Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Det är inte vaga indicier.
Du måste förstå två grundläggande saker: Maja var närvarande på en mordplats. Åklagaren behöver inte bevisa att hon var där, vilket många gånger är fallet i mordåtal. Vidare går inte Majas historia om sina förehavanden på mordplatsen ihop. Redan här är vi uppe i ett väldigt gott läge för åklagaren.
Du behöver inte vara nedlåtande, jag var väl den som först introducerade begreppet "det slutna rummet" i tråden. Man behöver dock inte känna till detta bergrepp för att förstå detta och jag är mycket väl medveten om att det enbart är Johanna och Maja i lgh när Tove mördas. Det fattar vem som helst.
Men detta är inte tillräckligt bevis för att Maja varit med och hållit i armarna under mordet.
Om Majas historia inte går ihop, då är det åklgaren som ska bevisa detta.
En sak är att Maja påsår att hon sover delar av tiden, men räcker detta som ett indicium för att hon är mördare? Har åklagaren visat var Maja befunnit sig i förhållande till Toves kropp (när Tove är död), eller räcker det med att Maja själv säger var hon befunnit sig? Dvs man tror på Maja ibland, men inte vid andra tillfällen? Kan Maja ha blandat ihop minnen och tidpunkter, eller är det så att hon ljuger? Varför skulle hon om hon var skyldig (och vet att krppen ligger mitt framför äsan på henne, ändå hävda att hon var där? Det låter inte logiskt.
Behöver verkligen inte åklgaren visa att det är omöjligt att Johanna kan ha gömt undan kroppen, då inte bara med ett pm som är skrivet 6-8 månader efter mordet, om att en polis stack in näsan i vindsförrådet för att kolla om det låg en fastbunden eller död Tove där. Någon hund har viinte sett i protokollet och varför detta kikande in på vinden inte har skrivits pm om tidigare i FUP är en gåta. Förmodligen för att det inte är en undersökning, utan ett inkikade i all hast. Eller hur?
[quote=Zurfarn08|85207264]Hur stor är sannolikheten för att en person befinner sig på en mordplats utan att vara delaktig i ett mord, tror du? Och om personen ifråga ljuger om vad den har gjort under tiden för mordet, hur mycket ökar sannolikheten för att denne är inblandad? Du måste förstå att läget för Maja är mycket, mycket illa redan här. Det vet garanterat Majas advokat.
Det finns stora chanser att det finns andra på en mordplats utan att de själva mördar om det enbart är en som flippat ut?
Ljuga kan Maja göra av andra skäl än mordet. Till att börja med för att hon litar på Johanna, själv har flyttat kroppen och sedan för att hon har stora skuldkänslor för sitt passiva agerande som ledde till Toves död.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Vidare har vi Johannas vittnesmål, där hon tar på sig strypningen och andra saker som är negativa för henne. Det gör henne trovärdig för rätten. Grannens vittnesmål stöder Johannas historia - ytterligare trovärdighet för Johanna.
Jag har förklarat att jag inte anser tt Johannas vittnesmål ligger henne till last. Det är bara så hon själv vill framstå. Ärlig och tar konsekvenerna Pålitlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Johanna har inga avvärjningsskador på kroppen från mordet. Det är mycket ovanligt vid ett strypmord framifrån kvinna mot kvinna. Åklagaren hävdar, mot bakgrund av Johannas vittnesmål, att anledningen till att det inte finns avvärjningsskador på Johanna är att Maja hjälpte till och höll i Toves händer. Det är en rimlig och trovärdig förklaring. Den enda andra rimliga förklaringen är att Tove tuppade av när hon fälldes baklänges. Rättsläkaren säger att hon inte kan utesluta någon av möjligheterna. Men grannen har hört ljud som av sparkar efter den stora dunsen som förmodligen är fällningen av Tove. Det talar emot att Tove tuppat av.
Du vet min hållning, och jag delar inte åklagarens eller din slutsats. Jag tror att Tove kan ha överumplats, tappat en del av sin försvarsfömåga av detta, samt att smällen mot huvudet bidra yterligare till nedsatt förmåga att hinna adaptera till något som gått fort. jag tror även att ljuden som grannen upfattade som sparkar/slag mot väggen kan möjligen ha orskats av anat än en helt medveten Tove.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Maja erkänner att hon är med och dumpar kroppen. Enligt hennes eget vittnesmål tvekar hon inte en sekund och ställer inga frågor. Ytterligt märkligt. Det pekar på en otroligt nära relation.
Ytterst konstigt om man inte som Maja, är i en relation med en narcissist. Det är vad jag tror att Johanna är minst. Ingen kan undgå att Johana har tidigare agerat iskallt, så några drag av psykopati har hon säkerligen. Tänk bara att hon tuttar eld på dörrar i felrfamiljshus... Många människor kunde ha dött där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Efter mordet planerar Maja en historia tillsammans med Johanna i bilen vid Illharjen. Den håller hon fast vid under ett antal förhör tills hon till slut överbevisas om sin inblandning i dumpningen. Det talar återigen för deras mycket nära relation. Det visar också för rätten att Maja är självständig och stark nog i psyket för att ljuga och hon kan hålla ut.
Du säger att de har planerat, jag tror att Johanna har planderat vad som ska sägas. Nej, Maja är inte självständig. Hon gör väldigt ofta det som hon blir tillsagd att göra. Särskilt av Johanna. Vante har hon kallats...
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Maja har också kunskap om annan kriminalitet som hon hävdar att Johanna ägnat sig åt tidigare. Kriminalitet som varit ägnad att orsaka kroppsskada. Maja har inte tvekat att vara lojal mot Johanna i detta. Det tyder pterigen på starka band utöver det vanliga mellan Johanna och Maja. Maja backar inte undan för detta, hon tar inte avstånd från Johanna, hon anger inte Johanna. Maja framstår som Johannas sammansvurna. Detta kommer också rätten att väga in i sin bedömning - hur sannolikt är det att Maja inte skulle vara delaktig med tanke på deras starka samhörighet och gemensamma historia?
Ja, starka band som du säger här, medan du ovan menar att Maja är självständig.
I TR- domen har man inte tagit upp Majas tidigare kunskap om Johannas "påstådda" (som du kallar det) agerande. Det skulle man däremot kunnat ha gjort, om sådant hade presenterats. men har åklagaren tryckt på det? vet inte eftersom skaframställan saknas för oss, men jag vet att målsägarbiträdet nämnde det, och Maja svarade att hon inte fullt ut kan säga nej till Johanna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
När du säger vaga indicier så är du faktiskt helt ute och cyklar. Maja ligger väldigt illa till.
Rätten kommer inte sitta och teoretisera om Majas svårigheter och diagnoser. De kommer titta på ovanstående - pang, pang, pang, pang.
Säg exakt vilka starka indicier som det finns på Maja? Än så länge vet vi inte något som stärker bevisen mot Maja och som visr att hon varit badrummet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Edit: jag går inte in specifikt på de uppenbara svagheterna i Majas historia, som också nu verkar ha ökat med de nya tekniska bevisen. Det faller in under punkten att Majas historia om sina göranden och låtanden på brottsplatsen inte håller. Där finns också t ex det faktum att hon vandrat in på toan efter mordet och inte ser Toves kropp. Hennes historia är så svag. Det är riktigt, riktigt allvarligt för Maja.
Jag håller inte med.