2023-07-31, 15:45
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Det måste bevisas i domstol och kan inte fastställas av oss som något de "verkar" ha med loggarna eller konfrontationen som grund. Jag vet inte hur processen att fastställa det går till. Jag vet att resultat skulle säga att de hade en psykos eller så hade de inte en. Du får gärna komma med exempel på gäddor du tycker har visat drag på att befinna sig i psykotiska tillstånd.

Processen går till så att domstol förordnar om rättspsykiatrisk undersökning. Om man anses tillräckligt tokig i lagens mening blir påföljden rättspsykiatrisk vård.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vid psykos kan de inte ta sitt fulla ansvar, finns flera, mest tydligt är Mr X. (Inte Elon Musk).

Om det bedöms vid en rättspsykiatrisk undersökning att psykosen är en ”allvarlig psykisk störning”, blir i princip alltid resultatet i fråga om ”kan de inte ta sitt fulla ansvar” rättspsykiatrisk vård, inte fängelse, det vill säga de ådöms ansvar för brott (hade uppsåt) och får en påföljd, trots störningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ingen av Gäddorna har en psykos av det slaget, vid gärningstillfället, att de skulle anses ansvarsbefriade.

Precis, uppenbarligen så: de visar i ord och handling att de kan orientera sig i världen, visar att de är på det klara med vad som gäller (chatt med 14-åring, möte med 14-åring etc.).

Citat:
Och det vet du, enligt den lilla informationen. Inte jag heller, men tror det är troligt att han hade det. Jag har mött fler med psykos, de är inte sig själva.

Om det skulle gett ett ansvarsbefriande är inte säkert. Men moraliskt kan det ge en förståelse och förklaring till handlandet.

Det är extremt ovanligt i svensk rätt att en person blir ansvarsbefriad på grund av psykos eller annan allvarlig psykisk störning. Ansvarsbefriad i meningen att på grund av psykosen saknas uppsåt = inget brott = ansvar ådöms ej = friad.
Citera
2023-07-31, 15:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Så fem stycken där fiskarna med dina ord: ber och bönar? men du kan inte vara mer specifik än att någon fiskare skrev "besviken" och då vände torsk..,ursäkta, gäddan. Men du kan inte länka till den chatten heller. Eller är ens säker. Du skrev "någon av dem som tog livet av sig" vad det den eller? Jävligt allvarliga saker att raljera med utan att ha på fötterna.
Någon av de 5 som tog livet till himmelen.

Jag vet att det stod så i loggarna, du får tro vad du vill. Du vill som alla tro att det bara var 3 st när det är 5 st. Jag försöker inte omvända dig, utan endast motargumentera dig, för att andra ska få andra perspektiv.
Citera
2023-07-31, 15:50
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
De kommer gäddorna aldrig göra, de är opportunister och tror sig kunna hitta något.

Dumpen är de ju rädda för, men inte tillräckligt uppenbarligen då fler och fler simmar in i garnet.

Det där med att Sara och Patrik skulle arbeta på golvet var ironi, det förstod du hoppas jag, ingen av de två har eller kommer jobba på något 9 till 5 jobb.

Det tyder på en hopplöshet för gäddan att söka vård istället för barn att våldta. Lagen räcker alltså inte till för att avhålla dem och heller inte dumpen räcker till. De är rädda för den, menninte tillräckligt. Du belyser verkligen det stora problemet! Det saknas någonting som avskräcker dem och aktivt skyddar barnet.
Citera
2023-07-31, 15:54
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Det tyder på en hopplöshet för gäddan att söka vård istället för barn att våldta. Lagen räcker alltså inte till för att avhålla dem och heller inte dumpen räcker till. De är rädda för den, menninte tillräckligt. Du belyser verkligen det stora problemet! Det saknas någonting som avskräcker dem och aktivt skyddar barnet.
Finns egentligen inget som hindrar dem.
Möjligen om de vet att de kommer dö men de kommer väl förmodligen chansa som de brukar göra iallafall.
Citat:

Jag vet att det stod så i loggarna, du får tro vad du vill. Du vill som alla tro att det bara var 3 st när det är 5 st. Jag försöker inte omvända dig, utan endast motargumentera dig, för att andra ska få andra perspektiv.
Fem gäddor är bättre än tre men man känner inte till dödsorsaken på två av dem.
För övrigt kan man säga att de inte mådde så bra innan.
Citera
2023-07-31, 15:57
Medlem
Citat:
Det är helt förståeligt att man vill befästa termer du nyligen lärt dig i praktiken tycker jag. Jag hoppas de fortsätter fördjupa sina kunskaper i de psykologiska aspekterna av sitt arbete. Inte mest för gäddan utan för sin egen så de kan få större förståelse för situationen.

Jo den där endagskursen i psykologi satte sig hos Sara vilket märks med hennes nya tugg. Hon framstår dock som en psykologstudent som försöker öva sitt professionella möte men fortfarande slänger sig med för mycket termer. Fördjupningen får vänta. Lite mer övning så blir det säkert bra. I övrigt så är hon grym.

"Trappstegen" är säkert en bra modell men tveksamt om den funkar under en konfrontation.
Citera
2023-07-31, 16:00
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jo den där endagskursen i psykologi satte sig hos Sara vilket märks med hennes nya tugg. Hon framstår dock som en psykologstudent som försöker öva sitt professionella möte men fortfarande slänger sig med för mycket termer. Fördjupningen får vänta. Lite mer övning så blir det säkert bra. I övrigt så är hon grym.

"Trappstegen" är säkert en bra modell men tveksamt om den funkar under en konfrontation.

Vi avvaktar med spänning till att se hur de utvecklas i sina metoder
Citera
2023-07-31, 16:03
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears

Här vill vi gärna höra mer om din expertis inom psykologi. Vilka termer behövs när man konfronterar en gädda?
Citera
2023-07-31, 16:11
Medlem
Citat:

Fetat 1:
Någon av de som avlidit någon gång efter de avslöjades menar du? Diskuterade vi dem nu? Nej jag bad dig stå för vad du skrivit och backa upp det, men du kan inte.

Fetat 2: Nu räcker inte det som bevis någonstans i någon instans eller något forum och särskilt inte här med dig då vi alla vet vad du, utan skrupler eller hänsyn till fakta, argumenterar för.
Citera
2023-07-31, 16:14
Bannlyst
Citat:
Du frågade varför han inte fick hjälp och jag gav mitt svar. Jag har svårt att tro att den stora majoriteten av män finner barn under 15 som den mest attraktiva åldern. Jag känner inte till någon studie heller som visar det. Jag känner till en studie som gjorts vilket visde att ju äldre beskådaren var destu mer orelevant blev åldrandet på den som beskådades (äldre personer attraheras av äldre och yngre av yngre). Kan leta upp den om du vill ha källa.

Finns massa olika studier man får helt enkelt läsa dem och skaffa sig en uppfattning om vilka man tror på. Du har rätt i att majoriteten av men inte finner dom Du har rätt i att majoriteten av män inte finner dom under 15 mest attraktiva. Det sa jag inte det heller,däremot är det ett faktum att 16-19 år bedömdes vara den mest attraktiva åldern på en kvinna enligt studier.
Citera
2023-07-31, 16:14
Medlem
Citat:
Vi avvaktar med spänning till att se hur de utvecklas i sina metoder

Nu har vi gått igenom förnekan och försvara. Nu ska du upp till steget förändra i trappan. Då avbryter Patrik och frågar om nakenbad. Nu är gäddan på steget förvirrad i trappan.
Citera
2023-07-31, 16:16
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leveriskogen
Finns massa olika studier man får helt enkelt läsa dem och skaffa sig en uppfattning om vilka man tror på. Du har rätt i att majoriteten av men inte finner dom Du har rätt i att majoriteten av män inte finner dom under 15 mest attraktiva. Det sa jag inte det heller,däremot är det ett faktum att 16-19 år bedömdes vara den mest attraktiva åldern på en kvinna enligt studier.

Jag har inte sett någon sådan studie så jag låter bli att uttala mig tills jag får se en. Nu är det ändå inte den åldern dumpen riktar in sig på så den studien visar att gäddorna har ett avvikande beteende i fler bemärkelser.
Citera
2023-07-31, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Passar kanske bättre att diskutera i tråden om gäddor?

Och om du känner honom, varför hjälper du honom inte?

Känner honom inte. Jag tror att det är så pass illa att han kan behövas läggas in på tvång då han verkar vara en fara för sig själv & andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in