2023-07-31, 12:26
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Det jag skrev har inget med hat av Gud att göra.

Men jag har reagerat på att så många verkar tro blint än idag på allt sim skrevs i bibeln på Jesus tid.
På den tiden tänkte man inte på samma sätt som idag o och man hade inte samma kunskaper .
En del som skrevs i bibeln känns som hokus pokus och sådant tror jag inte på.

Har du lyssnat på Programmet Sommar i radions p1 klockan 13 varje dag?
Gårdagens program hölls av en religionshistoriker som heter Daniel Thrurfell som sa många bra saker

Programmet går bra att lyssna på fortfarande, så gör det!
Jo, om Guds tankar anses vara skäl till att spärra in någon på hispan då betyder det att världen hatar Gud, vilket den gör såklart.

Lyssnar aldrig på Sommar P1 då jag tycker programmen vanligtivis är löjliga. Men jag skall prova att lyssna ett tag på detta program.

Daniel Thurfjell heter han.

Denne religionshistoriker, som jobbar på Södertörn och har skrivit avhandlingar om romska pingstvänner och shiaislam, hade verkligen ingenting matnyttigt att tillföra om Gud annat än sina personliga filosofiska tankar och vardagsupplevelser.
Senast redigerad av den-kristne 2023-07-31 kl. 12:50.
Citera
2023-07-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det säger allt om den gudshatande och gudsfrånvända världen, det säger ingenting om Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jaha ja? Vilken Gud är det till att börja med som du menar? Av de drygt 3000 gudar som påståtts ha existerat så gissar jag att du knappast tror på dem alla? Eller?

Citat:
Det finns bara en enda Gud. Denne kan du läsa om i Bibeln.

Verkligen! Så om du nu alltså förkastar 2999 gudar för att du tycker att det är trams så gör det alltså att den enda skillnaden mellan dig om mig är jag alltså bara förkastar ytterligare en. En Gud av 3000 möjliga är typ 0,3%.
Citera
2023-07-31, 22:20
Medlem
Citat:
Denne religionshistoriker, som jobbar på Södertörn och har skrivit avhandlingar om romska pingstvänner och shiaislam, hade verkligen ingenting matnyttigt att tillföra om Gud annat än sina personliga filosofiska tankar och vardagsupplevelser.

Nu är ju andras eller egna personliga filosofiska tankar och vardagsupplevelser det enda som religösa drar fram om man ber dom att bevisa någon gudlig existens så det kanske ter sig ganska naturligt då, även om jag inte själv lyssnat på programmet.

Föreslog tidigare i tråden en utmaning för alla som hävdar gud existens och har utöver personliga påhopp inte fått ett enda svar så du får gärna ta upp den bollen då du låter övertygad.

Det är enkelt. Presentera bara din bevis för att något av det som står i bibeln är sant och att det finns en Gud, endast genom att använda dig av testbara och sammanhängande bevis vilka stämmer överens med etablerad kunskap och som följer vetenskapliga principer utan att använda dig av några som helst logiska felslut i några slutsatser?

Du får alltså inte citera bibeln för att bevisa något i bibeln eftersom det är ett cirkelargument dvs en logiskt falasi som alltså är felaktig. Och du får inte heller citera eller referera till någon pseudo-forskning eller arkeologi som inte bevisligen accepteras generellt och granskats enligt eller av vetenskapliga priciper. Lycka till!
Citera
2023-07-31, 23:00
Medlem
Citat:
Nu är ju andras eller egna personliga filosofiska tankar och vardagsupplevelser det enda som religösa drar fram om man ber dom att bevisa någon gudlig existens så det kanske ter sig ganska naturligt då, även om jag inte själv lyssnat på programmet.

Föreslog tidigare i tråden en utmaning för alla som hävdar gud existens och har utöver personliga påhopp inte fått ett enda svar så du får gärna ta upp den bollen då du låter övertygad.

Det är enkelt. Presentera bara din bevis för att något av det som står i bibeln är sant och att det finns en Gud, endast genom att använda dig av testbara och sammanhängande bevis vilka stämmer överens med etablerad kunskap och som följer vetenskapliga principer utan att använda dig av några som helst logiska felslut i några slutsatser?

Du får alltså inte citera bibeln för att bevisa något i bibeln eftersom det är ett cirkelargument dvs en logiskt falasi som alltså är felaktig. Och du får inte heller citera eller referera till någon pseudo-forskning eller arkeologi som inte bevisligen accepteras generellt och granskats enligt eller av vetenskapliga priciper. Lycka till!

Testbara bevis i historia?

Hur testar du om Siddharta Gautama eller Alexander den store gjorde det de sägs ha gjort?
Citera
2023-08-01, 05:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

Kontexten är att erfarenheterna skall bekräfta Guds ord.

Vill du inte tro på Guds ord, såsom det står skrivet i Bibeln, så kommer absolut inga som helst "erfarenheter" att kunna få dig att tro på Gud.

Det handlar om tro eller inte tro, på Guds ord. Du kan inte bevisa något för den som inte vill tro på det du bevisar.
Citera
2023-08-01, 05:35
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Verkligen! Så om du nu alltså förkastar 2999 gudar för att du tycker att det är trams så gör det alltså att den enda skillnaden mellan dig om mig är jag alltså bara förkastar ytterligare en. En Gud av 3000 möjliga är typ 0,3%.
Du gör bara det som är naturligt för dig.
Citera
2023-08-01, 10:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... dvs en logiskt falasi ...
Lol, obildat, "en logiskt falasi".
Hur vore det om du lärde dig saker från grunden?
Citera
2023-08-01, 10:24
Medlem
Citat:
Kontexten är att erfarenheterna skall bekräfta Guds ord.

Vill du inte tro på Guds ord, såsom det står skrivet i Bibeln, så kommer absolut inga som helst "erfarenheter" att kunna få dig att tro på Gud.

Det handlar om tro eller inte tro, på Guds ord. Du kan inte bevisa något för den som inte vill tro på det du bevisar.
Så man måste tro på Gud först innan? Hör du inte hur ologiskt det låter? Kan du förstå att det inte är övertygande för någon som inte tror.
Citera
2023-08-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ska du kommentera på att hen missade ett l i ordet fallasi? Kanske bättre att bemöta argumenten
Citera
2023-08-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Vänligen utbilda mig🤣
Citera
2023-08-01, 11:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vänligen utbilda mig🤣
Nej.
Men försök inte med "falasi".
Citera
2023-08-01, 13:03
Medlem
Citat:
Jo, om Guds tankar anses vara skäl till att spärra in någon på hispan då betyder det att världen hatar Gud, vilket den gör såklart.

Lyssnar aldrig på Sommar P1 då jag tycker programmen vanligtivis är löjliga. Men jag skall prova att lyssna ett tag på detta program.

Daniel Thurfjell heter han.

Religiösa älskar verkligen att ta på sig offerkoftan. Vem blev inspärrad på hispan för sin religion menar du? De som blir religiöst förföljda blir ju det av de som också tror på Gud, bara en annan variant.
Världen hatar inte gud och jag gör det definitivt inte då jag inte hatar saker jag inte tror finns. Vore ju lika korkat som att hata voldemort. Dock kan tilläggas att man kan tycka att voldemort och gud karaktärerna som beskriva i böckerna är hemska och onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in