Citat:
Ursprungligen postat av
Braxaren
Som några redan skrivit i tråden var detta ett event som var menat för folk som kör "stunt", men alla är såklart välkomna att delta om de vill. Inom hojkulturen är det ganska stor skillnad mellan den typen av "stuntkörning" och sen den "köra fort" körningen som oftast förknippas med sporthojar. Detta är två fundamentalt olika aktiviteter som har två helt olika syften, och de bör inte blandas på samma yta.
Flygrakan användes för folk som kör på bakhjulet osv i låg hastighet och kan nog närmast beskrivas som balansövning. Men efter ett tag in på dagen så börjar vissa personer dyka upp som inte kör "stunt", utan snarare ägnar sig åt att bara köra fort fram och tillbaka på rakan och ibland även tävlar mot varandra. Då det för de flesta med någon typ av riskmedvetenhet är uppenbart livsfarligt att köra så fort bland folk som håller så mycket lägre hastighet så blir det stoppat av arrangören. Det uppstår då någon form av dispyt mellan en man (ej förare) och arrangören. Av respekt för både anhöriga och arrangören så går jag inte in på mer detaljer kring vad som hände sedan. Men mannen som sedan råkade ut för olyckan var alltså inte någon som var där och körde "stunt", utan han körde dragrace på ytan och det var uppenbart utifrån alla omständigheter att det hade rört sig om riktigt höga hastigheter.
Aha, om jag förstår det rätt så var det folk där för ett event som kallas för stuntkörning men att det vid senare tillfälle var några personer som vill köra fort inne på området. Det var någon av dessa personer som förolyckades, är det rätt uppfattat ?
Det var alltså ingen av de som var där och körde stunt, eller arrangören etc som hade något med detta att göra ?
Jag kan inget om flygfältet eller motorcyklar, vill bara veta vad som hände.