2023-07-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Jag älskar de Europeiska folken - vita. Även i USA såklart. Jag gillar ryssar också i sin nation, trots att dom är lite mindre vita. Krigen oligarkerna i USA har startat har skadat vita samhällen. Om ryssarna gjort det också så kommer jag kritisera dom lika hårt - minst.

Men har du nåt exempel i modern tid förutom deras krig i Ukraina? Jag tycker bara det är USA som gjort det, med hjälp av NATO. Som sagt, dom kommer få en liten del av östra Ukraina där ryssarna bor. Sen blir det fred, och etniska Ukrainare får behålla sitt land. Det kommer bli fred. Mycket gott så!

Men baltikum ska dom hålla sig bort ifrån. Sovjet förflyttade folk genom invandring för att gör baltikum mindre svenskt/tyskt, som dom etno-marxister dom var. SÅ där får dom hålla fingrarna borta.

Men schyssta ryssar har jag inga problem med.

Definera modern tid. När anser du att den börjar?
Jag har problem med att det finns inga schyssta ryssar...
Citera
2023-07-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Angående Suwalki-korridoren så har det pratats om det redan förra året att korridoren fanns som del av ryzzars agenda. Hur de tänker klara av det och Ukraina samtidigt har jag svårt att säga? Utökade vapenleveranser från Iran, Nordkorea? Utökad mobilisering? Omfattande rekrytering av fångar?

Även om vi finner det orimligt så ska man alltid ta såna saker på allvar.

Det är taget på högsta allvar sedan 15 månader tillbaks. Förstärkningar är gjorda med både folk som medel. Detta långt innan några sketna Wagnersoldater kom upp på agendan just där.

Den delen utav kartan, IE Suwalkikorridoren, är en av de absolut mest hårdstuderade områdena i konflikten. Och ingenting har lättats på i dessa "studeranden", utan tvärtom.

På den landbryggan är det inte Nato som står som huvudoperatör och inte heller något EU med röven fast i diskussionernas näste.
Den korridoren tar CENTCOM hand om helt och hållet sedan April förra året. Länderna runtomkring styrker upp för annat än försvar av denna. Ömsesidigt förfarande.
Citera
2023-07-29, 16:32
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
På tal om detta

https://twitter.com/markito0171/status/1684794089659625472?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Jag är inte ett dugg förvånad. De är inga soldater utan befinner sig på milisnivå som araber men försöker spela tuffingar när de inte har ett motstånd att räkna med...

Vii grimma grejer o dett soont.....
Citera
2023-07-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det ryska anfallet väster om Svatove, i Folkrepubliken Lugansk, fortsätter att vinna terräng. Viktiga höjder har ockuperats och ryssarna inväntar nu ett ukrainskt motanfall: https://rybar.ru/piwigo/upload/2023/07/29/20230729170323-9a1ade52.jpg
Nu finns det visserligen inga folkrepubliker inom Ukrainas gränser men du är förlåten. Luhanskborna däremot kan säkert hålla sig för skratt när ryssen bombar skiten ur dom. Den Ukrainska provinsen Luhansk gränsar ju till Ryssland och är en av dom oblast som har fått ta första smällen.

Inte undra på att varje gång Ukraina befriar ett av ryssen ockuperat område så bryter glädjescener ut bland civilbefolkningen.
Citera
2023-07-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Existerar och existerar. Det finns en korridor som ryssarna använder för landtransporter till den lilla landsnutt som av olika skäl hamnat under Ryssland och som är landmässigt avskiljd från det övriga Ryssland. Sedan Sovjetunionens fall har Ryssland en överenskommelse om att kunna nå denna avskurna provins landvägen över Vitryssland och sedan Suwalkikorridoren. Man kan se det som ett servitut, alltså en rättighet som på obegränsad tid gäller utanför den mark man besitter . Även om man inte äger marken så äger man rättigheten att använda den på det sätt som avtalats.

Man kan se det som att vi tyvärr respekterar deras "korridor" trots att de beter sig som svin och hotande idioter.

Men visst vore det fint att se lite rysk aktion och vandring i den korridoren nu ja. POOOOF said the dweezil and Mary go round the wolf for the utter ending of the saga.

Dessa skäl till att den hamnat "under Ryssland" var då helt fel och är idag ännu mer fel. Det var bara en tröstgåva de STACKARS ryssarna fick utav USA så att de skulle känna att de gjort någon nytta. Men det var då det! Idag har ryssen på egen hand visat på att DET inte klarar av att ta hand om varken sitt eget land, korridorer eller ockuperade områden i Ukraina, så reglerna kommer givet tillbaks till där de skall vara.

EDIT - "Avtalats"? hahahahaha......seriöst? Sedan när finns där något som ens kommer i närheten utav avtal som innefattar Ryssland? Sluta nu skoja även om det uppskattas med lite asgarv här
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-07-29 kl. 16:43.
Citera
2023-07-29, 16:37
Avslutad
Hej, en genomgång av antal byggda vagnar worldwide. Ta det med en nypa salt, lämnar inga länkar, allt är från Wikipedia

Leopard 1 ca 6500
Leopard 2 ca 3500

T72 25000
T80 6500
T90 1600
T14 17

M1 Abrams 10600

Det är de vanligaste typerna. Vi ser på de 25000 t72 att sovjet hade en enorm produktion, som sedan minskar generation för generation

Det gäller för övrigt också för de västerländska vagnar vågar jag säga om vi bryter ner i versioner av leopard

Varje version blir mer avancerad och dyrare. Idag tillverkas det nästan inga vagnar alls varken i öst eller väst
Citera
2023-07-29, 16:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad är grejen med Wagner och Polen egentligen? Vad är det de försöker åstadkomma? Inte en chans att Wagner kan starta kring mot Polen… och ett angrepp på Polen är ett angrep på Nato. Vad är det de försöker provocera fram?

Jag har svårt att tro att Vitryssland kommer acceptera det; det sätter ju dem i en mycket sårbar position. Mycket enklare för NATO att ge sig på Vitryssland än Ryssland. Vitryssland är ju nästan helt omringat av NATO och Ukraina.
Citera
2023-07-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Existerar och existerar. Det finns en korridor som ryssarna använder för landtransporter till den lilla landsnutt som av olika skäl hamnat under Ryssland och som är landmässigt avskiljd från det övriga Ryssland. Sedan Sovjetunionens fall har Ryssland en överenskommelse om att kunna nå denna avskurna provins landvägen över Vitryssland och sedan Suwalkikorridoren. Man kan se det som ett servitut, alltså en rättighet som på obegränsad tid gäller utanför den mark man besitter . Även om man inte äger marken så äger man rättigheten att använda den på det sätt som avtalats.

Nej. Avtal kan upphävas. Om ryssen skulle använda Litauens järnväg och Polens och Litauens landsvägar för att mobilisera mot Polen och Litauen skulle transporterna med all säkerhet stoppas.
Citera
2023-07-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hej, en genomgång av antal byggda vagnar worldwide. Ta det med en nypa salt, lämnar inga länkar, allt är från Wikipedia

Leopard 1 ca 6500
Leopard 2 ca 3500

T72 25000
T80 6500
T90 1600
T14 17

M1 Abrams 10600

Det är de vanligaste typerna. Vi ser på de 25000 t72 att sovjet hade en enorm produktion, som sedan minskar generation för generation

Det gäller för övrigt också för de västerländska vagnar vågar jag säga om vi bryter ner i versioner av leopard

Varje version blir mer avancerad och dyrare. Idag tillverkas det nästan inga vagnar alls varken i öst eller väst

Många av dessa T72 har ju gått på export. Ryssland har aldrig haft 25000 egna.
Citera
2023-07-29, 16:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Putin: "We were asked to withdraw the troops from Kyiv in order to create conditions for concluding peace,""

Vad är syftet med dessa uttalanden? De han säger sig vilja förhandla med blir ju ännu ovilligare till det när han sitter och ljuger. Han försämrar ju bara sin position diplomatiskt. Dessa afrikanska stater han talar med nu kan ju inte påverka något i Ukraina.
https://twitter.com/NOELreports/status/1685253138972839936
Citera
2023-07-29, 16:44
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Leopard 1 ca 6500
Leopard 2 ca 3500

T72 25000
T80 6500
T90 1600
T14 17

M1 Abrams 10600

På den ryska sidan kan du lätt räkna på ett bortfall på minst 50 % pga hur röv de är på underhåll av sin skit
Citera
2023-07-29, 16:47
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har svårt att tro att Vitryssland kommer acceptera det; det sätter ju dem i en mycket sårbar position. Mycket enklare för NATO att ge sig på Vitryssland än Ryssland. Vitryssland är ju nästan helt omringat av NATO och Ukraina.
I tillägg till detta har väl inte alls Lika samma stöd hemma som Poopin, inte heller samma stöd hos militären som Poopin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in