2023-07-28, 19:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchokladglass
Luleå blev tydligen nyligen utsedd till Sveriges bästa stad att bo i enligt tidningen fokus.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Luleå ser jag som för långt söderut. Norr om polcirkeln önskar jag.
Om jag skulle flytta ifrån Göteborg så skulle det vara för att fly undan babbarna. Sveriges storstäder är förlorade och belägrade av sandnegrer. Stämmer det fortfarande att Norrland är en fristad från MENA-invandrarna?
Citera
2023-07-28, 19:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerattack
Hejsan,

ska försök hålla mig kortfattad. Jag har på senaste tiden utvecklat ett intresse för de arktiska områdena (tänk Svalbard, Grönland, Norrland) och överväger att flytta norrut i framtiden. Jag dras till det kalla, mörka, vintriga, och vill gärna flytta ovanför den norra polcirkeln (alltså allting ovanför/på samma breddgrad som Jokkmokk) då jag vill uppleva midnattssol och polarnatt. Har tänkt på Kiruna, Gällivare, Pajala, Luleå, Jokkmokk, men vet inte vad som är bäst för mig. Har tänkt hyra en lägenhet, vill inte köpa & underhålla hus. Vill gärna ha lugn och ro, fast aktivt uteliv går också bra; vore även härligt med smått trevligt folk om det går, vill helst undvika ohövliga invandrare och eparaggare likaså. Kommer ursprungligen från Småland från en stad med relativt mycket folk och underhållning, men jag har inga förväntningar på att orterna i Norrland ska matcha det; men en enstaka restaurang, butik och/eller bio vore trevligt.

Vet att det låter som att jag beställer på restaurang, men jag tror att jag skrivit allt det nödvändiga om just mina omständigheter. Kom gärna med fler förslag än de ovannämnda, då jag inte är alltför påläst om Norrlands alla platser. För övrigt planerar jag att ta körkort och köpa bil. Om det skiter sig här i Sverige kan man alltid dra till Tromsö i Norge, eventuellt utforska Troms fylke för att hitta något passande där. (-:

Önskar er en trevlig dag!

Beror på vart man anser att Norrland börjar. Jag gillar Umeå. Bor dock inte där.
Citera
2023-07-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad finns att göra i Jokkmokk om man bortser från fiske, jakt och skoterköring?

Bärplockning? Nä, men så är det nog egentligen i alla de mindre samhällena i norra Sverige, särkilt inlandet. Är man van vid stadspuls och vill göra annat än de aktiviteter som nämns ovan så kanske man ska välja någon annan bostadsort. Testa en vinter först. Månader av snö, kyla och kompakt mörker är tungt även för de som är vana vid det.
Citera
2023-07-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Stämmer det fortfarande att Norrland är en fristad från MENA-invandrarna?

Definitivt inte. Snarare att det märks ännu mer på mindre orter som t.ex Boden, Lycksele. Minus skjutningar då (än så länge iaf).
Citera
2023-07-28, 19:40
Medlem
Karesuando kan behöva lite nytt folk.
Citera
2023-07-28, 19:56
Medlem
Vad kostar det att köpa något på de där orterna? Så dyra hus/lägenheter kan det väl inte vara?

Jag undrar hur det är med två av de viktigaste faktorerna, mygg och bredband! Mygg går bort och fibernät är ett måste.
Citera
2023-07-28, 19:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad finns att göra i Jokkmokk om man bortser från fiske, jakt och skoterköring?

Inget.
Citera
2023-07-28, 20:04
Medlem
IceEyess avatar
Varför rekommenderar folk Luleå? Norrlands otrevligaste (tillsammans med Sollefteå) invånare som har en otäck hög Stockholmsmentalitet.

Svaret på frågan är naturligtvis Arjeplog som är vackert beläget och bokstavligen full fart under vinterhalvåret när biltillverkare från både Europa och Asien testar nya bilmodeller under vinterförhållanden.
Citera
2023-07-28, 20:07
Avslutad
Flytta till Norge istället. Där satsar dom på landsbygden till skillnad från Sverige. Dom flesta städer i Norrbotten och Lappland är deprimerande avfolkningsorter förutom möjligtvis Luleå och Kiruna. Luleå är dock inte särskilt arktiskt och Kiruna är förmodligen Sveriges fulaste stad eftersom den är totalt förstörd av gruvan. Dessutom är det svårt att hitta bostad i båda städerna.
Citera
2023-07-28, 20:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Definitivt inte. Snarare att det märks ännu mer på mindre orter som t.ex Boden, Lycksele. Minus skjutningar då (än så länge iaf).
Nämen usch, vad tragiskt att höra! Då känns det helt meningslöst att flytta till Luleå och Norrland.

Hade ändå hopp på Norrland. Men det får nog bli en exit utomlands istället.
Citera
2023-07-28, 20:44
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerattack
Hejsan,

ska försök hålla mig kortfattad. Jag har på senaste tiden utvecklat ett intresse för de arktiska områdena (tänk Svalbard, Grönland, Norrland) och överväger att flytta norrut i framtiden. Jag dras till det kalla, mörka, vintriga, och vill gärna flytta ovanför den norra polcirkeln (alltså allting ovanför/på samma breddgrad som Jokkmokk) då jag vill uppleva midnattssol och polarnatt. Har tänkt på Kiruna, Gällivare, Pajala, Luleå, Jokkmokk, men vet inte vad som är bäst för mig. Har tänkt hyra en lägenhet, vill inte köpa & underhålla hus. Vill gärna ha lugn och ro, fast aktivt uteliv går också bra; vore även härligt med smått trevligt folk om det går, vill helst undvika ohövliga invandrare och eparaggare likaså. Kommer ursprungligen från Småland från en stad med relativt mycket folk och underhållning, men jag har inga förväntningar på att orterna i Norrland ska matcha det; men en enstaka restaurang, butik och/eller bio vore trevligt.

Vet att det låter som att jag beställer på restaurang, men jag tror att jag skrivit allt det nödvändiga om just mina omständigheter. Kom gärna med fler förslag än de ovannämnda, då jag inte är alltför påläst om Norrlands alla platser. För övrigt planerar jag att ta körkort och köpa bil. Om det skiter sig här i Sverige kan man alltid dra till Tromsö i Norge, eventuellt utforska Troms fylke för att hitta något passande där. (-:

Önskar er en trevlig dag!

Kan inte vara så svårt att hitta nåt att hyra i Vittangi, lugn och ro i överdåd, och det finns ett Ica. Ligger vid stora vägar och är tillräckligt långt norrut.
Citera
2023-07-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Vad kostar det att köpa något på de där orterna? Så dyra hus/lägenheter kan det väl inte vara?

Jag undrar hur det är med två av de viktigaste faktorerna, mygg och bredband! Mygg går bort och fibernät är ett måste.

Mygg är inget större problem i tätorterna. Men så fort du är utanför eller i någon park så räkna med mygg. I Kiruna är det inga problem med bredband de har ju haft en väldigt aggresiv utbyggnad med bra prissättning. Jag har för mig att en villa i Kiruna får betala 2000kr för en anslutning så de flesta villor har redan en fiber anslutning eller är förberedda för det.

Men det stora problemet med bostäder är utbudet. Just nu så finns 7 objekt till salu på hemnet i Kiruna och 13 i Gällivare. Dessutom så får man alltid räkna med att företagen alltid är ute efter bostäder till sina anställda och köper upp en hel del. Priserna på villor i bägge orterna ligger på 2.5 miiljoner och uppåt. När det gäller lägenheter så kan man få en från 1 miljon och uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in