• 1
  • 2
2023-07-27, 17:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Om man vill köpa något från USA (och få det skickat till sig), kan man då på något sätt göra så man slipper alla extra avgifter här hemma i Sverige?
Tänker om de kan skickas på annat sätt än som betald vara osv, gåva eller liknande och sen att man betalar med paypal eller nåt?

Blir väl en hel del att betala om varan kostar ca 5000kr där borta och sen tull och moms.

Någon som har koll?
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-07-27 kl. 18:05.
Citera
2023-07-27, 18:13
Avstängd
Som gåva slipper man väl betala skatt iaf har jag för mig
Citera
2023-07-27, 18:21
Moderator
Nospheratus avatar
I princip kan du glömma att kunna smita från avgifter om du köper av ett företag. För det första brukar de sällan vilja hålla på och deklarera det som gåva. För det andra ser tullen direkt på avsändaradressen om det kommer från en butik. För det tredje tar det slut på riktigt om de ser att det är en produkt i kartong.

Det enda som funkar är att be en polare i USA köpa prylen, packa upp den, och sedan skicka i en egen kartong så det möjligen ser ut som att denne skickat en personlig gåva. Ha bara i åtanke att tullen inte är tvungna att tro på att det är en gåva bara för att den är deklarerad som gåva. Möjligen kan man ju övertala en privat säljare på eBay att packa om den på det viset. Men vanliga genomsnittliga butiker, glöm det.
Citera
2023-07-27, 18:24
Medlem
laughingducks avatar
Smidigast är låta varan åka med någon annans vara hem till Sverige .

Men är det bråttom så är gåva enklaste vägen ja
Citera
2023-07-28, 10:21
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Som gåva slipper man väl betala skatt iaf har jag för mig
Har för mig att jag hört de också.
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
I princip kan du glömma att kunna smita från avgifter om du köper av ett företag. För det första brukar de sällan vilja hålla på och deklarera det som gåva. För det andra ser tullen direkt på avsändaradressen om det kommer från en butik. För det tredje tar det slut på riktigt om de ser att det är en produkt i kartong.

Det enda som funkar är att be en polare i USA köpa prylen, packa upp den, och sedan skicka i en egen kartong så det möjligen ser ut som att denne skickat en personlig gåva. Ha bara i åtanke att tullen inte är tvungna att tro på att det är en gåva bara för att den är deklarerad som gåva. Möjligen kan man ju övertala en privat säljare på eBay att packa om den på det viset. Men vanliga genomsnittliga butiker, glöm det.
Då var de bara problemet att man inte har någon polare i USA.
Låter ju som de kan bli krångligt.
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Smidigast är låta varan åka med någon annans vara hem till Sverige .

Men är det bråttom så är gåva enklaste vägen ja
Någon annans vara?
Typ importera bil och sen lägga min vara i bakluckan?
Citera
2023-07-28, 11:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Om man vill köpa något från USA (och få det skickat till sig), kan man då på något sätt göra så man slipper alla extra avgifter här hemma i Sverige?
Tänker om de kan skickas på annat sätt än som betald vara osv, gåva eller liknande och sen att man betalar med paypal eller nåt?

Blir väl en hel del att betala om varan kostar ca 5000kr där borta och sen tull och moms.

Någon som har koll?

Företag? glöm det, gick för många år sen men knappast idag, är det privatperson kan du be dom märka det som gåva typ men även det är en låg chans att det går igenom idag...
Citera
2023-07-28, 21:02
Medlem
carminaburanas avatar
jag tänkte jag skulle testa skicka via MyUS, nån som testat? man slipper nog inga avgifter
Citera
2023-07-28, 21:55
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Vissa saker är tullbefriad beroende på syfte, t.ex. apparater avsedda för vetenskaplig forskning utan vinstsyfte eller för utbildningsändamål.

Rådets förordning (EG) nr 1186/2009 av den 16 november 2009 om upprättandet av ett gemenskapssystem för tullbefrielse
Citera
2023-07-30, 13:14
Medlem
zuneees avatar
momsen slipper man inte ens undan om farmor skickar stickade vantar till dig från utanför eu
men postnords avgift kan man slippa betala om man betalar momsen i förväg.
hur man gör det får någon annan berätta för det kan jag inte
Citera
2023-08-18, 21:27
Medlem
Njaa

Är det eBay kan du alltid be säljaren att skriva typ 10 dollar som värde.
OM de vill det dvs.
Kineser är villiga att göra det.

Vet en kollega gick till USA och köpte en klocka, och hade på sig den!
Sen finns det tjänster som gör att varan skickas först till EU.
Sen från EU till Sverige
Citera
2023-08-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Njaa

OM de vill det dvs.

Sen från EU till Sverige
Långt ifrån säkert att tullen går på värdet som är skrivet. Står det 10 dollar och TS prylar kostar 5 000 kr så kommer tullen med stor sannolikhet göra en egen bedömning.
Citera
2023-08-20, 14:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Njaa

OM de vill det dvs.

Sen från EU till Sverige

Sämsta förslaget, vem kommer som säljare skriva ner värdet ? om nåt händer så riskerar säljaren bli av med pengarna och det kommer nog ingen göra. Är det nåt som inte kostar mycket kan man fråga väl men är det för några hundra dollar så kommer nog ingen riskera som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in