Citat:
Ursprungligen postat av
falsk_mekaniker
Detta är inte riktat mot dig men det är så naivt med alla som prisar f 16 och slänger sig med ord som att det skulle vara en gamechanger.
Vem ska flyga dessa f16 till att börja med? Det är lång utbildning och träning som behövs, nöta nöta nöta.
Dessa f16 är beroende av massa andra faktorer på slagfältet och kräver massvis med underhåll och tekniska uppdateringar. Dessa f16 behöver start och landningsbanor och om dessa placeras i Ukraina lär det regna diverse missiler på just dessa banor.
Jag såg en väldigt erfaren viggenpilot som tidigare uttalade sig kring just Sverige och jas. Han var väldigt kritisk till att Sverige skulle sända dessa plan eftersom den logistik och träning som krävs för att lyckas inte finns i Ukrainas fall. Den här piloten var inte pro Putin eller ryss, han konstaterade enbart att det inte skulle gynna Ukraina på något sätt. Jag är ingen stridsflygsexpert men detsamma gäller för f16.
https://www.gp.se/debatt/vanvett-att-skicka-jas-gripen-till-ukraina-1.94674934
Om jag inte minns fel, så har Ukraina själv sagt att man önskar 60-80...F16.
Nå väl, personligen tror jag inte att man får detta 2024. Hälften vore mer än vad jag förväntade under 2024.., men säg 1/3 under nästa år.., det är vad jag tror på.
Sedan
fasas resten in under -25/26.
Men det handlar om "signaler", bibehålla stöd och moral för Ukraina medans det sjunker i Ryssland. Sen finns det en sak till, som inte tas så mycket upp, men är en väsentlig sak : Är F16 det enda flyget som kommer att ges till Ukraina ?
(för indikationerna finns
för annat)