2023-07-28, 06:45
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jag glömde inte den, ty den var inte uppe för diskussion i ditt inlägg. Du hänförde dig explicit till förberedelse, därav min fråga och citat av förberedelsebestämmelsen.

Beträffande försök till våldtäkt mot barn kan det givetvis bli aktuellt om det är fråga om ett verkligt barn. Det som krävs är att den straffrättsliga försökspunkten är nådd. Det torde den inte vara vid allmänt chattande eller bildskickande, men däremot i det ögonblick ett fysiskt möte äger rum eller barnet uppmanas muntligt eller i skrift (på distans) att på sig själv företa en sexuell handling jämförlig med samlag.

Vad förberedelse anbelangar krävs att en gädda (eller annan person som söker kontakt i sexuellt syfte) till exempel införskaffar något fysiskt föremål, såsom bojor, rep eller dylikt, tänkt att användas vid genomförandet av våldtäkten. Då skulle straffansvar för förberedelse bli aktuellt, eftersom något av rekvisiten i förberedelseregeln kan sägas vara uppfyllt. Det krävs generellt inget specifikt brottsoffer för förberedelseansvar.

Lagen finns och är klar, om polisen ville skulle de kunna åtala många gromare men de vill inte eller har för mycket annat att göra (gängen) och då får brott mot barn vänta.

Barnen är dock dåliga på att anmäla då det är väldigt skamfyllt för den unga att det kommer fram att den haft kontakter på nätet och de vill till varje pris undvika att föräldrarna får reda på att barnet är ute på skumma sidor på nätet.
Därför har inte heller polisen mycket att jobba med.

Man borde istället kampanja för att barn som blir gromade anmäler den som gromar.

Det är ett föräldraansvar också att inte låta barnen sitta med sina mobiler 24/7 oövervakade.

Men lagen finns och kommer det en anmälan så är polisen skyldig att utreda, och givetvis skall straffet vara kännbart redan för förberedelse till våldtäkt av barn.
Citera
2023-07-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Lagen finns och är klar, om polisen ville skulle de kunna åtala många gromare men de vill inte eller har för mycket annat att göra (gängen) och då får brott mot barn vänta.

Barnen är dock dåliga på att anmäla då det är väldigt skamfyllt för den unga att det kommer fram att den haft kontakter på nätet och de vill till varje pris undvika att föräldrarna får reda på att barnet är ute på skumma sidor på nätet.
Därför har inte heller polisen mycket att jobba med.

Man borde istället kampanja för att barn som blir gromade anmäler den som gromar.

Det är ett föräldraansvar också att inte låta barnen sitta med sina mobiler 24/7 oövervakade.

Men lagen finns och kommer det en anmälan så är polisen skyldig att utreda, och givetvis skall straffet vara kännbart redan för förberedelse till våldtäkt av barn.
Det är ju lite av poängen med dumpen... att barn inte ska behöva anmäla, eller berätta. De ska kunna utforska nätets alla vrår utan att behöva riskera övergrepp. Det gäller framförallt de barn som redan saknar en trygg omgivning och som söker sig till självdestruktivta aktiviteter så som sexuell kontakt med äldre.
Knip förövaren innan det finns ett faktiskt offer.
Citera
2023-07-28, 11:07
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Det är ju lite av poängen med dumpen... att barn inte ska behöva anmäla, eller berätta. De ska kunna utforska nätets alla vrår utan att behöva riskera övergrepp. Det gäller framförallt de barn som redan saknar en trygg omgivning och som söker sig till självdestruktivta aktiviteter så som sexuell kontakt med äldre.
Jo men dilemmat är ju att utan offer ingen förövare, gromaren måste ju agera innan det är en brottsligt gärning.
Man kan inte åtala folk för något de tänkt göra men inte kommit till skott sas.

Jag föreslog för länge sedan att som skall ut på nätet måste legitimera sig med tex bankid.
Men garanterad kommer folk hitta vägar runt detta också.

När skall pedofilen stoppas och straffas?
Är det när han loggar in på telefon/dator?
När han chattar på forum med folk i alla åldrar?
Eller när han chattar med barn om alldagliga saker?
Straff bör komma på fråga om pedofilen chattar sex med barn, eller ber barn visa sig.
Men hur vet man det om inte barnet anmäler?

Jag fattar inte när man skall hafda pedofilen sas innan det finns kontakt med barn/brottsoffer?

Hur kniper du en förövare innan han kontaktar ett barn?
Citera
2023-07-28, 11:25
Medlem
Citat:
Jo men dilemmat är ju att utan offer ingen förövare, gromaren måste ju agera innan det är en brottsligt gärning.

Jag föreslog för länge sedan att som skall ut på nätet måste legitimera sig med tex bankid.

Straff bör komma på fråga om pedofilen chattar sex med barn, eller ber barn visa sig.

Jag fattar inte när man skall hafda pedofilen sas innan det finns kontakt med barn/brottsoffer?

Helt enig med dig ang problematiken. Jag antar att lösningen ligger i att enbart myndighet får jobba med att "fiska". Alltså ett väl utarbetat set av kriterier som måste uppfyllas innan åklagare blandas in.
Hur och vad har jag inte den blekaste om...
Citera
2023-07-28, 12:03
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:

När den vuxne börjar prata sex med vad han tror är ett barn (även om det är en vuxen som utger sig för att va ett barn) så ska personen straffas för där är gränsen passerad
Citera
2023-07-28, 12:15
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
När den vuxne börjar prata sex med vad han tror är ett barn (även om det är en vuxen som utger sig för att va ett barn) så ska personen straffas för där är gränsen passerad
Jo men hur skall man veta det?
Det krävs att en misstänkt då är övervakad 24/7
Eller barnet sparar loggar och anmäler.
Hur skall man annars veta?

Skall polisen få en ny lag om brottsprovokation?
Det kommer de säkert få om gängkrigen fortsätter men har de personal att fiska efter gäddor som på sin höjd risker böter/samhällstjänst för att ha pratat snusk med barn.

Skicka dickpicks går ju under ofredande och är väl endast bötesbelopp (jag är osäker).

Det krävs att försök till grövre brott dokumenteras av förövaren innan tex fängelse kan utdömas.

Though shit, men barnen måste få utbildning att skydda sig på nätet.
Citera
2023-07-28, 12:36
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Jo men hur skall man veta det?
Det krävs att en misstänkt då är övervakad 24/7
Eller barnet sparar loggar och anmäler.
Hur skall man annars veta?

Skall polisen få en ny lag om brottsprovokation?
Det kommer de säkert få om gängkrigen fortsätter men har de personal att fiska efter gäddor som på sin höjd risker böter/samhällstjänst för att ha pratat snusk med barn.

Skicka dickpicks går ju under ofredande och är väl endast bötesbelopp (jag är osäker).

Det krävs att försök till grövre brott dokumenteras av förövaren innan tex fängelse kan utdömas.

Though shit, men barnen måste få utbildning att skydda sig på nätet.

Polisen måste få möjlighet till att själva fiska och även ta emot material från andra fiskare (som givetvis måste kontrolleras så det inte e nfmgt som klippts ihop genom photoshop eller liknande)

Även om påföljderna inte e så stora så ökar risken att åka dit iaf
Citera
2023-07-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Tamefan det första vettiga jag sett dig skriva här.
Citera
2023-07-28, 12:51
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Polisen måste få möjlighet till att själva fiska och även ta emot material från andra fiskare (som givetvis måste kontrolleras så det inte e nfmgt som klippts ihop genom photoshop eller liknande)

Även om påföljderna inte e så stora så ökar risken att åka dit iaf
Ja om polisen fiskade efter gäddor och tog dem redan på stadiet innan de fick kontakt med barn vore ju perfekt, men hur skall de veta vem de skall skicka boten till?
Bara de allra dummaste skulle ju logga in med egna uppgifter.

Och att ha privata fiskare som skall sitta på kammaren och leta vad de tror är pedofiler är helt orimligt, däremot kan de ju anställa civila dataproffs som på polisens datorer kan beta gäddor.
Citera
2023-07-28, 12:54
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Inte vara negativa nu när ni är överens om något. Vi kämpar alla för att barn inte ska vara brottsoffer och är bara lite oeniga om dumpen är rätt metod. Kanske finns det något i allt det gör som är rätt, det tycker jag. Igår tog de till sig konstruktiv kritik.
Tog dumpen åt sig av konstruktiv kritik?

Vad hände?

Bad de om ursäkt för att en oskyldig blev trakasserad?

Eller skulle de bara påpeka vid varje uthängning att pöbeln inte skall jaga gäddors anhöriga, vänner eller arbetsgivare?
Citera
2023-07-28, 12:54
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ja om polisen fiskade efter gäddor och tog dem redan på stadiet innan de fick kontakt med barn vore ju perfekt, men hur skall de veta vem de skall skicka boten till?
Bara de allra dummaste skulle ju logga in med egna uppgifter.

Och att ha privata fiskare som skall sitta på kammaren och leta vad de tror är pedofiler är helt orimligt, däremot kan de ju anställa civila dataproffs som på polisens datorer kan beta gäddor.

Jag är ganska säker att de skulle gå på IP. En VPN går också att spåra. Så de jobbar för att få fast de jävlarna som delar bilder på barnvåldtäkter.

I USA har de frivilliga organisationer som arbetar likt dumpen, men eftersom det är ett brott där så anmäler de till polis istället för att hänga ut.
Citera
2023-07-28, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Jag är ganska säker att de skulle gå på IP. En VPN går också att spåra. Så de jobbar för att få fast de jävlarna som delar bilder på barnvåldtäkter.

I USA har de frivilliga organisationer som arbetar likt dumpen, men eftersom det är ett brott där så anmäler de till polis istället för att hänga ut.
Det finns redan en grupp inom polisen som arbetar med kartläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in