Citat:
Det måste bevisas i domstol och kan inte fastställas av oss som något de "verkar" ha med loggarna eller konfrontationen som grund. Jag vet inte hur processen att fastställa det går till. Jag vet att resultat skulle säga att de hade en psykos eller så hade de inte en. Du får gärna komma med exempel på gäddor du tycker har visat drag på att befinna sig i psykotiska tillstånd.
Processen går till så att domstol förordnar om rättspsykiatrisk undersökning. Om man anses tillräckligt tokig i lagens mening blir påföljden rättspsykiatrisk vård.
Citat:
Om det bedöms vid en rättspsykiatrisk undersökning att psykosen är en ”allvarlig psykisk störning”, blir i princip alltid resultatet i fråga om ”kan de inte ta sitt fulla ansvar” rättspsykiatrisk vård, inte fängelse, det vill säga de ådöms ansvar för brott (hade uppsåt) och får en påföljd, trots störningen.
Citat:
Precis, uppenbarligen så: de visar i ord och handling att de kan orientera sig i världen, visar att de är på det klara med vad som gäller (chatt med 14-åring, möte med 14-åring etc.).
Citat:
Och det vet du, enligt den lilla informationen. Inte jag heller, men tror det är troligt att han hade det. Jag har mött fler med psykos, de är inte sig själva.
Om det skulle gett ett ansvarsbefriande är inte säkert. Men moraliskt kan det ge en förståelse och förklaring till handlandet.
Om det skulle gett ett ansvarsbefriande är inte säkert. Men moraliskt kan det ge en förståelse och förklaring till handlandet.
Det är extremt ovanligt i svensk rätt att en person blir ansvarsbefriad på grund av psykos eller annan allvarlig psykisk störning. Ansvarsbefriad i meningen att på grund av psykosen saknas uppsåt = inget brott = ansvar ådöms ej = friad.