2023-07-28, 20:16
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen (som pro Ukraina) skrattar jag inte.

Detta som visas är bara en sak, men det finns ju så mycket mer som Kreml "kör ut" till sin egna befolkning. Alltihopa blandat med lögner.., och över tid, över år.., blir till en giftig combo.

Se på NordKorea, blanda ihop en variant utav Coca-cola reklam. Förförande och effektivt. Propaganda fungerar, annars skulle det inte användas.

Nästa "stopp" kommer att bli att det egna hemlandet (Ryssland dvs) hotas... Man håller Putin utanför propagandan. Helt medvetet. Utan det handlar om fosterlandets överlevnad..

Ja...men detta för riktat till tyska väljare, för att uppmana dem att rösta på AfD. Hft säkert motsatt effekt. Eftersom genomsntittiga europeerna är inte lika korkade som inavlade Z-orcher.
Citera
2023-07-28, 20:18
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Nya terrorbombningar av ryssen mot bostadshus i Dinpro ikväll. Terror är allt de kan
Citera
2023-07-28, 20:18
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
F16 som ska levereras först nästa år?
Abrams tanks en handfull i höst och senare totalt ca 31 tanks.
155mm artilleri fortfarande bristvara - hur kan man bedriva krig utan artilleri eller tillräckligt med sådan?
Några tanks hit eller dit gör ingen skillnad i sammanhanget.
Detta är inte riktat mot dig men det är så naivt med alla som prisar f 16 och slänger sig med ord som att det skulle vara en gamechanger.
Vem ska flyga dessa f16 till att börja med? Det är lång utbildning och träning som behövs, nöta nöta nöta.
Dessa f16 är beroende av massa andra faktorer på slagfältet och kräver massvis med underhåll och tekniska uppdateringar. Dessa f16 behöver start och landningsbanor och om dessa placeras i Ukraina lär det regna diverse missiler på just dessa banor.

Jag såg en väldigt erfaren viggenpilot som tidigare uttalade sig kring just Sverige och jas. Han var väldigt kritisk till att Sverige skulle sända dessa plan eftersom den logistik och träning som krävs för att lyckas inte finns i Ukrainas fall. Den här piloten var inte pro Putin eller ryss, han konstaterade enbart att det inte skulle gynna Ukraina på något sätt. Jag är ingen stridsflygsexpert men detsamma gäller för f16.

https://www.gp.se/debatt/vanvett-att-skicka-jas-gripen-till-ukraina-1.94674934
Citera
2023-07-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Vart har Moretex senaste inlägg tagit vägen? En annan viktig sak att komma ihåg är att stater och nationer är två olika saker. Den ryska nationen sträcker sig naturligt in i Ukraina, där den ryska befolkningen farit illa efter 2014. Som Sverige och Åland, samma princip.Klart Ryssland har rätt att skydda de sina i Ukraina.
Men snälla vad är det säger? Det är ju rent hittepå och så genant uppfattning att man häpnar.
Givetvis har Rysslandingen som helst rätt att "skydda" sina egna i Ukraina. Men nu "skyddar" i och för sig inte Putin ryssarna i Ukraina för det var ju trots allt inte anledningen till anfallet på Ukraina.
Betänk, är någon stans ryssen släpper bomber urskillningslöst så är det ju områden där många ryssar har eller har haft sina liv och sina hem.

Stat och nation är två olika begrepp inom satta geografiska landgränser, styrning och befolkning. Ukraina liksom Sverige är en stat och en nation med en majoritet av etniska medborgare.
Citera
2023-07-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Nya terrorbombningar av ryssen mot bostadshus i Dinpro ikväll. Terror är allt de kan

Njaa, det kommer nog hävdas att Natos top-brass hade ett sedvanligt möte om hur judarna ska ta över Ukraina och orcherna räddade oss från det hela...
Citera
2023-07-28, 20:33
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Helt makalöst. Ryssland har slängt masken helt.
Helvete! det var nog det mest skruvade jag sett?

Är det Grotesko? Det måste vara ironi! Inte ens ryssar är så jävla dåliga!
Citera
2023-07-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
tror inte riktigt du har koll på vad krigsbrott är iofs. Men kan ge dig att det är lite taskigt att invadera grannlandet…
Erkänner att ICC i Haag säkert har bättre koll på vad som definieras som krigsbrott än jag med tanke på åtalet mot Putin. Tror däremot inte att ICC skulle använda ordet taskig om den ryska ockupationen där tusentals civila ukrainare nu har fallit offer för Putins storhetsvansinne..
Citera
2023-07-28, 20:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Detta är inte riktat mot dig men det är så naivt med alla som prisar f 16 och slänger sig med ord som att det skulle vara en gamechanger.
Vem ska flyga dessa f16 till att börja med? Det är lång utbildning och träning som behövs, nöta nöta nöta.
Dessa f16 är beroende av massa andra faktorer på slagfältet och kräver massvis med underhåll och tekniska uppdateringar. Dessa f16 behöver start och landningsbanor och om dessa placeras i Ukraina lär det regna diverse missiler på just dessa banor.

Jag såg en väldigt erfaren viggenpilot som tidigare uttalade sig kring just Sverige och jas. Han var väldigt kritisk till att Sverige skulle sända dessa plan eftersom den logistik och träning som krävs för att lyckas inte finns i Ukrainas fall. Den här piloten var inte pro Putin eller ryss, han konstaterade enbart att det inte skulle gynna Ukraina på något sätt. Jag är ingen stridsflygsexpert men detsamma gäller för f16.

Om jag inte minns fel, så har Ukraina själv sagt att man önskar 60-80...F16.

Nå väl, personligen tror jag inte att man får detta 2024. Hälften vore mer än vad jag förväntade under 2024.., men säg 1/3 under nästa år.., det är vad jag tror på.

Sedan fasas resten in under -25/26.

Men det handlar om "signaler", bibehålla stöd och moral för Ukraina medans det sjunker i Ryssland. Sen finns det en sak till, som inte tas så mycket upp, men är en väsentlig sak : Är F16 det enda flyget som kommer att ges till Ukraina ?

(för indikationerna finns för annat)
Senast redigerad av Snapcount 2023-07-28 kl. 20:37.
Citera
2023-07-28, 20:40
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Ja och att det inte heller förnekar att det handlar om att få befolkningen att ge upp är ju så jävla tydligt!

Äckliga krigsförbrytare som kommer att hamna inför domstol...
Citera
2023-07-28, 20:44
Medlem
Citat:
https://theync.com/more-failed-ukrop-action.htm
Här bjuder jag på en fin länk på ett barbecueparty från de ukrainska åkrarna. Det var väl du som var så missnöjd över att aldrig se resultaten av de ryska attackerna. Jag vill även förtydliga att denna video inte är någon lögn eller förfalskad. Den visar hur det går när man rullar ut på fält med bepansrade fordon efter att ha fått 1 månads "natoträning"

Obs. Du kommer inte finna denna video på msm-kanaler

https://theync.com/more-failed-ukrop-action.htm

Är inte det samma film som visades precis i början? Vevad om och om igen…
Citera
2023-07-28, 20:48
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:

Du bara svamlar!

För 2 veckor sen intervjuades en svensk flyginstruktör på SAAB som hävdade att ukrainska piloter bara behövde 2 månaders träning för att flyga JAS i luftförsvarsläge, typ att skjuta ner robotar och annat flyg i närområdet. 6 månader till så kan de använda planet även till attack mot markmål.

6 månader till är de fullärda och klarar alla övriga uppgifter ink. spaning mm
Citera
2023-07-28, 20:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Finns så mycket ryssar i östra Ukraina att det är naturligt med dessa områden införliivade med Ryssland.

Det är mer naturligt att östra Ukraina tillhör Ukraina eftersom majoriteten av invånarna i östra Ukraina är etniska ukrainare:

Citat:
Luhansk
58% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ukrainare.
39% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ryssar.

Donetsk
57% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ukrainare.
38% av invånarna i regionen identifierar sig som etniska ryssar.

Ett par av de övriga län som Ryssland försöker stjäla:

https://web.archive.org/web/20111217151026/http://2001.ukrcensus.gov.ua/eng/results/general/nationality/
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Ukraine

Ryssland kan jämföras med tjuvar. Jämföras med kriminella. De försöker stjäla något som inte tillhör dem.

Här i Sverige hittar vi samma beteende i våra kriminella gäng. De också stjäl och mördar. Som Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in