2023-07-30, 20:50
Medlem
Nihennas avatar
Aldrig någonsin sett ett enda smultron i mitt 34-åriga liv. Finns dem, eller är de en enda konspiration som TV vill lura i oss att dessa mini-jordgubbar finns? Har ni sett ett smultron i verkligheten? Var säljs dem?
Citera
2023-07-30, 20:52
Avstängd
Ja, säljs på ica.

Jag kollar på mina egna jusr nu på balkongen
Citera
2023-07-30, 20:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Ja, säljs på ica.

Jag kollar på mina egna jusr nu på balkongen
Va fan. Ska kolla igen noga igenom hela fruktavdelningen i min närbutik.
Citera
2023-07-30, 20:54
Avstängd
Finns främst frysta i butik
Citera
2023-07-30, 20:57
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Finns främst frysta i butik

Nej det gör det inte.

Smultron finns solvarma i diken och skogar i juni. De blir inte särskilt goda av att frysas och man kan inte koka sylt på dem så de ska ägas färska. Helst på strå.
Citera
2023-07-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Aldrig någonsin sett ett enda smultron i mitt 34-åriga liv. Finns dem, eller är de en enda konspiration som TV vill lura i oss att dessa mini-jordgubbar finns? Har ni sett ett smultron i verkligheten? Var säljs dem?
Har du på fullaste alvar aldrig sett smultron? De finns på sommarängar. Små röda bär.
Citera
2023-07-30, 21:01
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du på fullaste alvar aldrig sett smultron? De finns på sommarängar. Små röda bär.
Nej, aldrig. Dessvärre. Börjar fan tro det är en konspiration som folk försöker lura mig med.
Citera
2023-07-30, 21:03
Medlem
Citat:
Nej, aldrig. Dessvärre. Börjar fan tro det är en konspiration som folk försöker lura mig med.
Har du verkligen aldrig sett och smakat smultron? Man träder dem på grässtrån. Otroligt söta.
Citera
2023-07-30, 21:05
Medlem
Godaste bäret
Citera
2023-07-30, 21:05
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du verkligen aldrig sett och smakat smultron? Man träder dem på grässtrån. Otroligt söta.
Nej, och det är en tragedi. Känns som något >>alla<< gjorde som fan. Eller påstådde att de gjorde i alla fall.
Citera
2023-07-30, 21:11
Medlem
Citat:
Nej, och det är en tragedi. Känns som något >>alla<< gjorde som fan. Eller påstådde att de gjorde i alla fall.
På soliga platser sprider sig smultronen med både frön och revor. Smultron växer även i skogen men skugga från träd och buskar gör att det inte bildas lika mycket blommor och bär. Där fungerar smultronen i stället som marktäckande växter och sprider sig med hjälp av revor.[/quote]

Du kan även odla smultron, https://www.tradera.com/item/1000149/562174381/smultron-planta-2-st?
Citat:
Sätt plantorna med ett avstånd på ca 30 cm och ett radavstånd på minst det dubbla om du odlar dem för bärens skull. Minska på avståndet till ca 20 cm om du odlar dem marktäkande
Citera
2023-07-30, 21:19
Medlem
alroberts avatar
Åk till närmsta plantagen eller dylikt och köp dig en planta så kan du få dina egna.

På min tomt växer det överallt, mycket smarrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in