Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Visst kan det vara så. Det kanske plingade på dörren, och Maja som var i en insomningsfas uppfattade det som att det pep till i mobilen. Det är ett fullt rimligt scenario. Det är absolut inget konstigt att den med ytlig sömn påverkas av ljud i omgivningen på så vis.
Utan att mottaga en notis enligt protokollet så har hon i vaket tillstånd aktivt låst upp mobilen med antingen lösenkod eller Face ID.
Face ID fungerar i mörker.
Det som visar att detta varit en avsiktlig upplåsning är att den s k ”keybag” låses upp.
Väldigt enkelt uttryckt så är det en dekryptering av iPhonen som ger användaren tillgång till innehållet.
I protokollet i akt 79/s.5 så skriver analytikern:
”Detta innebär troligen inte att användaren av telefonen tagit sig ända till Spring- Boarden (hemskärmen med appar) utan endast låst upp telefonen där bakgrunds- bilden visas tillsammans med datum och klocka.”
Det är en bedömning som jag inte delar.
När ”keybagen” och iPhonen låses upp så kommer man till hemskärmen. ”Springboard” är vad hemskärmen kallas i utvecklingsmiljön kopplat till Apple Developer. Hemskärmen kan alltså liknas vid en språngbräda där apparna finns som man utgår från.
Att MH:s iPhone visar dubbla tider för skärmtändningarna kan vara kopplat till att ”backlight” som det också kallas finns både i KnowledgeC databasen och som ”stream” i filsystemet Biome.
Det saknas Biome för knapptryckningar. Alltså sidoknappen som låser iPhonen. Det saknas även några andra s k artefakter som skulle vara intressanta att se om de finns i tömningsfilen.
Analysen är inte gjord med en grundlig IT-forensiskt metod och den är inte gjord av en IT-forensiker.
Det finns en uppsjö av mer lämpade program för en djupare analys.
Valet av Axiom är inte fel och jag ska kolla lite själv i det.
Det man gjort i den här rätt grunda analysen är att kolla på redan förindexerade artefakter. Alltså de som automatiskt väljs ut av programmet. Man har alltså inte kikat manuellt i databaserna likt jag visat här i tråden hur man kan göra.
Har inte haft så mycket tid idag men det är mina första spontana reaktioner och jag ska bläddra vidare i protokollen här och komma med fler kommentarer.