2023-07-30, 11:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Vem är det som blir angripen? Är det människorna som levde i Donbass som blivit ändlöst bombade i flera år innan 2022? Är det Ryssland som omringas av NATO sedan 1990? Är det Libyen eller Syrien där USA bombat och just nu stjäl över 80% av oljan (https://www.globaltimes.cn/page/202209/1275233.shtml)?

Konflikten är inte svart eller vitt. Använd högre kognitiv funktion än reptilhjärnans tribalism där det är VI mot DEM: de goda mot de onda; de empatiska mot de sociopatiska. Det är inte så världen fungerar, även om SVT säger till dig att det är en god gärning att attackera Ryssland. Eskaleringen har en slutpunkt, är du villig att dö för ukrainska regimens donbass och din frälsare Zelensky? Sist sa Zelensky att det var ryska missiler som träffade Polen för att starta WW3 trots att det var en S300 från Ukraina. Önskar du, som honom, starta WW3? Å du empatiska Senilix, om alla ändå var lika empatiska som dig...

Okej, igen då.

Ryssland har haft direkt landgräns till Nato sen Nato bildades på 1940-talet, helt utan problem för Ryssland/Sovjetunionen.

Inte ens idag är Ryssland omringat av Nato. Det är lite lite längst bort längs den västra gränsen det ligger några Natoländer.

Finland tillkom i Nato helt nyligen och färlängde gränsen rätt mycket. Ryssland reagerar helt oengagerat. Kreml upplever inget hot från Nato. Har aldrig gjort, för Nato är en försvarsallians.

Det var även Ryssland, genom Strelkov som startade kriget i östra Ukraina. Det var ganska lågintensivt så det är inte så förskräckligt många döda, och de fördelar sig bland båda folkgrupperna.

Vad bra, nu vet du detta.
Citera
2023-07-30, 11:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ska jag spekulera vilt tror jag det gick åt helvete för Putin när östra Ukraina inte överöste invasionstrupperna med blommor och den uppfattat svaga delen i väst inte flydde med svansen mellan benen. Hela grundpremissen till ett snabbt och "snyggt" krig á la Krim var felaktig.
Jag tror att Ryssland testade två olika varianter 2014:
1) En false-flag-operation i Donbas där Ryssland skulle kunna ta över Donbas efter att ”folket revolterat”.
2) Ett direkt övertagande – på Krim där man gick in med en blixtattack och tog hela området.

När man utvärderade resultaten av de två olika tillvägagångssätten, stod det klart att blixtattacken då Krim togs över varit den mest effektiva. Därför satsade man på denna modell när man 2022 skulle ta över hela Ukraina.
Citera
2023-07-30, 11:09
Medlem
JohnClarks avatar
[quote=BluePrince|85224299]Läste du dina länkar själv?

Jag läste länkarna och kopierar texten nedan. Vad bevisar den mer än att nazister finns både i Ukraina, Ryssland och Sverige, och att det faktiskt är Ryssland som främst samarbetar med nazister och stöttar nazistiska organisationer utomlands, i Sverige bl.a.
Skribenten uttrycker dessutom förståelse för att Ukraina tar hjälp av Azov mot Rysslands imperialistiska aggressionskrig, och att det inte är Azovs nazism man bör fokusera på just nu när Ryssland invaderar och ödelägger Ukraina.

Kopierad artikel:
https://expo.se/2022/03/nej-azov-ar-inga-hjaltar

Klart jag läste den. Tog med dem för att artiklarna ändå hade ett tydligt anti-ryss-perspektiv och därför kanske skulle kännas lite mer trovärdig för rysshatarklubben som raljerar över att det skulle finnas Nazism i Ukraina (bara för att Zelinsky är jude). Har man hängt med så vet man att det finns en stor nazi-problematik i Ukraina så väl som Ryssland. Och den ursprungliga frågeställningen var ju om huruvida nazism utgjorde en komponent i Ukrainafrågan eller inte. Jag menar alltså på att förneka det faktum är bara faktaresistent. Sedan skulle man kunna ha en vettig och sansad diskussion (i en annan tråd) om hur omfattande och stort problemet är och om det på något sätt påverkar kriget.
Citera
2023-07-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jaså har du frågat de ukrainska pågarna vid fronten? Har de något val? Ville de dö för att få vara med i nato medan ukrainska kvinnor förlustar sig i väst? Vilket skämt.

Vem har sagt att de slåss för att få vara med i Nato? De slåss för att få behålla sitt land, att få gå med i Nato vore en bonus för att slippa slåss igen för samma sak. Sluta ljug.
Citera
2023-07-30, 11:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Dåren Medvedev hotar med kärnvapen om "ryskt territorium" hotas. Vet idioten inte att Lyman är ryskt territorium och Kherson är helig rysk mark?
Det blir ytterst komplicerat.
Varför införlivades oblasten när man inte ens kontrollerade dom?
Ett desperat kärnvapenhot att "nu är det rysk mark!"?
Citera
2023-07-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Här är den infångade skadade CV90 som ryssarna la beslag på

https://twitter.com/sentdefender/status/1685539692014411776?t=2tpf58FC9kSft4vbCt5Z6g&s=19

Vid ca 5 sekunder så ser ni uppbyggnaden med olika lager som ska stoppa strålen men här fick den igenom till slut.

Vi kan notera att den är i fint skick inuti, men enligt uppgift dog minst 1 person.

Man kan undra vad som hände. På filmen från striden så är det ytterligare en CV90 som dyker upp. Sedan ser man rök, sedan klipps filmen av.

Man kan tänka sig att CV90 nummer 2 plockade upp/gav skydd åt överlevande besättning, och sedan drog man sig tillbaka.

Rätt fel? Borde man gått framåt istället? Svårt att bedöma.
Man kan i alla fall inte säga att Ukraina bidrag med särskilt mycket för att förstärka den ryska krigsmakten. Ryssland däremot är ju med sitt flyktbeteende en av dom större leverantörerna av krigsmateriel till Ukraina.
Ukraina har väl fått ett 50-tal av dessa för ryska stridsvagnar så förödande pansarfordon att möta har jag för mig.
Citera
2023-07-30, 11:12
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag anser inte alls att Ryssland ska göra det. Men det är allt tydligare att de är på väg att göra det.

Ryssland har hotat med kärnvapen sedan krigets start. Varje "röd linje" som har passerats har resulterat i nya hot.
Citera
2023-07-30, 11:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Två fel i ditt fåniga inlägg och det är dels "bärsärk" och dels "folkmord". Folkmordet stod ukrainarna för med sina artilleribombardemang mot Donbass från 2014 och framåt. Man fortsätter med missilattacker mot civila mål när man kan.

Precis som man kan förvänta sig av proxy-krigare i amerikansk tjänst. Ryssarna går inte bärsärk. Du har ännu inte sett särskilt mycket av det alls. Men måste de värja sig mot NATO direkt då kan även du dö, när de börjar ta i ordentligt. Jag antar nämligen att du lever i en svensk storstad. De flesta svenskar gör ju det.

Jag åker inte till Ukraina och slåss på rysk sida heller. Det är inte mitt krig. Men ryssarna har mina djupaste sympatier såklart. Slår ryssarna till här är det ditt fel. Då har de fortfarande mina sympatier.

Det gäller att knäböja för ryssen vad han än gör. Anfaller han dig och din familj, du knäböjer i ’sympati’.

Hur ryggradslös kan man bli?

I det lågintensiva kriget med start 2014, fö startat av Ryssland det med, skördade båda sidor liv. Mycket sorgligt, men verkligen inget folkmord.

Nu däremot pågår systematiska kidnappningar av barn av Ryssland. Något Putin är efterlyst i hela världen för.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-07-30 kl. 11:46.
Citera
2023-07-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det blir ytterst komplicerat.
Varför införlivades oblasten när man inte ens kontrollerade dom?
Ett desperat kärnvapenhot att "nu är det rysk mark!"?

Ja det var väl tanken men tajmingen var världshistoriens sämsta.

Inte nog med att man inte kontrollerade hela oblast, Lyman var dessutom befriat inom några timmar och begreppet röda linjer blev utskrattat i hela världen och kärnvapenhotet var förbrukat.
Citera
2023-07-30, 11:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Hela skälet till konflikten är ju att Zelynsky ville närma sig väst. Detta naturligtvis påhejat av väst trots att de visste vad som då väntade Ukrainas civilbefolkning.

Får man inte som land själv välja sin politik enligt Ryssland? Måste man dö om man inte vill leka med Ryssland?
Citera
2023-07-30, 11:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Okej, trodde det var vuxenblöjan som fick honom att gå så men man lär sig nåt nytt varje dag.
Det florerar mycket rykten runt Putins hälsa – det påstås att sviktande hälsa gjort att Putin skyndade på invasionen av Ukraina för att han skulle hinna uppleva att vara tsar över ett stor-Ryssland innan han dog.

Men observera att Kreml dementerat att Putin bajsade i vuxenblöja när han trillade i en trappa förra året och bajsade ner sig.

https://nypost.com/2022/12/08/kremlin-denies-report-that-putin-down-stairs-soiled-himself/amp/

Det senaste året har i stort sett samtliga bilder på Putin tagits antingen när han sitter ner bakom ett bord eller står vid ett podium. Kan det vara för att dölja att han har blöja på sig? När man ser Putin i helbild tycks det vara dubbelgångare som skickats fram.
Citera
2023-07-30, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nja, för övrigt gå¨r det ju inte sådär jättebra för Natos storoffensiv. Tror Usa/Nato kommer strypa tillflödet och försöka nå ett avtal innan jul. Ryssen behåller sina landområden som de nu tagit och som deras mål var. Ukraina kommer inte med i varken nato eller eu, utan kommer bli en buffertzon.
Nytt kallt krig och ett europa i energikris. Tack Nato.
Måste bara tillrättavisa dig: det är Ukraninas offensiv, inte Usa:s eller Nato:s. Ska det vara så förbannat svårt att begripa? Är du helt obildbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in