2023-07-29, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag gör de inlägg jag anser vara bra.
Behöver inte dina råd.
Tråden handlar om ryska invasionen i Ukraina. Eller rättare sagt Putins invasion, som han erkänt han startat på egen hand.
Massor av ryssar vill inte ha detta krig. Massor har flytt från Ryssland på grund av detta krig. Och många uttalar sig emot det.
Som den här kanalen intervjuar folk i Ryssland:
https://www.youtube.com/results?search_query=1420
Men många blir hjärntvättade, vilket man också kan se i intervjuer av folk.
I väst finns också propaganda.
Ingen propaganda är bra om man ska avsluta kriget.
Alla vettiga människor måste tänka det är bäst att avsluta innan det urartar värre!

Ett mycket VIKTIGT tillägg till ditt försök att ransaka ryssar som oskyldiga på grund uatv EN persons agerande.
Det där är rena jävla offerkoftan, dubbelstickad och efter det knypplad till östslaviska tårar och axelryckningar FÖR SENT!

Självklart står inte Putin själv ansvarig för detta, utan han har fått både medel, godkännande och acceptans från det ryska FOLKET.
För detta skall de så klart stå skyldiga inför sanningen som ALLA andra. Man kan inte först VÄLJA, och när valet visar sig vara fel skylla på någon ANNAN. Historien glömmer ALDRIG sanningen oavsett vem som skriver den. Så nu skall dessa, SÅ KALLAT, icke vetande ryssar vara lika beredda på att stå till svars för sitt val som de var beredda att göra det.

Sådan är verkligheten och den är inte baserad på ursprung,kön eller mängden fårull en människa försöker gömma sig i.

Välkommen till inkasseringen och se det som biljetten till morgondagen när den tömmer din penningpung. Du KUNDE valt annorlunda, precis som de ryssarna du ANVÄNDER dig utav för att rättfärdiga din dumhet här.
Ta en kopp med dem och hör vad dessa ryssar säger om ditt sällskap ok. Här får du ett par rullar gasbinda att ta med dig på utflykten
Citera
2023-07-29, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Okej, återkom till mig när sverige börjar skicka jas till Ukraina. Jag väntar! 🍿🥤

Vänta, vatnik, vänta... I den mån jag har militär information delas den inte med någon.
Citera
2023-07-29, 01:54
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Oprovocerat var det knappast, men därmed inte sagt att Putin hade rätt att invadera. Ukrainas beteende innan invasionen med sina NATO-ambitioner var ungefär som koranbränningarna, fullt tillåtet men inte att rekommendera om man inte vill bli attackerad. Precis som muslimer inte har någon rätt att attackera någon som bränner koranen så har Putin ingen rätt att attackera Ukraina för deras NATO-flörtande, men i båda fallen så är det en oundviklig påföljd på agerandet. Ukraina visste mycket väl att Ryssland skulle attackera om de fortsatte på det spåret. Allt hade kunnat undvikas med förhandlingar om de rysktalande områdena, men väst sa till Zelensky att inte ta det avtal som fanns i mars förra året. Väst ville istället att ryssar och ukrainare skulle dö.

Nja, om Ukraina med säkerhet vetat att Ryssland skulle angripa hade de nog förberett sig avsevärt bättre, och det blev också oväntad överraskning för hela världen.

Men tillämpat på vardagslivet är det ju intressant huruvida man skall anpassa sig till vad diverse psykfall uppfattar som provocerande trots att de inte har någon sådan rätt att diktera sådant.
Ifall grannen säger att han hatar trädgårdstomtar, och det får allvarliga konsekvenser ifall man sätter upp en tomte i sin egen trädgård, ska man då finna sig i att inte smycka ut sin trädgård som man vill och får skylla sig själv om grannen bränner ner ditt hus?

Sedan tycker jag också det är fel med smörandet och svassandet för muslimska världen vilket långsiktigt är att skjuta sig själv i foten, men olyckligtvis är det rätt många muslimska länder och allmän slapphet i västvärlden vilket komplicerar det hela.
Det är att glida OT men generellt är det faktiskt så att ifall man kan välja mellan vanära och krig, så får man vid valet av vanära till slut ändå krig.

Men sammanfattningsvis kan jag skönja två ståndpunkter av ryssapologetiker som ständigt återkommer:

Eftersom inga länder är perfekta utan gjort mindre smickrande saker utan konsekvenser för egen del, så kan man inte heller begära att Ryssland ska få konsekvenser (Whataboutism)

Eftersom offret var varnat att saker kunde gå illa om de inte lydde och offret inte lydde ändå, är slutsatsen att offret har sig själv att skylla då det hade kunna undvikats genom att lyda (Victimblaming)

För all del, om man gillar Ryssland så mycket att man ser det som positivt att det får mer inflytande, och/eller avskyr Väst/Nato så mycket att man gärna ser att det skadat och försvagat, får man faktiskt ha dessa åsikter i ett fritt land.

Däremot kan man åtminstone vara ärlig och säga det rakt ut, istället för att gömma det bakom någon bisarr rationalisering som bara är pinsam.
Citera
2023-07-29, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Nja, om Ukraina med säkerhet vetat att Ryssland skulle angripa hade de nog förberett sig avsevärt bättre, och det blev också oväntad överraskning för hela världen.

Men tillämpat på vardagslivet är det ju intressant huruvida man skall anpassa sig till vad diverse psykfall uppfattar som provocerande trots att de inte har någon sådan rätt att diktera sådant.
Ifall grannen säger att han hatar trädgårdstomtar, och det får allvarliga konsekvenser ifall man sätter upp en tomte i sin egen trädgård, ska man då finna sig i att inte smycka ut sin trädgård som man vill och får skylla sig själv om grannen bränner ner ditt hus?

Sedan tycker jag också det är fel med smörandet och svassandet för muslimska världen vilket långsiktigt är att skjuta sig själv i foten, men olyckligtvis är det rätt många muslimska länder och allmän slapphet i västvärlden vilket komplicerar det hela.
Det är att glida OT men generellt är det faktiskt så att ifall man kan välja mellan vanära och krig, så får man vid valet av vanära till slut ändå krig.

Men sammanfattningsvis kan jag skönja två ståndpunkter av ryssapologetiker som ständigt återkommer:

Eftersom inga länder är perfekta utan gjort mindre smickrande saker utan konsekvenser för egen del, så kan man inte heller begära att Ryssland ska få konsekvenser (Whataboutism)

Eftersom offret var varnat att saker kunde gå illa om de inte lydde och offret inte lydde ändå, är slutsatsen att offret har sig själv att skylla då det hade kunna undvikats genom att lyda (Victimblaming)

För all del, om man gillar Ryssland så mycket att man ser det som positivt att det får mer inflytande, och/eller avskyr Väst/Nato så mycket att man gärna ser att det skadat och försvagat, får man faktiskt ha dessa åsikter i ett fritt land.

Däremot kan man åtminstone vara ärlig och säga det rakt ut, istället för att gömma det bakom någon bisarr rationalisering som bara är pinsam.
Mycket mycket bra inlägg "peder"!

Men en sak innan det väsentliga - Ukraina visste, men "Europa" gjorde att de inte riktigt vågade lita på de riktiga uppgifterna som sade så. Efter detta kommer både de och andra i samma position veta betydligt snabbare eftersom att förtroendet för franskt smör och tysk försiktighet på grund utav arvsynd inte kommer lyssnas på på en lång tid. Men visst "visste de"...de var bara osäkra på vem som skulle lyssnas på.

Sedan....resten av ditt inlägg är helt underbart upplysande och direkt faktiskt. Nästan så att man kunde tro att du tittat på dokumentären jag delade med mig av igår.

Den behandlade ämnet trädgårdstomtar den också
Citera
2023-07-29, 02:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Foliehatt på:

Läste precis på Cornucopia att statskuppen i Niger eventuellt ska vara Wagnerstyrd. Och det går rykten om att alla på ledande poster i Ryssland (utom Putin?) vill ha slut på kriget. Putin och Prigozjin har en väldigt skum relation. Benådades han för att skaffa en liten bananrepublik för Putin att fly till om det blir för hett i Kreml?

Ibland är det lite kul att prova foliehatten, men jag passar inte riktigt i den tror jag.
Citera
2023-07-29, 02:23
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
https://www.youtube.com/watch?v=dSgck7RGG14

1420 senaste video, där han frågar Ryska folket om Ryssland vinner.
För den som är intresserad.

Dessa videos är rätt intressanta, dessa kan nog också ge en underrepresentation av dem med starkt motstånd av kriget då det kan få rätt allvarliga konsekvenser enligt denne ryss som jag finner trovärdig:

https://www.youtube.com/watch?v=0Bb6S-JBxKY

Ed: Kan tillägga att dem som jag finner mest obehagliga i 1420-klippet är kvinnan som levt i väst med tillgång till alternativ media, men ändå finner att väst är hjärntvättat och skyller på alla förutom sig själva.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-07-29 kl. 02:29.
Citera
2023-07-29, 02:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Hur ser egentligen opinionen ”på gatan” ut i Ryssland.
Moskva och St Petersburg är inga små städer, finns Anti-Putinklotter t.ex?

Svårt att veta.

De flesta unga ställer sig nog likgiltiga med en kritisk slagsida (mot kriget, styret, dvärgar) samtidigt som folk i denna statiska pissnation - ett rövhål som inte ens afrikanska diktatorer betraktar som anständigt nog att besöka (avd: pågående cringe-möte), riskerar fängelse (anm: ryskt) vid yttranden som butthurtar fjollorna i Kreml.

- Mycket. Otroligt mycket butthurtar dessa våldnader.

De ryska youtube-kreatörer som man följt en tid och som kutar runt och frågar folk i mordor om kriget tittar i regel ner i backen och kilar hastigt vidare (rädda, förståeligt) varvat med NPC:n som rapar några vanliga Kreml-mantran för att fort bli av med uppvatningen och slippa riskera nått efteråt.

Mest Pro Pruttis tycks däremot helt klart ryska kärringar 50+ vara. Och aggressivas! Helt sjövilda faktiskt. Om det inte ska mördas ukrainska barn så ska det lobbas nukes över Europa. Precis som de proryska kärringarna på FB, med andra ord.
Citera
2023-07-29, 03:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Hur ser egentligen opinionen ”på gatan” ut i Ryssland.
Moskva och St Petersburg är inga små städer, finns Anti-Putinklotter t.ex?
Sök på Russia subversive street art eller på grafitti... Det finns reportage för din skull.
Citera
2023-07-29, 04:52
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är väl därför det inte går att skicka JAS till Ukraina. Kriget lär vara över innan man hinner utbilda nån.
Enligt svenska utbildare går det att få ukrainska piloter att på 2 månader behärska planet för exvis försvar mot kryssningsmissiler, drönare och andra flygplan. För attack och spaning krävs ytterligare 6 månaders utbildning.
Citera
2023-07-29, 04:57
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Med det sagt⬆️ hur aktivt är det ukrainska flygvapnet i skrivande stund? Varför hör man inte om några ukrainska flygbombningar?

Jag har sett några fåtal rapporter om nedskjutna ukrainska plan/helikoptrar den senaste tiden, de har minskat mer och mer med tidens gång. Innan kriget hade de ca 100 ryska stridsflygplan (oklart i vilket skick) 1.5 år senare, alltså idag bör man nog betrakta deras dåvarande/befintliga flygvapen som helt utslaget.

Deras hangar samt start och landningsbanor bör nog också ifrågasättas.

Jag förstår att inget Västland vill/vågar skicka sina plan dit, det kommer inte att vara bra PR direkt.
Det ukrainska flygvapnet utför mellan 10 och 20 uppdrag per dag vid fronten och är med andra ord helt operativa.

Du är uppenbart helt okunnig!
Citera
2023-07-29, 05:02
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Orcherna verkar inte vara trötta på det hela...inte än.
Varför skulle dom annars stanna kvar och dö för pingvinen i klackar istället för att åka hem till sin svinstia?
Många är trötta! Tyvärr är det inte enkelt att bara åka hem….

Det kan ofta vara likställt med döden att försöka desertera….

Därför blir de flesta kvar drogade av sprit amfetamin mm.

De resonerar kanske som deras bästa programledare Solovyov att det är överskattat att leva?

Ryssar är inte som vi civiliserade…
Citera
2023-07-29, 05:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det kommer, det kommer. När ryska armén nu allt snabbare blir av med sin förmåga så kommer de personella förlusterna skjut i höjden.

Fortfarande en hel del logistik och artilleri som behöver slås ut dock. Utgången är given, det tar bara tid.
Ja att få 20-30 artilleripjäser bortskjutna per dygn kostar givetvis på!

Västs system för antiartilleri är uppenbart effektivt! Kan Archer vara involverat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in