2023-07-31, 19:09
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag tror hon kommer berätta i hovrätten.
Hon har inget att förlora, utan allt att vinna på att berätta det hon sett och hört och deltagit i.

Tror att tiden som förflutit och att restriktionerna släppts har gjort att hon nu förstår vad Johanna utsatt henne för och försökt få henne delaktig i.
Tror inte hon känner rädsla för vad Johanna kan komma att hitta på, hon kommer dömas och kommer inte kunna straffa henne något mer.

Ja, vi får verkligen hoppas att MH berättar allt i HR. Hon har allt att vinna, bara hon slutar med ljugandet. Detta måste hennes försvarare få henne att begripa. T.ex att hon vägrar erkänna att hon såg TTs döda kropp, att hon hörde men inte vågade agera på dunsarna och ringklockan, förträngde det pga en oerhört stark rädsla. Men nu behöver hon iaf inte vara rädd för JJ längre, för JJ har inget annat än en livstidsdom för strypmord att vänta.

Men shame on you, Maja.
Citera
2023-07-31, 19:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I teorin kan M ha slumrat till snabbt, vaknat av ett ljud (t ex ringklockan) och reflexmässigt tryckt på mobilen för och se om hon missat ett meddelande/sms. Lite som att stänga av väckarklockan halvsovande. Efteråt minns man inte att man vaknade.

Visst kan det vara så. Det kanske plingade på dörren, och Maja som var i en insomningsfas uppfattade det som att det pep till i mobilen. Det är ett fullt rimligt scenario. Det är absolut inget konstigt att den med ytlig sömn påverkas av ljud i omgivningen på så vis.
Citera
2023-07-31, 19:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Fast i tingsrätten var det väl det sättet som J beskrev att M höll ned händerna på som AL svarade på eller minns jag fel?

AL svarade på frågor om bägge alternativen. Om skadorna skulle kunna ha uppkommit om Johanna satt på dem sa hon att det är möjligt. Om skadorna skulle kunna ha uppkommit om Maja höll i armarna sa hon att det var möjligt men mindre troligt.
Citera
2023-07-31, 19:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ja. Nu minns jag.

Och jag uppfattar det mer som att Clea syftar till att hon själv inte kan de latinska benämningarna på anatomiska delar och att hon själv använder vanliga svenskas ord.

Clea:
Precis. Och då kommer jag till det där med microskopisk undersökning då. Och då berättade du om det och då undrar jag bara; vad av det som du benämnde är då, för jag har ju liksom, pratar ju mer svenska om man säger så, än vad du gör, så jag har ju kallat det då för , nu ska vi se här; dom finare bronkgrenarna, att man skulle då göra den här undersökningen microskopisk i dom finare bronkgrenarna. Och du sa olika ord, du sa några andra ord, vilka sa du? Vad är dom fina…

AL: Terminsls bronker och bronkioler.

Om det är det här som påståendena i tråden menar är att Clea skulle ha haft synpunkter på ALs svenska så är det bara ännu en trådsanning levererad av de som mest bara hittar på trams hela tiden.

Det är precis som du säger, att det Clea menar här är att hon inte är någon rättsläkare och inte kan deras medicinska språk, det kan ingen normalt funtad ha missförstått.

Bra att du lyfte fram detta Nötknäpparen!
Citera
2023-07-31, 19:32
Medlem
flashmaners avatar
Angående datum för huvudförhandling i hovrätten, så har domstolen föreslagit för parterna att huvudförhandlingen inleds som planerat under vecka 34, men att de planerade dagarna under vecka 35 istället skjuts till vecka 36.

Om parterna accepterar detta skulle det alltså bara innebära ca en veckas förskjutning.

För Clea bör det inte vara något större problem tycker jag, och hon bör vara den enda som kan tänkas ha något att invända.

Med den rapport som rättsläkarna nu kommit i tillägg med, så kan knappast rättsliga rådet tillföra något annat än ett bekräftande av den, och det bör då inte ha någon avsevärd inverkan på det försvar Clea redan nu kan förbereda utifrån rättsläkarnas tilläggsrapport. Om Rättsliga rådet istället skulle gå mer på Cleas linje, ja då bör ju det mest ses som ett stöd för henne i det försvar hon redan har förberett utifrån tilläggsrapporten.

Jag tycker och tror att Clea kommer att acceptera domstolens förslag.
Och nu ångrar hon nog att inte AE kommer ner. Det hade helt säkert varit en stor fördel för henne om han varit på plats och de tillsammans kunde ha förberett försvaret av Johanna utifrån tilläggsrapporten.

Parterna skall inkomma med svar om detta senast imorgon. Det är alltså Rullman som redan meddelat att han inte kommer ha några invändningar, Gillberg som är så gott som oberörd av det medicinska debaclet så han lär inte ha något att invända, och så då Clea. Imorgon får vi alltså veta vad hon tycker om förslaget. En veckas försening, eller mer.
Citera
2023-07-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ja, hon försvarar sin klient. Undrar om hon ångrar att hon åtog sig målet, tänkte nog att det skulle bli en enkel match..

Jag hoppas att hovrätten avslår Cleas önskan om att få mer tid för att förbereda sin klient på det nya utlåtandena...varför behövs mer tid? Sanningen är utredd och mördaren är avslöjad och alla olika indicier bekräftar att Johanna var mycket medveten om vad som skulle ske och hur det skulle undanröjas spår.

Professorns förhör ser jag fram emot, kan bli en pinsam höjdare...

Jag håller med dig.

Clea har nog fått mycket gratisreklam för sin byrå eftersom det är ett uppmärksammat mål. Så jag tror inte att hon ångrar sig.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-31 kl. 19:50.
Citera
2023-07-31, 19:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror hon kommer berätta i hovrätten.
Hon har inget att förlora, utan allt att vinna på att berätta det hon sett och hört och deltagit i.

Tror att tiden som förflutit och att restriktionerna släppts har gjort att hon nu förstår vad Johanna utsatt henne för och försökt få henne delaktig i.
Tror inte hon känner rädsla för vad Johanna kan komma att hitta på, hon kommer dömas och kommer inte kunna straffa henne något mer.
Jag tror att det finns mer än en anledning till att M inte berättat.
Hon återkom ständigt till att J tänkte ta livet av sig om hon åkte fast under förhören och hon blev väldigt känslofylld i rätten då hon berättade om det.
En känsla av skuld och skam för vad hon gjort och inte gjort kan också vara en anledning.

Jag tror att det kan vara en kombination av allt som gjort att hon inte ens vill tänka på vad som hänt och därför inte heller säga något.
Citera
2023-07-31, 19:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I teorin kan M ha slumrat till snabbt, vaknat av ett ljud (t ex ringklockan) och reflexmässigt tryckt på mobilen för och se om hon missat ett meddelande/sms. Lite som att stänga av väckarklockan halvsovande. Efteråt minns man inte att man vaknade.

Så kan det vara, men i princip har det ingen betydelse heller.

Det finns ingen stegregistrering i samband med detta, så vi vet inget om Maja gått upp eller inte.

Har ännu inte löst alla nya bilagor, men som det verkar vill L*ahanh bara vilja visa stegräknaren, vilka uppgifter då blir samstämmigt med Johannas och att han inte tagit med sig sin mobil i samband med påringningen.

Vad gäller andra uppgifter som skulle passa in med hans rörelser innan mordet finns enbart en tid som visar steg 01:42:44- 01:43:07.

Detta är ju strax innan tjejerna kommer hem om jag inte minns fel nu.

Så hur stämmer det övriga då med dunsar osv.

L*ahanjs version i rätten är ju att han låg och kollade i mobilen i sängen, sedan gick han till pappan i soffan.

Blev mobilen kvar i sängen helt enkelt när han gick upp? Dvs det finns inga svar i hans mobil som skulle kunnat visa om när han gick upp från sängen eller när han kan mobilen på soffbordet när dunsarna kom?
Citera
2023-07-31, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, hon försvarar sin klient. Undrar om hon ångrar att hon åtog sig målet, tänkte nog att det skulle bli en enkel match..

Jag hoppas att hovrätten avslår Cleas önskan om att få mer tid för att förbereda sin klient på det nya utlåtandena...varför behövs mer tid? Sanningen är utredd och mördaren är avslöjad och alla olika indicier bekräftar att Johanna var mycket medveten om vad som skulle ske och hur det skulle undanröjas spår.

Professorns förhör ser jag fram emot, kan bli en pinsam höjdare...

Det ska bli oerhört intressant att se vad det rättsliga rådet kommer fram till.

Clea kan ändå vinna poäng här, även om det visar sig att det rättsliga rådet slår fast att det var strypning som är dödsorsaken.

Det visar ju att hennes klient ljuger om sitt handlande och det kan inte Clea råda över. Clea har ändå visat att hon tar till allt vad hon kan och lite till för att kunna fria sin klient.

Det tror jag många misstänkta ser som en fördel. Hellre det än ett försvar som kanske är hslvengagerade och glömmer att fråga om viktiga detaljer som om offret kan ha varit medvetslöst redan tidigt i förloppet av skallskada t ex.
Citera
2023-07-31, 19:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Grannen känns lite opålitlig.
Hur troligt är det att han inte tagit med sig mobilen om han går för att titta till en granne som kan behöva hjälp? Skulle inte förvåna mig om han haft ihop det med vetlandastryparen Johanna, pinsamt om det skulle komma fram

Men skulle han manipulerat stegräknaren? Det tror jag inte går?

Tror nog att han ör pålitlig vad gäller det här.

Däremot är det svårt för honom med de exakta tidpunkterna och det blir rörigt, särskilt som att pappan och hans tidsuppgifter går isär.

Nu finns det förmodligen ingen anledning att kolla hans mobil närmare även om han nu inte ville lämna sitt lösen pga privata grejor.

Stegräknaren visar ju inte på någon aktivitet i hans mobil efter det att de kommit hem vid 01:50 (?), före mordet tills att han lämnar till McD.
Citera
2023-07-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Visst kan det vara så. Det kanske plingade på dörren, och Maja som var i en insomningsfas uppfattade det som att det pep till i mobilen. Det är ett fullt rimligt scenario. Det är absolut inget konstigt att den med ytlig sömn påverkas av ljud i omgivningen på så vis.

Utan att mottaga en notis enligt protokollet så har hon i vaket tillstånd aktivt låst upp mobilen med antingen lösenkod eller Face ID.

Face ID fungerar i mörker.

Det som visar att detta varit en avsiktlig upplåsning är att den s k ”keybag” låses upp.

Väldigt enkelt uttryckt så är det en dekryptering av iPhonen som ger användaren tillgång till innehållet.

I protokollet i akt 79/s.5 så skriver analytikern:

”Detta innebär troligen inte att användaren av telefonen tagit sig ända till Spring- Boarden (hemskärmen med appar) utan endast låst upp telefonen där bakgrunds- bilden visas tillsammans med datum och klocka.”

Det är en bedömning som jag inte delar.

När ”keybagen” och iPhonen låses upp så kommer man till hemskärmen. ”Springboard” är vad hemskärmen kallas i utvecklingsmiljön kopplat till Apple Developer. Hemskärmen kan alltså liknas vid en språngbräda där apparna finns som man utgår från.

Att MH:s iPhone visar dubbla tider för skärmtändningarna kan vara kopplat till att ”backlight” som det också kallas finns både i KnowledgeC databasen och som ”stream” i filsystemet Biome.

Det saknas Biome för knapptryckningar. Alltså sidoknappen som låser iPhonen. Det saknas även några andra s k artefakter som skulle vara intressanta att se om de finns i tömningsfilen.

Analysen är inte gjord med en grundlig IT-forensiskt metod och den är inte gjord av en IT-forensiker.
Det finns en uppsjö av mer lämpade program för en djupare analys.
Valet av Axiom är inte fel och jag ska kolla lite själv i det.

Det man gjort i den här rätt grunda analysen är att kolla på redan förindexerade artefakter. Alltså de som automatiskt väljs ut av programmet. Man har alltså inte kikat manuellt i databaserna likt jag visat här i tråden hur man kan göra.

Har inte haft så mycket tid idag men det är mina första spontana reaktioner och jag ska bläddra vidare i protokollen här och komma med fler kommentarer.
Senast redigerad av Avel 2023-07-31 kl. 20:46.
Citera
2023-07-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Angående datum för huvudförhandling i hovrätten, så har domstolen föreslagit för parterna att huvudförhandlingen inleds som planerat under vecka 34, men att de planerade dagarna under vecka 35 istället skjuts till vecka 36.

Om parterna accepterar detta skulle det alltså bara innebära ca en veckas förskjutning.

För Clea bör det inte vara något större problem tycker jag, och hon bör vara den enda som kan tänkas ha något att invända.

Med den rapport som rättsläkarna nu kommit i tillägg med, så kan knappast rättsliga rådet tillföra något annat än ett bekräftande av den, och det bör då inte ha någon avsevärd inverkan på det försvar Clea redan nu kan förbereda utifrån rättsläkarnas tilläggsrapport. Om Rättsliga rådet istället skulle gå mer på Cleas linje, ja då bör ju det mest ses som ett stöd för henne i det försvar hon redan har förberett utifrån tilläggsrapporten.

Jag tycker och tror att Clea kommer att acceptera domstolens förslag.
Och nu ångrar hon nog att inte AE kommer ner. Det hade helt säkert varit en stor fördel för henne om han varit på plats och de tillsammans kunde ha förberett försvaret av Johanna utifrån tilläggsrapporten.

Parterna skall inkomma med svar om detta senast imorgon. Det är alltså Rullman som redan meddelat att han inte kommer ha några invändningar, Gillberg som är så gott som oberörd av det medicinska debaclet så han lär inte ha något att invända, och så då Clea. Imorgon får vi alltså veta vad hon tycker om förslaget. En veckas försening, eller mer.

Bra att du håller oss uppdaterade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in