2023-07-30, 14:52
Medlem
Taggads avatar
Det var väl en tanke som heter duga👍
Citat:
Departement uppges ha kontor i bombade skrapan
Flera ryska departement och myndigheter har kontor i en av de byggnader som träffades av drönare i Moskva tidigt på söndagsmorgonen. Det rapporterar den oberoende ryska tidningen The Insider.

Enligt tidningen har departementen för ekonomisk utveckling, för industri och handel samt för digital utveckling sitt säte i skyskrapan. Dessutom utgår flera myndigheter därifrån, enligt rapporteringen.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citat:
Ändå sa TASS, med hänvisning till räddningstjänsten, att dess säkerhetsvakt hade skadats i Oko-2-tornet, liksom att fönster från första till fjärde våningen var krossade i det. I byggnaden "IQ-quarter" finns skador i området på femte och sjätte våningen. Här finns bostadslägenheter och kontor för flera ministerier i Ryska federationen: ministeriet för ekonomisk utveckling, ministeriet för industri och handel, ministeriet för digital utveckling, samt Federal Agency for Nationalities, Rosakkreditatsiya och Rosstandart. Telegramkanalen "Caution, Moscow" publicerar ett foto av dokument från ministeriet för digital transformation, som kastades ut av en explosionsvåg från avdelningens kontor.
(googleöversatt ryska)

https://theins.ru/news/263856

Digital utveckling betyder väl på ryska lögnfabrik.
Senast redigerad av Taggad 2023-07-30 kl. 14:55.
Citera
2023-07-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det finns en annan dimension också. Länder har olika kultur och traditioner. Det är inte helt lätt att införa demokrati i kulturer där befolkningens förväntan är en stark ledare som talar om hur det ska vara. I kulturer där man förväntar sig att ett "överhuvud" av något slag ska besluta är det inte helt lätt att vänja sig vid tanken på att man själv ska fatta beslut, kanske till och med ifrågasätta åsikter som t ex familjens äldste framför. Detta inget försvar för diktaturer, men häri ligger stor del av förklaringarna till att det varit så svårt att få fungerande demokrati i såväl Irak som Ryssland. Ukraina har här haft en fördel mot Ryssland i och med sitt läge nära det stora folkrika Polen, vilket gjort att influenser spritt sig över gränsen.

Visst är det så, jag säger inte att det är enkelt. På vissa håll är det nog inte ens möjligt att få till på ett rimligt sätt under överskådlig tid. Jag vänder mig bara mot uppfattningen att diktatorerna skulle vara så fantastiskt uppskattade av medborgarna.
Citera
2023-07-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
https://twitter.com/visegrad24/status/1685556753805590529?t=I0EBjTg5C05Od6dOHztsSA&s=19

Vi alla andra såg precis exempel på det. Ser proffsigt, modernt tidsbegränsat ut? Ansvarsfullt utplacerade med kartor och allt förstås. Du fattar väl själv att Ryssland bara vräker ut gammalt sovjetskrot överallt egentligen? Dumt att hålla på bara. Ingen tror dig.

Tsk… Tsk… Nu är du bara taskig. Minorna finns såklart i rummet bakom hallarna där alla tusentalen väloljade T-14 Armata står i Uralbergens gruvor. Och det finns massor. De har väl bara slarvat bort nyckeln, eller något.

Skämt åsido så tror jag säkert att ryzzland hade en del modern utrustning men på grund av korruptionen, inte så mycket som alla trodde. Eftersom kriget enligt plan skulle ta tre dagar så såg de nog ingen anledning att hålla igen utan tog med sig det nyaste och bästa de hade. Som vi alla vet så blev det inte så och nu är det bara skrot och museiföremål kvar.
Citera
2023-07-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Stråle? Har Ryssland använt en laserstråle eller har du översatt något konstigt.

Det var nämligen en raket som träffade CV90.

Googla RSV.
Citera
2023-07-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
https://www.youtube.com/watch?v=dKlC_oiFrd4&pp=ygUYcnVzc2lhIGV2ZW50IGFubmV 4YXRpb24g
Kolla gubben som dyker upp vid 8:00 under deras annekteringevent.
Ser ju fan ut som tagit ur en hollywoodfilm om en ond nazistforskare från Treblinka.
Ska detta vara den goda sidan i ryska sinnen?
Alltid undrat vem han är.

En fullständig galning men med "stort hjärta" påstås det. Han är en rysk skådespelare och regissör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Okhlobystin

Han säger att det bara har börjat. Att de ska ockupera Odesa, Nikolaev, Kharkiv och alla "ryska" städer.
De för enligt honom ett "heligt krig"
Så snackar han om satanister och perversa dårar.

Ofattbart att det verkligen finns människor i väst som stöder den här galenskapen som Ryssland står för. De borde söka professionell hjälp för det är definitivt inte normalt.
Citera
2023-07-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Som sagt, ifall man finner det rimligt att låta en inbrottstjuv ta över huset så länge man fortfarande får ett eget litet rum och ens barn och fru bara våldtas ibland, och motstånd är att "offra huset" då våld bara gör saker värre, får man naturligtvis tycka så.

Däremot tycker väl de flesta familjefäder med någorlunda normala testoteronnivåer att detta är ett fegt och motbjudande tankesätt där huset inte får tas över utan en ordentlig kamp, men man kan iaf ha ett annorlunda tankesätt så länge man är någorlunda konsekvent.

Konsekvens är däremot det sista man ser hos ryssapologetiker, där de förespråkar att Ukraina skall uppvisa en ultra-pacifistisk hållning till kriget medan Rysslands stora agressioner skall förstås som en mycket rimlig preemptive strike utifrån "upplevd" provokation.

Nog för att jag har stött på en hel del skitstövlar i mina dar, men de flesta har åtminstone uppvisat en viss moralisk konsekvens utan kärringaktigt hymlande var de i själva verket står.
Kan en hel regering bestå av psykopater. Ta mig f-n så tror jag det då Putin verkar ha handplockat sina ministrar utifrån om dom uppvisat psykopatiska defekter i sitt sätta att tänka och se på omgivningen. Oförmågan att ta ansvar, att alltid skylla på andra för egna misstag och ha en känslomässig kyla för andra människor lidande är utan tvivel egenskaper som premieras i maktens korridorer i Kreml.
Citera
2023-07-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Hur har DIN köpkraft förändrats sedan februari 2022 tills nu?
Mvh.

Hör du till en av dem som tror att Ryssland (1.8% av global BNP och 0% export av högteknologi) kommer få världen att krascha?
Citera
2023-07-30, 15:07
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att Ukraina kommer att tvingas byta land mot fred nu när den militära förmågan är på sluttampen. 3/4 av all materiel och manskap är förbrukat och man har inte ens nått fram till första ryska försvarslinjen. Man spelade högt och förlorade. Charkiv och sydkusten ligger illa till och Ryssland vill ha en landförbindelse med transnistrien. Ukraina har inget annat än mer mark att erbjuda i ett fredsavtal.

Det var intressant, det vore minst sagt anmärkningsvärt om Ukraina redan förlorat 75% av sina militära resurser så har du någon vederhäftig källa på det?

Om så ej är fallet kan jag låta det vara osagt huruvida uppgivande felaktiga uppgifter i tråden är medveten lögn eller missförstånd/varit felinformerad.

Men generellt så funkar ju propagande i den ryska stilen att pumpa på med lögner i förhoppningen att någon del fastnar enbart under förutsättning att man har såpass stort avtryck i medialandskapet att sanningen dränks, samt en inte särskild källkritisk befolkning.

I sammanhang präglat av västmedia är det däremot kontraproduktivt, det krävs inte särskilt många bevisade grova felaktigheter för att jag ska sluta ta skribenter på allvar och detsamma gäller nog flertalet.

(För övrigt är det ju därför som västmedia i första hand vilseleder genom att vinkla och utelämna information, då konsekvenserna av uppenbara blålögner blir för allvarliga för trovärdigheten).
Citera
2023-07-30, 15:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja – allt är Rysslands fel.

Ryssland har inlett imperialistisk territoriell aggression. Ingen har tvingat Ryssland till idioti. De är själva upphovsmännen till all idioti. De kommer att hållas ansvariga för all idioti. Om du är smart, stoppa din ryska propaganda.
O nej, allt är inte bara Ryssland fel utan landet värnar sina intressen nära sin gräns precis som tex. nu Frankrike värnar sina intressen i Niger (inte så nära dess gräns). Det vore intressant om Frankrike precis som Ryssland gjorde i Ukraina och skickade trupper för att värna sina intressen eller hur? Ska vi se hur motiveringen från Frankrike lyder, om man ska "skydda befolkningen" eller säger som det är, Uranet man gräver fram där är viktigare. Det är gammal hederlig västerländsk imperialism och kolonislism eller hur. Detta hyckleri ni omfamnar så varmt. Många länder i Afrika litar betydligt mycket mer på Ryssland än på de gamla kolonialmakterna som enbart suger ut dom, det borde Ukraina och vi också göra.
Citera
2023-07-30, 15:19
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag håller helt med men lägg gärna till Israel, Turkiet samt Frankrike, UK och USA som inte ens har gräns till sina offer.
USA???? kork
Dom stjäl inte andras territorium numera.
Citera
2023-07-30, 15:20
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
En fullständig galning men med "stort hjärta" påstås det. Han är en rysk skådespelare och regissör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Okhlobystin

Han säger att det bara har börjat. Att de ska ockupera Odesa, Nikolaev, Kharkiv och alla "ryska" städer.
De för enligt honom ett "heligt krig"
Så snackar han om satanister och perversa dårar.

Ofattbart att det verkligen finns människor i väst som stöder den här galenskapen som Ryssland står för. De borde söka professionell hjälp för det är definitivt inte normalt.
Tack för info! Sökte på honom och fick upp en bild där han heilar. Tycks ju passande
Citera
2023-07-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det var väl en tanke som heter duga👍
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
(googleöversatt ryska)

https://theins.ru/news/263856

Digital utveckling betyder väl på ryska lögnfabrik.
I min okunnighet tycker jag snarare att skadorna ser ut ha åstadkommits av ryskt luftvärn än av en drönare, ryssarna är inte kända för att sikta nått vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in