2023-07-31, 16:53
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Medvetslös blev hon inte av fällningen som några envist har hävdat.
Tove har skador som visar att hon försökt göra motstånd, en kamp som hon tyvärr förlorade. Nu är det upp till HR att ta ställning till dessa uppdaterade tillägg och de nya uppgifterna om varför Maja ljuger (sovandet).
Trovärdigheten hos henne är låg och jag hoppas innerligt att rätten tar det i beaktande, hon har ingen orsak att ljuga om hon är oskyldig till själva dödandet.

Eller hur 🙏 är man oskyldig så berättar man.
Den iskalla människan Maja tyckte att hon var mer värd och viktigare än Tove som låg ute i skogen.
Jag kan verkligen inte förstå alla som febrilt letar efter orsaker till Majas beteende och vill fria henne helt.

Ingen frågar efter hur Johanna haft det eller hur hon har mått på sistone.

Det som är mer skrämmande är att människor som aldrig har träffat Maja eller vet hur hon fungerar försvarar henne till sista andetaget verkar det som.

Dom människorna har fått information genom flashback att hon haft det lite jobbigt, precis som hälften av våra barn i Sverige också har.
Men inte fan hanterar dom lik för det och leker med förhörsledare..
Citera
2023-07-31, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
jag tror som jag trodde tidigare när 02.33 kom på tal att hon säkert hörde Johanna göra något och då kollade klockan lite snabbt, sen fortsatte "leka apa", "ser inte, hör inte, pratar inte."

Med det nya som framkommit att det kan vara Johanna själv som hållt fast armarna som många av oss påtalat så har jag otroligt svårt att tro att Maja kommer bli dömd för mord.

Det framkom redan i tingsrätten. AL sa att det var mer troligt att skadorna på armbågarna uppstod av att J satt på de än att M höll ned de. TR menade att de måste varit två om mordet då J saknade motvärnsskador men det var aldrig någon slutsats som rättsläkarna drog.
Citera
2023-07-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
I tingsrätten så fick Majas försvarare ett kort snabbt svar, det stressades vidare och jag tror inte att rätten faktiskt insåg innebörden av ALs svar.
Nu är det förtydligat in absurdum och Maja kommer inte kunna dömas för mord.

Ja det passerade faktiskt ganska snabbt och Ms advokat hade även kunnat ställa frågor tex om sannolikheten för hjärnskakning (Clea gjorde det) och medvetandesänkning etc.
Citera
2023-07-31, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det kommer alldeles i början. Lite flyktigt men man fattar att CS inte anser att ALs svenska är god nog.

Ja, ja. Nu minns jag.

Och jag uppfattar det mer som att Clea syftar till att hon själv inte kan de latinska benämningarna på anatomiska delar och att hon själv använder vanliga svenskas ord.

Clea:
Precis. Och då kommer jag till det där med microskopisk undersökning då. Och då berättade du om det och då undrar jag bara; vad av det som du benämnde är då, för jag har ju liksom, pratar ju mer svenska om man säger så, än vad du gör, så jag har ju kallat det då för , nu ska vi se här; dom finare bronkgrenarna, att man skulle då göra den här undersökningen microskopisk i dom finare bronkgrenarna. Och du sa olika ord, du sa några andra ord, vilka sa du? Vad är dom fina…

AL: Terminsls bronker och bronkioler.
Citera
2023-07-31, 18:01
Medlem
Citat:
Det hoppas jag, om och när så sker, kommer hon behöva gå under jorden för sin egna säkerhets skull.
Rullman borde överväga detta å det snaraste.

Oavsett om M blir friad för mord eller inte så kommer hon att fällas för att ha hjälpt till att flytta kroppen. Det senare har hon erkänt.
Om straffet innebär en relativ kort fängelsevistelse på ett par år så får väl hennes anhöriga hittta en lösning typ gruppboende (med personal på plats) eller dylikt på annan ort sen. Skyddad identitet får väl alla som önskar när de släpps från 'kåken'
Citera
2023-07-31, 18:22
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ja. Nu minns jag.

Och jag uppfattar det mer som att Clea syftar till att hon själv inte kan de latinska benämningarna på anatomiska delar och att hon själv använder vanliga svenskas ord.

Clea:
Precis. Och då kommer jag till det där med microskopisk undersökning då. Och då berättade du om det och då undrar jag bara; vad av det som du benämnde är då, för jag har ju liksom, pratar ju mer svenska om man säger så, än vad du gör, så jag har ju kallat det då för , nu ska vi se här; dom finare bronkgrenarna, att man skulle då göra den här undersökningen microskopisk i dom finare bronkgrenarna. Och du sa olika ord, du sa några andra ord, vilka sa du? Vad är dom fina…

AL: Terminsls bronker och bronkioler.

Ja, så var det. Men den typ av individ som CS verkar vara gillar jag absolut inte. Men det hör som sagt inte hit.

Stort tack för att du tog fram texten.
Citera
2023-07-31, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här kommer fria Maja:

"Att armbågarna hållits mot underlaget är fullt möjligt att åstadkomma
både av en person ( t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med
knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen) och två personer (JJ:s version).

Kvävningsmekanismen talar också starkt för att Tove Tönnies relativt snabbt
förlorat medvetande och att hon därefter inte haft möjlighet att värja sig.

Denna tid var tillräckligt för att JJ:s kroppstyngd mot Tove Tönnies buk (och
möjligen bröstkorg) kan ha påverkat andningsrörelser (i första hand rörelse av
diafragma)."

Alla som suttit här o sagt att bristen på avvärjningsskador måste bero på Maja.
Vi som sa att hon kan ha förlorat medvetandet snabbt blev "motbevisade" med både det ena och det andra..

Har inte haft möjlighet att läsa hela dokumentet, men började läsa de första delarna och hoppade slutligen till sammanfattningen.

Det finns ju flera delar som visar på att det är fullt möjligt att kunna utföra strypningen ensam.

Jag håller med dig alltså.

Sitter nu med bara tillgång till mobilen och lyckas inte kopiera ( av konstig anledning) från dokumentet.

Men det som känns väldigt övertygande är ju att man tror att Tove snabbt förlorat medvetandet, vilket ju innebär att det hårda tryck som man också står fast vid att Johanna haft varat mer än tio sekunder. Tove hade enligt dokumentet förmodligen överlevt om Johanna hade släppt tidigare.

Det snabba förloppet fram tills medvetslöshet ökat ju sannolikheten att Johanna utövat våldet helt på egen hand.

Det är ju inte heller någon tvekan om att strypningen varit dödsorsak och att strypningen varit mycket hård med blödningar inne i den djupa muskulaturen ända in till halskotpelaren och ena halsartären.

Aspiration som dödsorsak avfärdar de helt precis som tidigare.

Att Maja skulle ha hållit i några armar enligt Johannas beskrivning låter väl inte troligt då rättsläkarna nu förtydligar att armarnas skador mycket väl ja ha uppkommit i samband med att armarna hållits fast med knän/lår. Det är inget man skrivit eller sagt tidigare direkt.

Nu hoppas jag att det rättsliga rådet stöder detta förtydligande som faktiskt pekar mer på att Majas deltagande varit helt överflödigt. Och inte bara det utan knappast troligt enligt Johannas beskrivning av armar som korsar bålen på Tove.
Citera
2023-07-31, 18:38
Medlem
Citat:
Göta hovrätt kommer besluta om rättegången blir av enligt huf.plan, eller om den skjuts upp, inom de närmsta dagarna.
Återstår att se hur dom bedömer det hela.
Hur gärna Clea än vill hitta kryphål, är det lönlöst.
Johanna är en ytterst farlig och vidrig människa.
Maja bör släppas, då hon suttit av ev. tid för gravfridsbrott i häktet.
Hon behöver oerhört stöd och bearbetning när hon släpps.
För Johannas del, önskar jag att vi kunnat sätta henne på livstid i ett fängelse långt bort från svensk standard.
Clea...hon borde vilja få detta överstökat, då Johanna inte gav henne en fjäder i hatten, snarare ett sänke runt foten

Clea har gjort sitt jobb. Jag tror hon blev lite lurad av det preliminära obduktionsprotokollet före jul som sedan ändrades. Det var då Clea kontaktade AE för hjälp och då stod det väl med något om att det fanns innehåll i magsäcken, men det ändrades sedan efter närmare undersökning.
Jag tycker Clea har utryckt sig lite klumpigt/okänsligt några gånger i media men hon har i alla fall gått 'all in' som försvarare.
Med detta förtydligande från rättsläkaren råder dock ingen tvekan om Js intention och skuld.
Jag hade gärna varit en fluga på väggen när JJ samtalar med Clea. Jag undrar om hon lyckats manipulera Clea med på något sätt? (Js ex F använder ordet manipulativ om J).
Citera
2023-07-31, 18:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har läst rättsläkaren nu, ordentligt.

Det framgår för mig nu att Johanna verkligen visste hur man kan strypa utan att tungbenet och omgivande vävnader blir skadade.

Hmm, låter lite, kanske militär metod, eller lästa på nätet hur man kan döda en person.

Det framgår nu för mig att detta är förberett redan från början.

Då framgår det nu av tilläggsprotokollet att det berodde på att Toves olika strukturer( sköldbrosk och tungben) var ovanligt mjuka ( liksom man tidigare sagt) och det ”underlättade” strypningen på sätt och vis.

Tyvärr kan jag inte kopiera de delar jag vill nu för att visa vad jag menar.

Men det betyder inte att Johanna inte visste vad hon gjorde, att hon kan ha varit påläst om hur man bäst stryper någon.

Bara fällningen i sig… vem han sådana grepp?
Vem gör detta först??
Citera
2023-07-31, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
jag tror som jag trodde tidigare när 02.33 kom på tal att hon säkert hörde Johanna göra något och då kollade klockan lite snabbt, sen fortsatte "leka apa", "ser inte, hör inte, pratar inte."

Med det nya som framkommit att det kan vara Johanna själv som hållt fast armarna som många av oss påtalat så har jag otroligt svårt att tro att Maja kommer bli dömd för mord.

Jag håller med.
Citera
2023-07-31, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Clea har gjort sitt jobb. Jag tror hon blev lite lurad av det preliminära obduktionsprotokollet före jul som sedan ändrades. Det var då Clea kontaktade AE för hjälp och då stod det väl med något om att det fanns innehåll i magsäcken, men det ändrades sedan efter närmare undersökning.
Jag tycker Clea har utryckt sig lite klumpigt/okänsligt några gånger i media men hon har i alla fall gått 'all in' som försvarare.
Med detta förtydligande från rättsläkaren råder dock ingen tvekan om Js intention och skuld.
Jag hade gärna varit en fluga på väggen när JJ samtalar med Clea. Jag undrar om hon lyckats manipulera Clea med på något sätt? (Js ex F använder ordet manipulativ om J).
Ja, hon försvarar sin klient. Undrar om hon ångrar att hon åtog sig målet, tänkte nog att det skulle bli en enkel match..

Jag hoppas att hovrätten avslår Cleas önskan om att få mer tid för att förbereda sin klient på det nya utlåtandena...varför behövs mer tid? Sanningen är utredd och mördaren är avslöjad och alla olika indicier bekräftar att Johanna var mycket medveten om vad som skulle ske och hur det skulle undanröjas spår.

Professorns förhör ser jag fram emot, kan bli en pinsam höjdare...
Citera
2023-07-31, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Detta är vad jag har trott hela tiden. Har aldrig begripit vad i så fall MH skulle ha gjort. JJs vaga förklaring till hur MH skulle ha hållit i Toves händer är inte värt att ta fasta på.

Däremot kan jag tänka mig att MH hörde en massa oväsen, men varken ville eller vågade ingripa. Det vore bra om hon kunde berätta det, om det är så.

Jag tror hon kommer berätta i hovrätten.
Hon har inget att förlora, utan allt att vinna på att berätta det hon sett och hört och deltagit i.

Tror att tiden som förflutit och att restriktionerna släppts har gjort att hon nu förstår vad Johanna utsatt henne för och försökt få henne delaktig i.
Tror inte hon känner rädsla för vad Johanna kan komma att hitta på, hon kommer dömas och kommer inte kunna straffa henne något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in