Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Det är inte alltid J tänker längre än näsan räcker.
Varken J eller Clea förefaller förstå att fällningen gör dådet överlagt eftersom de hävdar att dödsfallet är olyckligt och absolut inte avsiktligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag tror din räddningsplanka när argumenten tryter är att gå in i en metadiskussion om mig. Tyvärr, det orkar jag inte.
Återigen, du kan inte beskriva en samma människa som slug och beräknande när det passar din agenda och impulsiv och ogenomtänkt när det passar dig bättre för att kunna rentvå Maja. Anledningen till att Johanna berättar om samtalet vid Nöjet med Maja, fällningen i badrummet och Majas händer är med största sannolikhet att det är sanningen. Johanna tror att Maja redan har berättat det, eftersom Maja har berättat om dumpningen. Johanna tror att hon inte är fri att ljuga ihop en historia som vore mer fördelaktig för henne själv. Johanna har rätt i att Maja har berättat stora delar av sanningen, men hon överraskas av att Maja har utelämnat allt som är negativt för henne själv.
Clea Sangborn säger att ordagrant ”Olycka i samband med en misshandelssituation”. Det är den dödliga utgången av misshandeln som hon hävdar är en olycka. Och det här vet du också men väljer vinkla det som att hon menar att hela händelsen är en olycka.
Ett rimligt antagande är att Johanna tror att Maja har berättat i stora drag vad som hänt, eftersom J genom förhör får veta att M öppnat upp sig och berättat om dumpningen. Rimligt är också att J vill ses som trovärdig. För hennes del hänger allt på om hon blir trodd när hon berättar att allt bara var en tragisk olycka. Därför berättar hon i det stora hela vad som hänt, fram till själva mordet. Efter "olyckan" berättar hon också sanningen för att bygga på sin trovärdighet.
Hon berättar många saker som ligger henne till last som hon aldrig hade sagt om hon inte behövt ta hänsyn till vad hon tror M redan berättat.
Hon säger att dom sökte efter T inne på Nöjet för att dom ville slå henne.
Att hon själv fällde T till golvet.
Att hon själv tar ett kort strypgrepp och M bara skyddar J och tar då bort T s händer.
Att hon tar initiativ till att få bort kroppen.
Att hon kör bort cykeln och hämtar bilen.
Att hon tänder eld på kroppen.
Varför hon tar på sig allt detta är givetvis för att hon tror att M redan berättat. Hade M inte varit med i badrummet hade historian låtit väldigt annorlunda. Tove ramlade, slog i huvudet, kräktes och jag blev livrädd och gick ut. J vet ju att halva kroppen är uppeldad och ansiktet är smält. Inga spår efter DNA på huden.
Att J på bekostnad av att göra gärningen värre, placerar M i badrummet och då skapa ett vittne som kan säga vad som helst går emot allt logiskt tänkande. Och skulle hon mot allt logiskt tänkande ändå ljuga om att M var med för att hämnas, då hade hon såklart inte gett henne en så pass passiv roll som bara skyddar J från T s angrepp.
Det räcker att läsa J och M s erkännandet för att förstå vem som ligger närmast sanningen. Majas historia hela vägen från Nöjet till att dom åker dit är full av konstaterade lögner. J s historia är inte det, bara själv mordet.