2023-07-28, 21:09
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Vart har Moretex senaste inlägg tagit vägen? En annan viktig sak att komma ihåg är att stater och nationer är två olika saker. Den ryska nationen sträcker sig naturligt in i Ukraina, där den ryska befolkningen farit illa efter 2014. Som Sverige och Åland, samma princip.Klart Ryssland har rätt att skydda de sina i Ukraina.
Nej, Ryssland har ingen rättighet alls att invadera och "beskydda" någon befolkning alls utanför sina egna gränser. Om alla despoter fick för sig att man kunde bryta internationell lag efter godtyckliga eller påhittade skäl skulle vi ha krig hela tiden. Istället har vi sedan andra världskriget levt i fred som aldrig tidigare med utgångspunkt att territoriella gränser och överenskommelser ska respekteras av vilka Ryssland brutit mot båda. Reaktionerna och motståndet blir därefter och Ryssland liksom alla tyranner efter Putin kommer få erfara att det kostar för mycket att kriga vilket i sin tur är en garant för en global fred.
Citera
2023-07-28, 21:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Lite oroande är det också att Luka i Belarus enligt som sägs rapporter inifrån ryska underrättelsekällor inte längre har kontroll på varken Wagner eller vart landet är på väg. Han kanske är på väg att bli en ren galjonsfigur som tvingas agera helt efter Putins direktiv för att sedan försvinna när tiden är inne för att fullt ut inlemma Belarus som en delrepublik i Ryssland.
Lukashenko har nog inte haft kontroll över Vitryssland på länge. I bästa fall har han iallafall trott att han haft kontroll.
I det pressmeddelande som den ryska diktaturen skickade ut av misstag tre dagar efter invasionen (där de deklarerade att de vid den tidpunkten intagit hela Ukraina), framgick att de ryska folken i Ukraina, Ryssland och Vitryssland ”nu är enade”. Den ryska diktaturen utgick iallafall då från att de helt och fullt hade kontrollen över Vitryssland i sina händer.
Citera
2023-07-28, 21:12
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Du bara svamlar!

För 2 veckor sen intervjuades en svensk flyginstruktör på SAAB som hävdade att ukrainska piloter bara behövde 2 månaders träning för att flyga JAS i luftförsvarsläge, typ att skjuta ner robotar och annat flyg i närområdet. 6 månader till så kan de använda planet även till attack mot markmål.

6 månader till är de fullärda och klarar alla övriga uppgifter ink. spaning mm

Okej, men om det skulle vara en så enkel sak som 6 månader sen är det bara att flyga och bomba. Varför har inget land skickat dessa? Att lära sig flyga är en sak, men planen ska repareras, servas, integreras i system, förvaras, kunna lyfta från startbanor mm. Med det sagt har jag som simpel lekman garanterat glömt minst 20 andra viktiga förutsättningar.

Väst vet att dessa plan kommer att floppa och det sista dom vill göra är just att skicka dessa plan. Det kommer bara få dem att tappa ansiktet.
Citera
2023-07-28, 21:13
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

Rysstrollen i tråden gör ju fan inget annat. Hur jävla många gånger har ni blivit överbevisade och tystnat? För att sen komma tillbaka och fortsätta med eran bullshit....

Med tanke på att han lyfter upp Jugoslavien och Irak hela tiden så misstänker jag att han är serb, som fortfarande är sur över att NATO satte foten mot Slobodan och att Serbien fick betala för det som Mladic orsakade...

De bevisar absolut, men de bevisar med hjälp av pro-ryska källor eller genom att tillämpa samma metoder som Stalin har gjort. Ett exempel är hans hänvisning till sidan Mysl Polska. Att länka till den sidan är som att länka till Trybuna Ludu som har varit den största kommunistiska tidningen i Folkrepubliken Polen.
Jämför man Mysl Polska till dagens källor så skiljer den sig inte mycket från TASS eller RIA Novosti.
Citera
2023-07-28, 21:16
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag vet att du stöttar Ukraina och det lär jag eller någon annan inte kunna ändra på, det är hellerninte mitt syfte, men. Jag rekommenderar dig trots allt att titta på hindustrian Times på youtube, där finns massa videos som du med stor sannolikhet inte kommer att uppskatta, men som visar på att det kanske inte riktigt går så bra för Ukraina som media i väst påstår.
Halmgubbe-argument att påstå att det går bra för Ukraina, att de saknar förluster etc eller har du missat alla länkar till påståenden om att offensiven går för sakta?

Givetvis har Ukraina förluster och pro-ukrainska källor berättar regelbundet om motgångar men videos och påståenden från Ryssland har ingen trovärdighet då de gång på gång klipper filmer eller återanvänder samma klipp/bilder för att ge sken av massiva förluster.

Räkna med att Ukraina dokumeterar varje övergrepp, krigsbrott och förödelsen i sitt land och att de kommer att hämnas på ryssen.
Citera
2023-07-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Säkerhetsrådet i FN
Har de fördömt Rysslands invasion av Ukraina ---svar nej!
USA bombade civilbefolkning i Serbien utan godkännande av FN bara för att ta ett exempel.
Jag ger inte mycket för FN (genomkorrupt organisation) som likriktare för vad som är rätt eller fel
Det handlar hela tiden om vilken stat eller stater som har mest makt.
Sedan kan man ju alltid ha en egen uppfattning om vad som är rätt eller fel men det är något annat.
Och vad gjorde serberna? Hört talas om Srebrenicamassakern och din idol Ratko Mladic?? Hört talas om Slobodan Milosevic?

Påminner dig att Kina valde att fördöma Ryssland under en omröstning i FN för inte så längesen. Till och med Indien börjar tröttna på det som Putte håller på med i Ukraina.
Putte hoppades på att göra en ´´Hitler i Polen´´ men misslyckades starkt!
Citera
2023-07-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jag har tidigare konstaterat att den här tråden är ett intressant studieobjekt vad gäller flockmentalitet, brist på eget tänkande och den västerländska propagandans makt över enkla existenser.

Om man vill studera hur en hjärntvättad pöbel agerar så är det här rätt tråd.

Ta semester du, nån annan får ta jouren på mentalsjukhuset.

Tror mer det beror på att 98% håller på Ukraina, 2%håller på Ryssland.

Det är en förkrossande majoritet för Ukraina, det är ingen ”flockmentalitet”, det är en spegling av folks uppfattning om vad som är rätt eller fel .

Skönt att bara 2% saknar moral i och för sig !!
Citera
2023-07-28, 21:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Denys missade att det var 50 tusen ton, lätt hänt att missa några nollor.
Piss i Dnepr i vilket fall som helst.
Tillåter Turkiet Ryssland att föra ut det här spannmålet genom Bosporen medan man accepterar att Ryssland blockerar Ukrainas leveranser? Det borde vara lätt att stoppa ryska fartyg och säga att de släpper ut ett ryskt fartyg för varje ukrainskt.
Citera
2023-07-28, 21:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Putins tjetjener är tillbaka igen! De krigar men det ser inte ut att gå så bra för dem.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1684548876076711938

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja is är nog en väldigt eftertraktad och exklusiv produkt i Sibirien...
Bara en gissning: I Sverige för 100-150 år sedan innan frysarna var vanliga/uppfunna(?) var det vanligt att att bönderna (åtminstone de mer välbärgade storjorbrukarna) på sommarhalvåret köpte in stora isblock och la i ladorna och la hö runt som isolering för att frysa in maten, dock var de förstås tvungna att köpa in nya isblock rätt ofta vilka levererades med häst och vagn någon gång i månaden. (Ingen aning om var isen ursprungligen kom ifrån, Norra ishavet?)
Så en gissning är att det i de delar av den ryska landsbygden som saknar frysar (och kanske t.o.m. elektricitet) fortfarande gör så. Och med männen borta orkar inte kvinnorna göra det själva varför de får hjälp?
Det låter åtminstone fullt troligt med tanke på den fullständiga avsaknad av all modernitet som faktiskt fortfarande är vanlig i stora delar av den ryska landsbygden.

Ja man gjorde så, man sågade isen från en sjö på vintern sedan lade man den i lador under hö tror jag för att använda på sommaren.
Citera
2023-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Istället för att fråga mig kan du ju hitta denna video någon annanstans från ett tidigare skede. Om du ska förminska det jag postar är du mer än välkommen. Det enda du gör är att kalla allt som går emot dig för antingen förfalskat eller gammalt utan att själv styrka dina påståenden. Tycker du själv att det är en effektiv metod på ett forum?

Jag vet att du stöttar Ukraina och det lär jag eller någon annan inte kunna ändra på, det är hellerninte mitt syfte, men. Jag rekommenderar dig trots allt att titta på hindustrian Times på youtube, där finns massa videos som du med stor sannolikhet inte kommer att uppskatta, men som visar på att det kanske inte riktigt går så bra för Ukraina som media i väst påstår.

Vad ditt syfte är framstår med önskvärd tydlighet.

Du postar samma trams som övriga rysstroll; suddiga filmsekvenser som kan visa ungefär vad som helst eller som utger sig för att vara ryska vinster när de i verkligheten är ukrainska och debunkas nästan på en gång. Fabricerat fejk.

En bild eller filmsekvens på tydliga ukrainska förluster vevas om och om igen från nya vinklar och det påstås att det är nya händelser. Vilket debunkas. Osv osv.

Och sådant skit postar du.
Citera
2023-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Ditt främsta argument är alltså karaktärsmord på mig?
När inte andra argument hjälper så.....
Nato bombade Serbien ....men herregud det var USA. Nu är det kriget OT i denna TS.
Den objektiva verkligheten är att krig inte är en fotbollsmatch.
Även om dina känslor blir sårade och även om fel lag vinner. Det var min poäng.

Jag avslutar ditt OT med att man alltid betalar det högsta priset för folkmord vilket Serbien har gjort genom att få halva landet omvandlat till ruiner, och Ryssland lär göra det i framtiden också!
Citera
2023-07-28, 21:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Putte hoppades på att göra en ´´Hitler i Polen´´ men misslyckades starkt!
Hitler misslyckades till slut också, men han kom lite längre med att bygga sin stormakt. Putte failade efter två dagar och försöker nu med skräck rädda sitt nersolkade anseende genom att iallafall kapa till sig en bit av Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in