Citat:
Ursprungligen postat av
TheFlyingFarang
Ryzzland har ju lyckats att vända Afrika emot dem nu med sitt medvetna saboterande av spannmålsavtalet och det handlar väl mest om vad som är minimum för att Ukraina ska sätta sig vid förhandlingsbordet.
MBS vill gärna tvätta sitt rykte som styckare av oppositionella och Brasilien och Indien är med - båda BRICS länder - och jag har en känsla av att Modri gärna vill vara den som fixar fredsavtalet och slår Kejsare Xi på fingrarna.
Minimum vad Ukraina kommer att acceptera tror jag är;
1: Fullständigt ryzzkt tillbakadragande från Ukrainskt territorium.
2: Krim ges en autonom status inom Ukraina. Krim avmilitariseras och säkerheten uppehålls av FN.
3: Folket i de omstridda oblasten får välja var de vill vara medborgare i, Ryzzland eller Ukraina och sen flytta om det inte passar dem där de bor. För en etnisk rensning kommer det att bli.
Det där förslaget framstår ju som högst rimligt, men jag tvivlar på att ryssen håller med om det. Putin själv är ju helt rökt om han går med på ens något avlägset liknande, så tyvärr lär nog kriget fortgå ett tag till. Jag gissar att Ukraina först måste kasta ut ryssarna från en god del av de förment annekterade områdena, så att Putins (eller snarare Moskvas) förhandlingsposition förändras.