2023-07-31, 13:31
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Hans osammanhängande kommunikation. Elon gillar bokstaven X

Jag tror att den osammanhängande konversationen beror på att de inte publicerat en sammanhängande konversation. Han skrev aktivt med flera personer samtidigt. Osammanhängande konversation är däremot inte ett symtom på en psykos. Det kan vara orsaken, men det kan även förklaras på andra sätt.
Citera
2023-07-31, 13:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Då brott går genom rättsväsendet tas hänsyn till psykos vid tillfället. Flera av gäddorna verkar ha haft psykos.
Ingen av Gäddorna har en psykos av det slaget, vid gärningstillfället, att de skulle anses ansvarsbefriade.
Citera
2023-07-31, 13:52
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leveriskogen
Jag snackar inte om lagen eller ömsesidighet gällande det förhållandet de två hade. Jag snacka om moral, Patrik själv har sagt det i konfrontationer indirekt att han tycker att 15 år är lika fel som 14. Då är han inne på moral inte lagen. Därför tycker jag att han är en hycklare med tanke på att det finns många som tycker det är moraliskt fel att en 60 åring träffar en 18 åring.

Varför är han en hycklare om han träffar en 18-åring och tycker att det är moraliskt ok samtidigt som han anser att 15 år är omoraliskt? Om han för sin egen moral drar gränsen vid 18 fyllda, är han ingen hycklare, låt vara att det bara skiljer tre år.

I Dumpens poddavsnitt 24/3 2023 vid 18:30 säger Patrik att ”det kan vi inte ha några moraliska aspekter på”, om man träffar en vuxen person, det vill säga 18+.

Av det uttalandet att döma verkar han dra sin egen moraliska gräns vid 18.
Citera
2023-07-31, 14:00
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag blir mållös.....ingenstans gar jag lagt ansvaret på barnen, ansvaret ligger på de vuxna att lära barnen.
Nu gör du så där igen. Så om vuxna inte lär ut dem så får barnen skylla sig själva eller?
Jag vet inte om du har noterat det men det finns väldigt dåliga föräldrar där ute. Dumpen samlar in pengar till barn som råkar illa ut. Tror inte du hade tackat nej om du blev drabbad som barn.
Citat:
En av de som tog livet av sig.
Suveränt.
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Samvetet slog till för sent. Alla moment till att boka träff hade varit brottsliga om barnet varit verkligt. Han kan därför komma till ro i sitt samvete att alla hans steg inte gick ut över ett barn trots att en fysiskt träff inte ägde rum. Ett samvete hade däremot inte räckt vid åtal.
Citat:
Jag tittar på frågan från en laglig mening då jag utgår från gäddan perspektiv. Brott har begåtts så fort gäddan skrev sexuellt. Att han sedan får samvetskval är en bra sak, det gör däremot inget av det han har gjort rätt. Hade gäddan fått veta att barnet var verkligt så skulle samvetet (förhoppningsvis) få en hårdare smäll. Nu beskonas denne samvetstygde gädda från att ha begått ett verkligt brott i laglig mening. Samvete ska alla ha och låta sig vägledas av tidigt.
Han kommer aldrig få nån ro. Att känna ånger för att man åkte dit är inte att ha samvete. Då tycker man bara synd om sig själv.
Citat:
Okej vi tar det igen, tycket du att det är viktigt att en gädda som ångrat sig oavsett orsak blir filmad och uthängd?

Det var frågan, jag vet att den är svår att svara på men gör dumpen rätt eller fel?
Inte alls svårt att svara. Det blir inte mindre viktigare. Fortfarande en livsfara för barnen och att utsätta dem för risker är oansvarigt.
Citera
2023-07-31, 14:07
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Väl mött.

Det skulle vara kul att få återkoppling på mitt svar.

(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg & Sara Nilsson jagar män som vill utnyttja barn sexuellt
Citera
2023-07-31, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Bra, för vi är vuxna här.

Han valde att fortsätta trots konfrontationen. Vilket gav stora konsekvenser at the first place. Flyttade hem till föräldrarna. Sen blev han misshandlad.
Han kommer fortsätta. Till och med om nån skulle gå så långt att man kapar av benen på honom. Han har ju råd med en rullator nu.
Han är sig själv. Hans problematik är obotlig. Vilket är väldigt tråkigt då folk kommer behöva kika sig bakom axeln.

Rullator

Han valde att fortsätta trots konfrontationen pga livet redan är kört. För de flesta som hängts är det faktiskt det.
Citera
2023-07-31, 14:13
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Rullator

Han valde att fortsätta trots konfrontationen pga livet redan är kört. För de flesta som hängts är det faktiskt det.

Han visar sig okapabel att fatta kloka beslut alltså. Inte beslut som gynnar honom och beslut som dessutom riskerar skada och traumatisera ett barn. Om det inte är defenition av en samhällsfara så kom gärna med bättre exempel (håll det OnT)
Citera
2023-07-31, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Varför är han en hycklare om han träffar en 18-åring och tycker att det är moraliskt ok samtidigt som han anser att 15 år är omoraliskt? Om han för sin egen moral drar gränsen vid 18 fyllda, är han ingen hycklare, låt vara att det bara skiljer tre år.

I Dumpens poddavsnitt 24/3 2023 vid 18:30 säger Patrik att ”det kan vi inte ha några moraliska aspekter på”, om man träffar en vuxen person, det vill säga 18+.

Av det uttalandet att döma verkar han dra sin egen moraliska gräns vid 18.

Precis som alla andra offentliga personer så måste han säga den moraliska gränsen även om han inte har det egentligen innerst inne. Annars skulle han fått påhopp om hur fel det är med är ” minderåriga” Vi svenskar har blivit för amerikaniserade helt enkelt. Även i USA gränsen är 16 i majoritet av delstaterna.
Citera
2023-07-31, 14:15
Bannlyst
Citat:
Han visar sig okapabel att fatta kloka beslut alltså. Inte beslut som gynnar honom och beslut som dessutom riskerar skada och traumatisera ett barn. Om det inte är defenition av en samhällsfara så kom gärna med bättre exempel (håll det OnT)

Jo just han kanske är en fara för sig själv & andra. Fast är rätt övertygad att han är på väg in i psykos eller redan är i en just nu. Varför får han ingen hjälp?
Citera
2023-07-31, 14:19
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Precis som alla andra offentliga personer så måste han säga den moraliska gränsen även om han inte har det egentligen innerst inne. Annars skulle han fått påhopp om hur fel det är med är ” minderåriga” Vi svenskar har blivit för amerikaniserade helt enkelt. Även i USA gränsen är 16 i majoritet av delstaterna.

För att veta vad någon har innerst inne så måste man känna personen, och gäddorna visar med sina chockade närstående att inte ens det räcker.

Majoriteten av alla ungdomar i Sverige förlorar oskuden vid 16 (gräns 15) och i Finland 17 (gräns 16). Många väljer alltså att vänta ytterligare ett år. Jag tvivlar på att de besluten har USAs åldersgräns till grund utan handlar om ungdomarnas egna beslutsfattande när de befinner sig i den ålder som tillåter dem att fatta beslutet.
Citera
2023-07-31, 14:21
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Jo just han kanske är en fara för sig själv & andra. Fast är rätt övertygad att han är på väg in i psykos eller redan är i en just nu. Varför får han ingen hjälp?

Om han inte efterfrågat hjälp (Preventell, tillgänglighet för alla alla i behov) så krävs det tvångsvård och vägen dit är lång och svår. Hade han dömds för uppsåt genom sina loggar kanske det hade underlättat att han får vård. Vilket han kanske får just nu, vad vet vi om hans pågående behandlingar.
Citera
2023-07-31, 14:32
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Jag menar att det är rimligt att utgå ifrån vad personer säger och jämföra det med deras handlingar. Då kan människors moral (faktiska handlande) bedömas i förhållande till deras uttalade etik (värderingar). Påvisad diskrepans här emellan utgör hyckleri.

Vad människor känner ”innerst inne” är egentligen ointressant, dels för att ingen kan säkert veta det (ingen kan hoppa in i någon annans hjärna), dels för att påståenden om blott vad någon egentligen tänker och känner förblir antaganden och spekulationer.

Sedan är det givetvis upp till envar att misstro vad en person yttrar i ord; man övertygar sig själv om att det är lögn. I min bok framstår det dock som mentalt påfrestande att behöva gå runt och tro att folk generellt ljuger (offentliga personer eller ej), så länge de inte beslås med den förmenta lögnen i fråga genom att i handling visa att de ljuger.
Senast redigerad av Lessler 2023-07-31 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in