2023-07-29, 10:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Intressant artikel om just riskerna med elbilsbränder på fartyg

https://www.sjofartstidningen.se/forskarna-avslojar-elbilsmyten/
Som med all forskning får man se upp med vad den omfattar.
Hennes studie omfattar brandbelastning och i vissa delar effektutveckling.
Den säger inget om möjligheten att släcka en batteribrand.
Citera
2023-07-29, 10:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Du får gärna referera på genomförda släckförsök med vattensprinkler eller manuell skumpåföring.

Du är inkompetent men jag svarar ändå

Ett brinnande batteripack som brandkälla kan inte sprida sig vidare om man kyler dess omgiving med sprinkling.

Batteripakete brinner ut i bilen

End of story

EDIT

Går inte att släcka en batteribrand men den kan låsas in med sprinkler eller skum
Senast redigerad av 448 2023-07-29 kl. 11:06.
Citera
2023-07-29, 11:15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du är inkompetent men jag svarar ändå

Ett brinnande batteripack som brandkälla kan inte sprida sig vidare om man kyler dess omgiving med sprinkling.

Batteripakete brinner ut i bilen

End of story
Kanske beroende på min ”inkompetens” i ämnesområdet som jag efterlyser utförda släckförsök.
Jag säger inte emot dig att det teoretiskt skulle kunna gå att kyla med ett vattensprinklersystem så att en brand kan ”brinna ut” inom det fordon där det börjat.
Men hur ska ett sådant system designas på en båt?
RISE har gjort några tester som jag känner till men det har varit med ”friliggande” batterier.
De säger i sammanfattningen av de testerna att man ska vara försiktig med att extrapolera resultaten till fordonsbränder där det inte går att påföra släckmedlet direkt på batteripacket.
Så därför undrar jag om du kan bidra med mer och kanske ny information om släckning av batteribränder.
Jag vet att man i Holland köpt in containers för att kunna lyfta ner en elbil i och därefter vattenfyllda containern. Utgår från att det är en åtgärd som görs för att förhindra återantändning.
Om man inte har tillgång till grävmaskin med gripklor à la bilskrot så ser jag inte hur man ska kunna lyfta en brinnande bil över i en container.
Senast redigerad av GustavAdam 2023-07-29 kl. 11:19.
Citera
2023-07-29, 11:26
Medlem
448s avatar
Citat:
Kanske beroende på min ”inkompetens” i ämnesområdet som jag efterlyser utförda släckförsök.
RISE har gjort några som jag känner till men det har varit med ”friliggande” batterier.
De säger i sammanfattningen av de testerna att man ska vara försiktig med att extrapolera resultaten till fordonsbränder där det inte går att påföra släckmedlet direkt på batteripacket.
Så därför undrar jag om du kan bidra med mer och kanske ny information om släckning av batteribränder.
Jag vet att man i Holland köpt in containers för att kunna lyfta ner en elbil i och därefter vattenfyllda containern. Utgår från att det är en åtgärd som görs för att förhindra återantändning.
Om man inte har tillgång till grävmaskin med gripklor à la bilskrot så ser jag inte hur man ska kunna lyfta en brinnande bil över i en container.

Vatttendimma(sprinkler)över en brinnade elbil och dess omgiving grejar biffen.
Citera
2023-07-29, 11:32
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Inte enligt nu gällande sprinklerregler.
Hur ska en sån anläggning dimensioneras/byggas?
Citera
2023-07-29, 11:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Inte enligt nu gällande sprinklerregler.
Hur ska en sån anläggning dimensioneras/byggas?

Öh jo mongo - alla stora företag inom logistik har krav på sprinklertank numera - goggla sprinkeltank.

På fartyg kan man ta saltvatten
Citera
2023-07-29, 11:46
Medlem
Citat:

Komiskt, det är övertydligt vad din inställning är gällande batteribränder.
Alla som tycker annorlunda eller har erfarenheter som motsäger din lösning med vattendimma är ”mindre vetande”.
Det är känslan jag får, no pun intended.
På ett fartyg med packade bildäck sprider sig bränder dessutom väldigt fort.
Därutöver är mina erfarenheter av termisk rusning i batterier helt annorlunda än dina erfarenheter.

Kämpa på.
Citera
2023-07-29, 11:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Öh jo mongo - alla stora företag inom logistik har krav på sprinklertank numera - goggla sprinkeltank.

Referens till teknisk standard för vattensprinkler marin installation?
Referens till skumsläckningssystem marin standard?
Citera
2023-07-29, 11:57
Medlem
jamesbondes avatar
Problemet med elbilar är inte att de brinner oftare men att när dom väl brinner är det omöjligt att släcka pga termisk rusning. Elbilar är en återvändsgränd som kommer att krascha Europas bilindustri.
Citera
2023-07-29, 11:57
Medlem
448s avatar
Citat:
Referens till teknisk standard för vattensprinkler marin installation?
Referens till skumsläckningssystem marin standard?

Används ju inte så mycket som jag sa
Citera
2023-07-29, 12:59
Medlem
Kyla omgivningen på ett fartyg för att hindra spridning vid brand i elbil är problematiskt. Inte pga brist på saltvatten utan att de mängder som krävs kommer att ge svåra stabiliseringsproblem för fartyget. Mycket stor sannolikhet att fartyget tippar.

Ska det fungera att skicka elbilar med fartyg i framtiden kommer fartygen behöva byggas helt annorlunda för att minska spridning vid brand och även klara kraftig och långvarig vattenbegjutning utan tipprisk. Sedan är ju stora mängder saltvatten överallt invändigt ett stort problem för rostspridning.
Stora mängder brinnande plast i bilar ger även saltsyra kommer att förstöra allt elektriskt som det når.

Problemet är ju att batteriet avger mycket hög värme nästan oavsett vad man gör när det väl börjat brinna i det.
Citera
2023-07-29, 15:51
Medlem
Citat:

Och då kommer de övriga nya bilarna att ta skada.
Saltvattnet tränger in precis överallt och skapar problem.
Inte minst rost och annan korrosion (korrosion är bara ett
annat men mera generellt namn för rost) kommer att ta fart.

Inte bara elbilar kommer att drabbas av detta, utan även de andra nya bilarna kan skadas av att
ha blivit spolade med saltvatten under kanske flera timmar ombord på ett fartyg.
Att istället hålla speciella tankar för avsaltat vatten ombord,
det kommer att kosta i utrymme ombord.
Dessutom kommer det vattnet att ta slut fort.

Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Problemet med elbilar är inte att de brinner oftare men att när dom väl brinner är det omöjligt att släcka pga termisk rusning. Elbilar är en återvändsgränd som kommer att krascha Europas bilindustri.

Om priset på kopparmetall skulle stiga kraftigt så blir det helt klart stora problem för bilbyggarna.
Kopparmetallen är den i särklass viktigaste metallen för elbilar.
Och det finns inte så mycket kopparmalm i världen.
Mycket mycket mera finns det av olja, naturgas och stenkol/brunkol däremot .
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-29 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in