2023-07-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Protokollen finns hos hovrätten sedan i fredags att begära ut.
Akt 78-81.

Jaha! Har missat. Går de att ladda upp här?
Citera
2023-07-31, 12:51
Medlem
flashmaners avatar
I full färd med att gå igenom dokumenten.

Eftersom låtarna Johanna spelade verkade vara av intresse kommer de här direkt, saxat ur protokollet.

Citat:
I protokollet ”Sammanställning av digitala spår” s. 20 förevisades att Johannas mobiltelefon startat igång Spotify applikationen vid kl. 04:51:34, i närtid
till att den lämnat platsen där Toves kropp dumpats.

Initialt spelas en låt som heter ”Kan Inte Gå” av bandet Bolaget.

Därefter en låt som heter ”TONÅR” av bandet Lov1.

Därefter verkar Spotify applikationen bläddra igenom låtar som bl.a. ”SUPA”
av bandet De Vet Du och låten ”Dum” av bandet Bolaget.

Även låten ”Fingrarna i halsen” av bandet Bolaget.

Flera andra låtar som lyssnas på eller ”scrollas” igenom.
Bolaget – Brände hela lönen
Bolaget – Jag och Åke
Bolaget – Borde gå hem

Bolaget – Fem Komma Tvåan
Bolaget – Afterwork
Sammanfattningsvis går det fastställa att Spotify applikationen är igång mellan kl. 04:51 och 05:16, ungefär då telefonen är tillbaka vid Johannas bostad.
Citera
2023-07-31, 13:03
Medlem
flashmaners avatar
Så kommer då här protokollen, nästan på minuten efter en timme som jag sa
Hur enkelt som helst att lägga upp.

https://gofile.io/d/eJgw2j
Citera
2023-07-31, 13:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Bugar och bockar!
Citera
2023-07-31, 13:38
Medlem
flashmaners avatar
Jag börjar med att kommentera det av de nya handlingar som intresserar mig mest, det rättsmedicinska protokollet.

Rättsläkarna har verkligen gjort ett gediget arbete, ännu en gång, och de sopar golvet rejält med AE, IMO.

Här en kort sammanfattning gällande "förloppets duration" alltså hur lång tid strypningen tog

Citat:
dessa undersökningsfynd talar starkt för
att förloppet varat i åtminstone någon enstaka minut (2 -3) och utesluter
således ett förlopp på 10 sekunder.
(Ett så pass kort förlopp kan
betraktas som nästintill omedelbar död i vilket fall några patologiska
förändringar i inre organ och vävnader helt enkelt inte hinner
utvecklas).

Citat:
Inom olika kampsporter finns kända grepp som leder till kortvarig avklämning
av halsartärer (”carotid-choke/”blodstrypning”, ”carotid sleeper hold”) eller
tillklämning av struphuvud/luftstrupe (”trachea-choke”). Medvetandeförlust
kan inträdda mycket snabbt, t ex vid ”carotid-choke redan inom 5-10
sekunder. Personen återfår medvetande någon sekund efter att greppet har
lossats. Inga dödsfall som säkert kan kopplas till kortvarig avklämning av
halsartärer. (Thiblin I., Michard J-F, Rättsmedicin i teori och praktik - en guide
för läkare och jurister, Studentlitteratur,2014.). (Se bild nedan).

Citat:
Angående ”reflexdöd”/”reflektorisk hjärthämning” utlöst av sinuscarotis reflex
”Det finns i den rättsmedicinska litteraturen några fallbeskrivningar där
slag eller hastig klämning på/av halsen har medfört plötslig död, till
synes av hjärtstopp… En ambitiös genomgång av den vetenskapliga
litteraturen, gjord för Socialstyrelsens Rättsliga råd (ej publicerat),
gav dock vid handen att det saknas empiriskt stöd för teorin. Till
exempel visade en närmare granskning av fallrapporterna att det inte
finns något bevittnat fall, utan att uppgifterna uteslutande kommer från
den misstänkte.

Citat:
Hade JJ släppt grepp om Tove Tönnies hals efter 10 sekunder är sannolikhet att
Tönnies snart därefter inte hade återfått medvetande nästintill utesluten.

Ovanstående alltså bara några utvalda delar av den omfattande utläggning som rättsläkarna gör gällande detta.

Och här nedan har vi lite kring aspiration och manuell strypning

Citat:
vi hade fynd av symmetriska fokala blödningar i samma nivå, genom
samtliga lager i halsens strukturer och hela vägen djupt till
halskotpelaren talande starkt för mycket allvarligt fokalt
applicerat våld. Och så hade vi en unik individuell karakteristika i
form av ovanligt elastiskt struphuvud. Dessa två fynd har höjt att
sannolikhetsgraden för manuell strypning som huvuddödsorsak
har höjts till ”talar starkt för”.

 Diagnostiken har nu skärpts genom förnyad granskning av
röntgenbilderna som har fastställt att det inte fanns något fett i
luftrörsträdet
och som har kartlagt luftrörsgrenar med innehåll och dess
mängd, respektive luftförande och helt öppetstående luftgrenar.

Denna granskning har visat att det fanns en ockluderad lobär bronk,
enstaka förtätade segmentbronker och enstaka områden med förtätade
helt perifera luftgrenar i bakre delar av två lober, att det fanns två helt
helt öppetstående och luftförande lunglober samt främre delar tre lober
–Denna granskning har således visat att det fanns innehåll i
enstaka områden i de fina luftvägar ut till de allra minsta grenar ,
huvudsakligen i lungornas bakre delar och på båda sidor, och att
det vid värdering av dessa fynd i proportion till andel öppetstående
luftgrenar samt påvisade tidsförlopp bekräftar initial bedömning
om att förekomst av magsäcksinnehåll representerar agonalt
fenomen

Ja, den flummiga AE blundade som jag skrev redan inledningsvis för massvis med saker, och de sakerna har nu rättsläkarna satt luppen på riktigt rejält.

Jag förstår nu också varför Rättsliga rådet skjutit på sitt sammanträde, samt varför det plötsligt blev bråttom att få fram rättsläkarnas utlåtande redan nu. Det rättsliga rådet vill så klart ta del av såväl rättsläkarnas tilläggsprotokoll som den senila, förlåt, seniora professor emeritus AEs utlåtande.

Slarvigt igen av utredningsledare Rullman att inte se till att det protokollet fanns framme i god tid till innan Rättsliga rådets planerade sammanträde.

Jag noterar också att rättsläkarna vid flera tillfällen påpekar avsaknaden av rekonstruktioner. Det får ses som en rätt rejäl och "offentlig" känga till åklagaren.

Johanna är kokt. Men det visste vi redan.

Min uppfattning är att protokollet varken är till fördel eller nackdel för Majas del. Det tar på inget vis upp sannolikheten för en eller två gärningsmän. Det sätts i ett stycke fokus på att skadorna på armbågarna kan ha uppstått genom att de trycks mot golvet, så på så vis ger det extra tyngd på det uppkomstsättet för de skadorna. Det får i så fall ställas i ljuset av att rättsläkaren vittnat om att det är mindre sannolikt att de skadorna i så fall uppkommit av att Maja hållit i armar och mer troligt att Johanna suttit på dem. Men det var rättsläkarens vittnesmål redan i tingsrätten. Här sätts dock lite mer fokus på att det är just genom fasthållning som skadan uppstått. Kopplar man ihop dessa två utlåtanden kan man möjligen tänka sig en liten fördel för Maja med detta utlåtandet. Men det är i så fall marginellt tror jag.
Citera
2023-07-31, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tack!
Ser redan nu att det verkar alltså som att Maja bara kollat typ tiden vid 02:33. Fyra sekunder på.
Citera
2023-07-31, 14:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Jag börjar med att kommentera det av de nya handlingar som intresserar mig mest, det rättsmedicinska protokollet.

Rättsläkarna har verkligen gjort ett gediget arbete, ännu en gång, och de sopar golvet rejält med AE, IMO.

Här en kort sammanfattning gällande "förloppets duration" alltså hur lång tid strypningen tog

Ovanstående alltså bara några utvalda delar av den omfattande utläggning som rättsläkarna gör gällande detta.

Och här nedan har vi lite kring aspiration och manuell strypning

Ja, den flummiga AE blundade som jag skrev redan inledningsvis för massvis med saker, och de sakerna har nu rättsläkarna satt luppen på riktigt rejält.

Jag förstår nu också varför Rättsliga rådet skjutit på sitt sammanträde, samt varför det plötsligt blev bråttom att få fram rättsläkarnas utlåtande redan nu. Det rättsliga rådet vill så klart ta del av såväl rättsläkarnas tilläggsprotokoll som den senila, förlåt, seniora professor emeritus AEs utlåtande.

Slarvigt igen av utredningsledare Rullman att inte se till att det protokollet fanns framme i god tid till innan Rättsliga rådets planerade sammanträde.

Jag noterar också att rättsläkarna vid flera tillfällen påpekar avsaknaden av rekonstruktioner. Det får ses som en rätt rejäl och "offentlig" känga till åklagaren.

Johanna är kokt. Men det visste vi redan.

Min uppfattning är att protokollet varken är till fördel eller nackdel för Majas del. Det tar på inget vis upp sannolikheten för en eller två gärningsmän. Det sätts i ett stycke fokus på att skadorna på armbågarna kan ha uppstått genom att de trycks mot golvet, så på så vis ger det extra tyngd på det uppkomstsättet för de skadorna. Det får i så fall ställas i ljuset av att rättsläkaren vittnat om att det är mindre sannolikt att de skadorna i så fall uppkommit av att Maja hållit i armar och mer troligt att Johanna suttit på dem. Men det var rättsläkarens vittnesmål redan i tingsrätten. Här sätts dock lite mer fokus på att det är just genom fasthållning som skadan uppstått. Kopplar man ihop dessa två utlåtanden kan man möjligen tänka sig en liten fördel för Maja med detta utlåtandet. Men det är i så fall marginellt tror jag.

Det här kommer fria Maja:

"Att armbågarna hållits mot underlaget är fullt möjligt att åstadkomma
både av en person ( t ex om person som sitter på Tönnies, håller hårt med
knäna/låren Tönnies armar mot överkroppen) och två personer (JJ:s version).

Kvävningsmekanismen talar också starkt för att Tove Tönnies relativt snabbt
förlorat medvetande och att hon därefter inte haft möjlighet att värja sig.

Denna tid var tillräckligt för att JJ:s kroppstyngd mot Tove Tönnies buk (och
möjligen bröstkorg) kan ha påverkat andningsrörelser (i första hand rörelse av
diafragma)."

Alla som suttit här o sagt att bristen på avvärjningsskador måste bero på Maja.
Vi som sa att hon kan ha förlorat medvetandet snabbt blev "motbevisade" med både det ena och det andra..
Citera
2023-07-31, 14:24
Medlem
flashmaners avatar
Så då det här med skärmtändningen/upplåsningen av telefonen.

Tyvärr, helt makalöst faktiskt, så är IT-forensikernas utlåtande tvetydigt. Jag saxar ur protokollet (ni har fått länk så läs allt själva om ni vill ha rubbet)

Citat:
Den låses upp 02:33:08 och i samma sekund tänds även skärmen i naturlig följd.
Detta innebär troligen inte att användaren
av telefonen tagit sig ända till SpringBoarden (hemskärmen med appar) utan
endast låst upp telefonen där bakgrundsbilden visas tillsammans med datum och
klocka.

Detta låter för mig mycket märkligt. Tänds skärmen ser man normalt klocka och datum. Låser man upp telefonen hamnar man på hemskärmen.

Citat:
Det går utläsa att skärmen tänts 02:33:08 och släckts 02:33:12. Därefter har
den förblivit släckt tills kl. 02:59:48.

Parallellt har inga notifikationer inkommit till telefonen, vilket annars hade
kunnat varit en förklaring till att skärmen tänts om det inte skett genom den
mänskliga faktorn.

Med uteblivna notifikationer (notiser) är det mer troligt att någon vidrört
sido-knappen eller skärmen för att tända den, för att exempelvis kolla
klockan.

Därefter talar man endast om att skärmen tänds, och dessutom om att det skulle kunna ha berott på en notifikation, vilket skulle kunna tända skärmen men inte låsa upp telefonen. Men någon notifikation har inte inkommit. Frågan är varför man här bortser ifrån upplåsningen, och vad det egentlingen betyder i detta fallet. Kanske Avel har svaret på den frågan.

Detta påminner då om att Majas försvarare Gillberg påstod att det inte var en upplåsning utan bara en skärmtändning. Ja, tyvärr är IT-forensikernas rapport så pass otydligt att man börjar undrar vad de menar.

Det jag saknar är också information om hur telefonen låsts upp, om den låsts upp. Det om något tänker jag är en sak som loggas, men det finns inte information om detta, och det noteras också i rapporten genom att man anger hur det är "troligt" att skärmen tänds. Men inte ett ord om hur den skulle ha låsts upp

Utredningen av Majas telefon är uppdelad i två olika tilläggsprotokoll. Dessa har upprättats med tre dagars mellanrum den 19e respektive 22a Juli.

I det andra protokollet noterar jag att tiden för hennes rörelse är 5min37sekunder. Inte 7 minuter som tidigare sagts.

I det andra protokollet står också detta att läsa om händelserna kring 0233

Citat:
Kl. 02:33:08 – 02:33:10 har skärmen tänts och telefonen låsts upp och därefter låsts igen, och sekunder senare har skärmen släckts igen. Detta tyder på
användaraktivitet. Framför allt med tanke på att telefonen aktivt låsts upp.

Här nämns alltså att telefonen aktivt låsts upp, men återigen ingen information om hur eller exakt vad detta faktiskt innebär. "Låsts upp" så att klockan syns, eller låsts upp så man kommer till hemskärmen?

Sedan följer de direkt upp med denna kommentar

Citat:
Därefter sker flera tändningar och släckningar av skärmen. Parallellt har inga
notifikationer inkommit till telefonen, vilket annars hade kunnat varit en förklaring till att skärmen tänts om det inte skett genom den mänskliga faktorn.

Och är väcker de genast tvivel kring om det verkligen var en aktiv åtgärd som låste upp telefonen.

Det kan noteras att skrivningen nedan förekommer identiskt i bägge protokollen.

Citat:
Med uteblivna notifikationer (notiser) är det mer troligt att någon vidrört
sido-knappen eller skärmen för att tända den, för att exempelvis kolla
klockan.

Man undrar varför polisen upprättar två protokoll med samma utredningsåtgärder, och det är samma polis bägge gångerna. Det skulle möjligen kunna bero på att Gillberg ifrågasatt den aktiva upplåsningen, liksom han gjorde i radion. Men i så fall så förtydligar ju inte den andra utredningsåtgärden detta ifrågasättande. Bägge protokollen är lika tvetydiga på denna punkten.

Det skall bli intressant att detta leder till tveksamheter vid huvudförhandlingen kring om det är bevisat en användaraktivitet på telefonen eller inte. Detta är tycker jag mycket slarvigt genomfört av polisen. Mycket slarvigt. Jag har betydligt större förväntningar på en teknisk rapport än så här, och då talar jag generellt inte om forensiska rapporter. Och ska jag vara ärlig så hade min förväntan varit att det är högre kvalitet på en forensisk teknisk rapport, än på en "generell" teknisk rapport. Detta är det ena hafsverket efter det andra. Och bara det faktum att man behöver göra om denna utredning nu mellan tingsrätt och hovrätt visar detta. Och så ovanpå det så upprättar man två olika protokoll med samma information med tre dagars mellanrum. Och så är bägge tvetydiga. Ja jösses vilken jävla härva de ställer till med.

Jag har inte riktigt tänkt på det så tidigare, men jag är ju väldigt van vid tekniska rapporter av alla de slag, och detta som åklagaren presenterar här är inte ens i närheten av att uppnå acceptabel nivå. Det är rörigt och tvetydigt och slarvigt. Ja, det är min uppfattning. Det verkar också som helt missar varför de gör rapporten och att rikta sig till den avsedda läsaren. (Vilket i viss utsträckning också gäller det medicinska protokollet, som i motsats till IT-forensikernas rapport, håller en mycket hög nivå precis så som man skall kunna förvänta sig av ett akademiskt utlåtande. Det är väl kanske typiskt IT-folk att inte vara så akademiska. Förlåt Avel och alla andra IT-människor, men seriöst. Se skillanden på hur protokollen är upprättade. Som natt och dag.

Nåja. Slutsats. Tja, tilläggsprotokollet om Majas telefon väcker möjligen visst tvivel kring hennes sömn runt tiden 0233, men fortfarande med visst tvivel kring vad som egentligen hänt med telefonen. Men som såväl Gillberg som GW påtalat, så säger också jag - Det är irrelevant för bevisningen om Majas delaktighet i mordet. Skulle det finnas en GPS-positionering som var så exakt att den placerade Maja på toaletten från 0219 tills Johanna kommer hem med hamburgaren, så kan det fortfarande inte rimligen uteslutas att Tove mördades runt 0200. Det är en krassa sanningen. Och det är helt säkert vad Gillberg kommer att trycka på. Gillbergs uttalande i radion i fredags tyder i alla fall att det är en hel del mer krut i honom än vad det var i den döda fisken.

Nu återstår att se vad vi får för nytt datum för huvudförhandlingen samt vad Rättsliga rådet säger.

Min gissning är att Rättsliga rådet kommer att backa upp rättsläkarna till fullo, med fokus på tilläggsprotokollet.

Ka-ching för åklagare Rullman på den punkten och fullständig ridå ner för Clea.

Men jag skall dock ge Clea min stora respekt för att hon verkligen har gjort allt för sin klient, och det utan att bry sig om i vilken dager det ställer henne som person. Skulle jag någon gång vara i behov av en försvarare, skulle jag mycket väl kunna tänka mig Clea. Hon är engagerad och gör vad som krävs. Dessutom är hon ju uppbackad av Johan Eriksson, som så klart skulle vara mitt förstahandsval.

Bra jobbat Clea! Men denna gång vann du inte. Det är min förutsägelse.
Citera
2023-07-31, 14:25
Medlem
Mercedes avatar
Se hur Clea ska tackla detta? Johanna är körd.

"Hade JJ släppt grepp om Tove Tönnies hals efter 10 sekunder är sannolikhet att
Tönnies snart därefter inte hade återfått medvetande nästintill utesluten. "

"Det är möjligt att JJ släppt greppet/trycket om Tove Tönnies hals när Tönnies
befunnit sig i den sena irreversibla fasen av kvävningsprocessen med s k
terminal agonal andning (ca 4 minuter in i processen, duration 1-4 minuter).
Fasen karakteriseras av oregelbundna, osynkroniserade andningsrörelser,
avvikande andningsljud, ”gapning” efter luft, sträckning av tunga (”JJ släpper
och ställer sig på knä….Tönnies börjar göra ”massa väsande ljud”, ”hennes
tunga åker ut på något konstigt sätt”)."

4 minuter..4 MINUTER MINST! har hon hållt sina händer kring Toves hals.

Johanna njöt nog av varje sekund, hon gillar ju att skriva låtar. Blir nästa "hit" en cover av Ugglas 4 sekunder?
"4 minuter, underbart men kort"
Citera
2023-07-31, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

diafragma)."

Vi som sa att hon kan ha förlorat medvetandet snabbt blev "motbevisade" med både det ena och det andra..
Nu står det ”relativt snabbt” och inte snabbt. Det står på annat ställe som jag inte orkar kopiera in nu att skadorna på Toves armar har uppkommit när Tove har försökt kämpa emot men blivit fasthållen. Tove har alltså inte förlorat medvetandet till följd av en hjärnskakning som har spekulerats om i tråden, utan Tove har varit vid medvetande ett tag och kämpat emot.
Citera
2023-07-31, 14:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

diafragma)."

Ja, det har du helt rätt i. Detta är ett viktigt stycke för Maja och Gillberg i att väcka rimligt tvivel.

Tack för att du belyste detta.

Jag får justera mitt tidigare uttalande lite och ändå säga att detta helt klart är till fördel för Maja!
Citera
2023-07-31, 14:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu står det ”relativt snabbt” och inte snabbt. Det står på annat ställe som jag inte orkar kopiera in nu att skadorna på Toves armar har uppkommit när Tove har försökt kämpa emot men blivit fasthållen. Tove har alltså inte förlorat medvetandet till följd av en hjärnskakning som har spekulerats om i tråden, utan Tove har varit vid medvetande ett tag och kämpat emot.
nja, "relativt snabbt" tolkar jag inte som "ett tag".

Men ändå, det viktigaste jag ville visa här att det är fullt möjligt att Johanna själv låste fast Toves armar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in