt här. Hon tänker inte hela vägen ut och ger inte svar på alla följdfrågor som uppstår.

Ja, och detta tog även TR upp i sitt domslut. Dom har redan övervägt tesen och gjort bedömningen att J ensam inte kunnat låsa T s armar och kropp på detta sätt utan att själv få någon skada.

Eftersom RL i den senaste rapporten tar upp det hon kallar motttrycksskador, och att dessa troligen har uppkommit medans Tove varit medveten och kämpat, så tyder det enligt mig på, att det krävdes två personer för att förhindra T att åla sig ur greppet och hindra henne att använda sina armar till att klösa/riva/nypas/slåss med.
Citera
2023-08-01, 12:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det har jag inte bett om. Jag behöver inte länkar, jag kan leta upp det själv om jag är intresserad. Jag har enbart frågat efter grunden för din tro att Maja inte varit delaktig. Jag har inte kunnat greppa den, ärligt talat.
Det är fullt förståeligt eftersom du konstant skiftat fokus från budskapet till att analysera mina formuleringar och tilldela mig åsikter.
Citera
2023-08-01, 12:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Någon följdfråga som jag tycker borde ha ställts till rättsläkaren är:

Kan någon av dessa skador (typ delar av skadorna i huvudet och ev i rygg) som de sett, kommit av den omilda behandling som TT.s kropp fick utstå bara timmar efter döden. Då TT blev dragen över stock och sten (MH.s minne av hur det lät) och även transporten nerför trappen där de tydligen tappade henne.
De skador som orsakats då Tove var vid liv och även skadorna som uppkom efter döden har gåtts igenom i tingsrätten.
Där finns inga frågetecken.
Citera
2023-08-01, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är fullt förståeligt eftersom du konstant skiftat fokus från budskapet till att analysera mina formuleringar och tilldela mig åsikter.
Aha. Du menar att din åsikt om Johanna som en madrass är grunden för din tro att Maja inte deltog i mordet? Det hade jag inte trott. Bräcklig grund.
Citera
2023-08-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
De skador som orsakats då Tove var vid liv och även skadorna som uppkom efter döden har gåtts igenom i tingsrätten.
Där finns inga frågetecken.

Ok, vilka skador kom de fram till KAN ha skett efter TT.s död? Något jag missat att de redogjort för/kommit frågor om.
Citera
2023-08-01, 12:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Okej, vi kan byta fokus.

"Denna bedömning styrks också av fynd av typiska s k
”mottrycksskador” på ryggen (145, 146, 76/147) och armbågarna (143,
144, som är förenliga med att Tove Tönnies under en viss tid legat med
rygg och armbågarna på ett hårt underlag samtidigt som de hållits
tryckta mot underlaget.
I sammanhanget är dessa skador förenliga med
att de representerar en variant av avvärjningsskador, d v s att Tove
Tönnies under en viss tid försökt göra motstånd samtidigt som förövare
försökt tygla henne."

//
"Att armbågarna hållits mot underlaget är fullt möjligt att åstadkomma
både av en person (t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med
knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen) och två personer (JJ:s version).
Kvävningsmekanismen talar också starkt för att Tove Tönnies relativt snabbt
förlorat medvetande och att hon därefter inte haft möjlighet att värja sig.
Denna tid var tillräckligt för att JJ:s kroppstyngd mot Tove Tönnies buk (och
möjligen bröstkorg) kan ha påverkat andningsrörelser (i första hand rörelse av
diafragma)."

Armbågarna har hållits tryckta mot underlaget, då kan vi alltså lägga undan hypotesen om att de skulle ha uppstått till följd av fallet. Mera troligt är att J sitter på T, hämmar andningsmekanismen och lägger sina ben på vardera sidan rakt över T:s armar och låser fast lederna: "(t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen)"

"Någon" kan, som jag utläser det, vara J som försöker tygla den hon sitter på med sina ben.

I obduktionsprotokollet nämns heller inte fallet till golvet som orsak till armbågsskadorna.

Ja rättsläkaren är mycket tydligt med att det är en möjlighet att det gått till på detta vis, och att Tove kan ha mördats av en ensam gärningsman, och att denna gärningsman kan ha undkommit motvärnsskador. Det bekräftas också av flera i tråden som själva provat hypotesen och noterat att det är fullt möjligt att hålla fast någon på detta viset.

Att Johanna har kunnat mörda Tove på egen hand är helt enkelt fastställt. Så är det.
Därtill är det enligt rättsläkaren, utifrån skadorna på armbågarna, det mer troliga scenariot.

Det är helt enkelt givet aktuellt bevisläge inte juridiskt möjligt att döma Maja för mord. Det finns ett möjligt alternativ, som dessutom är mer sannolikt. Johanna som ensam gärningsman.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-01 kl. 12:23.
Citera
2023-08-01, 12:30
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ok, vilka skador kom de fram till KAN ha skett efter TT.s död? Något jag missat att de redogjort för/kommit frågor om.
Någon som har kvar fup kanske kan hjälpa dig med dom frågorna, men jag har åtminstone inte sett att det ska finnas några tveksamheter på den punkten eller frågor som behöver tydliggöras inför Hovrätten.
Citera
2023-08-01, 12:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Någon följdfråga som jag tycker borde ha ställts till rättsläkaren är:

Kan någon av dessa skador (typ delar av skadorna i huvudet och ev i rygg) som de sett, kommit av den omilda behandling som TT.s kropp fick utstå bara timmar efter döden. Då TT blev dragen över stock och sten (MH.s minne av hur det lät) och även transporten nerför trappen där de tydligen tappade henne.

Jag instämmer i att information om detta saknas på många punkter. Om det är något den rättsmedicinska rapporten kan kritiseras för, så är det en tydlig angivelse kring när de uppräknade skadorna uppkommit i förhållande till dödsögonblicket. Min uppfattning är att om inget annat anges har skadorna uppkommit i livet. Men det är inte solklart att det är så.
Citera
2023-08-01, 12:34
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Att hon deltog, men använder sig troligtvis av en hittepåhistoria för att undkomma att inte bli dömd.

Tror inte hon deltog. Det längsta Maja i så fall var med i badrummet var tills JJ just hade fällt TT. Då blev Maja rädd och stack till sovrummet och la sig. Kanske lyssnade hon på musik högt i lurarna?

Antagligen var hon inte med ens från start. Har aldrig trott på att Maja skulle ha hållit i armarna, men har testat den hypotesen.
Citera
2023-08-01, 12:46
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Rättsläkaren pratar om att armbågarna, och får man väl tänka, överarmarna har tryckts mot golvet. Men då är ju underarmarna lösa. Självklart kommer man i normalfallet inte långt med fria underarmar om man i övrigt ligger med rygg, axlar och överarmar tryckta mot golvet. I detta fall skulle dock Johanna sitta barbent på Toves buk/bröst, och Tove skulle ha möjlighet att riva/slå/nypa henne på benen.

Det känns inte heller troligt att Johanna haft knäna placerade Toves armar och på så sätt tryckt ner hennes armar mot golvet. Det hade i så fall bättre förklarat att Tove inte hade någon del av armarna fria för att rivas. I så fall hade Johanna behövt lägga trycket på sina knän, och då hade ju trycket från Johanna inte hamnat på Toves buk/bröst och inte påverkat Toves andning. Rättsläkaren nämner inte heller detta som ett troligt scenario.

Jag tycker rättsläkaren spekulerar lite för vilt här. Hon tänker inte hela vägen ut och ger inte svar på alla följdfrågor som uppstår.

”…och då reste jag mig på knä…”, berättade JJ bland annat. Det om något var effektivt för att inkapacitera Tts armar totalt. Då kom tyngdpunkten av JJs knän/ben helt på armarna och TT hade inte en chans, om hon då hade kvicknat till lite och försökte röra sig/komma loss.
Citera
2023-08-01, 12:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Aha. Du menar att din åsikt om Johanna som en madrass är grunden för din tro att Maja inte deltog i mordet? Det hade jag inte trott. Bräcklig grund.
Du har en imponerande slutledningsförmåga.
Citera
2023-08-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Någon som har kvar fup kanske kan hjälpa dig med dom frågorna, men jag har åtminstone inte sett att det ska finnas några tveksamheter på den punkten eller frågor som behöver tydliggöras inför Hovrätten.

Min tanke är att ju mindre skador TT hade efter fallet (i badrummet) så är det troligare att JJ inte varit själv om att genomföra mordet i badrummet utan medhjälp (att hålla i en arm/hand eller två).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in