Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Så är det alltid. Att det finns idioter på båda sidor alltså. Men i det här fallet skulle jag säga att det är betydligt fler idioter på dumplingsidan.
Och det är väl inte så konstigt egentligen, även om det är beklagligt. Barn är något som alltid brukar få en viss grupp att tappa vett och sans. Samma sak med pedofiler. Där har du två saker som brukar locka fram känslotänket till max.
Men vad är det som driver de som är emot? Det är sällan någon som kämpar för rättssäkerhet förlorar förmågan att tänka kritiskt. De som är emot Dumpen vill också att barn ska skyddas. Finns väl kanske ett antal gäddor också, men de kan vi bortse ifrån.
Och vad är det som dumplingarna anklagas för? Att offra anhöriga i sin jakt? Det är ju trots allt en anklagelse som det finns jävligt mycket fog för. Den enda diskutabla bitarna där är om det är värt det i det långa loppet samt om man kan klandra Dumpen för vad tredje part gör. Jämför det med att anklagas för att vilja skydda gäddor eller rentav vara gäddor. Jag tror inte jag behöver gå in på hur absurt det är att anta att folk är gäddor enbart baserat på att de inte gillar Dumpens metoder.
Idioter finns på båda sidor, men ena sidan har en kraftig överrepresentation.
Ja, vi bortser från gäddorna och håller med varandra om att det måste vara rättssäkert. Det kommer vi se om en motion ens blir aktuell. Sen måste det tillkomma rättspraxis. En lång väg framåt.
Den här diskussionen går rätt mycket hand I hand med näthat också. Folk är kaxiga online och skriver illa om varandra, driver på varandra att anhöriga ska kontaktas osv. Det är inte heller rätt.
I England måste de registrera sig som sexualförbrytare om de blir dömda. Risken finns likaså där att om vi hade infört det i Sverige så skulle anhöriga till dem bli trakasserade, folk kan likna någon från listan osv. Finns risker med nästan alla lösningar. Jag tror inte dumpen är en perfekt lösning.
Jag beundrar deras engagemang däremot. Inte bara till att "hänga ut" utan även samla överlevare berättelse (jag vet, det är flera som säger att det är hittepåhistorier) och rättsbevakningar.
Jag föredrar nog en idiot som vill jobba proaktivt med att hjälpa barn än alternativet

känslorna att skydda barn tror jag är vad som historiskt har säkrat vår överlevnad, den tappar jag ogärna.